Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:45

Bedankt allemaal voor de superleuke reacties!!
(Voelt de druk voor een volgend topic langzaam toenemen... :D )

Ik was ook zooo blij toen ik het hoorde, kon wel janken!
Ook voor mijn instructeur die, hoewel hij het nooit zei, regelmatig met grijze haren naar mijn lesverrichtingen aan het kijken was en toch elke les weer gemotiveerd bleef.

cloris schreef:
Maare ik vind het wel een happening die wedstrijden daar, lijkt me wel wat

Dat is het echt! De lokaties zijn altijd top en luxe, de verzorging is perfect, en het stikt van de paarden-pers, ook tijdens je B proef bij wijze van speken. De top 3 baby-riders krijgt net zoveel aandacht als de top 3 'Senior Top' ruiter. De loterij is natuurlijk altijd spannend en gezellig. Ze draaien ook altijd muziek op de tribunes tijdens de wedstrijden, worden gratis caipirinhas uitgedeeld, en iedereen mag lachen, schreeuwen, rennen en als je je paard daardoor niet kan houden dan hoor je niet thuis in de dressuurring vinden ze. ;)

StephanieHC schreef:
zou me trouwens wel erg gaaf lijken om daar een keer te kunnen rijden

De manege is open voor iedereen. (alleen priveles)
De eerste keer rij je op Reitor (opgeleidt tot Prix st. George), dan weet de instructeur wie hij in huis heeft, de keer erop kiest hij een paard uit wat bij je past, en dat is inderdaad een paard uit mijn (ondertussen verouderd) profiel. (maar hij laat je ook op paarden rijden die minder of helemaal niet bij je passen, want daar leer je van is zijn mening.) Maar buitenrijden kan hier ook heel mooi. (laat de antidaasspray maar thuis er zijn hier amper insecten, maar...uhmm.. een Steve Irwin slangenvanger cursus is toch wel aan te raden! 8-) )

vanitymay schreef:
Hoe kom je zo in Brazilie terecht? Wat voor werk doe je dan?

Ik werk voor een engels consultancy & software bedrijf in de dagbladen-en-tijdschriften sector, die hebben vestigingen over heel de wereld. Toen er een plekje was voor een aantal maanden bij de Braziliaanse vesting hebben ze mij gebeld of ik interesse had. (JA!) het beviel van beide kanten zo goed, dat ze me daarna overgeplaatst hebben. (Ik geef eerlijk toe, het paardrijden hielp ook erg in deze belissing want het werk/werken is hier vreselijk zwaar.) Ik heb een werkvisum voor 4 jaar, en in december verloopt de eerste 2 jaar.

tita schreef:
Je nederlandse groom meldt zich hier wanneer moet ik komen

Schikt volgend weekend?

tienus63 schreef:
tita schreef:
Je nederlandse groom meldt zich hier wanneer moet ik komen :D

Vandaar dat je een verzorger zoekt ;)

Whaha! :D

Marleen

Re: Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:22

Maar is het paardrijden qua kosten vergelijkbaar met hier in Nederland dan? Of krijg je in verhouding zoveel salaris? En die grooms, zijn die dan bij jou in dienst? Hhaha hoe moet ik me dat voorstellen!! Gaaf zeg dit! Wanneer heb je weer wedstrijd?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:32

jaaaaa, Brazilië. Mijn mama-land haha.

me tante is daar ook wezen kijken.
erg mooie foto's trouwens. :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:36

Wat een ingewikkeld systeem zeg, ik snap er niks van :')

Ik vind het wel echt een supermooi paard! :9 Echt een heel stoer beestje!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:45

Wat een prachtig verslag, leuke reakties en mooi paard! Ik heb de uitleg ook een beetje halfhalf gelezen, maar volgens mij zou ik liever daar starten!
NL kan heel wat goede dingen van daar overnemen denk ik.

Nog veel succes!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:42

Toevallig heb ik van de week nog aan je moeten denken. Had al lang niks meer van je gehoord en wilde je naam nog intypen in de zoekfunctie, maar dat is er niet van gekomen.

Jeetje wat een happening zeg, niet normaal. Zo lees ik dag in dag uit in je topic bij over Dak (en wie zegt dat de tijd niet snel gaat) en zo zie ik je rondtuffen op een een kampioenschap in Brazilie. Natuurlijk wist ik wel dat je daar reed en heb ik me al vaker vergaapt aan de prachtige paarden waarop je rijdt/ reed, maar dit is toch helemaal ruig.

Misschien is het al gevraagd in het topic, maar ik heb niet de tijd om het helemaal door te lezen (paardlief wacht ;) ) maar is de hele "Dak-zaak" nu helemaal afgelopen? En hoe is het Mandy afgelopen? Reactie mag ook via pb als je dat fijner vindt. :o

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:49

Wow, wat een leuk verslag! Vol humor en erg duidelijk. Echt leuk om te zien, hoe het er daar aan toe gaat :)) . Hoop, dat je vaker een verslag schrijft!

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:35

Wow, ik begin eerst maar even met je te feliciteren! Wat super goed zeg!!! +:)+
Ten tweede, geweldig wat je met je paard hebt bereikt, erg mooi dier ook!
En ten derde, wat een verschil met Nederland zeg :oo

Ik wens je nog veel succes met Kees en lijkt me leuk weer een verhaal van je te lezen, vind het een beetje als een sprookje klinken ;)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:51

Rivano wat goed om weer wat van je te horen!

Zo te zien bevalt het nog steeds daar ver weg in dat mooie Brazilie!

En wauw wat een mooi paard heb je weer onder kont!
Kees is helemaal geweldig!!!

Enne gefeliciteerd met je prijzen! Vooral zo doorblijven gaan! Zien we je vanzelf wel hier starten!!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:04

Het is iedere keer weer fijn om topics van je te lezen, mede door je fijne en grappige schrijfstijl.
Ook ik denk regelmatig aan die mooie Dak, hoewel, ik heb zijn opvolger al gezien in mijn dromen...;) ( een valk crusado :~ )toch val ik ook erg op de barokke paarden. En idd is er toch nog wat goeds mbt de rechtzaak etc gebeurd?
En ik vind het erg leuk dat je het in Brazilie zo goed doet, hoop nog veel leuke verhalen van je te lezen :)

shanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:48

Eerst: gefeliciteerd met je prijzen, heel goed resultaat!!!
Wat een leuk verhaal om te lezen!! Heel boeiend en grappig beschreven en interessant. Qua diervriendelijkheid kan Nederland nog wel iets leren van de Brazilianen! Dat mensen het daar zo slecht hebben dat ze in de rij staan voor een baantje als groom is dan weer een heel andere kant.....
Hoop gauw weer een verslag van je te lezen...!!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:36

Marleen schreef:
Maar is het paardrijden qua kosten vergelijkbaar met hier in Nederland dan?

Is ook niet echt te vergelijken. Personeel is hier spotgoedkoop, het wettelijk minimum salaris is dan wel 115 euro, maar veel mensen doen hetzelfde werk voor alleen kost en inwoning. (jarenlang)
Paardensportartikelen zijn weer 2 tot 3x duurder dan in Nederland. Want alles wordt uit europa geimporteerd, en aan de prijzen te zien vliegen de peesberschermers eerste klas KLM.
Dan is grond weer veel goedkoper (buiten Sao Paulo stad) En beschikt elke stoeterij over enorme lappen grond, dus je paard daar laten grazen is weer goedkoop.
Op een pensionstal in Sao Paulo stad is het weer onbetaalbaar. Denk niet dat er een pensionstal in Nederland is met vergelijkbare prijzen, verschil is wel dat hier alles voor je gedaan wordt. Je laarzen, tuig en stal worden blinkend gepoetst, en je belt een half uur van te voren en je paard staat glimmend en gezadeld voor je klaar. Na het rijden ga je op hetzelfde complex tenissen, fitnessen, zwemmen of hardlopen, of luxe lunchen in het enorme restaurant. Je paard wordt natuurlijk niet gelongeerd, maar gaat gewoon op de electrische loopband. Er zijn 4 60x20 dressuurpistes, en een ongekende mogelijkheid aan springpistes. Issie ziek dan heeft het complex een eigen paardenziekenhuis met operatiezaal, een eigen apotheek, een eigen zadelmaker een eigen hoefsmid met plek voor 15 paarden tegelijk, en met de security is ook niets mis. (Kees staat buiten Sao Paulo stad op een 'kleine' stoeterij)
Rijlessen zijn weer spotgoedkoop. 45 minuten priveles op een hoogopgeleid paard van een Grand prix ruiter is 33 euro.

Marleen schreef:
Of krijg je in verhouding zoveel salaris?

Ik krijg in vergelijking met mijn collegas een enorm salaris. Maar dat is omdat ik in Nederland gewoon mijn verzekeringen aan moet houden. (arbeidsongeschiktheids verzekering, A.o.w, sos, rechtsbijstand, aansprakelijkheid, pensioen, meubelopslag, etc) Dat is in euro´s, dus daar gaat eigenlijk bijna heel mijn salaris naartoe. Maar als je terug wilt keren, is het wel aan te raden, en sommige verzekeringen kennen ze hier niet zoals rechtsbijstand. Verder moet ik veel reizen, en dan wordt alles betaald voor me (eten, drinken, overnachting, etc). Het geld wat ik dan uitspaar gaat naar rijlessen, rijlessen en nog meer rijlessen.
Krijg ik een vet salaris voor braziliaanse begrippen, JA. Hou ik daar door mijn nederlandse verzekeringen en rijlessen iets aan over: Nee, in tegendeel. Durf ik een verzerkering af te zeggen... nee. Het enige wat ik kan besluiten is voor altijd hier te blijven. Maar zover ben ik nog niet.

Marleen schreef:
En die grooms, zijn die dan bij jou in dienst?

Ivan is in dienst van de stoeterij waar Kees staat. (zit bij mijn lesgeld in) Hij wast hem van te voren, pakt de vrachtwagen in, en zorgt dat Kees veilig op het wedstrijdterrein aankomt.
Op het wedstrijdterrein krijg je een stal toegewezen, en daar horen 2 grooms bij. Mijn instructeur is 'partner' van dat gangpad, dus ik sta er gratis. (anders 33 euro per dag) Die 2 grooms staan volledig tot je beschikking, en tot de 15 andere paarden in het gangpad. Ze gaan ook mee naar het wedstrijdterrein om extra vliegenspray te sprayen of voor je start de eventuele vlekken weg te werken.

Mikkie schreef:
Reactie mag ook via pb als je dat fijner vindt. :o

Zal jou en Yavanna deze week een PB sturen.

Natascha13 schreef:
weer een verhaal van je te lezen, vind het een beetje als een sprookje klinken

Misschien dat ik volgend topic over Rogerio schrijf. Dat is echt sprookje Penny verhaal. Ik heb ergens een interview met zijn levensverhaal, dat kan ik leuk vertalen. Meteen een goede oefening voor mij.

shanny schreef:
Dat mensen het daar zo slecht hebben dat ze in de rij staan voor een baantje als groom is dan weer een heel andere kant.....

Er is hier niet alleen zoveel werkloosheid, een zeer groot deel van de bevolking leeft in krottenwijken of op straat. Een werkloosheidswet kennen ze niet, als je ontslagen wordt krijg je nog 3 maanden doorbetaald en dan stopt het en krijg je 5 euro van de overheid ofzo. En als je geen familie hebt.. wat doe je dan? Dan kom je in een krottenwijk terecht. Iedereen spaart ook om die reden. Het maakt niet uit hoe smerig of zwaar een baan is, als het betaald dan staan mensen er letterlijk voor in de rij. Als ons bedrijf een vacature heeft, dan plaatsen we nooit een advertentie. Dat is vragen om problemen. Naast het feit dat we niet meer kunnen werken omdat het hele kantoor vol met postzakken zal staan, moeten we waarschijnlijk extra security regelen voor de ingang. De situatie is hier echt vreselijk. Vooraal met de wereldwijde crisis. Maar voor deze mensen betekent ELKE baan een kans op overleving.
Heb je eenmaal een baan dan wordt je volledig uitgebuid, want voor jou zo 20.000 anderen die hetzelfde werk voor de helft van jou salaris doen. En ondanks deze verschikkelijke situatie zijn de mensen hier toch veel vriendelijker, spontaner en blijer dan in menig ander land. (Neemt niet weg dat de criminaliteit ook buitensporig is...)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:43

over dat onbetaalbaren, mijn nichtjes hebben ook een paard staan op zo'n lap grond in sao paulo.
en die lessen volgensmij één keer in de maand op zo'n pensionstal. :) in december ga ik ook alles bewonderen :D ik heb er nu al zin in!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 15:19

michelle___ schreef:
in december ga ik ook alles bewonderen :D ik heb er nu al zin in!

Super! Vraag of ze je ook Santo Amaro showen. (Wel de wandelschoenen aan, want het is er gigantisch groot.)

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:23

Wat een interessant verslag. Nooit geweten dat het zo gaat in Brazilië. Gefeliciteerd met al je prijzen

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:27

Erg leuk geschreven!
In eerste instantie begreep ik niks van het symsteem, maar je legt erg helder uit haha.

En bij de Brazillianse man kussen had je me toch even :o

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:46

Ten eerste: Van harte gefeliciteerd!!!
Wat ontzettend leuk geschreven. Ook erg interesant te lezen hoe het er daar aantoe gaat.
Ik heb ook even je profiel gespiekt en stuk voor stuk prachtige paarden daar.
Ik weet niet wat ik zou kiezen. De winstpunten van Nederland zijn wel erg leuk maar dat de juryleden uit hun hokje komen om het paard te inspecteren trekt mij eigenlijk ook wel. Ik heb wel het idee dat het daar eerlijker is. Ookal zou ik nooit naar Brazilie gaan geloof ik. Hoe ben jij daar eigenlijk verzeild geraakt? Daar ben ik wel erg benieuwd naar..

edit: Ik heb het al gelezen. ;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:21

Rivano schreef:
michelle___ schreef:
in december ga ik ook alles bewonderen :D ik heb er nu al zin in!

Super! Vraag of ze je ook Santo Amaro showen. (Wel de wandelschoenen aan, want het is er gigantisch groot.)

haha, die heb ik op me "te doen" lijst gezet :D . nu die wandelschoenen nog :Y)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:00

michelle___ schreef:
haha, die heb ik op me "te doen" lijst gezet :D . nu die wandelschoenen nog :Y)

Als er een wedstrijd is dan kun je gewoon naar binnen wandelen (auto is 3 euro), op alle andere dagen alleen vergezeld door een clublid. Zelf ben ik geen lid, maar mocht je toch graag binnen kijken laat maar weten tegen die tijd. Misschien kan ik iets met mijn instructeur regelen die wel lid is.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:08

Lief van je Rivano ( PB die je gaat sturen ), ik had het er pas geleden ook met een kennis over, was zo onder de indruk van Dak, en van jou... echt lief.
En Kees, hij is echt über sexy... wat moet je je geweldig voelen. Ruilen, kom ik naar het warme Brazilië en mag jij hier in de regen en onweer zitten :D

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:12

Wat een super verslag! :D
Het hele systeem daar lijkt me veel eerlijker.

En Kees is echt een lekker ding!! :~

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:01

Wat een leuk verslag :D
het is daar idd wel heel anders, maar wel leuk lijkt mij.

Nog gefeliciteerd met je prijzen :P

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:24

Wat een prachtig verslag! Bedankt voor het delen van je ervaringen, vind het erg leuk om te lezen over de gang van zaken in Brazilie! :j
Ik heb zelf HBO paardenhouderij gestudeerd en ben altijd erg geinteresseerd in hoe de sector in andere landen leeft :)
En zo leuk geschreven! Heb echt gelachen om je commentaar! Ik zag je boktnaam en die kwam me bekend voor, na een blik in je profiel wist ik het weer, je 'musical' verhaal had destijds ook een indruk achtergelaten.
Erg gaaf, jij gaat van een musical naar een sprookje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:06

Het ziet er super uit, gefeliciteerd.. en wat een ge-wel-dig verslag. Echt super, normaal hou ik stiekem niet van veel informatie in ITPtopics, maar zoals jij het brengt wil ik ineens ALLES weten van de paardensector in Brazilie :D

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 00:19

Leuk verslag! Gefeliciteerd met je prijzen! Leuk eens te horen he het er in andere landen aan toen gaat :j :)