Dapper IJslanderventje ~ Zoveel pech heb je niet verdiend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dapper IJslanderventje ~ Zoveel pech heb je niet verdiend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:36

Hai,

Gisteren zijn we met onze kleine grote man naar de kliniek geweest.
Waar de vorige dierenarts slappe kniebanden constateerde, ons aanraadde heuveltjes te lopen en hem inspoot, bleek er in de kliniek niks mis te zijn met zijn knieën.
De daadwerkelijke diagnose kwam hard aan; spat (artrose) in beide achterbenen, in de hak.
Advies: Af en toe een wandeling of stapritje op zijn tempo en verder op pensioen.
Niet wat we gehoopt hadden natuurlijk, maar we hebben nu wel duidelijkheid.
Ik ben vooral heel erg kwaad en probeer het een plekje te geven.

Omdat onze vriendin Malissa hem al die tijd dapper heeft bijgestaan en voor hem heeft gezorgd, willen we deze 2 eens in het zonnetje zetten. :)
Dus vandaag zijn we dicht bij ons huis foto's gaan maken om hun band eens mooi vast te leggen.

[naam] a.k.a [naam]
Ruin
1.35m
[ras]
03-07-03
Wildkleur
v. Askur fra Gerdum

1. Eerst een stukje langs de weg.
Afbeelding

2. Poseren op de dijk.
Afbeelding

3. Dit vind ik een mooie foto.
Afbeelding

4. Kleine, dappere boef.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Vol vertrouwen.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Knap paardje.
Afbeelding

9. <3
Afbeelding

10.
Afbeelding

En er nog even op. :)
Normaal altijd een cap op, voor de foto is deze af.

11.
Afbeelding

12. Stoere manenbos.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. <3
Afbeelding

15. En als laatste nog een contourfoto.
Afbeelding

Hoe de toekomst eruit ziet, weten we niet.
Zolang [naam] het leuk vindt, blijven we af en toe met hem wandelen of een stapritje.
Binnenkort starten we met een supplement en we hopen dat dat ook iets doet.
Maar alles gaat op zijn tempo en wij zijn er om naar hem te luisteren.

Bedankt voor het kijken!
En hopelijk kunnen we over een paar maanden vooruitgang laten zien. :)

Liefs, [naam]
Laatst bijgewerkt door Angela op 11-05-16 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: typo in titel op verzoek ts

Nala

Re: Dapper IJslanderventje ~ Zoveel pech heb je niet verdient...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:39

Oh wat rottig... En heel begrijpelijk dat je boos bent op de dierenarts, fouten zijn menselijk maar toch nooit leuk als je ermee een belangrijke diagnose misloopt!

Vooral de contourfoto vind ik mooi gelukt, op de anderen lijkt ze nogal last te hebben van de zon/wind.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:40

-O- Wat een verdrietig bericht!! Lekkere eerste dierenarts.... :( Nogal een verschil slappe banden of artrose....
Hoop heel erg voor jullie dat de supplementen aan gaan slaan!! Hij had in het ieder geval geen beter adres dan bij jullie kunnen treffen!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:42

Mooie IJs en leuk duo zo samen, misschien kunnen jullie wel rustig aan werk aan de hand met hem doen, dan houd je hem in balans qua lijf en geest, anders hangt ie er misschien zo bij.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:42

Wat vervelend zeg van de diagnose. En zeker begrijpelijk dat je boos bent.

Maar wat een mooie foto's !!!! Ik vind foto 6 en 9 erg mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:44

MorganeR, klopt, en het is ook niet de eerste keer...
Ja, er was veel licht inderdaad, niet ideaal, maar vind de foto's toch wel leuk geworden.

Kentaro, en dan ook nog een spuit er in zodat de kniebanden korter worden en er een onsteking ontstaat...
Ja, ben echt heel erg boos en kan het nog niet echt laten zakken, maar dat komt wel.

Miepie77, klopt, Malissa blijft af en toe een stapritje of wandeling met hem maken.
Hij geeft gelukkig heel goed aan als hij niet verder wil en we gaan niet té ver van huis.

Oscar1996, bedankt!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:51

Mooie foto's!

Niet leuk voor jullie :(:) maar voor toekomstige lezers die googlen op slappe kniebanden misschien wel goed om te lezen dat het soms beter is om ook foto's te laten maken voordat er ingespoten wordt, ondanks uitgebreide kreupelheidsonderzoeken. Goed dat jullie dat doorgezet hebben! Misschien helpt Kokos zo andere paardjes..
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 11-05-16 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:53

Wat kloten zeg :(

Wel een knap paardje en mooie foto's, ondanks de hoeveelheid licht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:59

Jennyxx, dankje, maar wij hebben ook niet zomaar wat in laten spuiten hoor.
We hebben een volledig kreupelheidsonderzoek laten doen, buigproef, op het harde, op het zachte, rechte lijnen, voltes beide handen.
En dan mag je van een dierenarts toch verwachten dat hij weet wat hij doet?
Komt een beetje over alsof we zomaar wat hebben gedaan, maar wellicht bedoel je het anders.

Thesserd, dankjewel. :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:04

och wat een spijtig nieuws :(

Ik wil je wel graag vertellen dat het vorige paard van een vriendin ook artrose had zij heeft wat supplementen gekocht voor honderden euro's maar echt het hielp niet, artrose is slijtage dat groeit nooit meer aan , laat je niet misleiden door dure poeders te kopen , ik bedoel hiermee een goed advies natuurlijk mogen jullie zelf bepalen hoe en wat :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:05

bijvoorbeeld glucosemine kan wel degelijk helpen bij slijtage!!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:06

God wat een rotnieuws zeg!!

Wel enorm mooie foto's weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:07

Tootje71, klopt, we hebben nu wel een poeder besteld dat heel goed schijnt te werken, maar als we geen verbetering zien, stoppen we daarmee en gaan we tzt over op Metacam.

Kentaro, ja klopt, dat hebben we besteld. :j

Loez, dankjewel!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:08

Sorry Koudbloedkim, zo bedoelde ik het inderdaad niet! Ik heb mijn post aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:10

Jennyxx schreef:
Sorry [naam], zo bedoelde ik het inderdaad niet! Ik heb mijn post aangepast.
Daar hadden we dus ook een afspraak voor gemaakt. :j
Ik belde toen hij onderweg was nog om te vragen of er stro in de stal moest of dat we het leeg moesten laten (voor de foto's) en toen zei hij dat hij eerst wilde kijken, terwijl wij een afspraak voor foto's hadden gemaakt.
Hij vond foto's niet nodig, "want daar zou je toch niks op zien".

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:12

Wat een fout he.... Ga je het nog met die dierenarts opnemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:13

Dat wil ik wel doen, maar dan wil ik eerst mijn boosheid laten zakken. :)

essie_blue

Gelatinaat kan zeker wel helpen! :) Ik heb er goede ervaringen mee, met verschillende merken.

Heel vervelend KBK, echt schrikken zulk nieuws. Gelukkig heb je nu wel zekerheid :) Prachtige foto's heb je weer gemaakt!

Quebelle

Tootje71; Supplementenpoeders hebben ook helemaal niet de bedoeling om kapot kraakbeen terug aan te maken, dit kan helemaal niet aangezien het (zoals je het zelf zegt,) nooit meer aangroeit. Wél houden ze de gewrichten soepeler zodat verdere slijtage moeilijker word.

KBK, heel erg naar nieuws maar hou moed! Neem ook eens een kijkje in het artrose topic, daar worden erg veel tips en middeltjes uitgewisseld :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:16

Essie_blue, dankjewel. :j
Ja, die zekerheid is ons veel waard.

Quebelle, dat ga ik zeker doen. :j
Heb al een hoop opgezocht en ga dat doen zodra ik wat meer ruimte in mijn hoofd heb.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:20

Ach, wat sneu. Gelukkig hebben jullie nu wel duidelijkheid. Een paard langdurig op Metacam is erg slecht voor de maag. Wat je wel als tussenstap zou kunnen overwegen is duivelsklauw, dat is een lichte en natuurlijke pijnstilling. Mijn Tinkermerrie is 4 jaar geleden op de foto gegaan, flinke artrose in haar knie. Zij staat sindsdien op gluco en sinds vorige winter op gluco en duivelsklauw, en gaat hartstikke lekker. Rijden doe ik niet meer, maar ze heeft een meer dan prima bestaan in de wei met de andere paarden. Beetje wandelen, beetje poetsen, beetje stapritjes.. Zij is 26 :)

Kleine tip, ik vind Kokos aardig stevig op de foto's. Hoe meer gewicht ze mee moeten zeulen, hoe zwaarder alles belast wordt. Het is voor paarden met gewrichtsproblemen beter om slank te zijn, dan wordt alles minder belast en hebben ze zelf ook minder last :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:24

Och hemeltje. Niet goed dit nieuws. Maar wel goed dat jullie nu weten wat er aan de hand is. Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:25

Berdien, zodra hij echt aan de Metacam moet omdat hij anders teveel pijn heeft, zal het sowieso niet lang meer duren voor hem.
Dat wil ik hem echt niet aan doen.
Maar zolang hij niet wordt gedwongen om te bewegen, heeft hij gelukkig geen pijn op het moment.
Ik lees inderdaad overal dat het vaak bij oudere paarden voorkomt.

Ja, hij is behoorlijk aan volle kant inderdaad, dat is echt heel snel gegaan.
We zijn er mee bezig, gaat alleen niet zo snel, zeker niet nu we hem niet aan het werk kunnen zetten.

Jeetje77, ja, ben blij dat we dat nu weten en dat we naar ons gevoel hebben geluisterd. :j
Bedankt!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:43

Hij ziet er veel beter uit sinds hij bij jullie is, iets te goed zelf..zeker van gewicht. :)

In ieder geval fijn dat je eindelijk de oorzaak weet, hopelijk blijft stabiel en gaat hij niet verslechten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:10

Tsja... ik begrijp je boosheid, DA's zijn weliswaar geen helderzienden, en zijn ook niet alleswetend, maar je wil ook niet volslagen onnodig op kosten gejaagd worden. paarden ksten al genoeg geld om ze gezond te houden en meestal soweiso een hoop als er aan geknutseld moet worden...

Ik zei je al dat dit naar mijn persoonlijke leken-mening geen slappe kniebanden kónden zijn. Het plaatje klopte simpelweg niet.

De uitslag dan nu is natuurlijk óók niet iets om enthousiast van te worden.... mar dan weer niet helemaal onverwacht gezien Kokos zijn verleden...

Kokos moet afvallen, en zeer gematigde beweging blijven krijgen, zo lang als hij dat nog kan en aangeeft dat prettig te vinden. Ik denk dat hij momenteel ALLES prettig vindt, gezien de transformatie die hij sedert jullie hem hebben overgekocht, heeft doorgemaakt. Hij is- zeker voor een IJslander - nog relatief jong, ik zou niet te snel aan "het einde" gaan denken.
Laat hem nu eerst maar eens op aangepaste wijze verder genieten van zijn vriendinnetje Mánadis, en de rest van jullie paardengroepje.
Mentaal heeft hij ook nog veel herstel nodig, hoe sterker hij mentaal staat, hoe minder zijn lichamelijke beperkingen zijn kwaliteit van leven zullen beinvloeden.
Het is mentaal een heel sterk kereltje, heb ik meteen bemerkt toen ik bij jullie was en hem mocht ontmoeten.
Een leven in de wei op pijnstillers vind ik niet zo bezwaarlijk... mijn oude grote (11,5 jarige-voor een Dober écht oud) Dobermann staat er ook al een jaar op (Metacam, Novocam) met wonderbaarlijke gevolgen (totale fysieke en dientengevolge ook mentale opleving). Die heeft Heupdysplasie. dat is niet te genezen, maar wel d.m.v. het medicijn zeer verdraaglijk te maken.
Het bezwaarlijke er aan zijn meestal de hoge kosten, want het spul (mijn DA noemt het huppel-honing) is vrij duur. Speciaal voor een paard of pony.

Maar dat geef je toch ook alleen maar in een onherstelbare situatie, waarbij je weet dat het de aftakeling nog draagbaar maakt, het lijkt me dat Kokos (hoewel er geen herstelopties zijn) toch nog niet volgend jaar aan dat level toe komt.

Do not worry too much, laat je boosheid wegebben en geniet van hem elke dag, net zoals hij zelf doet!