We begonnen ons jaar bij een onwijs leuke pensionstal in Tytsjerk. Hier heeft Marietje heel lang gestaan, met de beste zorgen van iedereen die maar iets met de stal te maken had. Ze kwam niks te kort, en de eigenaren waren echte paardenmensen. Wat hebben we het daar leuk gehad!

Marie houdt van voetballen, mijn broek houdt daar minder van.

Het werd warmer, en dat maakte ruimte vrij voor ongemakkelijke selfies:

Begin april ging Marietje verhuizen. Niet omdat we onze oude stal niet meer leuk vonden (in tegendeel, dat was een moeilijk afscheid), maar omdat we zelf nu een huisje in Marum hadden. Vlak naast een bos!

Mijn kleine meisje ontpopte zich al snel als een echt bospaard. Heerlijk!

Marietje heeft nooit (lang) erg dichtbij ons gestaan, en nu stond ze op wandel/fiets afstand. Hoe heerlijk was dat? We hebben prachtige ritten door het bos gedaan, het was een klein bosje dus we kenden het exact uit ons hoofd. Marie vond het geweldig, we konden soms loeihard door het bos scheuren, terwijl we de volgende keer in een rustig stapje over dezelfde weg gingen. Met Marie kan je zo genieten!
Marietje zat heerlijk in haar vel

Een vriendin van mij kwam langs voor een vakantie, waar ook een fotoshoot en vooral ook door het bos rijden stond ingepland.

Die oortjes die je ziet zijn van Runa, die heeft nu ook een topic lopen!
[EJL-ITP] Een jaar lang Schwarzwälder Runa ITP!
Ergens in mei is mijn opa overleden. Marietje liet toen maar weer haar zachte kant zien, ze was een ware troost voor me!
[ITP] Rots in de branding, Marietje
Ze had ook, voor het eerst écht, een vriendje gekregen. Fries Watze en Marietje waren echt een stelletje, die liepen samen overal heen. Je kon niet Marietje uit de weide halen zonder Watze even een knuffel te geven. Wat een lief dier!

In de zomervakantie gingen Marie en ik op ponykamp/jeugdweek bij Equixantos. Hier gaan we elk jaar heen, en ook dit jaar was het weer heel leerzaam en onwijs leuk!
(Voor de mensen die Voest's methode doen, ja, de ringen op mijn longeersingel zitten te hoog. Ik heb de klassieke fout gemaakt om een maat cob longeersingel te nemen. De singel gaat dus vervangen worden.)
Waarom ik zo uit de hoogte kijk? Geen idee. Ik denk dat ik hier hooghartig naar een uitleg aan het luisteren was.

Een sprongetje (neusriem zit ondertussen iets lager), wat we allebei wel leuk vinden, maar meer moeten gaan oefenen:

En als hoogtepunt voor ons beide, een prachtige buitenrit door het water! Marie houdt van water, dus dit vond ze duidelijk hartstikke tof
(Marie is de meest linkse haflinger op de foto)
Meer buitenritten, en we kwamen niet altijd helemaal droog thuis:
https://c1.staticflickr.com/1/590/31413590400_c1e38a9197_b.jpg
Marie liet nog maar weer zien hoe lief en voorzichtig ze kan zijn, hier met mijn oma:

Het werd langzaam herfst, de bomen in het bos werden geliger, nog steeds prachtig om door heen te rijden!
Ook mocht Marie maar weer eens model staan voor me:

Een paar weken geleden zijn wij, na ongeveer een half jaar in Marum gestaan te hebben, weer met Marie verhuist. Ook weer omdat we zelf verhuist waren. Nu staat Marietje in het mooie Warga! Het klikt alweer erg goed met de andere twee paardjes.
Ik heb dit jaar enorm veel van Marietje kunnen genieten (ik heb nog zóveel meer dingen met haar gedaan dit jaar, het past er gewoon niet in!). Ik denk niet dat ik ooit nog een keer zo'n geweldig paard als zij krijg! Ze is voor mij de perfecte combinatie van lief, open, eigenwijs, nieuwsgierig, een klein beetje eenkennig en 'wisselvallig'. Ze kan de ene dag een uitdaging zijn en de volgende dag een complete droom.
Ik ben benieuwd wat 2017 voor ons gaat brengen! We hebben alvast spannende dingen in de planning

.