Marleen schreef:Maar is het paardrijden qua kosten vergelijkbaar met hier in Nederland dan?
Is ook niet echt te vergelijken. Personeel is hier spotgoedkoop, het wettelijk minimum salaris is dan wel 115 euro, maar veel mensen doen hetzelfde werk voor alleen kost en inwoning. (jarenlang)
Paardensportartikelen zijn weer 2 tot 3x duurder dan in Nederland. Want alles wordt uit europa geimporteerd, en aan de prijzen te zien vliegen de peesberschermers eerste klas KLM.
Dan is grond weer veel goedkoper (buiten Sao Paulo stad) En beschikt elke stoeterij over enorme lappen grond, dus je paard daar laten grazen is weer goedkoop.
Op een pensionstal in Sao Paulo stad is het weer onbetaalbaar. Denk niet dat er een pensionstal in Nederland is met vergelijkbare prijzen, verschil is wel dat hier alles voor je gedaan wordt. Je laarzen, tuig en stal worden blinkend gepoetst, en je belt een half uur van te voren en je paard staat glimmend en gezadeld voor je klaar. Na het rijden ga je op hetzelfde complex tenissen, fitnessen, zwemmen of hardlopen, of luxe lunchen in het enorme restaurant. Je paard wordt natuurlijk niet gelongeerd, maar gaat gewoon op de electrische loopband. Er zijn 4 60x20 dressuurpistes, en een ongekende mogelijkheid aan springpistes. Issie ziek dan heeft het complex een eigen paardenziekenhuis met operatiezaal, een eigen apotheek, een eigen zadelmaker een eigen hoefsmid met plek voor 15 paarden tegelijk, en met de security is ook niets mis. (Kees staat buiten Sao Paulo stad op een 'kleine' stoeterij)
Rijlessen zijn weer spotgoedkoop. 45 minuten priveles op een hoogopgeleid paard van een Grand prix ruiter is 33 euro.
Marleen schreef:Of krijg je in verhouding zoveel salaris?
Ik krijg in vergelijking met mijn collegas een enorm salaris. Maar dat is omdat ik in Nederland gewoon mijn verzekeringen aan moet houden. (arbeidsongeschiktheids verzekering, A.o.w, sos, rechtsbijstand, aansprakelijkheid, pensioen, meubelopslag, etc) Dat is in euro´s, dus daar gaat eigenlijk bijna heel mijn salaris naartoe. Maar als je terug wilt keren, is het wel aan te raden, en sommige verzekeringen kennen ze hier niet zoals rechtsbijstand. Verder moet ik veel reizen, en dan wordt alles betaald voor me (eten, drinken, overnachting, etc). Het geld wat ik dan uitspaar gaat naar rijlessen, rijlessen en nog meer rijlessen.
Krijg ik een vet salaris voor braziliaanse begrippen, JA. Hou ik daar door mijn nederlandse verzekeringen en rijlessen iets aan over: Nee, in tegendeel. Durf ik een verzerkering af te zeggen... nee. Het enige wat ik kan besluiten is voor altijd hier te blijven. Maar zover ben ik nog niet.
Marleen schreef:En die grooms, zijn die dan bij jou in dienst?
Ivan is in dienst van de stoeterij waar Kees staat. (zit bij mijn lesgeld in) Hij wast hem van te voren, pakt de vrachtwagen in, en zorgt dat Kees veilig op het wedstrijdterrein aankomt.
Op het wedstrijdterrein krijg je een stal toegewezen, en daar horen 2 grooms bij. Mijn instructeur is 'partner' van dat gangpad, dus ik sta er gratis. (anders 33 euro per dag) Die 2 grooms staan volledig tot je beschikking, en tot de 15 andere paarden in het gangpad. Ze gaan ook mee naar het wedstrijdterrein om extra vliegenspray te sprayen of voor je start de eventuele vlekken weg te werken.
Mikkie schreef:Reactie mag ook via pb als je dat fijner vindt.

Zal jou en Yavanna deze week een PB sturen.
Natascha13 schreef:weer een verhaal van je te lezen, vind het een beetje als een sprookje klinken
Misschien dat ik volgend topic over Rogerio schrijf. Dat is echt sprookje Penny verhaal. Ik heb ergens een interview met zijn levensverhaal, dat kan ik leuk vertalen. Meteen een goede oefening voor mij.
shanny schreef:Dat mensen het daar zo slecht hebben dat ze in de rij staan voor een baantje als groom is dan weer een heel andere kant.....
Er is hier niet alleen zoveel werkloosheid, een zeer groot deel van de bevolking leeft in krottenwijken of op straat. Een werkloosheidswet kennen ze niet, als je ontslagen wordt krijg je nog 3 maanden doorbetaald en dan stopt het en krijg je 5 euro van de overheid ofzo. En als je geen familie hebt.. wat doe je dan? Dan kom je in een krottenwijk terecht. Iedereen spaart ook om die reden. Het maakt niet uit hoe smerig of zwaar een baan is, als het betaald dan staan mensen er letterlijk voor in de rij. Als ons bedrijf een vacature heeft, dan plaatsen we nooit een advertentie. Dat is vragen om problemen. Naast het feit dat we niet meer kunnen werken omdat het hele kantoor vol met postzakken zal staan, moeten we waarschijnlijk extra security regelen voor de ingang. De situatie is hier echt vreselijk. Vooraal met de wereldwijde crisis. Maar voor deze mensen betekent ELKE baan een kans op overleving.
Heb je eenmaal een baan dan wordt je volledig uitgebuid, want voor jou zo 20.000 anderen die hetzelfde werk voor de helft van jou salaris doen. En ondanks deze verschikkelijke situatie zijn de mensen hier toch veel vriendelijker, spontaner en blijer dan in menig ander land. (Neemt niet weg dat de criminaliteit ook buitensporig is...)