Hopelijk staat dit correct. Verplaats maar indien nodig maar ik moet dit even van me afschrijven. Ik blijf anders maar piekeren en zo zou het nog een lange nacht durven worden.
Sinds februari ben ik trotse eigenaar van een jonge ruin, een Freiberger.
Ik heb alles rustig opgepakt. Ik nam wat extra lessen in grondwerk en ik wilde eigenlijk van nul beginnen.
Zo maken we voornamelijk stapwandelingen aan de hand buiten en doen we longewerk met de focus op rechtrichten. We zijn al met sprongen vooruit gegaan want zijn huidige stap vind ik nu al fantastisch. Draven is andere koek: hij kan precies geen degelijke cirkel draven en spant zich erg op. Maar goed, no worries, dat komt wel. Zijn stap was initieel ook zo.
Oh nog belangrijke info: ik had een grote maand geleden een goede dag en besloot met hem onder het zadel een wandeling te maken. Dat ging goed tot er een paard begon te draven in een weide. Hij besloot in draf naar huis te gaan, te nemen of te laten. Ik had een touw rond zijn hals hangen en heb hem daarmee tot stilstand gekregen. Want overtrekken of halve ophouding of met de stem kalmeren: meneer wilt naar huis. De week nadien heeft mijn lesgeefster met hem gereden in de bak en dat ging goed. Ik er nadien ook nog eens op. Allemaal prima maar gewoon zo vreselijk spannend. Bij de minste spanning dat je zelf hebt, slaat dat in het tienvoud op hem over.
Vorige maand kwam de zadelpasser en heb ik een zadel op maat gekocht voor hem. Daar hoort een anatomische singel en een anatomisch hoofdstel bij. De zadelpasser gaf wel mee dat hij lichte reactie vertoonde in zijn rug maar niks zorgwekkends.
Nu zijn stap zo goed is aan de longe, vond ik het tijd om diezelfde stap onder het zadel te verkrijgen.
Vol goede moed kroop ik er op maar dat voelde vreselijk. Ik had het gevoel dat ik nul controle had. Hij was 1 brok spanning en wilde niet op mijn zithulpen stoppen. Goed ja, na veel getrek gaat ie halt houden maar zo wil ik niet rijden.
Op een goed moment gestopt en de dag nadien nog eens geprobeerd. Vandaag dus.
Heel raar want het ging beter dan gisteren. Hoewel hij nog steeds niet op m'n zit wil stoppen, kan ik hem mooi sturen en balanceren op mijn zit. Stoppen is een no go. Althans niet zonder getrek en gesleur.
We hadden een goed momentje samen tot hij er plots vandoor ging. Ik vermoed dat hij geschrokken zal zijn van iets. Hij draaide zich om en ging er vandoor in galop. Ik bleef nog even zitten tot hij uiteindelijk wel een bocht moest nemen.
Dusja. Morgen bel ik in ieder geval een osteopaat want wil uitsluiten dat hij last heeft van zijn rug. Hij werd in februari klinisch en RX gekeurd.
Zijn zadel past. Singel is anatomisch. Hij staat elke dag de hele dag buiten en 's avonds op stal. Binnen enkele maanden zal hij 's avonds een paddockje ter beschikking hebben.
Ik begrijp niet goed waar dit vandaan komt. Of ja, misschien wel. Misschien is het zijn rug, misschien ben ik gewoon te gespannen tijdens het rijden, misschien is het te saai voor hem? Al lijkt dat laatste me bijzonder want hij is zo scheef als wat. Verzameld stappen is al rocket science voor hem.
Ik vind dit gewoon rotvervelend. Mijn doel was om lekker met hem aan de slag te gaan maar mijn vertrouwen in hem is ondertussen tot beneden zeeniveau gezakt. Ik zie mezelf er momenteel niet ontspannen op gaan zitten.
Grondwerk is geen probleem. Gaat netjes op lichaamstaal achteruit, ik heb hem prima in de hand. Heeft 1x willen bokken naar mij, flikt hij me geen tweede keer

Ik heb een goede lesgeefster vast maar door corona kunnen we momenteel niet veel doen.
Ik denk ook echt niet giga veel te vragen van hem. Enkel een beheerste stap op mijn tempo en zit met loswerkoefeningen. Draven staat nog lang niet op het lijstje. Hij toont ook geen stress of spanning wanneer ik wil opstijgen. Wacht ie geduldig af tot ik het opstapje naast hem heb staan, ik kan rustig opstijgen, hij wacht als een echte heer tot ik hem vraag te stappen. Dan wordt het 1 brok spanning.
Eerst zijn rug laten controleren en dan weer even terug naar grondwerk grijpen tot mijn lesgeefster opnieuw kan langskomen.
Ik vind het nu gewoon rot dat ik praktisch niet meer op hem durf. Ik zal sowieso gespannen zijn een volgende keer en dat zal hij voelen. Wat doe je daar dan mee