Deze pony kende ik al langer en stond hoog op mijn verlanglijst om oooooit nog eens te kopen, dat het op deze manier zou gaan had ik echter niet gedacht.
De achtergrond van de pony en zijn vorige eigenaresse is niet zo leuk. Ik ga het hier niet open en bloot neer zetten maar in elk geval waren politie en AID bezig om deze mooie jongen en 6 andere pony's in beslag te nemen. 1 hengstje is verdronken nog voor wij of AID iets konden doen.
Meer wil ik er niet over zeggen, maar in elk geval was spoed geboden.
Vrijdagmiddag ben ik met spoed deze pony op gaan halen bij de plek des onheils, zn vriendinnetjes moest ik op dat moment helaas achterlaten met tranen in mijn ogen. (dezen hebben later op de dag nog onderdak gevonden heb ik gehoord )
Ik vond de pony vastgebonden aan een hek met het halster 2 keer om zijn nek gedraaid. Terwijl hij als dekhengst naast 6 merries stond, deed hij niks. Hij stond met zn neus op de stenen grond, geen levenslust meer in zn ogen. Misschien plaats ik ooit nog eens foto's van de pony-onterende toestand waarin zij stonden, maar daarvoor is het nu nog te vers.
In elk geval ben ik dus op een vreemde manier in het bezit gekomen van de stoere appaloosahengst Panter. Deze kerel is ongeveer een metertje groot, ontzettend mak, zo goed als koek. 2 jaar geleden zag hij er nog prachtig uit, nu is hij in een iets mindere conditie helaas. Op de foto's is het niet zo goed te zien maar hij is mager, zn heupbotten steken uit, van zn eens zo mooie hals is niets meer over, zn ruggegraat is zichtbaar, zn ribben door de wintervacht heen zeer makkelijk voelbaar. Het is geen uitgemergeld dier, maar er mag absoluut wat meer vet op.
Energie heeft hij ook niet, hij heeft de laatste weken alleen biks en wortelen gehad, geen gras en hooi tot zijn beschikking dus hij is aan de dunne en daarom ook redelijk ingevallen en sloom.
Zijn manen waren een troepje, een dikke kluwe dood haar zat in zijn voorpluk en manen, in zn voorpluk zaten de restanten van wat ooit een vlechtje is geweest.
Zn hoeven zijn verschrikkelijk, niet lang maar ontzettend uitgehold, tussen de steunsels en de straal zit een hoogteverschil van zo'n 5 cm! Dit is niet het werk van een hoefsmid geweest maar eigen knutselwerk. Hij heeft moeite met lopen op het harde en draaft niet meer zo soepel als hij ooit deed.
Maar goed, hij staat nu lekker bij ons op te knappen en we zullen zorgen dat het weer een mooie, gezonde, stoere kerel wordt! Hij is al een stuk vrolijker dan vrijdag, vrijdag was hij kapot, blij dat hij hooi had en 's avonds lag hij languit in de stal van vermoeidheid. Nu is hij alweer wat happy, begroet je als je de stal inkomt en kijkt kwiek boven zn stalletje uit.
Genoeg gekletst, hier mijn nieuwe project; Panter, alias Maarten ( We zijn nog aan het denken over een nieuwe naam )
Panter vrijdagavond, plukkerig en bekaf van alle indrukken.

Niet duidelijk op foto, maar probeerde hier de ruggegraat en heupen te laten zien

Dun kontje

Zn voorpluk

Hier ergens zat ooit een vlechtje die er nooit uitgehaald is

Dit kwam eruit na haartje voor haartje uitpluizen

En na een lekkere poetsbeurt zag meneer er al een stukkie beter uit

Gistermorgen even lekker buiten gezet, je kon toen al zien dat hij bijgetrokken was doordat hij weer fatsoenlijk hooi had gehad.
Intressante merrie bij de buren

Even de beentjes strekken nu het weer mogelijk is

Meneer heeft eigenlijk een partij manen waar mijn Bas nog U tegen zegt

Hier kun je overigens wel de plakkaten stront/modder onder zijn buik zien, die krijg ik niet met een borsteltje weg, dat moet op den duur maar eens met warm water als hij wat aangesterkt is.

Lekker grazen;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3687FHLT.jpg
En hier even 1tje van zijn hoeven, ik maak even een speciaal topic over zijn hoeven aan

Achteraanzicht van de linkerachterhoef;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7HNV4MWJ.jpg
En wat vinden jullie van mijn nieuwe aanwinst ? Even door het plukkerige dunne heen kijken en het wordt weer een prachtige hengst!

Dat kontje.. die hoeven...
Maar wel een lekker ding denk ik als hij eenmaal is opgeknapt
Hoe krijgt iemand dat nou voor elkaar
Arm beest... Kan me voorstellen dat die niet uit de voeten kan! Gelukkig dat ie nu een beter thuis heeft gevonden
Veel succes samen!