Eeen eigen paard. OMG.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:13

Ook ik moet me 'helaas' aansluiten bij de mening van de meerderheid. In mijn mening koop je geen paard met de intentie om deze een halve week te verhuren (en dan ook nog eens aan 2 berijdsters). In dit geval snap ik al helemaal niet waarom je kosten nog moeite gaat sparen en om vervolgens je paard een halve week te verleasen?

Waarom ga je zelf niet gewoon leasen? Dat is een veel goedkopere oplossing en heeft in mijn ogen geen verschillen met het kopen van een paard en deze verleasen (bij beide opties rijd je evenveel alleen schelen de kosten en verantwoordelijkheden aanzienlijk).

Het argument dat je een paard enkel kunt kopen mbv een bijrijdster vind ik onzin. Ik lease (tegen betaling) sinds mijn 12e (eerst pony nu paard) en ben nu 24. Ik doe dit dus al 12 jaar alleen en sla vrijwel nooit een dag over. Als ik een keer niet kan regel ik vervanging ivv mijn moeder of op stal. Dit is overigens voor mij de ideale oplossing, wel de lusten niet de lasten. Ik rijd zo'n 5 dagen in de week, rijd dressuurles, springles, wedstrijden, etc etc... Ik mag doen wat ik wil dus waarom zou je een eigen paard kopen?

Nog 1 kanttekening, tijdens mijn ponytijd heb ik enkele maanden een pony moeten delen met iemand anders. Dit vond ik werkelijk waar een ramp. Zal dit dus ook nooit meer doen.

DeniseM

Re: Eeen eigen paard. OMG.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:21

Laat je het weten????????

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:25

Eevj schreef:
Dankjewel absque_dubio! Dat bedoel ik inderdaad :)
Maar ze ziet alles als een aanval, en neemt het daarom niet serieus.

Geen probleem. ;)
Ik vind het ook hoogst irritant dat ze ook alleen jou terug 'aanvalt', ik bedoel, jij bent niet de enige die het zegt.

Babico3 schreef:
Dus omdat ik 2-3 daagjes niet kan moet ik geen paard nemen?
Ik bedoel, het is toch veel leuker voor dat beestje als ie 2 uurtjes het bos in kan dan dat ik maar een halfuurtje in de bak kan. En nu ga jij zeggen: DAAROM moet je geen paard nemen en dan zeg ik: DAAROM heb ik bijrijdsters, zodat ik het aangenaame met het onaangename kan combineren. Wat is het probleem als iemand anders hem het boos mee in neemt? Vind je dat dan zielig voor het paaard? Dat er ook iemand anders op rijd. Ik snap namelijk neit helemaal waarom je vind dat ik geen paard moet nemen, ja omdat IK niet elke dag kan. Maar wat is dan het probleem van mijn oplossing? Als ik een paard neem met deze oplossing erbij?

En als je nou is gewoon zorgt dat je toekomstige paard lekker paard kan zijn, en dus lekker de hele dag op de wei kan staan? Dat vind ik véél paardvriendelijker dan de hele dag op stal, en afhankelijk zijn van de bijrijder wat die er die dag mee doet, en hoelang die het paard uit zn stal laat.

Oh enneh, als je paard nou ziek is? Mijn VERZORGpony was in de zomer hoefbevangen. En dat is ze zo'n 4 maanden geweest. Ik ben diegene die er maandenlang 3x per dag heen ging (35minuten heen fietsen, en 35minuten terug fietsen). Niet dat ik het erg vond, want ik had er zelf voor gekozen om voor haar te gaan, en was ook zeker bereid om dat te doen. Maar als jij nu al de helft van de week kan, wat gebeurt er dan als je paard bijv. ziek word? Of dat je paard een blessure krijgt waardoor er 2 of 3, of misschien wel vaker op een dag meer gestapt en afgespoten moet worden, hoe ga je dat dan aanpakken?
Ik denk dat dat dingen zijn waar je héél goed over na moet denken. Ik vind dat als je voor een paard kiest, je niet halfbakken werk moet doen, maar er ook voor moet gaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:33

Ik heb heel lang nagedacht wat ik hier zou neerzetten. Ik heb zelf namelijk na de dood van mijn eigen paard samen met mijn broer een paard gekocht, onder andere omdat ik ben verhuisd, en het lastig voor mij is om 7 dagen per week naar stal te gaan.

Maar toch vind ik een broer wat anders dan 'zomaar' een bijrijdster of een vriendinnetje. Ik sta zelf op een pensionstal met ongeveer 40 paarden, en ongeveer 2/3e heeft een bijrijdster of verzorgster. Van alle bijrijdsters en verzorgsters van de afgelopen 2 jaar zijn er 2 blijven plakken die echt serieus zijn. In de praktijk vertrekken ze vaak vanwege een nieuwe sport, een verkering, de kans om een beter paard te rijden of omdat ze bijbaantjes krijgen, onenigheid of wat dan ook.

Je moet je afvragen of je wel de tijd en de verantwoordelijkheid hebt voor een eigen paard. Hoe ga je dat doen als je verzorgster opeens geen zin meer heeft of niet kan komen? Of als je paard iets mankeert en hij moet 3 keer per dag medicijnen?

Als je uitgaat van het worst case scenario, is een paard dan bij jou wel op zijn plek?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:46

IKbenEllen schreef:
x_Marr schreef:
Je kan beter nog een paar jaar wachten dat je je diploma hebt, zodat je je eerst goed op school kan storten, en daarna pas een paard nemen, zodat je eerst bijna iedere dag van de week bij het paard kan zijn, ipv. hem te delen met anderen. Dat kan altijd nog wanneer je een band met het paard hebt en toch te weinig tijd hebt..

Ach wanneer is een goede tijd.... als je klaar bent met school ga je over het algemeen werken, heb je ook weinig tijd, ga je op jezelf wonen waar je veel tijd en geld voor nodig hebt...er is altijd wel IETS.
Dan heb je met je 40 nog geen paard ;)

Met werken hoef je geen huiswerkt meer te maken en geen examens te halen... ze zit in atheneum dat is lijkt mij al flink wat werk.
En als ze nu al denkt bijrijdsters nodig te hebben omdat ze het anders zeken weten niet red, dan moet je het gewooon niet doen.
Want op dr 16e moet ze meer gaan betalen, dus een baantje nemen, en dan zou ze misschien nogmaar 2 dagen in de week tijd hebben voor dr eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:00

Ik ga deze hele discussie nu achter mij laten.. Jullie blijven bij jullie standpunt, namelijk dat ik het niet moet doen. En ik bij het mijne, ik doe het wel. Wat ik wil raar vind is dat het minder erg is als je er naar een paar maanden achter komt: Ooh, het is toch wel druk, ik neem een bijrijdster. Dat is minder erg dan dat ik nu gewoon reeel ben en zeg nou ik heb een medeberijdster nodig? Die verzorgster die ik krijg is mijn allerbeste vriendin, en die laat mij echt niet stikken, misschien snappen jullie dat niet, maar ik kan gewoon 1000000% van haar op aan. Ik heb nog eens zitten nadenken, en ik ga hem zelf 4 keer rijden, 2 dagen gaat mijn vriendin hem doen, en 1 dag gaat ie gewoon op de wei. Ik vind dit prima, en ben er zelf tevreden mee. Verder boeit het me nu ook even niet meer wat anderen zeggen over dit onderwerp. Zo ga ik het doen klaar. Dit is mijn oplossing en het wordt mijn paard, en als ik er tevreden mee ben vind ik het goed. Want wat is het, los van het feit dat ik geen paard hoor te kopen omdat ik een medeberijdster wil hebben, probleem voor het paard zelf? Daar gaat het uiteindelijk om. Dus, graag gewoon niet meer door blijven zeuren over dit onderwerp. Jullie krijgen imo toch geen gelijk. En zo kunnen we wel eeuwig doorgaan..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:05

x_Marr schreef:
Met werken hoef je geen huiswerkt meer te maken en geen examens te halen... ze zit in atheneum dat is lijkt mij al flink wat werk.

Als ze op school zit zit ze daar over het algemeen niet tot 5 uur, moet ze daarna nog boodschappen doen, koken, het huis aan de kant.... Tuurlijk heb je op school drukkere periodes, maar ik heb het werkend echt wel drukker hoor :+

Bij ons op stal staan zoveel jonge meiden, waar een wil is is een weg hoor ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:10

Dus hoe moet ze dat dan ooit redden als ze het nu al te druk heeft om 6 dagen in de week heen te gaan..?
Hoe moet het dan als ze er een baantje bij moet zoeken over 2 jaar? En aangezien ze veel kosten moet gaan betalen dan kan dat baantje echt niet 1 keer in de week zijn, dan verdient ze niet genoeg.

Dat is dus ook direct mijn vraag aan jou Babico3, hoe wil jij het op je 16e allemaal nog gaan redden als je nu al een bijrijdster nodig hebt?
Dan moet je er ook nog een baan bij nemen aangezien je meer kosten moet betalen....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:10

Babico3 schreef:
Dus omdat ik 2-3 daagjes niet kan moet ik geen paard nemen?

Ben je gek meid ;) als die volpension staat en overdag op de wei gelaten wordt, gevoerd wordt en stal word gedaan is dat helemaal geen probleem.
Zelf ga ik 2 dagen in de week niet.

Alleen mijn insteek over die bijrijder is anders dan die van jou. Ik heb een bijrijder puur en alleen omdat mijn paard daar beter van wordt, omdat zij een goede dressuurruiter is :)*

Vind ook dat je mooi ruim gerekend hebt met je maandtarief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:12

Ik zie het allemaal wel. Het lukt me wel. Ik ben echt wel bereid om hier voor te bloeden hoor. Man, ik wil dit al mn hele leven.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:14

En je leven is al zo lang :')
Het valt me op dat je elke keer zegt ik wil dit, maar heeft het paard ook nog iets te willen :)?
Maar meid koop jij maar een paard! Ik wens je er veel plezier mee, en hoop voor het paard dat je het gaat redden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:15

x_Marr schreef:
Hoe moet het dan als ze er een baantje bij moet zoeken over 2 jaar?

Een baanTJE, je zegt het goed... dat is iets anders dan een full time job...
Ik zie financieel echt het probleem niet zo hoor. Ik begrijp alleen die beweegreden van (betalende) bijrijder niet zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:16

Hoeft ook niet. :)
Bij ons is dat heel normaal, maar het verschilt per persoon.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:18

Toen ik op het gymnasium zat (eind 3e klas kreeg ik een paard) ging ik 6 dagen per week, de 7e dag werd ze getraind omdat ze jong was en ik onervaren. Ze stond toen op een stal 20 min met de auto rijden.

Toen ik ging studeren, hebben we haar verplaatst naar een stal op 7 min fietsen zodat ik haar 7 dagen per week kon blijven doen. Reistijd voor de studie was ongeveer 2 uur per dag, dus anders zou ik het niet meer redden.

Vervolgens ging ik op kamers, en had ik de keus: bijrijder zoeken of paard verkopen. Dat laatste kon ik niet over m'n hart verkrijgen, dus toen had een bijrijder voor de maandag t/m donderdag (!).

Nu ben ik op stage 6000 km van huis, dus ik heb nu een trainster (2 dagen), 2 bijrijders (2 dagen waarvan 1x rijden) en m'n ouders (1 dag).

Straks als ik terugben ga ik werken, en ik heb niet de illusie dat ik dan ineens meer tijd heb. Het kan wel: ik kan gewoon een baan zoeken met een 40 urige werkweek. Punt is: ik heb nu 22 jaar gestudeerd, heb m'n master gehaald, en dan zijn alle baantjes op dit niveau geen 40 uur per week...

Was ik aan een paard begonnen toen ik 14 was als ik dit had geweten? Ik kan het niet vertellen.. ik ben gek van d'r en wil haar nooit meer kwijt, maar het geeft een gigantische belemmering in je doen en laten.

Overigens is dit niet om de TS af te schrikken, gewoon een ervaring van iemand die ook op het vwo begonnen is en dacht dat ze later meer tijd zou hebben ;)

Liann.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:20

Wat leuk zeg! :))
had ik dat maar ik zeur al zo lang om een paard maar nee het mag nog steeds niet. steeds is het weer van als je later opjezelf woont koop dan maar je eigen paard.. zucht ouders! :\ ze bergijpen er gewoon niks van :n
maar ik duim voor je meid! laat het horen he als het zover is
.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:21

Liann. schreef:
Wat leuk zeg! :))
had ik dat maar ik zeur al zo lang om een paard maar nee het mag nog steeds niet. steeds is het weer van als je later opjezelf woont koop dan maar je eigen paard.. zucht ouders! :\ ze bergijpen er gewoon niks van :n
maar ik duim voor je meid! laat het horen he als het zover is
.

Dit zijn mijn woorden van vroeger +:)+ :D

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:22

de mijne ook ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:23

IKbenEllen schreef:
x_Marr schreef:
Hoe moet het dan als ze er een baantje bij moet zoeken over 2 jaar?

Een baanTJE, je zegt het goed... dat is iets anders dan een full time job...
Ik zie financieel echt het probleem niet zo hoor. Ik begrijp alleen die beweegreden van (betalende) bijrijder niet zo...

Een baantje alleen is wat anders dan school + een baantje + een paard ;)

Kijk nu denk je nog lekker makkelijk: na school lekker naar je paard toe en dan 's avonds aan je huiswerk...
Maar als je er een baantje bij hebt dan moet je op een ander moment je huiswerk maken, heb je minder tijd voor je paard...
Dus als je nu al niet genoeg tijd hebt heb je dat over 2 jaar helemaal niet meer.

Kijk naar het verhaal van Yessy, dat bedoel ik dus te zeggen..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:26

Yessy schreef:
Was ik aan een paard begonnen toen ik 14 was als ik dit had geweten? Ik kan het niet vertellen.. ik ben gek van d'r en wil haar nooit meer kwijt, maar het geeft een gigantische belemmering in je doen en laten.

Tja, dat hebben andere dieren ook, voor mijn katten moet ik ook eea laten, ga bv nooit op vakantie daarvoor. Maar zo gauw ze dood gaan (en dat geldt ook voor mijn paarden) komen er METEEN nieuwe. Kwestie van prioriteiten. Ik ben gewoon gek van dieren om me heen, vroeger nooit gekregen...

Het enige wat ik met de jonge meiden bij ons op stal vaak zie is dat als ze een jaar of 15, 16 zijn, dat ze op stap willen, de tweevoeters ontdekken en het paard dan laten verslonzen. Daar moet TS goed over nadenken.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:29

Babico3 schreef:
Ik zie het allemaal wel. Het lukt me wel. Ik ben echt wel bereid om hier voor te bloeden hoor. Man, ik wil dit al mn hele leven.

Ik ook, absoluut.. maar ik trek het niet.. serieus waar. En ik ben blij zoo blij dat ik mijn eventueel toekomstige paard het niet aan heb gedaan om hem/haar te kopen.. ;) Ik heb nu een bijrijdpaard, eigenlijk.. een eigen paard zonder kosten *D Vind het helemaal geweldig..ik ben blij dat ik heel veel 'lasten' niet heb. Zo wordt ze voor mij in de wei gedaan etc.

Toen ik vorig jaar de kans kreeg, dacht ik ook zo.. als ik het niet red, dan maar een bijrijdster.. maar, ik koop geen paard om een bijrijdster te nemen.. :9 En iedereen hier is écht wel blij voor je hoor :) ! Alleen, dit zijn gewoon tips enzo.
Je hoeft ook geen 7 dagen te rijden he.. ;) rijd om de dag.. en die andere 2 dagen dat je niet kan.. da's geen ramp *D

Niemand valt jou aan hier, echt waar niet.. :o

Wat mij nu te binnen schiet he.. waarom ga je niet eerst leasen? Kijk je hoe het bevalt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:31

Dat heb ik op de ponyclub ook veel gezien ja. Pa had het in die gevallen vaak moeilijker met de verkoop van het paard dan de dochter.

Ikzelf heb mijn eerste pony op mijn 10e gekregen. Heb ook vwo gedaan en ik zeg eerlijk ik heb veel aan mijn pa te danken. Hij heeft de grote kosten altijd betaald, zodat ik voldoende tijd had voor school en in het weekend werkte ik. Maar dat was niet voldoende om 3 pony's te onderhouden. Zonder (financhiele) steun van je ouders is het dus heel moeilijk. Dat is wel een punt om na te denken. Nu is 16 nog ver van je bed, maar de tijd vliegt :)

Ik heb ook een tijd een bijrijdster gehad, maar dat was meer omdat dat meisje geen pony had om te rijden. Ik had haar eigenlijk niet nodig, maar ik vond het sneu als ze anders bij de pc moest stoppen. Ik vond het toch heel moeilijk om Amber te delen. We hadden beide andere opvattingen en een andere rijstijl en ze wilde niks aannemen. Dat ging botsen. Geen goede ervaring dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:41

Dat kan niet bij ons op de manege, leasen. Maar Eevj, wat vind jij zielig voor het paard dan?

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:42

en heb je geen andere manier om te zien of het lukt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:43

Ik hoef niet te leasen. :)

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:44

je bent wel erg zeker eh...