Rijden met neck-rope.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 01:17

Adil18 schreef:
ColorPony schreef:
Ik vind dit nou echt mooi om te zien !
ik weet niet wat nou het probleem is ,
ze heeft vertrouwen in haar paard ,
en evenals het paard .

ik denk dat het paard echt minder vertrouwen heeft als je zon
bit erinpropt en zon slof eraan hangt hierdoor worden paarden ook
onrustig .

dit is mijn mening,

xoxo ess. *D

Wat een vreselijk overtrokken beeld. Bah, geen wonder dat men de ruiters in het verkeer als egoïstisch ervaart! _-:(

Jullie hebben de verantwoording je moet een paard zo veilig mogelijk in het verkeer te begeven en daar is de TS niet mee bezig. Als ze nu ongelukken bouwt, sorry, maar dan heb ik medelijden voor het paard en het andere slachtoffer, niet voor de TS die niet de verantwoording neemt die ze zou moeten nemen.

(Mag ik daarbij op wijzen dat er tijdens het maken van de foto's ook sprake was van miscommunicatie? Sorry TS, maar dat is toch logisch? Je hebt je paard nog niet lang en het diertje is nauwelijks met een neck-rope bekend, ik vind echt dat je onverantwoord bezig bent...!)

Ik ben het HE-LE-MAAL met je eens!
@ haleyjames: denk je nou echt dat mensen hier jaloers op zijn?
Dan zal ik toch even beter nadenken ik ben het in iedergeval niet!
En ik vind het onverantwoordelijk om zo zonder cap langs de weg te gaan als het de 2e keer is.
Het kan dan mischien wel 2 keer goed gegaan zijn enzo maar een paard is een vluchtdier,
en als die er zo langs de weg vandoor gaat en dat kind valt eraf dan heb je problemen.
Dan is het vertrouwen helemaal weg en is het de schuld van het paard

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:08

:roll: jeusssssssssssssss wat word er weer wat afgekibbelt hier. :?
mijn mening? volgende keer cap op en hoofdstelletje af wanneer je in het bos aangekomen bent. klaaaaaar.....
voor de rest ga zo door meid, ziet er hartstikke goed uit en er zijn weinig die zo'n balans en durf hebben dat ze zonder zadel en hoofdstel met hun paard draven en galoperen.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:18

:n Onverantwoord zo op straat te gaan

DUDIEFOREVER

Re: Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:23

Ik vind het echt super dat je dat met je paardje kan, zou ik bij de mijne niet durven hoor die vind ik al moeilijk met hoofdstel en zadel laat staan wet niks nou als die een lang grasveld ziet kan ik hem in de galop echt niet inhouden dan gaat hij superhard dus vind t erg knap van je , en mensen ze snapt nu echt wel dat t onverantwoord was , hoeven jullie niet steeds in terug te vallen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:45

timna85 schreef:
ik bedoel dat er veel mensen te hard aan de teugels trekken.
niet dat iedereen dat doet!
volgens mij zijn veel mensen jaloers dat zij z'n leuk paardje heeft.
en met mijn verstand is niks mis. ik vindt het gewoon leuk voor ts dat zij en haar paardje zo veel vertrouwen in elkaar hebben!

Dan spreek hier mensen ook niet aan op hun verstand van paarden, want dat doe je namelijk en dat is laag. Bovendien mag jij je wel achter de oren krabben over de definitie van goed bitgebruik....In jouw antwoorden lijkt het namelijk alsof je daar de ballen verstand van hebt...

En jaloers? Op een roekeloze instelling? Nou, eh, neeeee :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:48

haleyjames schreef:
zucht, had net een heeeeeeeeeeeel verhaal getypt over wat voor jaloerse zeikerds er wel niet tussen zitten hiero

maar ik laat het maar lekker voor wat het is

MEID het is jou paardje jij kent hem en jullie vertrouwen elkaar

het is toch niet dat je ff naar de stad gaat te paard met een neckrope komop hoor mensen het is daar hardstikke rustig en ga de volgende x lekker nog dieper het bos in lekker je ding doen :)

x

Gelukkig hebben we dan dat verhaal niet hoeven te leen. Wie ben jij om te zeggen dat mensen hier jaloerse zeikerds zijn aan hand van een par meningen. En nogmaals hier kan ik niet jaloers op zijn, mijn gezonde verstand zegt me namelijk dat dit levensgevaarlijk is! En als je je op straat begeeft, doe je er alles aan het voor jezelf maar ook voor je paard zo veilig mogelijk te maken, dat ben je als paardeneigenaar verplicht!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:17

Wat wil je dan bereiken Adil?
Dat ze op jouw aanraden stopt ofzo?

Het is nooit compleet veilig om met een paard over straat te gaan....ook met alle mogelijke maatregelen niet.

Je kan pas oordelen over deze manier van rijden als je het zelf ervaren hebt.
En ik spreek dus uit ervaring :j
Het is een soort van extra zintuig die je verteld dat het kan....je hebt op een heel andere level contact me je paard.

Het is echt ontzettend moeilijk om uit te leggen aan iemand die het gevoel niet kent.

Maar zou je je al beter voelen als ze voortaan (of voorlopig) een halster met touw om zou doen voor nood?
Want dat zou ik in dit stadium ook nog wel willen aanraden..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:54

Paintlinger schreef:
Wat wil je dan bereiken Adil?
Dat ze op jouw aanraden stopt ofzo?

Het is nooit compleet veilig om met een paard over straat te gaan....ook met alle mogelijke maatregelen niet.

Maar het is wel mogelijk en ook je plicht de risico's zo klein mogelijk te maken en dat doet de TS niet.
Ik wil niet bereiken dat ze hier mee stopt, ik wil bereiken dat ze meer nadenkt over wat ze doet.

Paintlinger schreef:
Je kan pas oordelen over deze manier van rijden als je het zelf ervaren hebt.
En ik spreek dus uit ervaring :j
Het is een soort van extra zintuig die je verteld dat het kan....je hebt op een heel andere level contact me je paard.

Een paard is een BEEST, een vluchtdier. Er is niemand maar dan ook niemand in staat alle reacties tot in detail te voorspellen, dat brengt een risico mee met het rijden. Daar heb je geen zintuigen voor nodig maar gezond verstand en oplettendheid. Bovendien vind ik dit zo'n gezever, hoezo zou jij een ander contact hebben met je paard met neckrope als ik met mijn paard met een normaal hoofdstel. Het contact kan daardoor net zo goed zijn of misschien zelfs beter, afhankelijk van de ruiter en zijn 'gave' een paard in te schatten (Lees: inschatten, niet voorspellen!) en daar naar te handelen. Maar met paarden is niks 100%, hoewel zo veel mensen dat denken, en dat maakt de paardensport gevaarlijker: Denken dat jullie als combinatie niks te vrezen hebben en dat er niks mis kan gaan.

Nee sorry, ik zie alleen een andere manier van letterlijk contact door het gebruik van ander materiaal of het weglaten ervan. Met een hoodstel en zadel rijden zegt niks over het gevoelscontact tussen ruiter en paard, net zo min doet dat een neck-rope, dat gaat verder dan materiaal ;)

Paintlinger schreef:
Het is echt ontzettend moeilijk om uit te leggen aan iemand die het gevoel niet kent.

Euh, hoezo ken ik het niet dan? Ik rij knollie Rano zonder zadel en hoofdstel door de bak, puur voor de lol, of met neckrope (nou ja, halstertouw... :+ ). Maar dat doe ik in de bak, omdat we niet genoeg oefening hebben gehad om op straat te gaan. Bovendien weet ik dat Rano een koele kikker is, maar ook heftig kan reageren als hij zijn dag niet heeft, dus nee, ik zou niet met Rano zo naar buiten gaan. Te weinig oefening voor beide en gewoon een goede zelfinschatting.

Paintlinger schreef:
Maar zou je je al beter voelen als ze voortaan (of voorlopig) een halster met touw om zou doen voor nood?
Want dat zou ik in dit stadium ook nog wel willen aanraden..

Nee, liever een bitloos hoofdstel zodat je ten alle tijden in staat bent over het hoofd te sturen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:02

@Adil:
Je kent het gevoel van dus niet!
Je rijd niet op puur vertrouwen met je paard in het wild......dat is toch echt heel anders als in een rijbak, geloof me!
En zolang je het zelf niet ervaren hebt kan je er niet over oordelen vind ik...

Ik rij mijn 3 jarige paintlinger ook weleens met een neckrope door de bak...maar niet buiten.......daar zijn we nog niet genoeg een team voor.

Als ik met mijn merrie op de neckrope buiten rij voel ik me net zo veilig als met hoofdstel.
En als ze schrikt is haar reactie hetzelfde als met hoofdstel....en de mijne dus ook....
En ik denk ook dat het voor een paard geweldig moet zijn....om zo vertrouwd te worden.

Zelf rij ik al 6 jaar zo met mijn merrie...en daarvoor heb ik er 4 jaar over gedaan om er naartoe te werken.

Ik vind ook dat de TS erg snel gaat en daarom raar ik een extra nood optoming ook wel aan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:15

Paintlinger schreef:
Adil:
Je kent het gevoel van dus niet!
Je rijd niet op puur vertrouwen met je paard in het wild......dat is toch echt heel anders als in een rijbak, geloof me!
En zolang je het zelf niet ervaren hebt kan je er niet over oordelen vind ik...

Jij snapt me niet. Ik denk wel dat ik het zou kunnen maar ik weet dat een paard niet 100% te vertrouwen is, dat is er geen één in mijn ogen. Dat is niet gemeen van een paard, maar dat ligt in de aard van het beestje. Ik zou het dus kunnen maar ik doe het niet omdat ik dan vind dat ik mezelf onverantwoord in het verkeer op stel en ik ben mijn paard en mijn medemens meer verantwoording verschuldigt.

Ik ken het gevoel wel, maar ik ga niks op het spel zetten alleen omdat het mij een goed gevoel geeft...

Paintlinger schreef:
Ik rij mijn 3 jarige paintlinger ook weleens met een neckrope door de bak...maar niet buiten.......daar zijn we nog niet genoeg een team voor.

Dit meisje rijdt dit paard überhaupt voor de tweede keer met neckrope, eigenlijk zeg je dus nu zelf ook dat ze als combinatie hier waarschijnlijk nog niet an toe zijn omdat ze het moeten leren!

Paintlinger schreef:
Als ik met mijn merrie op de neckrope buiten rij voel ik me net zo veilig als met hoofdstel.
En als ze schrikt is haar reactie hetzelfde als met hoofdstel....en de mijne dus ook....
En ik denk ook dat het voor een paard geweldig moet zijn....om zo vertrouwd te worden.

En hoeveel ervaring heeft deze merrie met het rijden met een neckrope en jijzelf. Ik denk namelijk dat jij en je paard meer ervaring hebben als combinatie en met de neckrope dan de TS en haar paard.

Paintlinger schreef:
Zelf rij ik al 6 jaar zo met mijn merrie...en daarvoor heb ik er 4 jaar over gedaan om er naartoe te werken.

TS heeft het paard een half jaar, dit is de tweede keer dat het diertje met neckrope gereden wordt...

Paintlinger schreef:
Ik vind ook dat de TS erg snel gaat en daarom raar ik een extra nood optoming ook wel aan.

I know, maar ik denk dat zelfs een noodoptoming hier nu nog niet af doet. Ik raad haar aan eerst een paar maand in de bak verder te trainen en dan maar eens zien...

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:24

Het is misschien niet zo verstandig om meteen de 2de keer al naar buiten te gaan, daar ben ik het mee eens.
Maar aan de andere kant, met een bit heb je net zo weinig controle als met een nekrope als het paard op hol slaat, want hoe zou een klein stukje metaal een 600 kilo wegend brok paniek tegen moeten houden als het aan de kletter wil?

Bovendien vind ik het ook maar gezeur over dat TS een cap op moet. Ze brengt niemand in gevaar door dit niet te doen, alleen zichzelf. Aanradenn dat ze het beter kan doen omdat het veiliger is ok, maar hier wordt ze ook op dat punt alleen maar afgezeken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:30

@Adil:
Ik ben het WEL met je eens over het feit dat de TS veels te snel gaat..
Maar als ik nu foto's zou plaatsen, zou je het dan allemaal prima vinden?
Ik heb mijn paard nu 10 jaar....en rij dus 6 jaar met neck-rope...(heb nog nooit een gevaarlijke situatie veroorzaakt...)

Ik ben het NIET me je eens dat het rijden met een neck-rope op een bepaald niveau niet net zo veilig kan zijn.....
De combinatie én de verhouding tussen paard en ruiter moeten echter wel passend zijn.
Zoals al eerder genoemd doe ik dit alleen als de omstandigheden goed zijn.
Als het hard waait ed. is mijn arab merrie te fris hiervoor en dan doe ik gewoon een hoofdstel om (aldaniet bitloos).

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:38

Überstoer!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:43

Paintlinger schreef:
@Adil:
Ik ben het WEL met je eens over het feit dat de TS veels te snel gaat..
Maar als ik nu foto's zou plaatsen, zou je het dan allemaal prima vinden?
Ik heb mijn paard nu 10 jaar....en rij dus 6 jaar met neck-rope...(heb nog nooit een gevaarlijke situatie veroorzaakt...)

Ik ben het NIET me je eens dat het rijden met een neck-rope op een bepaald niveau niet net zo veilig kan zijn.....
De combinatie én de verhouding tussen paard en ruiter moeten echter wel passend zijn.Zoals al eerder genoemd doe ik dit alleen als de omstandigheden goed zijn.
Als het hard waait ed. is mijn arab merrie te fris hiervoor en dan doe ik gewoon een hoofdstel om (aldaniet bitloos).

Ruiter kent paard net een half jaar, dan heb je nog lang niet zo veel basis om je paard goed in te kunnen schatten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:45

Dat is nog niet echt goed te zeggen nee.....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:50

Paintlinger schreef:
Dat is nog niet echt goed te zeggen nee.....

Goed, dan zijn we dat met elkaar eens :D

In jouw geval zou ik er dus inderdaad minder moeite mee hebben (zal nog wel eens moeten slikken, maar jij hebt meer ervaring, jouw paard dito)

ColorPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:12

Okee ,
ik vind ook dat je na 2 keer rijden .. niet gelijk doodleuk
op straat moet gaan , maar het maakt niet uit of je dat nou met een neckrope doet of een hoofdstel .. als je maar goed heb getraind ,
en je paard de devinitie snapt van de neckrope ,
dan is er niks aan de hand ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:26

ColorPony schreef:
Okee ,
op straat moet gaan , maar het maakt niet uit of je dat nou met een neckrope doet of een hoofdstel .. als je maar goed heb getraind ,

Tuurlijk kan een paard dat snappen maar je moet ook aan je omgeving denken. Aan lompe en gevaarlijke acties van andere mensen en bestuurders! Niet iedereen snapt het om bij paarden in de buurt rustig te rijden. Bij drukke wegen en paden waar ook fietsers mogen komen moet de ruiter dus voor de bescherming zorgen van het paard, hoe braaf een paard ook is en hoe goed de band ook is.. er zijn ook andere om je heen en niet alleen andere mensen maar ook vrachtwagens e.d.. En nee, als een paard bang is gaat het er vandoor, natuurlijk met bit ook, maar in uiterste nood trek je hem aan zn bitring om en zo voorkom je dat het ritje niet leuk afloopt voor jezelf, het paard en omstanders.
Er zijn bijvoorbeeld ook veel mensen bang voor paarden en dan zie ik wel eens brutale ruiters met 3 naast elkaar over de weg paraderen en wandelaars staan dan in de kant te wachten..niet iedereen is dol op paarden en ruiters en ook veel mensen hebben er lak aan om op te passen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:06

Joceline schreef:
ColorPony schreef:
Okee ,

Tuurlijk kan een paard dat snappen maar je moet ook aan je omgeving denken. Aan lompe en gevaarlijke acties van andere mensen en bestuurders! Niet iedereen snapt het om bij paarden in de buurt rustig te rijden. Bij drukke wegen en paden waar ook fietsers mogen komen moet de ruiter dus voor de bescherming zorgen van het paard, hoe braaf een paard ook is en hoe goed de band ook is.. er zijn ook andere om je heen en niet alleen andere mensen maar ook vrachtwagens e.d.. En nee, als een paard bang is gaat het er vandoor, natuurlijk met bit ook, maar in uiterste nood trek je hem aan zn bitring om en zo voorkom je dat het ritje niet leuk afloopt voor jezelf, het paard en omstanders.
Er zijn bijvoorbeeld ook veel mensen bang voor paarden en dan zie ik wel eens brutale ruiters met 3 naast elkaar over de weg paraderen en wandelaars staan dan in de kant te wachten..niet iedereen is dol op paarden en ruiters en ook veel mensen hebben er lak aan om op te passen.

Eens, en op nog maar eens te bewijzen dat zelf de bovenste beste getrainde paarden schrikken:

[VN] Frans politiepaard slaat op hol in Parijs

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:16

Maarreh, het is mij niet opgevallen dat dat politiepaard alleen met een halsring gereden werd hoor :D
Je kunt natuurlijk zeggen, inderdaad een paard is nooit 100% betrouwbaar.

Maar als je je paard altijd met bit rijdt en bv flink de teugels gebruikt, leer je natuurlijk wel veel minder "fijntjes" rijden dan dat je alleen met een halsring op je paard stapt. Je oefent ook veel meer andere dingen als je alleen met halsring rijdt, want je moet alles samen met dat paard doen. Het paard loopt los en heeft dus een heel grote mate van vertrouwen nodig (niet alle paarden trekken het zomaar als je de teugels loslaat, veel paarden worden dan juist onzeker).

De politieman is van zijn paard gevallen ONDANKS zijn teugels en bit.

Overigens had ik in dit topic al eerder gezegd dat ik er wel erg voor bent, dat als je met alleen halsring wilt rijden, dat je dat dan wel terdege oefent. En dat als je het tenslotte doet, je het liever niet doet op plaatsen waar ook anderen bloot staan aan de risico's die jij wilt nemen.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:48

adil18,
iedereen die hier een menig heeft, kraak jij af.
heb jij wel verstand!
ga eens naar een gemiddelde manege en kijk eens hoe ze aan de teugels trekken! ik snap niet wat jij er tegen heb dat sommige mensen hun paard vertrouwen en het paard zo rijden dat ze er allebij vrolijk van worden.toch een tikkie jaloers???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:51

HannahFrouk schreef:
Maarreh, het is mij niet opgevallen dat dat politiepaard alleen met een halsring gereden werd hoor :D
Je kunt natuurlijk zeggen, inderdaad een paard is nooit 100% betrouwbaar.

Maar als je je paard altijd met bit rijdt en bv flink de teugels gebruikt, leer je natuurlijk wel veel minder "fijntjes" rijden dan dat je alleen met een halsring op je paard stapt. Je oefent ook veel meer andere dingen als je alleen met halsring rijdt, want je moet alles samen met dat paard doen. Het paard loopt los en heeft dus een heel grote mate van vertrouwen nodig (niet alle paarden trekken het zomaar als je de teugels loslaat, veel paarden worden dan juist onzeker).

De politieman is van zijn paard gevallen ONDANKS zijn teugels en bit.

Overigens had ik in dit topic al eerder gezegd dat ik er wel erg voor bent, dat als je met alleen halsring wilt rijden, dat je dat dan wel terdege oefent. En dat als je het tenslotte doet, je het liever niet doet op plaatsen waar ook anderen bloot staan aan de risico's die jij wilt nemen.

Nee, daar gaat het me niet om. Hier wordt gesproken over dat het kan wanneer de band goed genoeg is, hiermee wilde ik alleen laten zien dat zelfs getrainde politiepaarden kunnen schrikken. Met een zadel ben je dan niet zo snel uit evenwicht te krijgen als zonder, en normaal gesproken kun je over het hoofd sturen en heb je daarom net even iets meer in te brengen.

Mar nogmaals, het ging me met dit voorbeeld alleen om het vertrouwensaspect. ik denk dat de TS moet inzien hoe snel een paard kan reageren en wat de gevolgen kunnen zijn.

Met dat laatste, daar zijn we het dus helemaal met elkaar eens, dat is ook de essentie geweest van mijn reacties...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:59

timna85 schreef:
adil18,
iedereen die hier een menig heeft, kraak jij af.
heb jij wel verstand!
ga eens naar een gemiddelde manege en kijk eens hoe ze aan de teugels trekken! ik snap niet wat jij er tegen heb dat sommige mensen hun paard vertrouwen en het paard zo rijden dat ze er allebij vrolijk van worden.toch een tikkie jaloers???

Ik moet wel een beetje om jou lachen hoor :+

Wat me meer stoort is dat je steeds vaker berichten hoort van ongelukken met paarden in het verkeer. Nederland is klein en we (of liever gezegd: jullie :P ) moeten de wegen met elkaar delen. Dat betekent dat we het zo veilig mogelijk moeten maken met elkaar en daar is de TS in mijn ogen niet mee bezig.

En dan interesseert het me geen ene reet hoe ze rijdt en waarmee, maar om het principe dat ze zichzelf, haar paard en anderen onnodig bloot stelt aan verhoogde risico's op ongelukken.

ik ben nog steeds van mening dat je met een (bitloos)hoofdstel makkelijker in kunt grijpen omdat je over het hoofd stuurt. Maar los daarvan gaat het me hier (nogmaals) erom dat er vrij jonge combinatie (TS heeft paard nog mar een half jaar, dan weet je nog lang niet alles van je paardje) met een methode die voor het paard maar volgens mij ook voor de TS vrij nieuw is zonder de nodige bescherming (cap) de straat op gaat. Daarbij komend dat ze het risico verhoogt door te besluiten zonder zadel te rijden.

Dus nee, niks jaloers en ik kraak niemand af, maar ik heb soms een beetje het idee dat mensen niet snappen wat ze onder hun kont hebben ;)
Laatst bijgewerkt door Adil op 19-02-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:07

Ik heb meerdere malen mensen, die met alleen touwen, zonder cap, zonder zadel o.i.d zien rijden, en die ik vervolgens op auto's zag knallen of zelfs uit evenwicht geraakte ruiters (zonder zadel) eraf viel en het paard een fietser in gevaar bracht..die mensen waren gelukkig heel aardig en heel erg geschrokken ook..maar van mij hadden ze ook ontzettend boos mogen worden. Er kwam een hoop schade en verzekeringsproblemen !!!!! bij kijken, die mensen waren verschrikkelijk bang en konden er slecht van slapen.
Deze paarden waren altijd zeer braaf, maar dit keer toch erg geschrokken en ja gingen er vandoor..ruiters hadden geen cap op en lagen in het ziekenhuis. Paarden waren zo dusdanig geschrokken dat ik ze nooit meer heb gezien.
Ik rijd ook wel regelmatig met alleen een touw, maar op eigen erf voor onze veiligheid en bovenal die van andere mensen. Ooit als ik in een land ga wonen waar erg veel grond is zonder veel wegen en drukte ga ik het erf af...met auto's, vrachtwagens, roekeloze/lompe mensen, jongelui en nog veel meer geks rond het erf ga ik niet het erf af zonder zadel, zoiezo beter voor het evenwicht van de ruiter, hoofdstel en cap. Ik rijd zoiezo zonder enkele druk op mijn teugels, is ook niet nodig als je goed rijdt. Zoiezo hangen ze buiten altijd in boogjes maar mocht er iets fout gaan heb ik met wat ijzer toch meer controle en zeggenschap dat is algemeen bekend. Nee, ik vind het geen verbetering als ik daarmee in onze drukke maatschappij ga rijden met korte ervaring. Het zou trouwens zonde zijn, als zo'n fijne vertrouwensband kapot zou worden gemaakt door een andere verkeersganger of ongeluk. Deze kan trouwens ook op het erf worden uitgevoerd en buiten dan even met hoofdstel waar je zeker ook vertrouwen mee kunt krijgen..alleen neem je minder risico's en is het geen prestatie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:22

Joceline schreef:
Ik heb meerdere malen mensen, die met alleen touwen, zonder cap, zonder zadel o.i.d zien rijden, en die ik vervolgens op auto's zag knallen of zelfs uit evenwicht geraakte ruiters (zonder zadel) eraf viel en het paard een fietser in gevaar bracht..die mensen waren gelukkig heel aardig en heel erg geschrokken ook..maar van mij hadden ze ook ontzettend boos mogen worden. Er kwam een hoop schade en verzekeringsproblemen !!!!! bij kijken, die mensen waren verschrikkelijk bang en konden er slecht van slapen.
Deze paarden waren altijd zeer braaf, maar dit keer toch erg geschrokken en ja gingen er vandoor..ruiters hadden geen cap op en lagen in het ziekenhuis. Paarden waren zo dusdanig geschrokken dat ik ze nooit meer heb gezien.
Ik rijd ook wel regelmatig met alleen een touw, maar op eigen erf voor onze veiligheid en bovenal die van andere mensen. Ooit als ik in een land ga wonen waar erg veel grond is zonder veel wegen en drukte ga ik het erf af...met auto's, vrachtwagens, roekeloze/lompe mensen, jongelui en nog veel meer geks rond het erf ga ik niet het erf af zonder zadel, zoiezo beter voor het evenwicht van de ruiter, hoofdstel en cap. Ik rijd zoiezo zonder enkele druk op mijn teugels, is ook niet nodig als je goed rijdt. Zoiezo hangen ze buiten altijd in boogjes maar mocht er iets fout gaan heb ik met wat ijzer toch meer controle en zeggenschap dat is algemeen bekend. Nee, ik vind het geen verbetering als ik daarmee in onze drukke maatschappij ga rijden met korte ervaring. Het zou trouwens zonde zijn, als zo'n fijne vertrouwensband kapot zou worden gemaakt door een andere verkeersganger of ongeluk. Deze kan trouwens ook op het erf worden uitgevoerd en buiten dan even met hoofdstel waar je zeker ook vertrouwen mee kunt krijgen..alleen neem je minder risico's en is het geen prestatie.

Hier ook al eens gezien, gelukkig op de rijplaats. Super braaf diertje, na het rijden even zonder zadel uitstappen, paard schrikt op een onverwacht moment, maar niet erg, maakt een pas opzij en de amazone glijdt als het ware, klemt zich vast en hang scheef aan het paard, hierdoor schrok dit dier nog veel meer, rende weg en gaf een enorme bok. Boem, daar lag ze dan. Gelukkig niks gebeurd, maar zo snel kan het gaan. En daarbij hebben we het over een paardje wat niet mijn type is omdat hij niet levendig genoeg is naar mijn smaak :+