Hoera vandaag Lotus toch gered van de slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xManon_

Re: Hoera vandaag Lotus toch gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:54

Ik zit niet helemaal inside de manege, maar in principe doen ze geen paarden weg die een tijdelijk kreupelheidje hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:56

zou ook stom zijn om een goed manegepaard weg te doen als het even niet goed loopt..........

want zo makkelijk is het niet om goede manegepaarden te vinden.

BraveSpots

xManon_ schreef:
Ik zit niet helemaal inside de manege, maar in principe doen ze geen paarden weg die een tijdelijk kreupelheidje hebben.

Als dat waar is vind ik het wel niet netjes van de eigenaar om dat paardje te verkopen aan mensen die er nog recreatieplannen mee hebben....

nickyu

even verhaaltje in link gelezen ..
... deze kan niet op waarheid berust zijn
paarden bij stal jasper lopen zeker geen 8 uur per dag
Clown ja zomers op de wei

en vorige eigenaar heeft lotus zelf aan de manege verkocht
deze manege houd 2 weken proef aan bij aankoop
welke voor zowel koper als verkoper teld

als een paard minder geschikt blijkt door bv
dat een paard niet kan handellen dat er om de dag een ander op zit
dan word deze niet genomen

staan wel meer dingen in die niet echt uh op waarheid berusten

Citaat:
Hopelijk gaat Lotus een leven zonder pijn tegemoet.

hier nog een

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik weet wel dat ze al geruime tijd kreupel was. Er is veel mee gedokterd maar het kwam steeds terug.
Wat het precies is weet ik niet. Ik ben 2 maanden geleden voor het laatst geweest en toen was ze nog steeds (of alweer) kreupel.
Een vriendin van mij rijdt er nog steeds. Het hele fijne weet ik er ook niet van Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:02

Beetje jammer dat hier de media bij gehaald wordt. Totaal overbodig als je het mij vraagt.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:03

Die media gaat dan ook eerst research doen, neem ik aan.
En dan zullen ze erachter komen hoe Stal Jasper daadwerkelijk met haar paarden omgaat. Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:04

xManon_ schreef:

in díe manege of manege's in het algemeen?

Persoonlijk ben ik het wel met de TS eens dat ze zomaar een paard over de hand doen die zo af en toe nog goed zou kunnen lopen. Wijzelf hebben op de manege een pony die bij tijd en tijd ook regelmatig kreupel is, die heeft ook iets waardoor ze heel vaak kreupel is enzo. Hierdoor loopt ze véeeeellll minder lessen en soms ook gewoon een tijd niet omdat ze kreupel is en ze kost meer dan ze geld op de 'plank brengt' maar ze wordt gewoon uit principe niet weg gedaan. En wij hebben nog een redelijk kleine manege en die zou het zich juist wat minder kunnen veroorloven en eentje die groter is die heeft meer paarden die het werk ed kunnen opvangen. Maargoed dat is nu de mening die ik op het bericht van de TS vestig en het preziese weet ik er natuurlijk ook niet van, ik moet wel m'n complimenten aan de TS geven dat ze dit gedaan heeft!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:07

Beide. Knipoog

Maar weet jij er meer over dan?
Of oordeel je nu op het verhaal van Berpie?

Ik wil ook nog even zeggen dat ik het fijn vind, Berpie, dat je inziet dat het allemaal niet zo tactisch is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:15

ts en zo staat het ook in de rondgestuurde mail
vermeld dat het om een tijdelijke kreupelheid gaat / ging en dat paard geschikt
zou zijn voor recreatief gebruik

doch dan zou een stal haar echt niet voor 500 euro verkopen

uiteraard is het fijn om alle paarden te redden
maar loopt dit paard idd nog pijnvrij als grasmaaier
of niet ...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:19

xManon_ schreef:
Beide. Knipoog

Maar weet jij er meer over dan?
Of oordeel je nu op het verhaal van Berpie?

Ik wil ook nog even zeggen dat ik het fijn vind, Berpie, dat je inziet dat het allemaal niet zo tactisch is.

nee ik oordeel over het verhaal van berpie Knipoog (dat zei ik er ook bij) en daarnaast geef ik een voorbeeld van een pony bij ons op de manege die ook regelmatig kreupel loopt maar die niet geslacht wordt, het is dus niet iets dat bij álle manege's zo gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:19

@Berpie, Ja, ik ben in Nietap geweest, hoor.
En verder, als je zelf een beetje paardenkennis zou hebben en met name verstand zou hebben van paardenbenen, had je deze Lotus niet willen hebben. Zelfs een boerentrien als ik kan aan de hand van een doodsimpele foto zien, dat het beenwerk van Lotus er niet best uitziet en er meer aan mankeert dan alleen een fistel.
Als dit paard werkelijk een futiliteit mankeerde was ze niet weggegaan en al helemaal niet voor E 500,-- want zoals al eerder gezegd, een goed manegepaard moet je met een lampje zoeken.
Aira 2005, ik ga even temmen op jouw post, of je nu leuk vindt of niet wat ik schrijf, je fatsoen houden is het minste wat je kunt doen.

Ik heb de link even gelezen naar dat andere forum, triest, intriest om zo'n verhaal op te hangen en er ook nog mee naar de media te willen stappen en de partij van de dieren erbij te halen. Nog even en de eerste groeperingen die de vlooien in de pelzen van onze honden en katten beschermen, worden opgericht. Verder vind ik het zwaar overtrokken wat er daar wordt geschetst. Net of een manegepaard structureel wordt mishandeld en uitgebuit. Bah.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-08 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:23

Hier nog iemand van Stal Jasper (oude verzorgster van Lotus zelfs). Toen ik dit topic zag heb ik gelijk even aan de bel getrokken bij de eigenaren van Stal Jasper, dan weten die iig dat er weer eens een 'leuk' verhaal te ronden gaat op internet (jaja er zijn al meer verhalen te ronden gegaan...paarden die plots te koop stonden op internet enz...). Ik kan alleen maar mede delen dat de eigenaren het erg jammer vinden dat dit verhaal zo de ronde gaat, maar hechten nou niet echt waarde aan hoor, als ze op alle boze verhalen zouden moeten reageren kun je geen bedrijf leiden.
Ik weet ook niet het hele verhaal van Lotus maar wel grote delen, dus hier wat feiten:
- Lotus is gekocht van de oude eigenaar (ong 10 jaar geleden) en die zou gebeld worden als Lotus weg zou moeten omdat ze niet meer in de manege kon lopen.
- Lotus is geruime tijd kreupel geweest en er zijn meerdere dierenarts bezoeken geweest, maar ze knapte gewoon niet goed genoeg op voor de manege.
- Lotus is idd geleasd, maar jammer genoeg is ze weer kreupel geworden en wederom is de dierarts er meerdere keren bij geweest.
- Ja op een begeven moment moet er een keuze gemaakt worden wat er met een paard moet gebeuren als deze niet meer gebruikt kan worden als manegepaard en niet in de leas kan/verkocht kan als recreatiepaard. Als er echt geen verbetering meer in zit (geloof me er is echt goed voor Lotus gezorgd!!) en het paard heeft continu pijn dan moet de knoop doorgehakt worden en ja dat wordt dan de slacht. Als er dan mensen zijn die zo nodig dit paard moeten 'redden' vind ik het niet meer dan logisch dat de slachtprijs wordt betaald (500,- dus).
(en voor zover ik uit het verhaal van de stal eigenaren heb berepen is Lotus terug gegaan naar haar oude eigenaar want die wilde niet dat ze naar de slacht ging........)

Ik kan alleen maar zeggen tegen TS, de volgende keer dat je een paard van een manege van de slacht redt voor in je 'rusthuis', zet dan de naam van de manege er niet bij en ook geen 'hele oude' foto!!! Dit zorgt iig niet voor zulke ergenis bij mensen die van de manege af komen en zulke grove verhalen niet echt pikken!! (En bij deze gelijk ook een uitnodiging om eens een bezoekje te brengen aan Stal Jasper, zodat je kunt zien hoe goed de paarden het hebben!)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:28

@Angelkiss: Ik vind het nog steeds niet netjes van de eigenaren om Lotus (die blijkbaar permanente problemen heeft) te verkopen aan mensen die er wel degelijk recreatie doeleinden mee hebben, en volgens mij is Berpie helemaal niet de oude eigenaar van Lotus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:30

Bedankt voor je toelichting, Angelkiss. En als meerdere dierenartsen niet met een remedie komen, hoe komt dan het verhaal in de wereld dat het met wat rust wel weer overgaat, die kreupelheid???

Ik ben het met je eens, BraveSpots. Een paard wat niet rad is, hoort niet te worden ingezet voor recreatieve doeleinden, no matter what. En Berpie is niet de oude eigenaar van Lotus maar dat heb ik ook nergens gelezen Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:32

@suleilitha

Angelkisssss schreef:
(en voor zover ik uit het verhaal van de stal eigenaren heb berepen is Lotus terug gegaan naar haar oude eigenaar want die wilde niet dat ze naar de slacht ging........)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:36

Buiten het feit dat het niet handig is om een naam te noemen, vind ik het leuk dat je het paardje een leuk pensioen geeft.

Maar.... laten we eerlijk wezen..
Een manege draait wel op het geld waar de paarden voor werken. Geen werk. geen geld, geen brood op de plank
Tuurlijk iedereen heeft zijn eigen mening maar rieel gezien...niet alles is te redden.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:38

BraveSpots schreef:
@Angelkiss: Ik vind het nog steeds niet netjes van de eigenaren om Lotus (die blijkbaar permanente problemen heeft) te verkopen aan mensen die er wel degelijk recreatie doeleinden mee hebben, en volgens mij is Berpie helemaal niet de oude eigenaar van Lotus?

Daar kan ik verder ook niks aan doen, ik ben niet bij de gesprekken geweest waarom Lotus dus verkocht is voor de slachtprijs aan TS, dus daar kan ik ook geen antwoord op geven. Wat mij betrefd mag een paard dat op is gewoon naar de slacht, vind ik iig een stuk eerlijker dan een paard met pijn in de wei zetten of toch nog af en toe eens leuk een ritje op maken. Een paard kan niet aangeven of die pijn heeft, ja kreupel lopen, maar dat laat ook echt niet elk paard zien! Aan de hand van de dierenartsondezoeken is gewoon vastgesteld dat Lotus op is voor de manege en als recreatiepaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:39

Ja, als je het zo leest.... maar dan kwoot ik even:

Citaat:
wel gaan wij een fijn adoptiegezin voor haar zoeken waar zij heerlijk mag genieten van haar welverdiende rust.
Ook met een beetje rust is zij straks weer de oude en kan zij nog jaren iemand laten genieten van heerlijke ritjes op de rug van een zeer lief en betrouwbaar paard.

En daar breekt gelijk mijn klomp. Er wordt zomaar even beweerd dat dit dier na wat rust nog jaren bereden kan worden, jaja, terwijl meerdere dierenartsen in feite niks voor haar konden doen. Verder wordt er gesproken van een adoptiegezin en adopteren is in de meeste gevallen niet gratis. Dus, met andere woorden, door deze actie komt er toch weer een paard in de handel wat níet rad is én wordt de manege erg zwart afgeschilderd.
Het valt me op dat je van het Bokt team bijna nergens iets mag zeggen waar een naam in staat en/of suggestieve posts. Hier wordt even een bedrijf compleet te schande gemaakt en dat mag dus weer wel. It's a wonderful world.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:41

suleilitha schreef:
Bedankt voor je toelichting, Angelkiss. En als meerdere dierenartsen niet met een remedie komen, hoe komt dan het verhaal in de wereld dat het met wat rust wel weer overgaat, die kreupelheid???

Als het met rust of iets anders was overgegaan dan was Lotus nooit weggegaan van stal!! Het is al lastig zat om voldoende manegepaarden te vinden en dan doen ze er ook alles aan om een zo goed mogelijke verzorging te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:43

Ja, dat lijkt me ook, Angelkiss. Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat het hele verhaal enorm is opgelblazen en de manege in kwestie de zwarte Piet krijgt van Berpie. Onterecht.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:45

Angelkisssss schreef:
BraveSpots schreef:

Daar kan ik verder ook niks aan doen, ik ben niet bij de gesprekken geweest waarom Lotus dus verkocht is voor de slachtprijs aan TS, dus daar kan ik ook geen antwoord op geven. Wat mij betrefd mag een paard dat op is gewoon naar de slacht, vind ik iig een stuk eerlijker dan een paard met pijn in de wei zetten of toch nog af en toe eens leuk een ritje op maken. Een paard kan niet aangeven of die pijn heeft, ja kreupel lopen, maar dat laat ook echt niet elk paard zien! Aan de hand van de dierenartsondezoeken is gewoon vastgesteld dat Lotus op is voor de manege en als recreatiepaard.

Nee, daar kan jij verder niks aan doen. Maar het toont voor mij wel aan dat de manege-eigenaar (op dat vlak) niet de beste oplossing wilt voor zijn paarden. Dat vind ik erg jammer, want verder lijkt hij me blijkbaar wel correct omgaan met zjn dieren, waarom dat hij het op dat vlak dan niet doet is me een vraagteken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:50

Tja, manege-eigenaar blijft een bedrijf en wil het hoogst mogelijke bedrag voor zijn paard. Verder weten we niet wat er door de "reddertjes" naar hem is geuit. Kan zijn dat hij uit een soort van noodweer, om nare publiciteit te voorkomen, heeft besloten om deze Lotus dan maar te verkopen voor het leven. Je hoeft maar even te kijken naar die ene link waar al op staat dat ze zowiezo al in de media willen treden met het verhaal over Lotus en daarmee in wezen Jaspers een gemene rotschop verkopen. Wat zou er zijn gebeurd als hij het dier daadwerkelijk af had laten maken? Ik denk, afgaande op de acties die ze nu al aan het uitspoken zijn op dat andere forum, dat er in geval van slacht al helemaal geen spaan van Jaspers zou zijn heel gelaten.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:51

Tja daar weet ik het fijne ook niet van, ik blijf bij mijn standpunt op = op.....jammer genoeg. Maar ik denk dat ik binnekort wel even een gesprekje aanknoop met de eigenaren gewoon voor mezelf. Ik heb liever niet dat Lotus nu dus weer doorverkocht wordt en als recreatiepaard gebruikt gaat worden terwijl ze pijn heeft. Maar nogmaals de reden weet ik niet, voor zover ik weet gaan de paarden die niet meer gebruikt kunnen worden naar de slacht of naar de oude eigenaar terug en dan legt stal dus de veranwoordelijkheid bij de oude eigenaar wat er verder gaat gebeuren (weide in/slacht als nog).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:56

suleilitha schreef:
Tja, manege-eigenaar blijft een bedrijf en wil het hoogst mogelijke bedrag voor zijn paard. Verder weten we niet wat er door de "reddertjes" naar hem is geuit. Kan zijn dat hij uit een soort van noodweer, om nare publiciteit te voorkomen, heeft besloten om deze Lotus dan maar te verkopen voor het leven. Je hoeft maar even te kijken naar die ene link waar al op staat dat ze zowiezo al in de media willen treden met het verhaal over Lotus en daarmee in wezen Jaspers een gemene rotschop verkopen. Wat zou er zijn gebeurd als hij het dier daadwerkelijk af had laten maken? Ik denk, afgaande op de acties die ze nu al aan het uitspoken zijn op dat andere forum, dat er in geval van slacht al helemaal geen spaan van Jaspers zou zijn heel gelaten.

Dat snap ik, en daar komt het hele bedrijfsgedoe weer in zicht. Ik persoonlijk vind het not-done om een paard te laten lijden voor je goede naam, maar ik kan ergens wel begrijpen dat het noodzakelijk is om je geen negatieve media publiciteit op de nek te halen. Wel erg voor het paard in kwestie natuurlijk Scheve mond .

@Angelkiss: voor zover ik begrepen heb is dit paard helemaal niet terugverkocht naar zijn oude eigenaren, dus het verantwoordelijkheids verhaal gaat hier niet op, toch?