Van nee naar jeej, 2017 met Witjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Van nee naar jeej, 2017 met Witjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 20:50

Toen 2017 begon wist ik nog niet of ik het hele jaar wel vol zou maken met Sæunn. Eind 2016 raakten we in een flinke rij-dip. Na 6 jaar begrepen we elkaar ineens niet meer en elke keer dat ik er op zat hadden we ruzie. Zadelmaker, osteopaat en instructeur erbij gehad. Het hielp allemaal niet en ik wist het niet meer. In mijn hoofd had ik de advertentietekst al klaar en ik heb een aantal keer overwogen om haar te koop te zetten. Maar eigenlijk wilde ik dat niet. Eind december heb ik haar daarom vakantie gegeven, waarin we alleen maar leuke dingen deden, zoals lekker buitenrijden met onze matties. Geen druk, niet aan het werk. In januari heb ik haar weer rustig aan opgepakt en heb ik het over een totaal andere boeg gegooid, met het idee om het tot de zomer te geven. Was het dan nog niet verbeterd, dan zou ik haar verkopen. Ik zal het vast verklappen: ze is er nog!

De andere aanpak heeft geholpen. Twee nieuwe instructeurs, die samen goed aansluiten bij de trainer waar ik 2x per jaar op weekendcursus ga. Eentje in de klassieke dressuur, een IJslandertrainer en de derde een combinatie van beide. Tussen de lessen en trainen door afwisseling. Heel veel afwisseling. De trainingssessies houden we kort, Witsma is snel verveeld en wordt dan boos, maar ik accepteer geen halfslachtige pogingen tot meewerken. Het is een Echte Merrie met vier hoefvormige middelvingers. := :)) Zie hier ons proces in 15 beelden.

Afbeelding
01. Januari begon met sneeuw en ijs. En een blije IJslander in haar element!

Afbeelding
02. In februari zijn we weer gaan lessen bij Piet Bakker. Meestal onder het zadel, maar als de bak te slecht was om te rijden ook aan de lange teugel. Toen ik haar net had hebben we ook een tijdje les gehad van Piet, erg fijne instructeur die gelukkig in de buurt woont! Het gaat allemaal niet vanzelf, van Sæunn krijg je niets kado

Afbeelding
03. In april is het lammertijd op stal! Sæunn vindt dat altijd erg gezellig :+:

04. Eind april gingen we voor de vierde keer op cursus bij Trausti þor Gudmundsson, een trainer uit IJsland die klassieke dressuur met IJslands rijden combineert. Dat past dus goed bij mijn dressuurlessen van Piet. Het is altijd keihard werken, maar ontzettend leerzaam.

Afbeelding
05. In de zomer was het tijd voor leuke dingen, zoals een trec-clinic bij WendyBZ

Afbeelding
06. Met een heuse sprong! :))

Afbeelding
07. Gingen we voor het eerst samen het water in

Afbeelding
8. Reden we een trail-clinic op een stal in de buurt

Afbeelding
09. Begonnen onze dressuurlessen hun vruchten af te werpen! *D

Afbeelding
10. Én begonnen we met maandelijkse lessen van een IJslandertrainer op een ovaalbaan!

Afbeelding
11. We genoten samen van de mooie herfstkleuren in oktober

In november waren we weer op cursus bij Trausti en ook hem viel het op dat we gegroeid zijn samen. Dat we het meer samen doen in plaats van dat ze overal nee op zegt. Hij had ons nog nooit zo goed gezien. *D Helaas is er van dit weekend geen beeldmateriaal.

Afbeelding
12. Witjes liet zich van haar aardige kant zien en regelde pechhulp [ITP] Hallo? ANWB? :Y)

13. Onze tölt krijgt steeds meer takt en stabiliteit

Afbeelding
14. In oktober gebeurde er nog iets bijzonders. Er stond een nieuw paard in de wei. Toen ik dichterbij ging kijken en ze haar hoofd omdraaide bleek het een oude bekende, namelijk mijn oude bijrijdpaard! Ik heb haar drie jaar lang 3 tot 5x per week gereden tot ze werd verkocht en ik mijn eerste IJslander kocht. Superleuk om haar weer elke dag te zien en sinds dit weekend staat ze zelfs bij Witjes in de wei!

Afbeelding
15. En vorige week genoten we weer van de sneeuw!

De Witte is er dus nog. Sterker nog, ik ben op zoek naar een leuke hengst om haar komend voorjaar wellicht te laten dekken! :oo Van verkopen naar fokken, dat had ik een jaar geleden echt niet zien aankomen. We zijn enorm gegroeid samen. Ik heb alles wat ik na 27 jaar paardrijden dacht te weten los moeten laten, ben mezelf meerdere keren enorm tegen gekomen, maar er zat vooruitgang in, ook al ging het soms ook weer met tien stappen achteruit... Inmiddels is het weer winter en heeft Witjes weer een dipje. Gelukkig kan ik dat nu naast me neerleggen. We doen het rustig aan, doen leuke dingen en pakken af en toe een trainingsritje. We komen er wel. :) Linksom, rechtsom, achteruit of vooruit. :))

_Sofie

Re: Van nee naar jeej, 2017 met Witjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:04

Wat een lieve uitstraling heeft ze! Op naar een mooi 2018 :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:34

Ze raakt de zwarte laarsjes kwijt, maar niet de streken :P Zo fijn dat jullie de lol weer hebben gevonden. Het is zo'n leuk dier, ben benieuwd hoe ze het doet met een veullie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:43

Die fotobombende shet :')

Weet je Imre. Jullie hebben gewoon een beetje vroege seven years' itch gehad. Super dat je niet hebt opgegeven, en welkom bij de club van mensen die de meegeleverde, niet op volgorde liggende en in het IJslands opgestelde handleiding hebben weggegooid en samen met paard een nieuwe hebben geschreven.

Veel plezier samen in 2018! Welke hengst heb je op het oog?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:04

Jaaaaaaa Wittes !!!! Gniffel wat goed dat ik mijn rosse eigenlijk ook niet echt weg wou hé, of Witte had hier gestaan. :D

Way to go ! De rosse en ik volgen. Ooit. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:21

super dat je haar toch hebt gehouden en dat je er zo hard aan gewerkt hebt! Jullie zijn een leuk stel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 08:48

Koper schreef:
Welkom bij de club van mensen die de meegeleverde, niet op volgorde liggende en in het IJslands opgestelde handleiding hebben weggegooid en samen met paard een nieuwe hebben geschreven.

Veel plezier samen in 2018! Welke hengst heb je op het oog?

Echt hoor, en die handleiding is ellendig lang. Trausti zei ook al: ik heb een enorme waslijst aan projectjes die we nog moeten afhandelen. :=

Geen idee nog. Nou ja, wel een idee van welke hengsten niet, maar nog geen idee van welke het zal worden. In de vakantie ga ik weer puzzelen (en op bezoek bij frá Skoti!).

:D Joke ik ben er nog steeds van overtuigd dat jij en Witsma superleuk zullen zijn samen! Maar met de rosse komt het ook goed!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:36

Jaaa Witje! Flynn z'n grootste kleine witte vriendinnetje, en hoop in bange tijden :D :') Jullie proces is vreselijk herkenbaar. Spoiler: zelfs na 15 jaar was ik de handleiding van Jes nog wel eens tijd. Merries. Sterker nog, importmerries.

Blij dat jullie elkaar weer hebben gevonden, want jullie zijn zo'n vreselijk leuk duo! Op naar nog vele jaren, vele ritjes, een beeeeeeeb <3 en ook heel veel '... :x :roll: ^) '-momenten. Want die maken het stiekem ook net dat beetje leuker :))

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:44

Witsma was ook ubercool ! Echt een Pluis in vermomming. <3

Ik moet volgend jaar nog maar een keertje langskomen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:33

Wat een leuk witje heb je daar !!!
En imo hebben de leukste paarden de moeilijkste handleiding :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:13

Daar ben ik het helemaal mee eens Mondy :))

Leuk Imre, op bezoek bij de tweeling. Ik heb eigenlijk geen idee welke kerels ze hebben staan momenteel. Maar je oriënteren kan nooit kwaad. Spannend zeg, een veulen van je eigen merrie. Ik vind een aangekocht veulen al een hele onderneming, en jij krijgt eerst het hele circus van zoeken, dekken en dracht er nog eens bij.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 08:48

Haha en ik ook! :D

Ja leuk he! Ik ben er nog niet helemaal zeker van dat ik haar laat dekken hoor. Ik wil het heel graag, maar er zitten ook enorm veel haken en ogen aan. Dus ik ga het hele proces van een hengst selecteren wel in, maar er is een kans dat ik nog afhaak.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:56

Oh leuk toch een veulen!

Niet twijfelen maar gewoon doen, wat is nu leuker dan Door de baan gaan met je eigen fok product :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:09

Hey, een bekend witje op de voorpagina! Leuk overzichtje. Lees je toch wat zich allemaal om haar heen afspeelt, in plaats van haar enkel in de wei te zien staan :D
Hopen op nog vele mooie jaren met (wellicht) nog een kleintje met een uitgebreide IJslandse handleiding :j

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 06:03

Ja de mooie witte! Zo fijn dat ze is gebleven, en nu beter dan ooit!!

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 07:55

Mooi om te zien, leuk verslagje! Dapper dat je toch hebt doorgepakt dan.

Ik zie dat je bij Fra Skoti langs wilde gaan om naar een hengst te kijken. Ik heb mijn merrie daar door Mjolnir laten dekken, ik vond het een mooie plek. Welke hengst heb jij op het oog?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:02

Wat een mooi overzicht met toch ook wel heel veel positiviteit! En ook weer heel veel leuks om naar uit te kunnen kijken dus *\o/*

Haar eerdere dochter heb ik ooit nog gefotografeerd als ik me niet vergis :=

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:11

Zó fijn dat de witte gebleven is! Ik kan me je dip nog goed herinneren, rond dezelfde tijd had ik een dipje met Gryla. Maar ook hier is alles weer ten positieve veranderd :)
Heerlijk dat het nu zo goed gaat met jullie samen! Op naar nog meer van die mooie jaren!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 09:56

LilChar schreef:
Ik zie dat je bij Fra Skoti langs wilde gaan om naar een hengst te kijken. Ik heb mijn merrie daar door Mjolnir laten dekken, ik vond het een mooie plek. Welke hengst heb jij op het oog?

Mjolnir in ieder geval niet, die is teveel familie. Ik was erg benieuwd naar Geysir, maar die staat in Duitsland en blijft daar in het dekseizoen ook. Maar ze hebben nog een broertje van hem beschikbaar en nog een andere jonge hengst die ik wil zien. Jouw merrie is nu drachtig? Spannend!

Bedankt allemaal! :):)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:06

Wat knap zeg!
Ze ziet er zo lief uit maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Ik heb ook zo'n figuur staan die als je voor de tweede keer die week gaat grondwerken bv, je aankijkt van, dat hebben we al gedaan. >;) Toevallig ook een witte merrie!

Supergaaf hoe jullie samen doorgezet hebben, jullie zien er toch zeker op de trec cursus uit als een team! :j

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:37

Imre schreef:
LilChar schreef:

Mjolnir in ieder geval niet, die is teveel familie. Ik was erg benieuwd naar Geysir, maar die staat in Duitsland en blijft daar in het dekseizoen ook. Maar ze hebben nog een broertje van hem beschikbaar en nog een andere jonge hengst die ik wil zien. Jouw merrie is nu drachtig? Spannend!

Bedankt allemaal! :):)

Ja Geysir is inderdaad prachtig! Jammer dat die afvalt dan, maar leuk dat er meer te bekijken valt :) Veel plezier alvast ermee!
Ja mijn merrie is nu 4 maanden drachtig! Meteen de eerste week was het raak :D

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:30

Zie ik ineens een bekend Witje in uitgelicht!
Mooi beeld zo Imre, op naar een mooi jaar met nog meer vooruitgang!!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:54

Fijn dat het goed gekomen is na jullie dip,
biedt perspectief en mooie vooruitzichten voor 2018 :j
voor jullie & mij ;)

Groet Karin

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:01

Een bekende op de voorpagina! Wat leuk om te zien dat jullie dit jaar zo gegroeid zijn! En net zoals jullie zijn wij ook erg blij met Piet :D
Op naar een nieuw mooi jaar!

Rebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:13

Jeej, de witte weer in Uitgelicht! Naast jouw serieuze rijden heb je hopelijk ook weer genoeg tijd om lekker veel het bos in te gaan. Mijn gouden stippeldame heeft nog genoeg te bediscussiëren met jouw Witje tenslotte }>