Buitenrijden met Arno, Arabesk en Volare

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:18

geerke schreef:
een 'hangbuik' zoals jij dat noemt komt door veel ruwvoer....de darmen hebben dan meer bespiering eromheen door het verteren van ruwvoer....een heel natuurlijke zaak....alleen niet voor de sportpaarden,daar zien we dat niet graag.....

Vandaar dat er veel sport paarden maagzweren en koliek krijgen,door te weinig ruwvoer....maar ze hebben teminste geen dikke buik...dat scheelt.

Als een paard niet goed op gewicht is zijn daar normen voor....een van die normen is dat de ruggegraat uitsteekt....ook op de kont en bij de staart wortel.....dat zie ik bij deze paarden niet eerlijk gezegt.

Als de ruggengraat uitsteekt, ben je al veel en veel te ver.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:19

Imago01 schreef:
Is hetzelfde geval als met vette mensen, die bewegen nu eenmaal lastiger en strammer omdat de boel in de weg zit.

nou, bedankt hoor! >;)
ik heb heel wat kilootjes te veel, maar ik ben echt niet stram.
ik ben zelfs leniger dan veel slanke mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:19

Wel raar Geerke, hoor. We hebben momenteel vijf volwassen paarden staan die alle vijf onbeperkt ruwvoer krijgen en gee van allen heeft een hangbuik. Ze zijn overigens ook nog eens van drie verschillende rassen. Fries, Draver en KWPN-tuigpaard.
Het geheim van de strakke buik zit inderdaad in de buikspieren zoals Imago ook al aangeeft en heeft niks met ruwvoer te maken.

Ikima

Re: Buitenrijden met Arno, Arabesk en Volare

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:21

Is het ook niet zo dat de camera dikker maakt? Dus in werkelijkheid zouden deze pony's nog dunner zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:22

ik roep wel vaker dingen die helemaal nergens over gaan...gebrek aan kennis denk ik....het is een en/en verhaal....er zijn paarden die met veel ruwvoer en training echt een zogenaamde 'grasbuik'ontwikkelen....het is wel waar wat je zegt....met training is het minder.
Maar de echte sporttoppers krijgen echt niet onbeperkt ruwvoer hoor....

sul...jou paarden worden getrained neem ik aan?
dat blijft iets anders dan een uurtje per week door de duinen rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:23

Lovely schreef:
geerke schreef:
een 'hangbuik' zoals jij dat noemt komt door veel ruwvoer....de darmen hebben dan meer bespiering eromheen door het verteren van ruwvoer....een heel natuurlijke zaak....alleen niet voor de sportpaarden,daar zien we dat niet graag.....

Vandaar dat er veel sport paarden maagzweren en koliek krijgen,door te weinig ruwvoer....maar ze hebben teminste geen dikke buik...dat scheelt.

Als een paard niet goed op gewicht is zijn daar normen voor....een van die normen is dat de ruggegraat uitsteekt....ook op de kont en bij de staart wortel.....dat zie ik bij deze paarden niet eerlijk gezegt.

Als de ruggengraat uitsteekt, ben je al veel en veel te ver.

in uitsteken heb je verschillende gradaties

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:23

Imago01 schreef:
prioika schreef:
Wauw knap hoor dat jullie aan de hand van een paar fototjes (en nog geen eens vanaf de zijkant en stilstaand of in een rustige stap) precies de training en de bespiering kunnen bepalen.. Toppie!

:n

Dat is niet zo lastig hoor. Iemand met een oog hiervoor ziet dit direct. Het kan wat vertekenend zijn, dat absoluut, maar bedenk er eens een paar kg bij omdat het op de foto’s vertekenend kan overkomen, dan nóg zijn de paarden te schraal. Dunne halzen, geen bilspieren en een kont met een puntdak erop…Zo moeilijk is het niet te herkennen hoor!

De donkerbruine ziet er overigens wel wat beter uit dan de vos en de paarden zien er ook verder niet ongelukkig uit ofzo maar iets minder schraal (en dan heb ik het niet over hangbuikies; met enigszins juiste training krijg je hangbuikie weg en de spieren op de juist wel gewenste plekken) zou ze zéker niet misstaan.

Maar waar reden jullie dan eigenlijk dat jullie eerst een uur door de polder moesten voordat je in de duinen aankwam?
Haha en dat polderlandschap ken ik wel, blèh!!! (woon ook in NH hahaha)

Als je m'n laatste bericht had gelezen kon je zien dat ik van mening veranderd ben.
Ik ben het wel met je eens.
Maar ik ben ook een soort van natural, maar ik voel me zeker niet aangevallen hoor, integendeel ik kan hier ook nog wel wat van leren. Bovendien ben ik het ermee eens dat het niet allemaal precies hoeft volgens de nh manier. Als het net wat anders kan dan is dat toch prima, als het gaat om het voer. Stallen vind ik overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:24

Geerke, in het uitsteken van de ruggegraat heb je nauwelijks gradaties, als de ruggegraat duidelijk kan zien, is er iets grandioos mis in de conditie van je paard.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:25

geerke schreef:
ik roep wel vaker dingen die helemaal nergens over gaan...gebrek aan kennis denk ik....het is een en/en verhaal....er zijn paarden die met veel ruwvoer en training echt een zogenaamde 'grasbuik'ontwikkelen....het is wel waar wat je zegt....met training is het minder.
Maar de echte sporttoppers krijgen echt niet onbeperkt ruwvoer hoor....

sul...jou paarden worden getrained neem ik aan?
dat blijft iets anders dan een uurtje per week door de duinen rijden.

Klopt absoluut. Daarom heb ik ook niks met de topsport. Die beesten worden volgestopt met krachtvoer en krijgen een handje hooi, dus eigenlijk net andersom dan als het zou moeten ;)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:25

‘Onbeperkt ruwvoer’…bedoelen jullie hier daarmee dat ze alleen dat krijgen en verder geen brok etc.?

Of gewoon dat ze dat, naast evt. brokken/muesli etc., dat onbeperkt erbij hebben?

@ Fojoe, een paar kg’s teveel of een vetklep zijn is nogal een verschil. Het is maar net hoe je jezelf beschouwt. Ik ben altijd lekker lenig en soepel geweest en was geen vetklep maar had wel een paar kg teveel; met andere woorden: het was mooier als ik wat lichter zou zijn. Ben nu een kleine 10 kg kwijt en heb veel meer energie en heb het gevoel dat ik ook béter op mijn paard zit. Dus ja, mensen die op een normaal gewicht zitten, gaan dingen makkelijker af dan mensen die zwaar overgewicht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:26

Tja Geerke je hebt inderdaad gradaties al zijn die zeer gering maar op het moment dat een ruggegraat net begint uit te steken loop je kwa voeren al achter de feiten aan. We weten allemaal wel dat, als een paard schraal is, de ribben het eerste is wat gaat tekenen en op dat punt moet je al ingrijpen. Op het moment dat de ruggegraat gaat tekenen, heeft de eigenaar van desbetreffend paard al te lang zitten suffen.....

Imago, wij voeren onbeperkt ruwvoer naast een dagelijkse portie krachtvoer.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:27

Imago: Onbeperkt ruwvoer is onbeperkt hooi, maar ze kun daarbij best nog wat brok krijgen. Als je geen brok geeft komen ze imo gewoon mineralen en vitaminen te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:29

@ Geerke, de paarden worden hoogstens per paard drie uurtjes in de week getraind, dus veel is dat niet.
Prioika, onder onbeperkt ruwvoer valt niet alleen hooi maar ook voordroogkuil.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:29

ja kuil kan inderdaad ook ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:31

Lovely schreef:
Geerke, in het uitsteken van de ruggegraat heb je nauwelijks gradaties, als de ruggegraat duidelijk kan zien, is er iets grandioos mis in de conditie van je paard.

mmmm.....als je eens in frankrijk bent kom dan een dagje met mij mee op pad....dan zal ik je de verschillende gradaties laten zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:36

Geerke, ik ben volgende maand in Frankrijk, maar ik heb er niet zo'n behoefte aan om een rondje langs allerlei ondervoede paarden te maken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:36

geerke schreef:
Lovely schreef:

mmmm.....als je eens in frankrijk bent kom dan een dagje met mij mee op pad....dan zal ik je de verschillende gradaties laten zien...

Dan is dat nog niet goed om op te rijden... :-)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:38

Geerke... Je onderschrift:

"Wat bij de dieren natuur heet,noemen wij mensen ellende...."
.. vind ik hier behoorlijk opgaan :D

Het is natuur om geen krachtvoer te krijgen, maar als je alles puur natuur wilt in onze doorsnee huidige omstandigheden, krijg je paarden zoals in dit topic... en dat is ellende...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:39

Beetje nature's worst, in plaats van nature's best.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:44

Lovely schreef:
Beetje nature's worst, in plaats van nature's best.

:=

Bedankt voor uitleg onbeperkt ruwvoer; zo bijzonder is dat toch niet? Krijgt mijne ook maar die glimt tegen je op en heeft nog steeds (is dit jaar 19) geen hangpens...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:48

ponyzotje schreef:
Geerke... Je onderschrift:

"Wat bij de dieren natuur heet,noemen wij mensen ellende...."
.. vind ik hier behoorlijk opgaan :D

Het is natuur om geen krachtvoer te krijgen, maar als je alles puur natuur wilt in onze doorsnee huidige omstandigheden, krijg je paarden zoals in dit topic... en dat is ellende...

mijn paarden krijgen ook geen krachtvoer....wel dagelijks vit/min. mengsel...wat mij vele euro's meer kost dan gewoon krachtvoer...
dus het is geen zuinigheid...

ik vind het overigens erg ver gaan om deze paarden als 'ellende' te bestempelen....ik heb heel veel erger gezien....ik mocht willen dat de gevallen die ik hier in frankrijk regelmatig zie er allemaal zo uitzagen....dan had ik een veel rustiger bestaan(en de db en de rechters ook...)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:49

fojoe schreef:
Thaliaatjuh schreef:
Fojoe; ik hoop toch dat je zelf ook wel snapt dat je een paard moet voeren naar wat hij nodig heeft???
We hebben hier nou eenmaal geen eindeloze vlaktes waar paarden zelf kunnen bepalen hoeveel ze eten..
Voor een tinker kan dit genoeg zijn, voor aan ander paard niet. Als jouw paard steeds schraler word, blijf je dan maar bij je standpunt ten koste van je paard???

natuurlijk moet je voeren wat een paard nodig heeft, dat ben ik helemaal met je eens!
ik heb wel eens in de bergen in Oostenrijk kuddes paarden gezien die de hele zomer de berg op gingen.
van de warmbloedjes kon je de ribben tellen, de haflingers waren moddervet!
maar daarom hoef je nog niet per definitie krachtvoer te geven ;)

waar zeg ik dat dan??? ;)
Blijkbaar heeft die tinker van jou genoeg gehad. de paarden van ts wat minder...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:51

Het ging ook om je onderschrift he Geerke ;-)
Maar een vit/min mengsel is imo ook niet houden zoals in de natuur... En dan nog, in de natuur worden ze niet bereden en dat is ook de hele opzet van krachtvoer, aanpassen naar de belasting. En dat zie ik hier gewoon niet terug.
Misschien zien deze paarden eruit als mustangs in de winter, maar dat vind ik dus naast allesbehalve natuurlijk (zeker omdat het zomer is), ook gewoon niet rij-waardig.

Mijn paard krijgt zo goed als geen krachtvoer (een handje om af te bouwen) maar die staat rond en gezond en glimmend. En ze wordt helemaal nooit bereden.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:52

Laat ik even beginnen dat ik vind dat de paarden er wel een beetje aan de magere kant uit zien. En er mist ook een beetje glans.
Maar zo erg als sommige het maken in dit toppic vind ik ook wat overdreven!

Buiten het feit dat we wel heel onaardig tegen elkaar zijn met gekibbel over waar een paard een hangbuik van krijgt(om maar een voorbeeld te nemen)

Zoals bij een hoop dingen ligt de waarheid in het midden in dit soort discussies wint er echt niemand

groetjes Nathalie

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:54

Imago01 schreef:
@ Fojoe, een paar kg’s teveel of een vetklep zijn is nogal een verschil. Het is maar net hoe je jezelf beschouwt. Ik ben altijd lekker lenig en soepel geweest en was geen vetklep maar had wel een paar kg teveel; met andere woorden: het was mooier als ik wat lichter zou zijn. Ben nu een kleine 10 kg kwijt en heb veel meer energie en heb het gevoel dat ik ook béter op mijn paard zit. Dus ja, mensen die op een normaal gewicht zitten, gaan dingen makkelijker af dan mensen die zwaar overgewicht hebben.

het gaat toch over heel wat meer dan 10 kg :=
het enige wat mij hindert bij het paardrijden is mijn omvangrijke boezem, en die had ik vroeger (lees: slanker) ook al ;)

@Thaliaatjuh: de paarden van ts krijgen onbeperkt ruwvoer.
je hebt het idd niet letterlijk gezegd, maar ik veronderstelde dat je bedoelde dat ze krachtvoer bij moesten krijgen :o
dan kan je het volgens mij beter oplossen door ruwvoer te geven waar iets meer energie in zit, zoals kuil of rijker hooi, of bv bietenpulp te gaan bijvoeren.