-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 10:20

-
Laatst bijgewerkt door mavantos op 23-04-18 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Rena100

Re: Intergalactic (v. Wynton) in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:23

Wat maakt het lastig om hem los te laten, dat hij dan onder je wegloopt? Of uit elkaar valt? Ik zou inderdaad graag meer lucht van voren willen zie, vind het nu een beetje opgekropt ogen. Wel een heel gaaf dier!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:24

Mooi dier zeg!
Ik heb zelf niets tegen eerlijk gebruik van de slofteugel, maar dat zie ik op deze foto's eigenlijk niet :o
Je schrijft dat hij 9 van de 10 keer los hangt, maar ik zie hem op iedere foto strak staan? Dat spreekt elkaar nogal tegen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-04-18 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 10:24

Rena100 schreef:
Wat maakt het lastig om hem los te laten, dat hij dan onder je wegloopt? Of uit elkaar valt? Ik zou inderdaad graag meer lucht van voren willen zie, vind het nu een beetje opgekropt ogen. Wel een heel gaaf dier!

Ja dat is inderdaad erg lastig! Hij is 100% eerlijk, maar wil wel graag onder me weglopen. Het is de kunst om hem niet teveel vast te houden, zonder dat ik dan gelijk in een uitgestrekte draf door de baan ga :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 10:25

Cayenne schreef:
Mooi dier zeg!
Ik heb zelf niets tegen eerlijk gebruik van de slofteugel, maar dat zie ik op deze foto's eigenlijk niet :o
Je schrijft dat hij 9 van de 10 keer los hangt, maar ik zie hem op iedere foto strak staan? Dat spreekt elkaar nogal tegen.

Op de laatste foto hangt die duidelijk in een hele grote boog ;) , op de eerste foto is deze inderdaad wat strakker (maar als je goed naar de clip kijkt aan de singel hangt deze niet recht, er staat dus geen druk op).
Laatst bijgewerkt door mavantos op 23-04-18 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:26

Je lost de looplust van je paard niet op door hem van voren tegen te houden.
Leer hem te reageren op je zit, nu ben je symptoombestrijding aan het doen.

Sorry, maar ik vind het beeld niet zo fijn, zonde van zo'n gaaf dier.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:26

Kun je geen filmpje plaatsen? Dat geeft vaak een beter beeld :)

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:27

Knap beestje! De 1e foto vind ik wel mooi qua houding van het paard.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:28

Wat een super gaaf dier zeg!
Ik denk dat je de tempocontrole alleen op een heel ander punt moet gaan zoeken dan in je handen. Ga meer met je zit rijden, rijd overgangen, laat hem wachten op jou, houd hem aan het werk. Ik denk namelijk dat je op deze manier maar weinig verder komt en juist nog veel heftiger naar voren reageert áls hij eens de ruimte krijgt.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:29

Wat een ontzettend knap paard heb je <3

Ik vind het mooi om te zien (en ontzettend confronterend ook, want ik doe hetzelfde) dat waar hij goed loopt jij je benen mooi onder je hebt. Loopt hij achter de loodlijn, dan ben jij sterk in je hand, maar je steekt ook je benen naar voren weg. Zeker op de onderste foto.
Maar met oefening gaat dat bij jou (en bij mij := ) vast helemaal goedkomen :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:32

Cayenne schreef:

Vind het slofgebruik echt wel meevallen hoor..

Maar ik zou juist die slof er voor noodgevallen aan laten hangen, en veel tempowisselingen gaan rijden.. Wil je paard harder, ga jij iets anders doen waardoor ze langzamer moet en zo andersom natuurlijk..

Maar ga jezelf niet vast houden aan de teugels, durf je paard ook los te laten, dan maar wat vaker een overgang terug of vooruit, maar op deze manier gaat je paard dit gedrag blijven vertonen..

Vind jullie een leuke combi en je hebt een super stoer paard, vind zijn hoofd echt heel erg leuk!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 10:34

Ik snap alle reacties uiteraard erg goed, maar ik krijg ook zeer regelmatig les! Zoals ik zelf al zeg moet ik meer loslaten aan de voorkant. Uiteraard werken we eraan met overgangen, leren te laten wachten. Het is een zeer sensibel paard wat meer tijd nodig heeft, maar ook duidelijkheid. Iedereen doet het op zijn eigen manier en het is al ontzettend veel verbeterd, ik kan nu hele stukken ontspannen. Hij wordt van zichzelf ook graag te kort in de hals.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 23-04-18 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Intergalactic (v. Wynton) in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:35

Maar ook daar houd je hem in zekere zin van voren tegen. Wat gebeurt er als je hem meer teugellengte geeft?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:37

mavantos schreef:
Hierbij een (kort) filmpje!
[ Video ]

Ik snap alle reacties uiteraard erg goed, maar ik krijg ook zeer regelmatig les! Zoals ik zelf al zeg moet ik meer loslaten aan de voorkant. Uiteraard werken we eraan met overgangen, leren te laten wachten. Het is een zeer sensibel paard wat meer tijd nodig heeft, maar ook duidelijkheid. Iedereen doet het op zijn eigen manier en het is al ontzettend veel verbeterd, ik kan nu hele stukken ontspannen. Hij wordt van zichzelf ook graag te kort in de hals.

Ik zie in je filmpje dat je handen wat onrustig zijn, en dat zie je terug in zijn hoofd.. Je kan proberen je teugels wat korter te pakken en je handen wat meer mee naar voor te zetten, en misschien (weet niet of je dat al doet) 5 a 10 min longeren voor je gaat rijden.. Dit deed ik meestal wel bij de sensibele paarden, dan houden ze vaak hun concentratie meer er bij..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 10:38

upendo schreef:
Maar ook daar houd je hem in zekere zin van voren tegen. Wat gebeurt er als je hem meer teugellengte geeft?

Dan denkt die: *\%/* , en gaan we in een zeer stoere uitgestrekte draf door de bak heen. :').

We hebben laatst (als oefening) een jonge paarden wedstrijd gereden. In de ochtend heb ik hem 45 minuten aan de longeerlijn laten lopen met de bijzet er licht aan, daarna zat ik er op de wedstrijd perongeluk veel te vroeg op (1 uur) en moest hij daarna nog 15 minuten in de rijbaan lopen. Ik heb veel meegemaakt, maar deze kent het woord 'moe' absoluut niet. Hij heeft daarna maar een paar dagen vrij gehad :=
Laatst bijgewerkt door mavantos op 23-04-18 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:38

Op het filmpje vind ik het alweer een ander beeld geven als de foto's idd. Je bent zoals je zelf al zegt veel te druk met je handen bezig. Veel overgangen en figuren rijden, wachtoefeningen etc doen en dan komen jullie er met de juiste instructie wel. Ik denk alleen niet dat de slof je problemen gaat oplossen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-04-18 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:42

Ik zou niet verder prutsen met de slof eerlijk gezegd, ik vind het ook niet smakelijk ogen en volgens mij leer je hem nu precies wat je niet wilt.

Ik zou er {minstens} 2 maanden aan de longe mee aan de slag gaan..aan de dubbele longe zodat hij leert zijn lijf goed te gebruiken, in evenwicht te lopen en op de juiste manier in de aanleuning te gaan. Als hij dat kan, en meer balans heeft dan is hij ook meer in staat een ruiter te dragen en zal het onder je vandaan hollen minder worden/zijn.

Daarnaast zelf leren hoe je een soortgelijk paard rijd, zonder dat je hem terug gaat rijden met je hand. Maar leren zitten, op het achterbeen houden terwijl je hem voor loslaat en hem gewoon voorwaarts/ neerwaarts kunt rijden waarbij hij leert je hand te volgen.
En als hij te sensibel voor je is, en jij te bang of niet handig genoeg kun je hem beter laten doortrainen door iemand die daar kundig genoeg in is.

Ik vind het wel een gaaf paard om te zien trouwens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:44

En wanneer je hem wel de ruimte geeft en gewoon heel consequent op een volte stuurt wanneer hij te hard gaat?? Je kunt paarden op meerdere manieren leren om niet te snel te gaan. En ik denk dat dit een van de betere manieren kan zijn. Duurt even maar het resultaat is vaak beter dan hem door de hand te begrenzen, voor hem maar zeker ook voor de ruiter. Succes want het is een heel gaaf paard.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:45

Waarom haal je de OP leeg en de titel, ik ga temmen. Dat is niet toegestaan en natuurlijk ook niet handig, zo kan niemand nog reageren op het geplaatste.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:45

Waarom is nu alles weg?!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 10:45

Ik heb de foto's e.d. verwijderd, ik snap jullie reacties. Alleen ik wilde gewoon als trotse eigenaresse wat foto's laten zien, maar ik hoef geen 'les' van iedereen aan de hand van 4 foto's en een filmpje van een paar seconden.

Ik ben niet bang, het is niet mijn eerste (sensibele) paard. Echter zit er nog een hoop werk in en ik ben pas een maand echt aan het rijden begonnen met hem in plaats van alleen een rondje om vertrouwen te geven en daarna eraf te gaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:46

mavantos schreef:
upendo schreef:

Dan denkt die: *\%/* , en gaan we in een zeer stoere uitgestrekte draf door de bak heen. :').

We hebben laatst (als oefening) een jonge paarden wedstrijd gereden. In de ochtend heb ik hem 45 minuten aan de longeerlijn laten lopen met de bijzet er licht aan, daarna zat ik er op de wedstrijd perongeluk veel te vroeg op (1 uur) en moest hij daarna nog 15 minuten in de rijbaan lopen. Ik heb veel meegemaakt, maar deze kent het woord 'moe' absoluut niet. Hij heeft daarna maar een paar dagen vrij gehad :=

Dan is het echt zaak om hem aan te leren dat hij op jouw zit terugkomt en luistert naar wat jij van hem vraagt.. Bij dit soort voorwaartse dieren (ik heb er zelf ook zo een) komt het er vaak op neer dat ze weglopen van wat ze moeilijk vinden (ruggebruik, in het geval van die van mij). Daar moet je op trainen. Eerst terugrijden in tempo, daarna kun je je been erbij gaan gebruiken zodat hij luistert naar wat jij van hem vraagt.

Cayenne

Re: -

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:47

Jammer dat je opeens alles weg haalt. Er werd toch constructief advies gegeven?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:48

mavantos schreef:
Ik heb de foto's e.d. verwijderd, ik snap jullie reacties. Alleen ik wilde gewoon als trotse eigenaresse wat foto's laten zien, maar ik hoef geen 'les' van iedereen aan de hand van 4 foto's en een filmpje van een paar seconden.

Ik ben niet bang, het is niet mijn eerste (sensibele) paard. Echter zit er nog een hoop werk in en ik ben pas een maand echt aan het rijden begonnen met hem in plaats van alleen een rondje om vertrouwen te geven en daarna eraf te gaan.

Het spijt me dat mijn goed bedoelde tips en adviezen bij jou in het verkeerde keelgat zijn geschoten!!

Je hebt een prachtig paard ts ben er zuinig op ;) Succes verder..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:48

mavantos schreef:

Dan moet je het niet op Bokt zetten, maar op Facebook of op Insta of weet ik het.