-24 kilo, wat een verandering!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

-24 kilo, wat een verandering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 14:04

Dit is de eerste keer dat ik met mijn pony Gipsy een fototopic open. Ik zal onszelf daarom eerst even voorstellen.

Ik ben Judith, 26 jaar en rij al vanaf m'n 7e jaar paard. Op mijn 20e kocht ik mijn eerste paard Zazoe. Een hele hete kwpn-er. 3 jaar geleden heb ik haar verkocht omdat mijn doel veranderde. Ik wilde gewoon relaxte ritjes maken en soms ook gewoon 2 weken alleen maar tutten. Zazoe maakte je het meest blij wanneer ze elke dag hard mocht werken en mee mocht op wedstrijd.

Toen kwam Gipsy op mijn pad. Een toen 7 jarige tinker. Net 2 weken uit Ierland gekomen en toen ik ging kijken had er pas een paar keer iemand op gezeten. Ze snapte eigenlijk nog helemaal niets van de hulpen. Ik heb haar daar gereden en hoewel het een hele kunst was om haar in draf te krijgen en te houden, besloot ik haar op proef te nemen. Ik mocht haar 2 weken uitproberen. In die 2 weken heb ik eigenlijk alleen maar buitenritten met haar gemaakt omdat we op de plaats waar we toen stonden geen bak hadden. In december 2013 heb ik haar verplaatst naar een stal bij mij om de hoek. Met een fijne buitenbak en lekker dichtbij. Ze is hier enorm verandert. Ze komt voor zichzelf op in de wei, is vrolijk en vind het fijn om te werken.
Vanaf vorig jaar zijn we eigenlijk pas serieus gaan lessen bij mijn huidige instructrice. Gipsy is enorm op de voorhand gebouwd dus dat maakt het er soms niet gemakkelijk op. Ook heeft ze zich een tijd afgesloten van mijn hulpen. Ik kon dan been geven wat ik wilde maar het enige wat ze deed was gewoon stil blijven staan. :+ Toen we dit hadden opgelost kwamen we bij het volgende puntje aan, de galop. Als ik zelf alleen maar al dacht aan de galop sloeg Gipsy weer dicht. Ze raakte in paniek en ging daarom stilstaan. We hebben de galop daarom maar even gelaten voor wat het was en we zijn eerst aan de draf gaan werken. Een aantal weken geleden zijn mijn instructrice: zullen we het gewoon eens proberen? Nouja ik dacht we kunnen het altijd eens proberen. En wat bleek, Gipsy raakte niet meer in paniek en bleef gewoon lopen. Onze eerste galopspasjes waren een feit. Inmiddels pakken we regelmatig de galop mee tijdens de training, maar niet iedere keer. Het moet voor Gipsy leuk blijven en ze vind het nog maar wat lastig om te galloperen.

Ook ben ik vanaf september begonnen met afvallen. Ik was eigenlijk veelste zwaar voor Gipsy en reed daarom ook niet echt veel. Inmiddels ben ik 24 kilo kwijt, en nog steeds bezig om kilo's kwijt te raken. Ook Gipsy mag wel wat kilo's minder, dus we vallen samen af :D

Ik weet dat het beeld nog niet perfect is, maar ik was zo blij en trots op deze foto's dat ik het toch even met jullie wilde delen. Ik had deze shoot kado gehad van een vriendin omdat ik mijn eerste streefgewicht (-23 kilo) behaald had.

Feedback op Gipsy's of mijn gewicht hoeven jullie niet te geven. Ik ben hier hard mee aan het werk!
Rijtechnische tips mag, dan wel graag opbouwend. Ik krijg elke 2 weken les en we werken op dit moment hard aan de achterhand van Gipsy, deze mag wat actiever. Ook werken we aan mijn houding. Rechtop zitten, benen laten hangen en armen wat meer naar voren.

Even een voorbeeldje van hoe we in oktober nog rond reden.

Afbeelding

En dan de foto's van afgelopen week

Eerst hebben we wat mooie foto's gemaakt in de wei

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna had ik les

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RoosDeG

Re: -24 kilo, wat een verandering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:10

Knap van je dat je al zoveel kwijt bent +:)+
Lekker samen door trainen en jullie komende wel!

Wat een knap paard heb je <3

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:11

Wat een leuke combinatie zijn jullie en wat loopt ze fijn! Veel succes met het afvallen!!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:12

Allereest mijn complimenten voor het afvallen! Goed bezig en ga zo door!
Met minder gewicht rijd zo veel lekkerder. Ik kan het weten :)

Inderdaad mag je tinker ook wat kwijt. Lekker samen trainen dus
Ik zie dat ze nu iets ronder loopt maar inderdaad nog erg op de voorhand
Zit jij wel lekker? Op sommige foto's lijkt het bijna alsof je er zo vooraf af zou glijden.
Probeer dus zelf ook meer gewicht naar achteren te plaatsen. Misschien dat dat al iets helpt.
Verder vooral lekker blijven lessen en buiten rijden
Lukt buiten gallopperen ook niet?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 14:16

Bedankt!

Donna89: Ja ik zit zeker fijn. Gewicht naar achteren verplaatsen zijn we inderdaad mee bezig in de les, toch bedankt voor de tip! We gaan het buitenrijden binnekort weer oppakken. Ben een jaar geleden er flink hard vanaf gevallen, dat we daarin het vertrouwen even kwijt waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:23

Respect voor hoeveel je al bent afgevallen. Goed bezig, mijn complimenten +:)+ .
Lekker samen zo door gaan, dan gaan jullie alleen maar nog meer plezier aan het rijden beleven.

Rij-technisch zou ik je aanraden wat meer op je billen te gaan zitten. Het lijkt namelijk dat je op je kruis zit en dat maakt ook dat je naar voren helt , te zien op een aantal foto's.
Persoonlijk vind ik het dan nog mooier als jij je handen iets hoger draagt en je neigt naar piano handjes.
Paar puntjes waar je lesgever je op mag wijzen zodat het voor jou steeds meer vanzelfsprekender gaat worden.

Komt goed +:)+

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:25

Heerlijk om weer te kunnen rijden. Mooi paard.
Lekker aan het werk blijven, en kijk over een half jaar maar eens terug. Ik was binnen een half jaar 8 kg kwijt. :)
Eigenlijk vind ik je houding op de foto waarin je 'gewoon' maar wat zit, het mooist, ondanks dat de foto wat scheef is, zit je daar recht. Op alle andere gooi je je benen naar achteren, en verlies je balans, lijkt wel. Laat je benen maar lekker ontspannen naar beneden hangen. Dan kom je vanzelf wat rechterop.
Veel plezier met rijden ;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:25

Wat ontzettend goed dat je al zoveel bent kwijtgeraakt, ik ken weinig mensen met zoveel doorzettingsvermogen qua afvallen! Jullie zien er uit als een blij team samen, fijn om naar te kijken :D

Mooi paard is Gipsy trouwens <3

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:35

Is wist dat dit topic van jou was! :D Echt superknap dat je al zoveel kilo's eraf hebt weten krijgen en ik weet zeker dat het je het vol gaat houden :))

Je hebt Gipsy lekker aan het lopen en ik zou zeggen, ga zo door! :D

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:37

Oh ja dat is vervelend. Ik ben ook geen buitenrij held meer hoor, Maar nu met een jonkie paar x buiten gegalopeerd en daar word het in de bak zo veel makkelijker van.
Maar niks overhaasten. Gewoon rustig weer oppakken. Het is er heerlijk weer voor.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:47

Supr knap van je !
Ennnn ook een leuk dekje

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:51

Wat ben je toch een topper zeg!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:01

Super mooie foto's Judith, je hebt van al commentaar van mij gehad maar je weet zelf het beste waar je aan moet werken! Ik zeg ga zo door :D

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:08

Wow wat goed zeg zoveel kilo's! Wat is je geheim :D

En wat een ontzettend gaaf paard heb jij zeg. Ik heb altijd al een zwak voor tuinkers gehad. Maar ik ben veel te lang voor ze dat ziet er zo maf uit :=

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 18:59

Bedankt allemaal voor de leuke reacties en fijne tips! Ik rij de laatste tijd ook steeds vaker kleine stukjes zonder beugels. Ik merk dat ik daardoor mijn benen beter laat hangen en hierdoor beter rechtop kom te zitten. Nu nog dit altijd doen :')

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:45

Is ook lastig hoor Silver! Ik doe idd hetzelfde. Als ik in de bak bezig ben, doe ik idd ook stukjes zonder beugels. Merk wel dat het nut heeft. Langzaam uitbreiden!

Gaat helemaal goedkomen!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 05:28

Ik vind dat je super bezig bent Judith!

En het rijden is al een verschil van dag en nacht, geen gestaak meer en lekker ontspannen (: Jullie komen er wel!

tessaDWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:31

Wat knap van je!

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:39

Mooie foto's! En wat fijn dat je zoveel bent afgevallen! Wat is je geheim?!

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:52

Eerst en vooral: Respect voor wat je al bereikt hebt met je gewicht! 23 kilo is niet niks!
Het verhaal met je tinker kan ik heel goed volgen en je traject is heel normaal. Ik herken zoveel van jullie in mijn eigen leren met mijn haflinger. Het zijn nu eenmaal paarden (het ras) gebouwd om te trekken en daardoor zijn ze vanvoor zwaarder gebouwd. Ze hebben veel moeite met die opwaartse beweging. Dit wil echter niet zeggen dat ze dat niet kunnen! Met veel training zal dit zeker lukken. Waar je mee moet opletten is dat ze niet gaat leunen op je bit. Probeer ze daar zeker van te laten afhouden.
Ook het panikeren in de galop herken ik. Voor deze soort paardjes is draven het gemakkelijkste en als er nog niet genoeg balans hebben, krijg je ze niet zo snel in galop (of ze proberen te compenseren door sneller te gaan=> zeker niet toelaten en eerst die verzameling verkrijgen voor je in galop gaat)
Door te trainen, recht te richten en de achterhand te laten gebruiken, correct rug en buikspiergebruik, zal dit zeker lukken!
Ben benieuwd om jullie vorderingen te zien! Je bent supergoed bezig! :j

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:54

Ik reageer niet vaak, maar altijd als er zon succesverhaal voorbij komt kan ik me niet inhouden...
Respect hoor, echt heel knap!
Wat een mooie combinatie zijn jullie, en wat een prachtig bruin tuig!

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:46

Wat een lieve reacties allemaal! Ik twijfelde eerst of ik wel een topic moest maken ivm de zeurderige reacties die je vaak krijgt op bokt. Ben toch blij dat ik het gedaan heb!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:53

Goed dat je ondanks dat je bang was voor zeurderige reacties toch het topic hebt gepost, want -24 kilo mag je zeker trots op zijn! En wat een mooi paard :)
Succes met verder samen afvallen, komt vast goed gewoon veel samen rijden :D

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:05

Wauw echt super knap dat je al zo bent afgevallen! En jullie zijn een leuk team om te zien hihi alleen ben ik bij elke foto bang dat je er zo voorover af rolt hihi :=
Ik kan geen aan vulling geven verder qua tips:)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:57

Silver_Bolly schreef:
Wat een lieve reacties allemaal! Ik twijfelde eerst of ik wel een topic moest maken ivm de zeurderige reacties die je vaak krijgt op bokt. Ben toch blij dat ik het gedaan heb!

Ja, maar dat komt omdat jij zo goed bezig bent met afvallen! De zeur reacties komen vaak op mensen die zeggen: "geen commentaar op mijn gewicht, ik weet dat ik te zwaar ben maar kan me niks schelen"