Haflinger x arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manisha

Haflinger x arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 16:58

hoii allemaal Haha! ..
ik heb een haflinger x arabier, hij is 4 jaar oud.
Maar ik heb een vraag, ik weet zelf niet zo veel van arabieren.
Maar waar vinden jullie hem het meest op lijken kwa gebouw en dat allemaal, ikzelf het meest op haflinger, maar denk die lange benen van een arabier..

Hier een paar foto's van hem:

Afbeelding

Afbeelding
iik op geert

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ik vind dat wit onder bij zn benen mooi Tong uitsteken

delete

Re: Haflinger x arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:54

Ik zou zeggen, wat een leuke haf!! Maar als je ff verder kijkt, zie je wel verschijnselen van een arabier. Echt leuk beesje joh! Ik vind hem persoonlijk t meest op een haflinger lijken.
Success verder

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:59

Hij lijkt qua kleur heel erg op een haf idd, en misschien qua bouw op een moderne haflinger. Maar idd, als je verder kijkt zit er toch veel verschil in. De lange benen, de lichte buiging in het voorhoofd, en dat soort dingen. Leuk beest trouwens!
Groetjes, mij

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:00

ik vond vooral idd zijn benen lang

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:00

Leuk beestje hoor! Lijkt als je m even ziet idd erg veel op een haf, maar heeft qua hoofd enzo wel veel van een arabier. Grappige kruising!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:11

Ik zou zeggen:

"Een beetje vreemd maar wel lekker Knipoog"

Ik zou in eerste instantie ook voor een moderne haf gaan, maar tis wel een leuk beestje Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:08

delete schreef:
Ik zou zeggen, wat een leuke haf!! Maar als je ff verder kijkt, zie je wel verschijnselen van een arabier. Echt leuk beesje joh! Ik vind hem persoonlijk t meest op een haflinger lijken.
Success verder

jep mee eens Haha!

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:10

Meest op een haflinger.... maar ze benen van een arabier.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:10

ik denk inderdaad dat als je het niet zou weten dat je het voor een haflinger aan zou zien, maar hij heeft wel de uitstraling van een arabier..

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:53

leuk diertje zeg maar van welke arab is hij dan eigenlijk? vind hem er weinig van weg hebben om eerlijk te zijn.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:05

Ik dacht eerste instantie hmzz leuke Haflinger, maar inderdaad als je wat langer kijkt zie je inderdaad wat Arabier

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:21

jessica bij ons op de manege heeft een welsh x arabier x haflinger

volgens mij iedergeval wel haflinger met arabieren alleen dat andere weet ik niet zeker ik dacht welsh

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:22

De uitstraling van de ogen lijkt idd wel wat op arabier en op die laatste het hoofdje ook. Voor de rest meer een haflinger.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:01

UBERGAAF BEESTJE MAN Haha! Hafje ietsjes meer (A)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:14

Citaat:
Het Haflingerpaard

De historie van de Haflinger gaat terug naar het jaar 1874, toen het huidige Haflingerras is gegrondvest. Van voor die tijd is bekend dat in het vroegere Oostenrijks Tirol werd gewerkt met een klein bergpaard. Doortrekkende ruiters hebben Arabisch bloed ingebracht waardoor het ras adellijke kenmerken kreeg. De combinatie van de Arabische hengst El Bedavi XXII met een "Tiroler Landesstute" bracht een hengstveulen voort genaamd Folie 249.

Het staatshengstendepot van Stadl-Paura kocht hem als vierjarige hengst waarvan alle Haflingerpaarden de trotse nakomelingen zijn.

De weelderige witte manen en de witte staart zijn de specifieke kenmerken van de Haflinger die in het begin van deze eeuw als uniforme eigenschap werden bereikt. Vijf stamvaders, Nibbio 1920, Willi 1921, Anselmo 1926, Student 1927 en Massimo 1927, bepalen in hoofdzaak de bloedlijnen van de Haflingerpaarden. In het stamland spreekt men dan ook van de N-lijn, de W-lijn, de A-lijn, de S-lijn, de St-lijn en de M-lijn. Een aantal jaren geleden is hier nog de B-lijn aan toegevoegd.

Rasstandaard
De haarkleur van de Haflinger is vos, in alle voorkomende tinten (van melkvos tot koolvos). Het wit aan de benen moet weinig zijn. Manen (bij voorkeur dubbele manen) en staart (dik, goed behaard en niet te laag aangezet) moeten blond zijn.
Het hoofd is klein en edel en moet een Arabische uitdrukking hebben (licht snoekshoofd). De ogen zijn groot, donker en levendig. De neusgaten zijn groot en breed, de oren klein en beweeglijk. Het hoofd heeft een goede aanhechting aan de hals.
De hals is goed en krachtig en droog gespierd. Geen 'spekhals'.
De schofthoogte bedraagt ongeveer 1,40 m. De schoft komt goed uit boven de ruglijn.
De rug en lendenen zijn van matige lengte, recht en droog gespierd.
Het kruis is licht afhellend, goed droog gespierd, met weinig naar buiten stekende heupbeen uitsteeksels.
De borst is sterk en diep.
De benen zijn sterk, hard en droog met correcte standen.
De schouder is lang, goed schuin, droog gespierd en goed aangesloten aan de romp. De voorarm is tamelijk lang en droog gespierd.
De voorknie is zuiver en in rechte lijn met voorarm en pijp. De pijp is eerder kort maar zuiver met goed uitkomende pezen. De sprong is lang, zeer zuiver en goed recht.
De kootstreek is soepel. De hoeven zijn klein. De stand is recht.
De gangen zijn ruim, vlot en soepel, zonder afwijkingen.

Fokkerij
Sinds 1961 bestaat er in Nederland een zeer uitgebreide en toonaangevende fokkerij. In die tijd werden er maar liefst 750 beste merries en 10 hengsten uit het Stamland Tirol gehaald. Met deze dieren is in Nederland een zuivere Haflinger fokkerij opgebouwd.
Om een meer rijtypische Haflinger te fokken is vanaf 1963 de mogelijkheid opengesteld een Haflinger merrie te laten dekken door een Arabische hengst. De veulens uit een dergelijke combinatie worden in een "Haflo-Arabe" register ingeschreven. Dergelijke kruisingen hebben goede resultaten opgeleverd doch door het terug kruisen van een Haflo Arabe met een zuivere Haflinger verkrijgt men toch meer de gewenste eigenschappen van de Haflinger.
Veulenboek paarden worden, als zij aan de eisen van het ras voldoen, op 3 jarige leeftijd opgenomen in het keurstamboek. Door het stamboek worden provinciale premiekeuringen georganiseerd en jaarlijks is er een Nationale tentoonstelling. De paarden worden dan, naast het exterieur ook beoordeeld op fokprestaties en afstamming.
In tegenstelling tot sommige andere rassen neemt de Haflinger fokkerij juist toe hetgeen een gevolg is van de positieve eigenschappen, zoals karakter en prestaties, van de Haflinger.

Dus het Arabische bloed in een haflinger is niet vreemd Knipoog

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:06

maar dan nog is mijn vraag niet beantwoord van welke arab deze haf dan komt?

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:12

DunjaR schreef:
maar dan nog is mijn vraag niet beantwoord van welke arab deze haf dan komt?

Dat is wel heel moeilijk te zien bij een kruising van twee rassen, waarbij de halflinger qua kleur e.d. er het meest op lijkt Knipoog

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:48

ze zegt dat dit een arab x haflinger is dan weet je toch van welke arab hij komt of welke haflinger of is hij papierloos
het is toch niet zo moeilijk of vraag ik nu iets totaal vreemds..........???
en als tie papierloos is hoe weet je dan, dat hij van een arab afkomt??? want sorry dat ik het zeg ik zie er nog steeds arab
in.....totaal niet kan er niets aan doen..

Rachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:31

Ik vind hem op het eerste gezicht idd erg op een haf lijken. De lange benen en een beetje de vorm van het hoofd lijkt meer arab-achtig. Verder gewoon een leuk paardje trouwens.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:40

Hier is mijn kruizing arab - haflinger
http://thumb17.webshots.net/t/42/42/0/8 ... pAe_th.jpg
(zelfs maar een 25 procent haf, en daar lijkt ie toch wel meer op! - vader was al kruizing volle haf met volle arab moeder nrps'er met 85 procent arab en 15 procent welsh). Wel met papier! En dit heeft eigenlijk kwa uiterlijk ook maar weinig weg van een arab, zijn ook subtiele dingen. Bijv. zijn type haar van manen en staart (harder) en zijn kleur maar anders zou je toch ook wel aardig zeggen das toch wel een soort van haffie!

Ik zelf vind het een leuke kruizing om te zien hafx arab maar alleen in ons geval is het wel een paardje met gebruiksaanwijzing. Er zit pit in van een arab en de lompe kracht van een haf en dit zijn dingen die soms ergug lastig zijn.

Kwa benen en hoofd zie je aan jou pony heel goed dat er iets sierlijks bij in zit. Leuke pony! Veel plezier ermee!

manisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 15:14

ik weet niet wie de vader en moeder zijn..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:13

een arab x haflinger heeft wat mij betreft qua uiterlijk helemaal niets met een arabier te maken, je ziet er ook echt niets duidelijk arabisch in, maar je hebt er wel een verfijndere haflinger door en das gewoon leuk.. Lachen vind ze mooier dan de echte haflingers (maar dat kan ook niet anders als je het aribitus-virus hebt haha)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:14

en met alle respect, hij heeft absoluut niet de uitstraling van een arabier, maar van een haflinger.. ook niks mis mee, maar laten we geen appels met peren vergelijken! Lachen Knipoog

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:16

CtjeLief schreef:
en met alle respect, hij heeft absoluut niet de uitstraling van een arabier, maar van een haflinger.. ook niks mis mee, maar laten we geen appels met peren vergelijken! Lachen Knipoog

heb je helemaal gelijk in en als je de moeder en vader niet weet hoe weet je dan dat hij arab x haflinger is......dat is toch wel een raadsel..en ik ken een paar haffies die ook zo op hun benen staan en gewoon 100% haf zijn...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:18

ja sorry hier zie ik geen arbier in als je zou zeggen dat ie 100% haf is dan geloof ik je meteen Ja