Ik ben Judith, 26 jaar en rij al vanaf m'n 7e jaar paard. Op mijn 20e kocht ik mijn eerste paard Zazoe. Een hele hete kwpn-er. 3 jaar geleden heb ik haar verkocht omdat mijn doel veranderde. Ik wilde gewoon relaxte ritjes maken en soms ook gewoon 2 weken alleen maar tutten. Zazoe maakte je het meest blij wanneer ze elke dag hard mocht werken en mee mocht op wedstrijd.
Toen kwam Gipsy op mijn pad. Een toen 7 jarige tinker. Net 2 weken uit Ierland gekomen en toen ik ging kijken had er pas een paar keer iemand op gezeten. Ze snapte eigenlijk nog helemaal niets van de hulpen. Ik heb haar daar gereden en hoewel het een hele kunst was om haar in draf te krijgen en te houden, besloot ik haar op proef te nemen. Ik mocht haar 2 weken uitproberen. In die 2 weken heb ik eigenlijk alleen maar buitenritten met haar gemaakt omdat we op de plaats waar we toen stonden geen bak hadden. In december 2013 heb ik haar verplaatst naar een stal bij mij om de hoek. Met een fijne buitenbak en lekker dichtbij. Ze is hier enorm verandert. Ze komt voor zichzelf op in de wei, is vrolijk en vind het fijn om te werken.
Vanaf vorig jaar zijn we eigenlijk pas serieus gaan lessen bij mijn huidige instructrice. Gipsy is enorm op de voorhand gebouwd dus dat maakt het er soms niet gemakkelijk op. Ook heeft ze zich een tijd afgesloten van mijn hulpen. Ik kon dan been geven wat ik wilde maar het enige wat ze deed was gewoon stil blijven staan.
Toen we dit hadden opgelost kwamen we bij het volgende puntje aan, de galop. Als ik zelf alleen maar al dacht aan de galop sloeg Gipsy weer dicht. Ze raakte in paniek en ging daarom stilstaan. We hebben de galop daarom maar even gelaten voor wat het was en we zijn eerst aan de draf gaan werken. Een aantal weken geleden zijn mijn instructrice: zullen we het gewoon eens proberen? Nouja ik dacht we kunnen het altijd eens proberen. En wat bleek, Gipsy raakte niet meer in paniek en bleef gewoon lopen. Onze eerste galopspasjes waren een feit. Inmiddels pakken we regelmatig de galop mee tijdens de training, maar niet iedere keer. Het moet voor Gipsy leuk blijven en ze vind het nog maar wat lastig om te galloperen. Ook ben ik vanaf september begonnen met afvallen. Ik was eigenlijk veelste zwaar voor Gipsy en reed daarom ook niet echt veel. Inmiddels ben ik 24 kilo kwijt, en nog steeds bezig om kilo's kwijt te raken. Ook Gipsy mag wel wat kilo's minder, dus we vallen samen af
Ik weet dat het beeld nog niet perfect is, maar ik was zo blij en trots op deze foto's dat ik het toch even met jullie wilde delen. Ik had deze shoot kado gehad van een vriendin omdat ik mijn eerste streefgewicht (-23 kilo) behaald had.
Feedback op Gipsy's of mijn gewicht hoeven jullie niet te geven. Ik ben hier hard mee aan het werk!
Rijtechnische tips mag, dan wel graag opbouwend. Ik krijg elke 2 weken les en we werken op dit moment hard aan de achterhand van Gipsy, deze mag wat actiever. Ook werken we aan mijn houding. Rechtop zitten, benen laten hangen en armen wat meer naar voren.
Even een voorbeeldje van hoe we in oktober nog rond reden.

En dan de foto's van afgelopen week
Eerst hebben we wat mooie foto's gemaakt in de wei

En daarna had ik les