Sulaatik's Voyelle weer lekker aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

harrypotter

Sulaatik's Voyelle weer lekker aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 17:07

Hallo allemaal!
Leuk dat jullie kijken naar mijn topic Het is alweer een tijdje geleden dat ik een topic op bokt geplaatst heb maar ontdetussen reden we wel lekker door! Voyelle is nu L2+12 en mag dus M1 starten. Wel doe ik nog even rustig aan omdat ze dit jaar nog maar 7 wordt en ze het nog erg lastig vindt om haar achterbeen echt goed te gebruiken.

Middendraf
Afbeelding

Stukje galop links
Afbeelding

Knappe meid
Afbeelding

Even poseren
Afbeelding

Gewoon drafje
Afbeelding

Ik ben heel trots op haar ondanks dat ze het echt moeilijk vindt ze zo goed haar best doet en elke keer zich weer 100% inzet❤

Tot een volgende keer!!

mirtedl

Re: Sulaatik's Voyelle weer lekker aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:13

Ik zou je zadel ongeveer een halve meter naar achter leggen.. ligt nu bovenop de schouder

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:18

mirtedl schreef:
Ik zou je zadel ongeveer een halve meter naar achter leggen.. ligt nu bovenop de schouder

Hier ben ik het ook wel mee eens. Zadel wat naar achteren. Ook je onderbenen mogen iets naar achteren, dan heb je precies de schouder, elleboog, hak-lijn.

Verder ziet het er supernetjes uit!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:21

Ik denk dat de slechte ligging van je zadel wellicht een reden kan zijn dat jij ervaart dat je pony dingen moeilijk vindt.

harrypotter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 17:23

Pepperrr schreef:
Hier ben ik het ook wel mee eens. Zadel wat naar achteren. Ook je onderbenen mogen iets naar achteren, dan heb je precies de schouder, elleboog, hak-lijn.

Verder ziet het er supernetjes uit!

Dankjewel! En over het zadel: ik laat mijn zadel 2 keer in het jaar nakijken en het ligt nu wel goed. Ze heeft een erg lange rug en daardoor lijkt het niet helemaal in verhouding. Uiteraard let ik hier op want ik wil zeker niet dat ze er last van krijgt. Over mijn onderbenen: bedankt voor de tip! Ga ik op letten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:38

Het probleem is niet dat er achter het zadel teveel rug te zien is, maar dat de voorkant van je zadel recht boven het voorbeen begint. Je zadelboom hoort 3 cm achter het schouderblad te liggen en aangezien het schouderblad verder naar achteren ligt dan het voorbeen heeft jouw paard hiermee dus een groot probleem omdat jouw gewicht midden bovenop de schouderbladen haar nu dwingt om de rest van de trainingen op de voorhand te lopen. Een paard kan het ruitergewicht namelijk alleen naar achteren verplaatsen als die ruiter netjes boven het zwaartepunt van de rug zit - voor jouw gevoel dus ver achter de schoft.
Zonde dat je instructrice je hiermee door laat rijden en de schuld van het 'niet voldoende actieve achterbeen' bij het paard legt ipv bij het volledig verkeerd liggende zadel. Ik zou sowieso een onafhankelijke zadelpasser langs laten komen om te kijken of je zadel nog te redden valt, en eigenlijk ook eens kritisch naar je instructrice kijken als die dit probleem niet ziet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:50

Heeft niets met de lengte van de rug van je pony te maken. Zadel ligt echt veel te ver naar voren, het ligt over het schouderblad en drukt op de schouderspieren. Gewoon echt een handbreedte terugleggen, dan zit je niet op de voorhand en kan je pony beter uit de schouder bewegen.
Leuk dier trouwens!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:55

Het eerste wat mij op viel was idd ook het zadel. Ik vind wel dat de pony een leuk hoofd heeft zeg :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:56

Om goed van achter uit te komen moeten ze aan de voorkant ook de ruimte hebben, beperk je dat op enige wijze(zoals hier met het zadel) dan kun je trainen wat je wilt maar word het zeker niet beter. Ook voor jouw houding zal het beter uitpakken. Ik snap dat je apetrots op je pony bent en terecht, erg leuk dier. Maar ga nu niet zo eigenwijs zitten doen, we proberen te helpen en niet je af te kraken. Heb je de juiste zadelligging voor elkaar(kan lastig zijn bij pony's) dan in je training in alle gangen maar vooral draf en galop regelmatig een paar passen verruimen en terug komen, dan leren ze om op het achterbeen te komen, veel succes.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:05

ik vind dat je wel heel ver naar achteren leunt (zie dit helaas erg vaak) is mij ooit geleerd dat je rechtop moet zitten in 1 lijn met je schouders,armen en benen. Ik zou dus wat met je houding doen, vind het verder wel een fijn beeld alleen het zadel ligt idd niet helemaal lekker zoals al genoemd is. Wellicht dat het alleen aangepast hoeft te worden,

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:22

Even een internetplaatje erbij om je het verschil te laten zien, zo ligt een zadel normaal:
Afbeelding
En hier het jouwe:
Afbeelding
Zie je dat er bij de eerste echt een stukje ruimte zit tussen de zijkant van het zadel en de schouder?
Dat heeft het nodig om goed te kunnen bewegen onder het zadel, en je zal zien dat je pony beter gaat lopen als het wat verder naar achteren ligt.. :j
Succes ermee! Je hebt een leuke pony!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:06

Ts zal wel niet meer reageren ondanks de goede bedoelingen van sommigen. Jammer want ze heeft een leuke pony.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:26

Ik zag een ander topic van je van zomer 2016, daar lag je zadel ook al niet goed en had je ook al smoesjes voor... Jammer dat je zo eigenwijs bent en je pony daar de dupe van is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:29

SweetVanille schreef:
Ik zag een ander topic van je van zomer 2016, daar lag je zadel ook al niet goed en had je ook al smoesjes voor... Jammer dat je zo eigenwijs bent en je pony daar de dupe van is.

Pony is niet de dupe, tenminste nog niet, wanneer ze straks graag L2 wil rijden en de pony niet meer wil/kan strekken gaat er misschien een lampje branden. En een pony die van voren door belemmering of atrofie in de spieren niet weg kan zal er van achter ook niet onder komen, ts komt er van zelf wel achter.
En ik bedoel het niet verkeerd want vroeger hetzelfde meegemaakt alleen de eerste keer dat ik zag dat de pony minder ging strekken meteen actie onder nomen. Ik heb zelfs wel eens een C tje gehad die in acht jaar zes zadels heeft gehad.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:29

Jemig, TS heeft gistermiddag een topic geopend en er wordt nu al gezeurd dat ze niet reageert? Wacht eens af joh..

TS je past goed bij je pony! Wel ga ik mee in het commentaar over je zadel.Als je zadel verder naar achteren ligt, kan jij recht op blijven zitten en kun je je pony haar achterhand meer activeren. Heb je ook les? Ziet er verder vriendelijk uit hoor.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:34

bigone schreef:
SweetVanille schreef:

Pony is niet de dupe, tenminste nog niet, wanneer ze straks graag L2 wil rijden en de pony niet meer wil/kan strekken gaat er misschien een lampje branden. En een pony die van voren door belemmering of atrofie in de spieren niet weg kan zal er van achter ook niet onder komen, ts komt er van zelf wel achter.
En ik bedoel het niet verkeerd want vroeger hetzelfde meegemaakt alleen de eerste keer dat ik zag dat de pony minder ging strekken meteen actie onder nomen. Ik heb zelfs wel eens een C tje gehad die in acht jaar zes zadels heeft gehad.

Ze is L2 + 12, ik hoop dat het lampje snel oplicht nu mensen er haar op hebben geattendeerd :) Zou fijner voor zowel haar als de pony zijn ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:50

Nu hebben we wel weer genoeg gezeurt over het zadel. Het ligt inderdaad niet goed maar lijkt mij nu wel duidelijk.

Ik zou letten op je onderbenen. Je draait ze teveel en daardoor prik je steeds met de sporen in zijn buik. Ook zou ik letten op je hand houding. Je hebt 1 hand hoger dan de andere.

Leuke pony hoor! Ziet er wel vriendelijk uit :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:41

Kabayo schreef:
Nu hebben we wel weer genoeg gezeurt over het zadel. Het ligt inderdaad niet goed maar lijkt mij nu wel duidelijk.

Ik zou letten op je onderbenen. Je draait ze teveel en daardoor prik je steeds met de sporen in zijn buik. Ook zou ik letten op je hand houding. Je hebt 1 hand hoger dan de andere.

Het is geen zeuren het is aangeven waarom dat dier niet zo gemakkelijk op het achterbeen komt en dat is haar mankement zegt ts.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:42

bigone schreef:
Kabayo schreef:

Het is geen zeuren het is aangeven waarom dat dier niet zo gemakkelijk op het achterbeen komt en dat is haar mankement zegt ts.

Ja maar dat snapt ze nu vast wel :)

harrypotter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 15:58

Iedereen bedankt voor de reacties, ik lees dat mensen het storend vinden dat ik niet reageer maar ik zit ook gewoon op school. Ik ben hardstikke gek met mijn pony en het zeker niet zo dat ik niet open sta voor kritiek, in tegendeel je gaat er zelf ook weer kritischer kijken en laat er zeker nog weer iemand bijkomen. Het punt is dat er in december nog iemand is geweest om een nieuw zadel aan te meten en die heeft mij dat toen afgeraden we hebben toen van mijn eigen zadel alle vulling er uit laten halen en opnieuw op laten vullen. Ik ben nog maar jong en sommige reacties komen hard binnen. Ik houd namelijk echt van mijn pony.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:06

Gaat er niet om dat het zadel niet past, de plaatsing van het zadel moet maar achter. Hij ligt nu boven op de schouders. Moet je maar eens voelen met je vingers waar het schouderblad ligt van je pony, dan zul je meteen zien wat we bedoelen. ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:07

Ik vind dat sommige reacties inderdaad voor een 12 jarige best hard overkomen. Anders misschien een foto van jou en je pony naar een andere instructrice/zadelmaker sturen en vragen voor een second opinion? Zaker kan wel passen maar hij ligt nu verkeerd, ik heb altijd 3 vingers tussen het schouder en het zadel.

Verder wat een leuk dier heb je trouwens! Blauw staat jullie goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:09

harrypotter schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties, ik lees dat mensen het storend vinden dat ik niet reageer maar ik zit ook gewoon op school. Ik ben hardstikke gek met mijn pony en het zeker niet zo dat ik niet open sta voor kritiek, in tegendeel je gaat er zelf ook weer kritischer kijken en laat er zeker nog weer iemand bijkomen. Het punt is dat er in december nog iemand is geweest om een nieuw zadel aan te meten en die heeft mij dat toen afgeraden we hebben toen van mijn eigen zadel alle vulling er uit laten halen en opnieuw op laten vullen. Ik ben nog maar jong en sommige reacties komen hard binnen. Ik houd namelijk echt van mijn pony.

Niet teveel van aantrekken, mensen trekken graag conclusies.
Het kan zijn dat je zadel prima past, maar dat je hem gewoon te ver naar voren legt met het opzadelen.
Een trucje hiervoor is het zadel op de schoft leggen, en aan het dekje naar achter trekken tot het zadel niet meer verder kan glijden.
Wel een hele leuke pony en lekker blijven rijden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:54

Hee Janna,

Wat leuk een topic met Voyelle :)
Je zadel ligt denk ik prima, als je hem iets naar achteren schuift. Het moet vaak even wennen, omdat je het anders gewend bent, ook qua zit.

Ik zie deze combinatie vaak in het echt, en de reacties zijn iets overtrokken denk ik. De pony loopt super, ze rijden hele beste punten bij elkaar en de pony heeft er geen hinder van. Neemt niet weg dat het zadel best wat naar achteren mag, maar ze zal er niet direct wat aan over houden. Ze zit de pony beslist niet in de weg, en ik vind het super knap dat jullie al zo snel de M in gaan.

harrypotter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 18:51

Vulina schreef:
Hee Janna,

Wat leuk een topic met Voyelle :)
Je zadel ligt denk ik prima, als je hem iets naar achteren schuift. Het moet vaak even wennen, omdat je het anders gewend bent, ook qua zit.

Ik zie deze combinatie vaak in het echt, en de reacties zijn iets overtrokken denk ik. De pony loopt super, ze rijden hele beste punten bij elkaar en de pony heeft er geen hinder van. Neemt niet weg dat het zadel best wat naar achteren mag, maar ze zal er niet direct wat aan over houden. Ze zit de pony beslist niet in de weg, en ik vind het super knap dat jullie al zo snel de M in gaan.

Dankjewel Gea!
Idd, met Harry zat het heel anders doordat hij een veelzijdigheidszadel had. En natuurlijk zal ik beter opletten. De ene keer ben ik iets scherper dan de andere keer