Wat ik hier voornamelijk doe zijn ritten met de toeristen rijden. Dit zijn rustige stap ritjes en aan het einde van de rit gaan de toeristen met de paarden de zee in om lekker af te koelen. Daarnaast vind ik het erg leuk om de wat jongere paarden te trainen en andere paarden bij te rijden. Het leuke is dat het ook nog eens onder werktijd kan en mag.
Een dag op mijn werk ziet er zo uit:
- De paarden uit de paddock halen, en opzadelen. Soms zijn dit er 10 maar vaak zitten er dagen tussen dat je er 30 opzadelt.
- Zodra de toeristen komen worden ze op hun paard geholpen en gaan ze op pad. De guids die overblijven zorgen ervoor dat de paarden hooi krijgen, het voer wordt gehaald, de "feedingpaddock" wordt weer in orde gemaakt en andere noodzakelijke klusjes behalve uitmesten dat hoeven we niet te doen, wat een luxe!)
- Zodra alle tours gedaan zijn is het weer tijd voor afzadelen, de paarden afspoelen en eten geven.
- Vervolgens proberen we tussen door als er tijd is de jonge paarden te trainen, paarden te longeren of wat paarden te verzorgen.
Op dit moment staan er 68 paarden en ik kan je vertellen dat is een hoop werk! Er zijn nooit genoeg uren in een werkdag.
De paarden staan overdag in de paddock. In de avond/nacht worden de paarden vrijgelaten zodat ze lekker los kunnen lopen en hier en daar wat gras kunnen eten. Er zijn 2 paddocks, een voor de jongere paarden en de paarden die we meestal gebruiken voor de tours en een paddock met de wat oudere paarden die niet zo lekker meer in de groep mee komen en daardoor niet zo goed aan eten toe komen.
De jonkies lekker aan het eten in de paddock.

De bak, die ondanks alle regen altijd heel goed toe rijden is. Een fantastische bodem en lekker groot!

Het rack, de paarden die we die dag gebruiken zadelen we hier op en ondertussen kunnen ze lekker wat hooi eten.

Mijn uitzicht gedurende de dag!

Een van de paarden die we gebruiken als guide horse, over het algemeen neem ik deze vaak mee omdat hij lekker klein is. Soms komt het wel eens voor dat je een toerist moet helpen omdat hun paard ergens is gestopt om te eten en ze deze niet meer voorruit krijgen. Wij pakken dan het paard bij de halster op van de grond. Op een groter paard merk ik vaak dat ik er niet zo makkelijk bij kom.

Vervolgens lekker het water in afkoelen met de paarden.

De toeristen rijden met een western zadel en een touwhalster, de guids rijden met een halster en een Engels zadel. Alles is van kunststof of plastic omdat het zout van de zee eigenlijk niet al te best is voor je spullen.
Over het algemeen gaan de paarden erg makkelijk het water in en gedragen ze zich prima. Alleen de jonkies vinden het vaak nog wel eens leuk om lekker in het water te gaan rollen. Voordat ze op tour gaan krijgen ze daardoor eerst heel veel water training.
(Stiekem vinden we het zelf ook heel erg leuk om aan het einde van de dag de tour zelf te rijden en het water in te gaan, met een uitzicht als dit zeg je toch geen nee)

Een tijdje terug hebben we een fundraising dag georganiseerd om de kinderboerderij, die hier ook aanwezig is, wat op te knappen. Hiervoor hebben we een openlag gehouden en een aantal demonstraties gegeven. Een daarvan was een soort barrel race en carrousel rijden. De barrel race heb ik op film staan alleen ik heb geen idee hoe ik hier een video upload.

En op mijn vrije dagen ben ik vaak op het strand te vinden!