The only way is up..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

The only way is up..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:57

Na 3 jaar behoorlijke downs te hebben gehad met mijn lieve eerste eigen paard Fiëgo, lijkt er nu dan echt een goede up te komen. Ik wil graag de afgelopen (bijna) 3 jaar in het kort met jullie delen. En dat is natuurlijk leuker dmv foto's en filmpjes!

Om een verschil te laten zien..
De avond dat hij werd gebracht, september 2013
Afbeelding
September 2015 (en nee, hij wordt echt niet witter... O:) ):
Afbeelding

Laten we terug gaan in de tijd..

September 2013 zag ik Fiëgo voor het eerst. Ik kwam eigenlijk voor een totaal ander paard, want ik moest geen schimmel.. Ik wilde een mooie zwarte die al wat ouder was. Maar toen dat 'm niet werd, besloot de handelaar Fie toch ook nog even te laten zien. Wat was ie eigenlijk leuk! Heel erg leuk zelfs. Ik kwam die middag nog eens terug, met kriebels in mijn buik.. Deze wilde ik! Ik liet hem dezelfde dag keuren en die avond nog stond hij al op stal..

Zijn advertentiefoto:
Afbeelding

Hij was een echte slungelige puppy en kwam ook echt aan met een mooie wond op de bal van zijn voet.
Maar wat liet hij zich goed verzorgen, wat was hij toen toch al ontzettend braaf!

Toen hij net van mij was:
Afbeelding
2 jaar later:
Afbeelding

Na een half jaar lang elkaar leren kennen en grondwerken, gingen we in april 2014 naar stal Rhijnauwen. Ik zou mijn eigen paard gaan zadelmak maken en beleren onder het zadel! Dat zou wel goed komen, zo mak als ie met alles was. Viel dat even tegen..
Het maandje dat we voor de beginselen hadden uitgetrokken werden er zeker wel 2 voordat er echt iemand (ik heb het uiteindelijk niet zelf eerst gedaan) op zijn rug zat en kon blijven zitten.

De kans is heel groot dat Fie al eerder is geprobeerd te beleren en dat het daarbij is misgegaan. Hij had geen vertrouwen in de ruiter en koos liever voor zichzelf. Gelukkig gingen ze er op deze stal geduldig mee om. De derde maand zat ik er ook eindelijk zelf op, eindelijk op mijn eigen paard! Daar was hij het niet altijd mee eens, wat resulteerde in een paar mooie vlieglessen, maar dat heb je wel eens. Al gauw mocht hij mee naar huis..

Afbeelding

Lang heb ik er niet van kunnen genieten, want thuis kreeg hij last van zijn rug. Hij gooide me er weer eens vanaf en op dat moment werd ik bang. Hoewel ik al gauw wist dat het door zijn rug kwam, en die liet behandelen, merkte ik ook dat hij daardoor toch weer wantrouwig werd. Voor mijn gevoel begon hij pijn te associeren met de ruiter en dus met mij. Ik ging weer kijken of ik het vertrouwen terug kon krijgen dmv grondwerken bij Yacinta. Dit pakte hij heel leuk op en hij werd er eigenlijk best fanatiek in!

Ongeveer rondom november 2014 kwam ik in contact met Menke. Zij heeft weer een begin gemaakt met het vertrouwen in het opstappen en weer een beetje het beginnen met rijden. Echter bleef Fie te onrustig voor mij en ik zag het mezelf gewoon echt niet meer doen. Ik kon alleen maar denken aan hoe het de laatste keer mis ging (gelijk na het opstappen) en mijn angst versterkte zijn angst. Hier gingen we nooit samen plezier in krijgen..

Dit was januari 2015 met Menke, een momentje van spanning. Ik zeg hier "Braaf", omdat hij iig bij haar bleef ipv vluchten..

Ik hakte de knoop door begin 2015 en zette hem te koop. Er kwamen een paar mogelijke kopers langs, waarvan eentje er zelfs op heeft gereden. Dat ging goed en dat voelde ook goed.
Toen de koop toch niet door bleek te gaan, was daar mijn stalgenoot Nancy. Ze had de koper zien rijden en zei dat zij dat ook wel durfde te doen.
Mijn eerste gedachte was "jaja, zij denkt dat dus wel ff te doen", maar wat had ik te verliezen..
BESTE BESLISSING OOIT!!
Die twee bleken heel goed te klikken en binnen vrij korte tijd reed ze rustig de bak rond met mijn paard! Ik was zo trots!

Dit is in april 2015 met mijn bijrijdster (zij begon hem in maart pas te rijden!):

Hij is hier trouwens wat onregelmatig, klopt ook want zijn rug was weer strak door de spanningen van de maanden ervoor. Is daarna dan ook behandeld :j

In de zomer heb ik er zelfs los op gereden in de buitenbak (inclusief een galop!). Had ik een paar maanden daarvoor nooit gedacht.
Afbeelding

Maar hij bleef soms toch wel spanning houden, ook door zijn rug (die dan wel behandeld werd) en ik bleef het daardoor spannend vinden. Dan zat ik er zelf zo weer 4 maanden niet op. Ik bleef twijfelen of ik echt ooit volledig plezier van hem kon gaan hebben onder het zadel. Daar had ik hem immers voor gekocht.
Maar nu zitten we al even in 2016 en langzaam begin ik mijn eigen vertrouwen weer terug te krijgen. Aan mijn paard lag het allang niet meer, maar hoe werk je aan iets waar je alleen op je eigen paard last van hebt?!
Ik bleef proberen en opzich ging het ook niet slecht! Maar was het dit nou echt? Had ik hier echt wel plezier in?
De twijfels bleven..

Afbeelding

Afbeelding

Tot gisteren.. Gisteren stapte ik, in de tweede helft van de les die mijn bijrijdster kreeg, weer eens op Fiëgo. En voor het eerst sinds tijden had ik opeens echt het gevoel van "Ik kan dit!".
Iets wat ik eerder misschien wel tegen mezelf & anderen zei, maar altijd met dat vleugje twijfel en onzekerheid.
Sinds gisteren geloof ik het pas weer echt.
Ik kan dit. Wij kunnen dit!

Klein stukje van gisteren tijdens de les :+: :

En met mijn bijrijdster heeft ie al zijn eerste "balkjes"-les gehad :j

Ik ben echt iedereen dankbaar die me altijd heeft gesteund, ook hier op Bokt!
Er zullen vast gauw HAW- of RITP topic's komen. :D

assileM

Re: The only way is up..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:04

Wat onwijs fijn dat je eindelijk dat gevoel kan beleven op jouw knappe paard! Ik hoop dat je dat nog heeeel lang kan blijven doen!

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:08

Wat een superleuk paard!! En heel knap dat je zo goed hebt doorgezet, knap hoor!!ben benieuwd naar de vorderingen!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:11

Leuk om zo die vooruitgang te zien! Knap beessie ook, ik weet wel zeker dat het helemaal goed gaat komen tussen jullie :)

Deze situatie is ook wel een beetje bekend voor mij, in plaats van een lespaard voor mijn lessen te kopen, kocht ik een paard met een trauma. Na flinke ups en downs rijden we nu eindelijk fatsoenlijk de bak door. We zijn er nog lang niet, ik schrik nog regelmatig als hij struikelt haha, maar de paniekaanvallen vanuit hem zijn al zo goed als weg.

Ik weet hoe moeilijk zoiets kan zijn, je kunt trots zijn op jezelf! :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:12

Wat onwijs gaaf !:)

en hoe je schrijft zo herkenbaar, zo had ik eerste ook met mijn paardje en nu ben ik zo dankbaar dat ik hem nooit verkocht heb :-) ken geen beter paardje wensen

hoop dat jullie ook nog jaren lang plezier hebben, en dat jullie veel van elkaar mogen leren,

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:26

ITP --> RIJ-ITP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 06:32

Angst herken ik maar al te goed, dus ik weet hoe moeilijk je het gehad hebt.
En wat super stoer dat je hebt doorgezet. Kijk eens wat je bereikt hebt, je mag echt trots zijn op jezelf.

En een super leuk dier ook nog eens!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:08

Wat super tof dat jij zo'n bijrijdster hebt gevonden! Ik ben blij voor je dat je nu het gevoel hebt dat je het ook kan. Nog veel plezier met je prachtpaard!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:20

Wat een wijze bijrijder heb jij! Ze rijd hem heel fijn.

Hoe paniekerig hij voor heen ook was, zo braaf is hij nu.

Het gevoel van spanning/angst op een bepaald paard herken ik wel. De enige keuze die je hebt is er wat aan te doen (het paard rijden) of het los te laten (paard verkopen).

Ik heb toen der tijd voor de verkoop gekozen, omdat ik nog twee andere paarden had staan.

Doorzetten, dan kom je er!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:27

Knapperds! Ik ben zo trots op jou en wat je allemaal hebt moeten doorstaan om hier te komen!

Maarreee wanneer mag ik nou eens mee naar deze knapperd? O:)

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:32

Wat een knapperd <3
Hopelijk wordt hij niet witter :o

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:38

Het is een proces en dat je erkent dat je zelf spanning hebt, is al een hele grote stap in de goede richting. Mij is altijd gezegd dat paardrijden 3 stappen vooruit is en vervolgens 2 stappen achteruit. Daardoor denk je al gauw dat het 'slecht' gaat, terwijl je al van heel ver bent gekomen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:03

Bedankt voor alle leuke berichtjes. Ik ben ook echt ontiegelijk blij met mijn bijrijdster! Is er een uit duizenden :)

Olympia: je bent altijd welkom :* Ik wil ook mee naar Wallie!!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:22

Knap dat je toch hebt doorgezet. Fijn ook dat je een goede bijrijder hebt gevonden die je ook kan helpen!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:09

Fantastisch dat je het vertrouwen in je paard weer terugkrijgt! Je hebt een goede bijrijdster!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:18

Wat een mooi verhaal om te lezen, heel gaaf om te zien hoe jullie samen veranderd zijn! Ga zo door, ziet er goed uit!! :D

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:15

Ik blijf hem zo mooi vinden!
Heb toen je beleer topic geboeid gevolgd! :)) wat super fijn dat het nu goed gaat! Ga zo door!

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:06

Je hebt een fijn paard cherry! En een super bijrijdster! Jullie hebben al zoveel bereikt inmiddels. Hoop dat jij vanaf nu ook oprecht kan genieten van het rijden van je eigen paardje :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:14

Leuke terugblik! Wat goed dat je hebt doorgezet en wat issie mooi geworden! Gaat helemaal goed komen met jullie, je lijkt goed bezig te zijn en je hebt daar waar nodig hulp van een professional ingeschakeld klasse!!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:21

heel knap dat je toch doorgezet hebt.

heel veel plezier en succes met hem nu.

gaat vast goedkomen, want de grootste stap heb je zelf gezet :j :j :j :j *\o/* *\o/* *\o/*

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:51

Wat een fijne update !! Heb jullie topics altijd gevolgd en denk dat je jezelf nu wel een beetje tekort doet... Want wat ben jij van ver gekomen maar heb je zo ontzettend veel voor hem en jezelf gedaan ! Ondanks de angst heb je alles op alles gezet om het te laten werken. Daar kan ik alleen een hele diepe buiging voor geven :j
Blijf vooral posten en updaten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:08

Ik ben zo trots op jullie! :D
Binnenkort dus tijd voor rijfoto's? <<)

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:14

Ahhhh wat super jaahhhhhhhhhh <3
Laatst bijgewerkt door Mayra9148 op 08-04-16 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:18

Ik volg dit topic voor meer, en als je je vertrouwen weer verliest dan denk je aan alles wat wel goed is gegaan want je bent echt top bezig! Wees blij met je peerdje en met wat je allemaal al hebt bereikt! Laat het verleden achter je en kijk naar de toekomst, je krijgt vast wel een keer een tegenslag, maar dat heeft iedereen, blijf in jezelf geloven want wij steunen je allemaal en jullie gaan het super krijgen, daar geloof ik in <3 +:)+ :D *\%/*

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:40

Respect!!