Dameszadel met Kruimel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baroeg

Dameszadel met Kruimel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:11

hallo allemaal,
in de zomer van 2015 heb ik de mooie gelegenheid gehad om een keer in dameszadel te rijden bij mijn oppaskinderen.
het paard heet Kruimel, en is een duitse springmerrie. Ik rijd haar af en aan sinds 3 jaar geleden, als ik kom oppassen rijd ik vaak voor die tijd, en soms als de eigenaresse druk is kom ik ook eens een dagje.

ik heb erg genoten van de ervaring en ik hoop dat jullie ook genieten van de foto's :)

1. hoe kom je nou op zo'n paard zonder druk in de stijgbeugels dan... (bij grote druk laat de stijgbeugel los als beveiliging voor het achterover vallen. dan blijf je niet aan je paard hangen lig)

Afbeelding

2. balans zoeken terwijl eigenaresse uitleg geeft over de juiste houding
Afbeelding

3.ik vind het al helemaal geweldig :)
Afbeelding

4. even hoe het er uit ziet vanaf de andere kant
Afbeelding

5. t is en blijft een mooi paard (lekker draven)
Afbeelding

6. dikke concentratie. * naar achter, heup indraaien, tenen strekken van mijn rechterbeen, rug recht, niet inknikken in je heup* en owhjah, *paard aansporen, binnenbeen erbij, geen piano handen* dacht dat ik gek werd haha
Afbeelding

7. mooi om te zien hoe je zit met heupen/rug
Afbeelding

8. even verder aansingelen en wat korte extra uitleg
Afbeelding

9. diagonaal, Kruimel heeft er zin in
Afbeelding

10. oortjes er lekker op
Afbeelding

11. mooi paard is het ook
Afbeelding

12. dan aan de longe voor de galop, want madame is vooral ook erg goed in hard en ruim galopperen en dat vond ik nou niet zo'n geweldig idee in een zadel waar ik nogsteeds aan moest wennen.
Afbeelding

13. en eentje van dichtbij.
Afbeelding

14. Ter vergelijk, zo rijd ik normaal gesproken in herenzadel met haar rond. (jaa ik weet het... op het paard zonder cap. is uitzondering, geen regel)
Afbeelding

Ik hoop dat jullie net zo van de foto's genieten als ik, en mochten jullie ooit de kans krijgen om dameszadel te proberen? DOEN!!!
Tips zijn welkom, en vragen over het dameszadel rijden zal ik zo goed mogelijk beantwoorden :)

Ballard_L

Re: Dameszadel met Kruimel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:33

Ha wat leuk! Hoe reageerde je paard erop?

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:55

Kruimel is volleerd dameszadel paard haha. Helen Arnoldus en Kruimel zijn meermaals nederlands kampioen dameszadel :)
Over het algemeen als een paard herenzadel kan en geen angst voor zweep heeft kan die gewoon onder dameszadel lopen :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:18

baroeg schreef:
Kruimel is volleerd dameszadel paard haha. Helen Arnoldus en Kruimel zijn meermaals nederlands kampioen dameszadel :)
Over het algemeen als een paard herenzadel kan en geen angst voor zweep heeft kan die gewoon onder dameszadel lopen :)

O, wat leuk om het dan op zo'n paard te kunnen proberen! Het lijkt me nog best een kunst om netjes te blijven zitten. :o

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:20

gaaf! ziet er mooi uit.
lijkt me grappige ervaring op zo'n zadel, ooit moet ik het maar is proberen :+

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:28

Het is idd even wennen, maar je zit verbazingwekkend stevig zolang je je heup niet inknikt om tegen te hangen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:17

Wauw, wat een speciale ervaring! Zou ik ook eens heel graag doen

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:56

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:14

Leuk, zit stevig he? Ik heb het ook ooit eens geprobberd en was verrast hoe niet-eng het was en hoe ontzettend stevig je zit, steviger dan op een gewoon zadel omdat je benen echt vastgeklemd zitten als het ware, ik vind overigens dat je wel erg ver achter op de rug zit hier?

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 01:22

Wat leuk en interessant! Het ziet er iig voor het paard ontspannen uit.Merk je aan het paard dat het anders bespiert Is door het trainen met dameszadel? Het lijkt mij helemaal niet lekker zitten. Hoe kom je er eigenlijk vanaf?vroeger werden ze eraf getild, kan me best voorstellen dat zo de afgrond in springen van een groot paard eng Is.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 02:59

farah: het zadel ligt goed, is alleen eigenlijk een halve maat te klein voor mij (dameszadels werden gemaakt op rug van paard en beenlengte ruiter) de eigenaresse is net wat kleiner dus ik zit vrij ver achter in het zadel.

nvdm: je gebruikt het zadel een beetje als glijbaan :+ en anders kan je altijd nog op je buik erover heen hangen en dan laten afzakken. haha
we hebben wel gemerkt dat Kruimel lekkerder loopt onder dameszadel dan onder herenzadel, wat ontspannender en rustiger met haar hoofd. qua bespiering weet ik het eerlijk gezegd niet zo goed, ze werd al dameszadel gereden toen ik begon met haar rijden. In herenzadel is kruimel erg moeilijk door te zitten dus was vrij gespannen voor de draf aangezien je dus niet kan lichtrijden. In dameszadel zit ze als een stoel, het zit best lekker en stevig

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 03:00

Yaaay in uitgelicht :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 03:53

Lijkt/leek me altijd geweldig!
Je zit dus altijd op links?
Ik begreep dat de zadels idd echt heel goed moeten passen.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 06:43

Wat leuk zeg...Wat voor hondje heb jij? Border of een smousje?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 06:51

Maar is het met zon zadel niet zo dat je veel meer deuk op 1 kant hebt? Op foto 2 en 4 lijkt het in ieder geval of het meeste gewicht aan de linkerkant hangt. Lijkt dat zo en is de gewichtsverdeling wel ongeveer 50/50, of valt dat tegen?
Lijkt me wel vet om een keer te proberen, haha!

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 06:58

avaluna: ja je zit altijd met je benen aan de linker kant in dameszadel

Idkeers: smousje (hond van eigenaresse overigens)

eilleen: op foto 13 zie je een 2e riem die van achter het zadel richting de singel loopt, die zorgt ervoor dat de druk redelijk verdeelt blijft. de truc zit m in het niet inknikken van je heup. zodra je je heup inknikt en als het ware over je paard gaat hangen dan duw je je heup in het zadel en dus in de rug en scheef. over het algemeen is het wel redelijk 50/50 verdeelt

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 07:32

Wat gaaf!
Hoe stap je dan op? Mag je helemaal niet op de beugel steunen bij het opstappen?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:09

Wat leuk dat je dit mocht proberen! Valt me wel op dat je erg scheef zit/inknikt. Wij hebben een keer dameszadel gereden op de manege en als ik de foto's daarvan bekijk zit iedereen echt heel netjes in het midden van het zadel. Maar het komt dan misschien omdat dit zadel net te klein is voor je.
Het zit idd veel makkelijker door, doordat je benen iets naar voren liggen blijf je goed op je zitbeenknobbels zitten. Wil het ook wel weer eens proberen ;)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:09

Super!!!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:11

Had eigenlijk altijd dameszadel willen rijden met mijn nieuwe paard en dan ook door mijn beperking rechts, helaas nu links volledig verlamd, dus als het altijd links is, gaat dameszadel iig geen optie meer zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:25

Leuk. Vroeger werd je door een heer geholpen met op- en afstijgen, maar dergelijke heren zijn tegenwoordig zeer zeldzaam. Nu nog een foto met een mooie lange rok aan!

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:27

Hartstikke leuk om eens tr proberen! En ik geloof je maar het klinkt niet logisch dat je in draf lekkerder zit met een dameszadel. lijkt me ook best eng! Al val je er wel makkelijker af als er iets fout gaat, dat scheelt :))

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:54

Leuk hoor! Ik ken Helen en Kruimel, ben zelf lid bij de Dameszadelvereniging :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:06

Heel leuk :) Maar het ziet er niet zo comfortabel uit :=

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:38

heel knap, ook bijzonder braaf paard!