Dit jaar heb ik weer eens een aantal studentenwedstrijden (dressuur) gereden. Eigenlijk zou ik alleen die van mijn eigen vereniging in Eindhoven starten had ik me bedacht, maar uiteindelijk heb ik 5 wedstrijden gereden met afgelopen weekend wel echt een hoogtepunt van dit jaar! Aangespoord door een paar mensen hier toch maar een topic van dit jaar

Voor wie niet bekend is met studentenwedstrijden: Er zijn meerdere studentenrijverenigingen door heel het land, bijna iedere grote studentenstad heeft er wel een. Zo ongeveer elke maand van oktober t/m juni wordt er wel een wedstrijd georganiseerd door een van de verenigingen. Je rijdt dan op paarden van de vereniging, vreemde paarden dus voor jou, tegen 1 of 2 andere ruiters op hetzelfde paard. Je kunt bij wijze van spreken op een manegepaard wat normaal alleen met beginners loopt terecht komen, maar ook op een privépaard wat hoog in de sport loopt. De paarden worden eerst warm gereden door iemand van de vereniging en daarna krijg je 5 min om te stappen met je teugels op maat en daarna 5 min om te draven/galopperen (alles voor die 10 min is stappen met lange teugel, meestal ook 5 min) en daarna moet je je proef rijden.
Wie op welk paard gaat en in welke volgorde wordt allemaal geloot. Zo heb je een voorronde, halve finale en finale. De voorrondes zijn altijd op de zaterdag van zo'n weekend en de halve finales en finales op de zondag. Vaak is er ook springen, dat is dan ook op de zondag. Maar het springen doe ik zelf niet aan mee omdat ik dat niet aandurf vanwege medische omstandigheden

Dressuur is er in de klasses Ba (makkelijke B proef), Bb (B proef), La (L1 proef), Lb (L2 proef), M (M1 proef), in de finale rijd je de proef van een klasse hoger.
Naast deze wedstrijden rijd ik voornamelijk op mijn eigen haflinger en ik rijd de wedstrijden voornamelijk voor de gezelligheid van de weekenden zelf en daarnaast om ook te leren, vaak is het wel heel anders natuurlijk dan mijn eigen pony en mijn rijden op vreemde, toch veelal grotere, paarden is ook minder netjes dan op mijn eigen pony
Ik heb een bindweefselafwijking (Ehlers Danlos syndroom) en ben hierdoor heel hypermobiel en heb snel dingen uit de kom en ben snel vermoeid. Dit komt ook meer tot uiting op (grotere) paarden.Zo heb ik bijvoorbeeld veel moeite met doorzitten op alles wat geen pony is. Soms is het dusdanig erg dat ik er in een proef voor moet kiezen om de stukken waarbij je moet doorzitten te laten voor wat het is en gewoon te blijven lichtrijden.
Daarnaast kan ik vooral de echt grotere paarden niet heel netjes rijden omdat het al snel gewoon teveel paard voor me wordt en ik daar de energie niet voor heb om dat dan een hele proef netjes vol te houden. Dit is vooral aan mijn houding te zien die dan een stuk minder netjes en vooral onrustiger wordt.
Rijtechnisch commentaar mag maar heeft niet heel erg veel nut gezien ik de meeste van deze paarden waarschijnlijk nooit meer zal rijden. Proefgericht commentaar is ook zeker welkom

Ik rijd momenteel in de La/L1 dressuur
Het is uiteraard verder niet te vergelijken met het niveau op KNHS wedstrijden
Filmpjes overal staan er vooral bij voor een compleet beeld voor degenen die dat leuk vinden

Eind januari, SO (stedenontmoeting) Concorde in Eindhoven:
Dit was de wedstrijd van mijn eigen vereniging. Hier heb ik ook het hele weekend geholpen, wat ook altijd weer top is!
In de voorronde mocht ik op haflinger Bart, een hele leuke pony waar ik een hele fijne proef mee heb gereden

1.

Filmpje van de proef:
Met deze proef was ik ook door naar de halve finale, dus dat was leuk! Mijn halve finale reed ik op Rossi, een lief maar wel groot paard en ik vond dat erg spannend omdat het voor mij weer de eerste keer op een groter paard was nadat ik in september 2014 heel erg naar van een groter paard gevallen ben waarbij ik mijn enkel gebroken heb.
Hier dus vooral geprobeerd gewoon over mijn angst heen te komen en niet zo'n nette proef gereden, maar wel alles gedaan!
2.

Begin april, SO Hippocampus in Enschede
Hippocampus is een vereniging waar ik ook lid van ben, omdat ik nu nog in Twente woon
Dus ook dit was min of meer een thuiswedstrijd. Mijn eigen pony heeft hier ook mee gelopen in de La dressuur en in het B springen, wat ze super braaf deed en waar ze weer een paar fans gemaakt heeft! Zelf hier ook op een leuk paardje gereden, Noa. Het eerste deel van de proef ging eigenlijk best goed en het tweede deel helaas minder, maar alsnog een leuk weekend gehad!
3.

Stukje van de proef:
Eind april, SO Cave ne Cadas in Tilburg
Eind april was het alweer tijd voor de volgende wedstrijd. Hier heb ik ook een leuk paard gereden genaamd Air Sita, maar had ik een beetje pech dat er bij de eerste ruiter gezegd was dat dit paard niet met zweep gereden mocht worden en dat wel zo bleek te zijn, maar omdat zij niet met zweep had mogen rijden mochten de 2e en 3e ruiter dit ook niet om het eerlijk te houden. Ik was de 3e ruiter en het paardje was toen al wat vermoeid, dus ik kreeg haar niet meer lekker aan mijn been en was zelf ook erg moe omdat het zo wel erg pittig was om te rijden. Desondanks toch nog wel fijn gereden!
4.

Half mei, SO Parafrid in Groningen
Half mei was het weer tijd voor het SOP weekend, wat altijd erg geslaagd is! Ik heb hier op een van de leukste paardjes mogen rijden die ik dit jaar gereden heb. Eerst zou ik op een leuke pony/klein paardje mogen, maar helaas bleek die niet helemaal geschikt (wat vluchterig) dus werd er een ander paard, Varnick, voor ingezet. Het was het (bijrijd)paard van een mede-studentenruiter en in eerste instantie dacht ik echt dat het helemaaaal niks voor mij was, maar ik stapte erop en was verliefd

Mijn proef ging eigenlijk best wel goed, tot de kramp in mijn kuit schoot en ik helaas heb moeten stoppen met mijn proef
Nou kreeg ik het lieve aanbod om de dag erna nog een rondje met Varnick te rijden en hier heb ik ontzettend van genoten 
5.

6.

7.

filmpje van het stukje proef:
Begin juni, SO de Solleysel in Utrecht
En toen was het alweer tijd voor de laatste wedstrijd afgelopen weekend, ditmaal op een bijzondere locatie: Op het terrein van de universiteitskliniek voor paarden in Utrecht.
In de voorronde lootte ik hier een sensibele merrie genaamd Faldo. Dit was best een pittig dier en ik had geluk dat ik als derde ruiter was, zodat ze iets rustiger was. Echt veel ontspanning kreeg ik er helaas in die korte tijd niet in gereden, maar ik vond haar wel heel erg leuk. Echt een paard wat ik voor een uur in de les wel eens zou willen rijden.
8.

Hier was ik ook door naar de halve finale en reed ik op een hele lieve maar voor mij wel forse merrie, genaamd Nanda. Ik kon op haar niet fijn zitten en het was eigenlijk teveel paard voor mij, dus ik heb er maar het beste van gemaakt en wel genoten van zo'n lief paard. Ik had alleen totaal niet verwacht door te zijn naar de finale, dus de verrassing was groot toen ze mij kwamen vertellen dat ik mocht gaan loten voor de finale!
9.

De finale mocht ik op een superleuk privépaard, genaamd Okkie, die in het verleden Z2 heeft gelopen. Ik vond hem echt fantastisch en heb ervan genoten om met hem mijn eerste L2 proef te rijden! Met de prijsuitreiking 's middags bleek ook nog eens dat ik 1e geworden was in de La dressuur, dus dat was een top afsluiting van dit wedstrijdjaar!
10.

11.

12.

En ook nog een filmpje van deze proef. De proef zelf had iets voorwaartser gemogen en de hele proef doorzitten is ook wel pittig voor mij, maar ik was niet ontevreden

Groetjes Desiree