BOEM! - Hoe dealen jullie met vuurwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

BOEM! - Hoe dealen jullie met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 09:11

Hallo!

Gisteravond ben ik als doorgewinterde nightrider nog even een blokje om gegaan met mijn merrie. Dit doen we vaker, merrie en ik goed verlicht, niks aan de hand.

Maar.. December zou december niet zijn zonder het beginnen met vuurwerk. :(

Zo stapte ik dus relaxed op het fietspad met verderop een paar bankjes langs het pad, met daarop jolige jongens en hun rotjes. Je kan het al raden..

Gelukkig is mijn merrie tot op zekere hoogte bomproof, maar zo dichtbij vond ze toch wel spannend. Ze gaat niet aan de kletter, maar verstijfd zodanig dat ik af moet stijgen om haar weer tot bedaren te brengen. En dat is natuurlijk intens grappig, leuk zat voor nog een rotje! 8)7

Uiteindelijk ben ik voor onze veiligheid maar omgekeerd; met vriendelijk wijzen op het gevaar werd ik toch uitgelachen.

Dus op deze situatie volgend:

Hebben jullie al zulke situaties meegemaakt?

En hoe dealen jullie en jullie paard met het vroegtijdige afsteken van vuurwerk?

Tips en tricks?

Caroline52

Re: BOEM! - Hoe dealen jullie met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:18

Hier beginnen ze inderdaad ook langzamerhand met vuurwerk gelukkig niet direct er naast maar wel harde knallen lichtflitsen etc ik heb nog geen idee hoe m'n paard op oud en nieuw gaat reageren maar in iedergeval beging hij al redelijk te wennen aan het vuurwerk ... :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:25

Het is hier al weken aan de gang...hele explosies, niet normaal!

Beestjes kijken er inderdaad niet eens meer van op, maar als ik zou moeten buitenrijden, zou ik de populaire stukken (woon hier toevallig ook aan een fietspad ; ) ) toch vermijden!

Pas maar goed op :(:)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:27

Lastige situatie! Je weet namelijk niet of je wel of niet iets kan verwachten en hoe dichtbij.

Ikzelf durf het nu denk ik niet aan om op pad te gaan. Ken m'n huidige paardje daar niet goed genoeg voor. Maar aan de andere kant... ik weet ook niet hoe hij er op reageert. En daar kom je maar op 1 manier achter.
Hier ook al flink veel knallen. Daar doen ze tot nu toe niks op uit. Maar van dichtbij... mwa weet niet wat er dan gebeurd...

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:28

Vanaf dat ik de eerste knallen hoor hier op het dorp gaan wij de polders in en laten een maand lang het dorp links liggen.
Mijn paard is niet van de knallen dus met haar zoek ik het niet op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:31

Het valt me hier nog heel erg mee! ben ik erg blij mee.Je hoort af en toe in de verre verte een knal,maar zoveel minder als vorig jaar.
Mijn paarden blijven altijd buiten [24/7] en geven niet veel om vuurwerk,althans niet als het los gaat om 24 uur. Een enkele knal vinden ze soms wel eng.
Als ik over straat fiets en jongens staan er met rotjes om te gooien in jou richting,ik hoef ze maar aan te kijken en ze gooien niet hahaha.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 09:31

Ik moet zeggen dat ik tot op heden geen problemen heb gehad, en ik zoek het ook niet bewust op. Maar dat sommige mensen niet het fatsoen hebben even te stoppen met iets dat sowieso al niet mag... Sterker nog, expres nog even extra doorgaan.

Ik kan het helaas niet echt vermijden omdat ik ín een drukke wijk sta.

Met oud en nieuw zelf geef ik haar een extra hooinet, ze vinden eten vaak uiteindelijk belangrijker!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:35

ual_95 schreef:
Ik moet zeggen dat ik tot op heden geen problemen heb gehad, en ik zoek het ook niet bewust op. Maar dat sommige mensen niet het fatsoen hebben even te stoppen met iets dat sowieso al niet mag... Sterker nog, expres nog even extra doorgaan.

Ik kan het helaas niet echt vermijden omdat ik ín een drukke wijk sta.

Met oud en nieuw zelf geef ik haar een extra hooinet, ze vinden eten vaak uiteindelijk belangrijker!

Dat ligt meer aan het feit dat het jonge jongens zijn denk ik.

Ik ga met paard niet zoveel naar buiten en als we wel gaan komen we niet echt in de buurt van drukte, maar ik heb er wel last van op de fiets. Vorige week nog een groepje die het leuk vond om een rotje voor mn fiets te gooien, daar word ik gewoon moe van.

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:41

Het is bij ons ook wel een dingetje.
2 weilanden naast die van ons doen ze op oudejaarsdag kabietschieten...
Maar vrienden van ons hebben een pensionstal in de polder,
Daar word weinig geknald dus staan ze van oudejaarsdag tot nieuwjaarsdag daar.
Dat is heel fijn!
Verder ook gewoon radio aan en niet te vaak gaan kijken.
Vaak raken ze dan juist gestrest.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:43

Vind het eigenlijk juist fijn als ze nu al beginnen met een paar knallen. Dan wennen de paarden er terug langzaam aan. Met oud en nieuw kijken de paarden er niet meer van op, die zijn namelijk al "getraind" Door die paar knallen.
Ik laat de paarden buiten staan, we wonen wel rustig en ze kunnen de schuilstal in. Daar staat de radio en het licht meestal aan met veel eten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:52

ik heb toen ik 17 was een rotje tussen mijn pony zijn benen gegooid gekregen ik zat er op en viel erg hard. Toen ik na maanden naar de huisarts ging dat mijn nek zo een zeer deed en bleef doen verwees deze me naar de fysio, 10 x het hielp niets. Toen moest ik naar de kaak chirurg voor mijn verstandskiezen....1 rondgenfoto en ik werd niet geholpen en ging met een nekkraag om naar huis.Inclusief een flinke uitbrander ik had en heb heel veel geluk gehad omdat het een kapotte nekwervel betrof. En ik dichter bij een rolstoel stond dat ik dacht kwam uit bij een orthopeed en dan gewoon gymen,stallen mesten, paardrijden, fietsen, werken etc.
sinds dan die tijd is die nek altijd gevoelig gebleven....ook 20 jaar later nog.
Hoe ik omga met vuurwerk ik en mijn paarden blijven rond deze tijd op het erf al woonde ik toen ook destijds midden in de polder.
Het stomme aan dit verhaal is dat de jongen die destijds die knaller gooide zijn hand letterlijk verknald heeft
(en een dochter heeft die ook paard rijd hij fietst altijd met haar mee tijdens deze maanden,onder het mom van je moet er niet aan denken dat.... excuses zijn nooit gemaakt hij gaf alleen toe dat hij niet zo handig was met vuurwerk. Maar we hebben er samen om gelachen! :+ )

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:57

Hier zijn ze ook al volop begonnen.
Op mijn vorige stal werd achter de stal carbid geschoten :=
Maar mijn merrie vond dat allemaal wel gezellig en stond mooi naar buiten te kijken.
Het doet haar allemaal niks eigenlijk, maar ik heb geen idee hoe t zou zijn onder het zadel. Mijn huidige stal ligt net buiten de stad dus vuurwerk wordt er niet zo veel afgestoken daar.

Hier staat ook inderdaad de radio aan, en zelf niet te gestresst zijn helpt ook bij de paarden op onze stal die er wel last van hebben :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:11

Hier valt het nog erg mee, maar ik vermijd het ook liever ondanks dat mijn paard braaf is.

Op de avond zelf staan ze gewoon met de kudde achterin de paddock, tegen het land aan. De kudde is zo goed gevormd dat de hele kudde op een rustige manier zo ver mogelijk bij het vuurwerk vandaan komt te staan. Paarden die in paniek raken worden terecht gewezen door een groepje paarden die hoog in rang staan en kalmeren dan ook, de kudde kan die onrust/paniek niet gebruiken op zo'n avond en dan is het heel mooi om te zien hoe ze dat zelf oplossen. Het begin van de paddock (Paradise) zit vrij dicht tegen de straat aan, maar het einde zit er toch wel een stukje vanaf.

Toen er in de nacht nog paarden op stal stonden gingen die juist altijd door het lint met Oud&nieuw, gelukkig staan ze nu gewoon vertrouwd met zijn allen buiten en verloopt het vrij rustig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:38

Ik denk dat ik 0900 - 8844 had gebeld ter plekke. Of eerst even een foto had gemaakt van ze. En dan de plek door had gegeven en het feit dat ze illegaal vuurwerk afsteken en ook nog vuurwerk gooien naar mens en dier en daarbij mij en mijn paard in gevaar brengen. Kijken hoe leuk ze het dan nog vinden.
Wat dat betreft is t wel fijn dat je paard niet aan de kletter gaat. Zou nog leuker zijn als ze onrustig begint te trappelen en je dr met dr kont naar het groepje kan richten. Ze zijn immers zelf in overtreding, dus je bent niet aansprakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:45

Ik ga de maand december tot half januari het terrein niet af met m'n paard. Puur om dit soort dingen te voorkomen. Mijn paard is niet echt bang voor vuurwerk (de eerste knal schrikt ze, maar daarna is het klaar) en dat wil ik graag zo houden, dus niet laten verpesten door een stel jongeren die dat grappig vinden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:01

RoyceMack schreef:
Ik denk dat ik 0900 - 8844 had gebeld ter plekke. Of eerst even een foto had gemaakt van ze. En dan de plek door had gegeven en het feit dat ze illegaal vuurwerk afsteken en ook nog vuurwerk gooien naar mens en dier en daarbij mij en mijn paard in gevaar brengen. Kijken hoe leuk ze het dan nog vinden.

En dan?
Mogen ze naar Buro HALT om vuurwerkrestjes op te ruimen op 1 januari... Big Whoop; dat maakt toch geen indruk?

Nee; ik zou liever zien dat ze flinke hoge boetes gaan rekenen voor het afsteken van vuurwerk vóór 31 December of na 1 Januari. Ook voor minderjarigen: lever maar lekker elke maand je zakgeld in totdat het is terug betaald, al duurt het 10 jaar voordat het is terug betaald!

Verder zijn het hier geen rotjes meer maar explosies waarvan de ramen trillen in de kozijnen en waarvan je 's nachts in je bed ligt te stuiteren van schik! Dat kan nooit legaal zijn...

Eerst stond ik op een stal die wat meer afgelegen lag. Daar reed ik nog wel in de bak op 31 December. Je hoorde het daar toch niet zo hard (tenzij de wind verkeerd stond). Zelfs de hele harde explosies uit de omliggende dorpskernen klonken daar niet zo hard.
Nu sta ik op een stal waar ik en ponylief het weliswaar veel beter naar ons zin hebben, maar deze stal ligt wel aan de rand van het dorp (tevens mijn woonplaats). Op 31 December stap ik dan ook niet op. Longeren doe ik wel. Pony raakt niet compleet in paniek en trekt dan hooguit een sprintje. De dagen voorafgaand aan 31 December rijd ik wel (maar wel in de bak), als het rustig is wbt vuurwerk. Anders ook niet.
Op het moment valt het nog mee. Zeker doordeweeks overdag als al dat tuig naar school moet of moet werken (voor de oudere kleutertjes onder ons). Ik werk vaak 's avonds of heel vroeg in de ochtend dus dat is ideaal.
1 Januari stap ik vaak wel weer op. Als het kan lekker vroeg; dan ligt al het tuig nog te slapen. Ik maak het zelf nooit laat.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:30

Jij denkt dat politie die aan de telefoon hangt geen indruk maakt? Ik neem aan dat het geen doorgewinterde draaideurcriminelen van 20+ waren? maar Jochies die elkaar en vooral zichzelf errug stoer vonden door een vuurwerkje af te steken?
Dan is zoiets best heftig lijkt mij. Want tja, ze worden afgeleverd aan hun ouders. Nu zijn de ouders van tegenwoordig soms erg soft, maar ik denk dat ik dat op dat moment de meest effectieve oplossing zou vinden. Het gaat niet om een eventuele straf, het gaat om de heisa eromheen. het schrikeffect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:33

Ik had in dit geval echt de politie gebeld hoor, opgedonderd. Gaat waarschijnlijk om een stel schoffies die zich helemaal kapot schrikken als jij uberhaupt al zegt dat je de politie gaat bellen.

Geen ruiter (meer) hier maar ik weet nog maar al te goed hoe ik erg schrok van die klappen toen ik nog wel reed en ik vind het echt belachelijk dat kinderen het idee hebben dat dit grappig of leuk is en vooral dat hun ouders het toelaten.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:34

Ik heb nog geen knal gehoord hier? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:35

puppy1128 schreef:

Ik nu ook nog niet zo veel maar in Utrecht kon ik de klok erop gelijk zetten dat ze vanaf 1 december flink aan het knallen waren. Vooral de ondergrondse containers waren erg populair en daar hoef je geen bom in te gooien om het flink lawaai te laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:40

Emmaa_ schreef:
puppy1128 schreef:

Ik nu ook nog niet zo veel maar in [plaats] kon ik de klok erop gelijk zetten dat ze vanaf 1 december flink aan het knallen waren. Vooral de ondergrondse containers waren erg populair en daar hoef je geen bom in te gooien om het flink lawaai te laten maken.

Jupp, ik woon in [plaats] en er gaat hier al behoorlijk wat af... Gelukkig staat paard tussen de weides ""afgelegen"" dus heel dichtbij zal zij er geen last van hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:41

Ik heb een paar jaar geleden een CD van Martin Gaus gekocht met vuurwerk geluiden er op.

Die begin ik in deze tijd weer te "oefenen" met alle viervoeters.
Het idee is, dat je op een kalm, gezellig ontspannen moment heel zachtjes rotjes, duizendklappers, gillende keukenmeiden etc laat horen.
Met name de katten verdenk ik van de gedachte "de vorige cd was mooier" :')
(....dat vind ik zelf ook!)

En een paar dagen later dezelfde track, maar net iets harder.

(Dat de beesten het het eerste uur van het nieuwe jaar maar niets vinden, vind ik terecht, maar ze krijgen niet de gilzenuwen van het horen van vuurwerk.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:44

Hier al flink wat gehoord en ik ga voorlopig maar niet naar buiten. Gewoon om het risico uit te sluiten. Erg jammer maar ja beter veilig binnen als het gevaar opzoeken wat je kunt voorkomen door tijdelijk niet naar buiten te gaan.

faytjefayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:55

Ik volg :), ik heb de paardjes aan huis staan 'in the middle of nowhere' maar ik ga niet meer naar buiten. We hebben nieuwe achterburen (met een aantal weilanden ertussen) die erg bekend staan om hun feestjes dus ik neem liever geen risico ;) er zijn ook zat jongeren die in het dorp rotjes afsteken

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:58

Er is een groot verschil tussen de geluiden thuis horen en onderweg bekogeld worden, Janneke!
Leuk zo'n cd, maar op je paard heb je er niks aan.
Of je moet heel goed kunnen mikken en de gooier kunnen uitschakelen :D