Een twee-span tegen gekomen tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Een twee-span tegen gekomen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 17:46

Ik heb eventjes getwijfeld over het maken van een topic. Ik wil namelijk de mensen van het twee-span niet in een kwaad daglicht zetten, ik snap de goede bedoeling erachter en vind het zeker een goed initiatief. :j

Dan nu het verhaal. Na een ontspannen rit van ongeveer 2 uur was pony blij dat we op de terug weg waren. Hierdoor was ze al lekker enthousiast (wel braaf!) aan het stappen. Achter ons kwam een twee-span aandraven. Dit leverde wat spanning op bij ons, de mensen van het twee-span stopte direct op gepaste afstand.

De pony is bekend met aanspanningen en heeft zelf ook een aantal keer voor de wagen gestaan. Ik denk daarom dat het meer de situatie was die voor spanning zorgde dan het twee-span op zich. Ik heb ervoor gekozen om haar aan de andere kant van de weg te parkeren met haar hoofd richting het span, zodat ze rustig kan zien en horen wat er gebeurt, zonder naar huis te rennen. Toen ze braaf stond te wachten heb ik aangeven dat ze mochten passeren.

Echter kwam er iemand van het span aanlopen om mijn pony vast te houden tijdens het passeren. Ze hield mijn pony bij het hoofdstel (bakstuk) vast. Achteraf voel ik me hier toch niet prettig bij, ik heb het idee dat het alleen maar meer spanning opleverde bij de pony om op zo'n vast te worden gehouden door een vreemde. Ik ben zelf ook niet duidelijk genoeg naar de mensen van het tweespan en heb dan ook niet aangegeven dat ik hier niet van gediend was. Ik was best druk bezig met mijn pony en was er zelf eerlijk gezegd ook een beetje overdondert door.

Ik zie dat het inmiddels een aardig verhaal is geworden. Hopelijk ben ik volledig geweest :') Ik vraag me hoe anderen deze situatie zouden aanpakken. Is het gebruikelijk dat er iemand even van de wagen springt om een andere ruiter te helpen? En is het dan ook gebruikelijk om een vreemd paard bij het hoofdstel beet te pakken?

Er rijden bij mij in de omgeving best wat aanspanningen rond. Ik wil daarom toch even helder hebben wat ik kan verwachten. Ook ben ik benieuwd wat de aanspanningen eigenlijk van mij verwachten, ik ben namelijk onbekend met een situatie als deze. Meestal zet ik mijn pony even stil zodat ze kan kijken, worden we gepasseerd en rijden we verder.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:51

Zou dit zelf niet prettig vinden en dit ook aangeven. Ook dat als je hulp nodig hebt je dit aan zal geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:52

Vreemd... als ik in een dergelijke situatie had gezeten had ik je als menner even gevraagd (!!!) of mijn groom je misschien even moest helpen

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:53

Ongetwijfeld goed bedoeld. Volgende keer gewoon aangeven dat het wel lukt en ze kunnen passeren.

Christiene

Re: Een twee-span tegen gekomen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:55

Goede bedoelingen. Als je het niet zo wou, had je dat gewoon kunnen zeggen.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:01

Dacht even...wat aardig een kind helpen...toen nog eens gelezen :D . Zag in je profiel dat je 22 bent en geen 12, maar wie weet wat ze wellicht zelf aan ervaringen hebben, aan passeren van onrustige pony/paarden. Volgende keer toch zelf echt aangeven wat jijzelf wilt. Jij kent je pony, en mag best zeggen “ goh wat aardig, maar vasthouden werkt voor ons niet” Ik ken van de 8 paarden op mijn stal al 2 die deze actie per direct met de voorbenen hoog de lucht in hadden beantwoord.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:12

Sowieso goed bedoeld. Niet te gefrustreerd over zijn. Ik het vervolg weet je dat je netjes kan zeggen dat het niet hoeft :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:15

Ik zou nooit zonder ook maar te vragen een paard met ruiter erop bij het hoofd grijpen. Had iemand dat met mijn pony gedaan was ze recht overeind gevlogen, zelfs zonder stressvolle situatie. Ik vind dat dus ook niet normaal en zou het ook niet verwachten.

Ik rij ook veel met mijn aanspanning op de weg. Als ik een ruiter tegenkom met zenuwachtig paard ga ik altijd even stilstaan en vraag ik wat voor de ruiter het fijnste is (stilstaan zodat ze kunnen passeren, of juist zelf erlangs oid). Communicatie is gewoon belangrijk.

Dus nee, ik vind niet dat de groom dit zonder overleg had moeten doen. In de praktijk heb je daar achteraf alleen weinig aan. Jij hebt alleen invloed op jezelf, dus volgende keer inderdaad melden dat je dit niet fijn vind en niet wil.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:17

Gewoon aangeven dat je vastpakken bij het bakstuk niet prettig vindt, maar als je het wel fijn vind iemand erbij op de grond te hebben mocht het nodig blijken hem/haar vragen wel in de buurt te blijven.
Kun je gewoon aangeven hoor! Zou er zelf ook niet van gediend zijn als iemand zomaar mijn paard vastpakt en kan me voorstellen dat je overdonderd was, maar als je je ergens niet prettig bij voelt is dat aankaarten de enige oplossing.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:47

Eens met al het bovenstaande.
Ik als menner probeer ook altijd zoveel mogelijk rekening te houden met andere ruiters/menners, maar geen háár op mijn hoofd dat ik ongevraagd!!!! iemand anders z'n paard zomaar bij z'n hoofd grijp, of mijn groom dat ongevraagd laat doen.
Tenzij er een acute noodsituatie is maar daar is hier totaal geen sprake van.

Bij mijn merrie hoef je dat ook écht niet zomaar te doen, is daar absoluut niet van gediend (en ik ook niet).

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:26

Wat een reacties! Het doet me toch wel goed om te lezen dat meer mensen dit niet als normaal zien. Nu ik er over na denk kan ik me inderdaad goed voorstellen dat er genoeg paarden een stuk heftiger zullen reageren dan mijn pony wanneer ze zo benadert worden.

Ik begrijp echt dat het met de beste intentie was. Ik heb wel aangegeven aan de groom, toen ze al kwam aanlopen, dat het wel goed ging en dat de pony bekend is met aanspanningen. Haar reactie was "We willen jullie wel heel houden ;) ". Ik lees dat ik de volgende keer dus best wat duidelijker mag zijn :o

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:32

Hoe heb je precies aangegeven dat ze konden passeren?
Wellicht begrepen ze een handgebaar niet goed en dachten dat je hulp wou. Hadden ze uiteraard ook even kunnen vragen of alles oke was en je hulp nodig hebt. Zomaar vastpakken zou ik zelf ook niet doen, je weet nooit hoe een vreemd dier daarop reageert.

Ik had zelf denk ik aangegeven om het bakstuk los te laten en evt teugel vast te houden, als ik mijn paard vertrouw zelfs gewoon zeggen passeer maar rustig komt wel goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:58

Nog nooit mee gemaakt. Hier is dat toch niet gebruikelijk.
Wellicht hebben ze pas een nare ervaring gehad met een het passeren van een ruiter en zijn ze daarom zo voorzichtig. Zou zelf ook wel zo verbaasd zijn dat ik het zou laten gebeuren en me achteraf ook afvragen wat er nu eigenlijk gebeurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:06

Als groom houd ik de paarden voor de wagen wel vast bij het bakstuk. Dus ik denk dat de groom bij dat span dacht: 'de paarden houd ik altijd zo vast, dan houdt ik dit dribbelende(?) paard ook eventjes op die manier vast'.

Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik als groom nooit andermans paard vast zal pakken. Tenzij erom gevraagd wordt of als er duidelijk een gevaarlijke situatie is/komt.
In dit verhaal was er geen sprake van een gevaarlijke situatie.
Ook zou ik een onbekend paard niet zomaar bij het bakstuk pakken. De menpaarden waar ik groom zijn het gewend, maar bij onbekende pony's of paarden onder het zadel zou ik de teugels pakken. Dat is denk elk rijpaard wel gewend, waardoor je niet de schrikreactie creëert door het paard bij het kopstuk te pakken. Daarnaast heb je bij het beetpakken van de teugels een minder groot probleem als het paard omhoog komt. Als je de teugels vast hebt heb je nog ruimte, als je de bakstukken vast hebt heb je of een gebroken hand, of een los paard, of je bent de lucht in getild :D (of het is een héééle kleine pony :P )

Ik ben benieuwd naar het verhaal van de groom die vanmiddag jouwn paard bij de bakstukken vast pakte. Ze heeft het ongetwijfeld goed bedoelt. Bij een volgende keer zou ik gewoon zeggen dat je paard de aanspanningen is gewend, je paard niet hoeft worden vastgehouden en de aanspanning gewoon door kan rijden. Mocht de groom toch naar je toekomen, duidelijk zeggen: 'Niet vastpakken', eventueel aangevuld met iets als 'Als je hem vast pakt schrikt hij. Dan gaat het wel mis.'

Zelf als groom in de menles wel eens meegemaakt dat er bij een andere combinatie iets gebeurde. Als dit mis ging was er wel een incident gebeurd, (Er kan een onveilige situatie ontstaan) dus ik ben van de wagen gestapt en ben naar de menner en het paard gelopen. Bij het mennen houdt je een stilstaand paard vast terwijl je ervoor staat, dus dat deed ik nu ook. Dit paard heb ik bij de leidsels vastgehouden i.p.v. bij het bakstuk. Om de simpele reden dat ik het paard niet goed genoeg kende.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:21

Misschien niet heel gebruikelijk, en wellicht handiger om de teugel te pakken ipv bakstuk, maar vind het wel top dat ze het op die manier proberen zo veilig mogelijk te laten verlopen!

Je hoort tegenwoordig veel vaker hoe asociaal er soms voorbij gedendert wordt, zonder ook maar ergens rekening mee te houden.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:03

ik zou het helemaal nietfijn vinden als een vreemde dat bij mijn paard doet, al begrijp ik wel de goede bedoeling.
je kunt het inderdaad volgende keer iets duidelijker zijn, meestal gewoon ernaast staan maakt al veel paarden iets rustiger. aan het hoofdstel zitten is meestal vragen om Problemen.

Maar ik vind het in ieder geval erg netjes dat ze even wouden 'helpen', ik heb het anders meegemaakt. ik heb lekker een eindje aan de Hand gestapt met mijn paard en een vriendin haar Pony. totdat er een man met koets begon te schreeuwen naar ons dat wij onze paarden goed moesten vasthouden en is met 2 span en koets volle galop langs ons gedendert.
mijn paard is hoog gegaan, wij hebben geluk dat wij ze snel weer rustig kregen.

en nee deze man heeft dat bewust gedaan, paarden waren niet op hol geslagen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:08

Faline schreef:
Misschien niet heel gebruikelijk, en wellicht handiger om de teugel te pakken ipv bakstuk, maar vind het wel top dat ze het op die manier proberen zo veilig mogelijk te laten verlopen!

Het is juist veiliger om het bakstuk vast te houden. Op die manier kan de ruiter zelf nog sturen/ contact houden met het paard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:25

Onali schreef:
Faline schreef:

Het is juist veiliger om het bakstuk vast te houden. Op die manier kan de ruiter zelf nog sturen/ contact houden met het paard.

Als groom zou ik misschien hetzelfde gedaan hebben. Als ik zie dat een paard compleet van de leg raakt en de berijder de controle dreigt te verliezen zou ik ook zo kunnen reageren. Met 1 hand aan het bakstuk en de ander over de neusbrug en de elleboog in de hals heb je best veel te vertellen over een heftig reagerend paard. Knap paard wat dan nog op de loop kan want ik hou vast tot ie bedaard is en dan pas laat ik rustig los.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:27

Misschien oogde je pony niet zo kalm als hoe jij het omschrijft? Dat ze daarom zeiden: We houden je pony liever heel? Kan natuurlijk een inschatting van hun zijn die fout is maar goed bedoeld.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:55

Ik schrik er persoonlijk best van hoeveel mensen zeggen dat ze ook zo zouden reageren. Helemaal nadat TS vertelt dat ze aangaf geen hulp nodig te hebben.

Ik ben niet dol op asociaal langs scheurende mensen (in auto's, op fietsen, te paard, maakt niet uit), maar dat vind ik vele malen minder eng dan iemand die mijn pony naar het hoofd grijpt met de houding 'dat los ik wel even op' en niet reageert op feedback van de ruiter/eigenaar.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 01:06

Kan me voorstellen dat je het onplezierig vindt dat ongevraagd je paard bij de bankstukken wordt genomen maar ik denk dat het berust op een miscommunicatie en dat de bedoeling goed was.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 03:05

Als ik er zo over nadenk heb ik liever dat ze bij de bakstukken pakken dan bij de teugels. Omdat ik dan inderdaad het contact met het paard beter behoud.

Ik kan me best voorstellen dat mijn pony (1.50) niet zo rustig overkwam. Maar ik ken haar inmiddels door en door en weet dat ze goed op zichzelf past. Als ze het maar aan ziet komen en haar tijd krijgt verzet ze geen stap.

Ik snap de groom ergens ook wel. Maar ergens voelt de situatie toch ook heel raar aan. Ik zou zelf nooit zomaar een paard dat ik niet ken even vast pakken als het gespannen is. Ik hou niet zo van schouders uit de kom :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 05:33

Ik snap het probleem niet. :o?
De koets is gaan stil staan om jou de tijd te geven om meer controle te krijgen. En ze zijn jou zelfs komen helpen. Alles voor de veiligheid. En nu? Nu ben jij verontwaardigd dat de groom je helpt? Blijkbaar had de koetsier niet het vertrouwen dat ze veilig konden passeren zonder dat jij in de problemen zu komen.
Ik zou zeggen, super aardig.

We komen vaak ruiters tegen als we met enkelspan of tweespan rijden en we gaan altijd stil staan, als ruiters een paniekerige indruk maken en wachten tot er meer controle is in de combinatie. Vaak zijn de ruiters angstiger dan de paarden, omdat de paarden reageren op de rust van onze paarden.
Soms houd ik mijn hart vast, als ruiters paniekerig draaien om paarden en de bosjes induiken. Zoveel pnrust, terwijl in stap passeren vaak geen enkel probleem oplevert.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 06:10

Zonder te vragen zou ik niet zo snel doen tenzij het er als een gevaarlijke situatie uitziet.

Volgende keer gewoon zeggen dat het er mogelijk heftig uitziet maar dat ze echt wel braaf blijft wachten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 06:36

Ik snap zeker wat je bedoelt, alleen is het achteraf evalueren van een situatie nu eenmaal anders dan op het moment zelf :j

Ik zou er ook niet van gediend zijn dat iemand ongevraagd mijn paard vastpakt, hoe stuiterend hij ook over de weg gaat. Als ik hulp nodig heb vraag ik dat liever.
Ik weet niet of ik daadwerkelijk zou vragen of iemand mijn paard los laat als diegene hem al vast heeft, dat dan weer niet :')

Maar eerlijk Janouk, ik zou mijn paard ook liever in de bosjes parkeren dan een aanspanning kort passeren(op een smalle weg oid, dan heb ik het niet over een brede 2 baans weg met fietspad erbij bijv.) omdat hij simpelweg niet graag langs koetsen loopt zonder snuiven/springen zegmaar. Dan heb ik liever dat de aanspanning mij in rust passeert terwijl hij mooi kan kijken.

TS, mocht dit nog eens gebeuren zou ik inderdaad aangeven dat je de pony prima onder controle hebt en ze rustig kunnen passeren. Mocht er toch nog eens een groom afstappen kun je altijd aangeven dat ze haar beter niet kunnen vast pakken(lijkt me niet dat je een verklaring hoeft te geven aan een wildvreemde toch?). :)