Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:48

*kuch* mijn pony loopt wel degelijk beter na een paar tikken ter correctie (die geef ik dan wel terecht). Mijn pony krijgt tijdens het wandelen ook bewust direct een tik voor de borst als hij maar even denkt dat hij weer de leider kan worden. En ja, als hij niet luistert, tik ik net zo lang door totdat hij goed staat. Helpt het? absoluut! Zonder touw wil hij juist bij mij blijven :)
(overigens is het dus een extreem dominate pony bij wie je niet kan afwachten wat hij gaat doen als hij even voorbij je voeten loopt bv ;) Dan ben je hem kwijt := )

Geen tik met de zweep, maar met een stugge stok. Want ik ben er niet op uit om hem pijn te doen :)

(dit alles heb ik geleerd tijdens een cursus, want mijn pony heeft juist ter correctie een hardere aanpak nodig om echt indruk te maken. Zonder hem pijn te doen natuurlijk. Gaat allemaal bewust en op een zeer rustige manier: ik verlies mijn geduld niet.)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:50

Kazary, dit was mijn eerste post in dit topic. De eerste alinea zegt al genoeg...

rindin schreef:
Aaaiii kalm aan... Naarmate je verder leest in dit topic wordt het bozer en bozer. Ik ben het ook niet geheel eens met TS, maar dat kan ook op een degelijke manier gemeld worden.
TS geeft aan dat ze een "beginnend" ruiter is. Dat kan een hoop verklaren. De pony is niet gek, die heeft ook wel door dat TS nog niet even bekwaam is. En daar kan ie gebruik van gaan maken. Dat vergt kennis en ervaring om dat weer op te lossen.
Daarom begrijp ik ook niet helemaal waarom je alleen op buitenrit gaat, hij doet dit al een tijdje zeg je. Kan er niet iemand met je mee die je tijdens de buitenrit tips geeft? Als je zo doorgaat heb je straks een draak van een pony die helemaal niks meer wil (terecht; want je gaat er op deze manier niet op de juiste manier mee om).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:50

Wat is er te verwoorden aan de term opsluiten tussen been en hand?
Is een heel algemene paardenterm :)
En jij weet wat opsluiten is als je zegt dat remmen en drijven tegelijk niet kan? ;)
Dan begrijp je het zelf ook niet en maak je er dus de invulling van dat het wel iets met trekken te maken heeft??

kazary

Re: Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:51

Rindin, waarom moet je dan meerdere keren verdedigen dat je het niet goed praat en andere mensen dat wel zo opvatten?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:51

Ik heb niet alles gelezen, alleen de eerste pagina. Ik vind dat de TS haar eerste post niet zo erg gelukkig geformuleerd is.
Het komt over alsof ze heel gefrustreerd op haar paard zit. Ik hoop eerlijk gezegd dat dat niet zo is. Later zegt ze wel dat ze haar paard met alleen maar lieve woordjes nergens meer langs krijgt. Als je paard een loopje met je neemt dan is het natuurlijk geen probleem om een keer te slaan of boos te worden.
Mijn paarden krijgen ook wel eens klappen hoor buiten. Als je je paard wat langer kent dan weet je best waar hij echt bang voor is en wanneer het gewoon klieren is.
De merrie die ik vaak rijd loopt dan echt van links naar rechts te kijken, constant te snuiven en te dribbelen. Als ik dan voorwaarts wil rijden dan reageert ze gewoon niet op mijn benen. Geen reactie is gewoon tik, tenzij ze echt iets ziet waar ze heel bang voor is. Dan moet ze gewoon even kijken en is ze daarna weer braaf.

Wat ik wil zeggen is dat het misschien niet zo erg is als het lijkt, dat hoop ik tenminste.....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:52

kazary schreef:
En jij weet wat opsluiten is als je zegt dat remmen en drijven tegelijk niet kan? ;)
Dan begrijp je het zelf ook niet en maak je er dus de invulling van dat het wel iets met trekken te maken heeft??

Het ligt aan de dosering van het remmen en drijven, in zo'n situatie wordt er harder geremt dan gedreven en dat heeft dus niks meer met opsluiten te maken.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:54

Welshcobfan schreef:
*kuch* mijn pony loopt wel degelijk beter na een paar tikken ter correctie (die geef ik dan wel terecht). Mijn pony krijgt tijdens het wandelen ook bewust direct een tik voor de borst als hij maar even denkt dat hij weer de leider kan worden. En ja, als hij niet luistert, tik ik net zo lang door totdat hij goed staat. Helpt het? absoluut! Zonder touw wil hij juist bij mij blijven :)
(overigens is het dus een extreem dominate pony bij wie je niet kan afwachten wat hij gaat doen als hij even voorbij je voeten loopt bv ;) Dan ben je hem kwijt := )

Geen tik met de zweep, maar met een stugge stok. Want ik ben er niet op uit om hem pijn te doen :)

(dit alles heb ik geleerd tijdens een cursus, want mijn pony heeft juist ter correctie een hardere aanpak nodig om echt indruk te maken. Zonder hem pijn te doen natuurlijk. Gaat allemaal bewust en op een zeer rustige manier: ik verlies mijn geduld niet.)

tuurlijk, ik geef ook wel eens een corrigerende tik, die hebben ze soms ook wel is nodig! maar als een paard bang is dat je hem dan gaat slaan... tja.. nee, dat gaat er bij mij niet in.

Heb hier een paard staan die van een pension is(de enige) en die loopt altijd te zeulen als ze langs een weg moet lopen met een touw. Ik zet hem zelf iedere dag op de wei voor hun. De eerste keer werd ik door hem naar de wei gebracht, heb hem dat ook meteen even laten weten dat t zo niet de bedoeling is. Dus in zn achteruit, niet willen, idd een duw of een tik op de borst. Maar je zult mij hem niet met een zweep kei hard achteruit zien rammen. Maar wel duidelijk, als ik me omdraai moet hij stil gaan staan en als ik een stap naar hem toe doe dan moet hij achteruit gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:54

remmen heeft helemaal niks met opsluiten te maken, helemaal niks :) :)

opsluiten is het plaatsen van de schouders tussen je handen, en heeft niks met remmen te maken :D :D :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:55

kazary schreef:
Rindin, waarom moet je dan meerdere keren verdedigen dat je het niet goed praat en andere mensen dat wel zo opvatten?

Volgens mij ben je de enige. Je interpreteert mijn posts blijkbaar helemaal verkeerd
of je leest 1 zin en trekt daar je oordeel uit. Even voor alle duidelijkheid; ik ben het
niet eens met de aanpak van TS. De rest van mijn mening wordt geformuleerd in
eerdere posts.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:55

Welshcobfan, jij hebt een hele dominante onder je kont, dat weet ik van je verhalen. ;)
Daar moet je ook echt heel duidelijk bij zijn, maar wel met gezond verstand. Ga jij gefrustreerd lopen meppen? Nee toch?

Ik heb ook zo'n mannetje met een enorme eigen wil en ik moet HEEL duidelijk zijn, want tegen zijn kracht verlies je het ook, als hij dat tegen je gaat gebruiken. Maar ik sla hem amper, want ik ben hem meestal al voor. Niet altijd, hij is heel uitgekookt en ik ben ook maar een mens :o , maar mij zie je niet dit soort topics openen met zulke titels, want ik ben mijn paard nooit beu en ik vind hem allesbehalve stom. Hij is mijn op-een-na-grootste schat (mijn dochter is de allergrootste schat). :D

Ik moet zeggen dat je met grondwerk al een heel eind komt. Lichaamstaal ook. En verder gewoon je paard goed kennen, zowel ernaast, erbij als er op. Op de grond kan ik hem alle kanten uitsturen op afstand, zo gericht is hij op me. En dat helpt mee als je rijdt (en geloof me, ik moet nog hard werken om hem al rijdend ook zo gericht op me te krijgen, maar ik rij nog niet zo lang op hem). Op de grond heeft het ook even geduurd, je moet samen groeien...... Maar wel in wederzijds respect en met wederzijds vertrouwen.....

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:56

mijn pony deed dit ook altijd !
en sinds 2 weken ook niet meer
maar heb er wel 1 jaar aan geoefend met hem
en nu loop ik met een lange lijk uit het land
ik kan weer met em naar buiten met em
en normaal rijden ,
dat was ook niet makkelijk , maar vooral kalm blijven en maar vol blijven houden wie de baas is ,, mijn pony is tig duizend keer met mij weg gerend , Succes ermee ! ;)

kazary

jesito schreef:
kazary schreef:

Het ligt aan de dosering van het remmen en drijven, in zo'n situatie wordt er harder geremt dan gedreven en dat heeft dus niks meer met opsluiten te maken.

Waarom wordt er meer geremd? Waarom? door wie? Daar snap ik je niet :)
Remmen is remmen, opsluiten doe je juist als je niet wilt remmen, maar als je wilt dat een paard niet uit kan breken, dat hij maar naar 1 punt naar voren kan.
Dat kan ene hindernis zijn, maar ook een punt voorbij iets engs.

xShanty

Ik heb dit met grote verbazing gelezen, en helemaal nadat ik er vandaag achter ben gekomen dat mijn paard zo vervelend en gesloten was in het begin door onbegrip, en het afreageren van frustraties op haar (niet door mij overigens, is van voor mij).
Ik kan ook echt boos op mijn paard worden, maar zomaar even 3 meppen verkopen en met zo'n paard naar buiten gaan..
Dit paard vertrouwt jou blijkbaar niet genoeg en gaat alleen onder dwang.. moet je eens nadenken hoe jij je voelt als je bv met een pistool tegen je hoeft iets moet doen waar je echt doodsbang voor bent..
Paarden hebben niet genoeg hersens om te denken: vandaag gaan we baasje pesten.. Verzet en aanstellerij komt dan ook niet voort uit het denken bij paarden..
Ik denk dat je beter een hobbelpaard kan kopen..

Overigens was mijn paard ook altijd dominant. Totdat we erachter kwamen dat dit niet dominantie maar wantrouwen tegenover de mens was, en dat is wat jij nu aan het veroorzaken bent.. En helaas krijg je dat er alleen met veel duidelijkheid, eerlijkheid en vertrouwen uit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:57

@ Twiggy: Geeft niet hoor!

Maar het blijft internet ...de een schrijft haar verhaal zus op en de ander zo. Vanuit een kort geschreven stukje tekst worden er weer heel veel conclusies getrokken en oordelen gevelt (ben er zelf ook schuldig aan).

En ook ik kom er eerlijk voor uit dat ik soms boos kan worden op bijrijdpaard. Vorige week nog, hij heeft de hele hei alleen maar lopen bokken en dribbelen omdat hij alleen maar mocht stappen en ik hem niet in draf of galop wilde in verband met zijn behoorlijk 'hete' bui. Uit veiligheidsoverwegingen stap ik dan liever de hele rit. Op een gegeven moment was ik zijn gedribbel en gebok gewoon zat, en heb hem toen ook een paar keer een schop verkocht en even gezegd "En nu is het klaar!".

Ik weet heus wel dat hij mij niet verstaat, maar daarna gedroeg hij zich wel veel rustiger. Hij is gewoon behoorlijk dominant en je moet bij hem vrij stevig in je schoenen staan, anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, zoals achteruit bokkend het fietspad op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:58

Ik gebruik het woord remmen omdat dit de hele tijd gebruikt word, is een ongelukkige benaming.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:58

rindin schreef:
kazary schreef:

Volgens mij ben je de enige. Je interpreteert mijn posts blijkbaar helemaal verkeerd
of je leest 1 zin en trekt daar je oordeel uit. Even voor alle duidelijkheid; ik ben het
niet eens met de aanpak van TS. De rest van mijn mening wordt geformuleerd in
eerdere posts.

{i}Ik praat TS' gedrag niet goed, maar jij hebt het over paarden alsof het suikerklontjes zijn[/i]
(en dat had je niet tegen mij)

als voorbeeld.
En termen het zijn geen suikerklontjes, die miepers die hun paard nooit tikken enz geeft ook aan dat je het allemaal best oke vind.

Maar dat is nog al offtopic.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:01

jesito schreef:
Ik gebruik het woord remmen omdat dit de hele tijd gebruikt word, is een ongelukkige benaming.

Wie gebruikt het woord remmen dan de hele tijd? :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:03

kazary schreef:
jesito schreef:

Wie gebruikt het woord remmen dan de hele tijd? :)

Lees terug dan zie je het vanzelf en verder mag je doen wat je niet laten kunt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:04

Ik ben ook geen heilige, in het verleden ben ik ook zeker wel mijn geduld verloren. Maar nu doe ik dat allang niet meer: ik kan hem heel rustig en beheerst echt een flinke schop onder zijn reet geven als hij mijn regels overteedt (soms letterlijk als ik niets voorhanden heb :=). De kunst is om zelf te doen alsof er niets aan de hand is :D Maar dat is voor ons mensen best lastig om goed door te krijgen.
Maak ik nu nog fouten? absoluut, ik ben ook maar een mens. (al merk ik dat direct want dan ben ik hem iig aan de hand kwijt :+ dus dan leer je wel 2 keer zo snel hahaha).
Mijn pony is echt een uitzondering, die rustig 20 tikken in een kwartier kan krijgen. Maar die zijn verdiend en ik doe het met veel beleid. Werkt het? absoluut!
Harde aanpak is dé methode die als enige werkt voor hem ter correctie.
Maar als ik merk dat ik zelf te gefrustreerd raak, stop ik direct en loop ik liever even een rondje (onder het zadel stap ik dan af en loop ik verder met hem). (want als ik dan wel door zou gaan, zou hij het direct tegen mij gaan gebruiken)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:05

Ik heb alles gelezen :)
De enige die het over remmen hebben zijn jij en rindin.

En moet ik doen wat ik niet laten kan? Wat heeft dat er mee te maken?.
Sorry, ik kan je niet volgen. Niet betreft het remmen, niet betrefd je laatste zin.

Ik heb voor de fun de term tussen hand en been opsluiten geprobeerd. En dan kom je de termen zelfs in de wiki tegen. Daar voor het springen over een smalle SGW hindernis. Iets waar je dus niet wilt remmen :)
Gewoon algemeen paarden taal dus.Ik kan het ook niet helpen :)
Laatst bijgewerkt door kazary op 11-05-09 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:06

Ik heb niet het hele topic doorgelezen want dan ben ik vannacht nog bezig zo snel als het gaat :+

Ik zet ook zo mijn vraagtekens bij wat je schrijft.

Ik begrijp dat je hier gefrustreerd van raakt, ik zou er ook niet blij mee zijn, en geloof me ik heb met (het spreekwoordelijke bloed) zweet en tranen gewerkt aan de band die ik nu met mijn paard heb en hem ervan overtuigd dat we het heel leuk kunnen hebben, maar dat ik degene blijf die bepaald wat er wel of niet gebeurt. Hij is nu nog steeds verschrikkelijk dominant (ja echt dominant, niet bang of (niet meer) respectloos) en daar moet je mee om leren gaan, alleen betwijfel ik of het bij jou paard om dominantie gaat.

De eerste fout die je hebt gemaakt, was dat je waarschijnlijk al enig sinds buiten je normale doen was toen je hem uit de wei ging halen, ivm. die andere pony en vanaf dat moment is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Je had beter in de bak kunnen blijven of een route op kunnen zoeken die geen enge dingen bevat. Of je had iemand aan de fiets of aan de hand mee kunnen laten komen, zodat je net wat meer zekerheid hebt.

Als je dit wil voorkomen is het zeker de oplossing niet om hem te gaan slaan of op hem te gaan vloeken. Daarmee maak je alleen dat hij minder en minder respect voor je krijgt en wordt het alleen erger. Ik denk dan ook dat je eerst wat aan jezelf moet veranderen voordat je weer op dit paard naar buiten gaat. Is er niet iemand anders van wie je het paard kan lenen om een buitenrit mee te maken, met diegene aan de fiets erbij bijvoorbeeld? Zodat het niet "jou eigen vervelende paard" is, maar "die brave" van iemand anders en je dus misschien meer vertrouwen hebt waardoor je zekerder wordt. Op deze manier kom je er in ieder geval niet.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 11-05-09 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:08

Maar Laetitia, vind jij het een leuk verhaaltje hoe TS haar paard omschrijft?
Als zou Sam nog zo enorm klieren (gelukkig heeft hij dat nog nooit zo gedaan) dan nog zou ik het nooit zo benaderen met die termen die zijn noemt, met het meppen, noem maar op.....

En ik weet dat niet iedereen zoals ik denkt, hoor, hoeft ook niet, maar ik vind het respect voor haar paard er nou niet bepaald doorheen klinken. Ik schrok gewoon van dat verhaal en die eerste reacties in dit topic verbaasten mij zeer. Wat verwacht je nou van je paard, als je er zo mee omgaat? Dat denk ik dan......

Maar goed, mijn mening is wel duidelijk, geloof ik. :+

Sam kreeg vanmorgen ook een mep(je ;) ) hier en daar, toen hij niet deed wat ik vroeg en hij wist dondersgoed wat hij moest doen. Bokkerdebok, maar ik kreeg mooi wel mijn zin na drie pogingen van zijn kant. :P
De pubertijd, tja, het hoort erbij. Het doorrijden, tja, het hoort erbij :) . Ik raak daar niet gefrustreerd van, al gebeurt het nog 100x. Zou mijn paard het ene na het andere negatieve gedrag vertonen, zou ik mezelf eens achter mijn oren krabben van 'wat doe ik verkeerd?' Snap je de nuance?

En verder..... wat een discussie toch weer. :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:08

mijn oude paard deed dit ook maar dan 8teruit lopen en af en toe draaien heb hem 1x een hele buiterit 8yteruit laten lopen en als die draait draait die maar maar dan gaan we die buiterit draaiend maken! heeft die 1x gedaan! daaarna gewoon normaal kunnen rijden }:0

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:09

Whahaha, dat is ook wat, een buitenrit achterwaarts. :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:10

Twiggy2008 schreef:
Whahaha, dat is ook wat, een buitenrit achterwaarts. :D

haha geloof me je paard ist snel zat ;) :D
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 11-05-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt