Voor de mensen die Zorro nog niet kennen: Zorro (Spaans voor vos) is een ruin van ca. 158cm, geboren op 13 mei 1994 van onbekende afkomst. Hij is een absoluut veelzijdig paard (vooral in karakter: lief, speels, snel verveeld, koppig, slim, nieuwsgierig, eigenzinnig, meedenkend etc.).
We zijn nu een jaar bezig en ik kan soms niet geloven wat voor een geluk ik heb dat Zorro en ik samen een team mogen vormen. Het was altijd mijn droom om een eigen paard te hebben en dat mijn eerste eigen paard dan ook nog Zorro werd. Ik was en ben nog steeds enorm gelukkig dat ik deze stap heb gezet. Wat hebben we veel bereikt, ik ben zo trots op hem!
Ik reed van januari 2013 tot en met september 2014 regelmatig met Zorro toen hij nog van de vereniging/manege was waar ik toen ter tijd lessen volgde. In die tijd hebben we eigenlijk voornamelijk heel lekker gereden (zie filmpje) maar ook 2x echt niet fijn gereden (wedstrijdtraining en de wedstrijd zelf): hij zat bij die 2x helemaal in de weerstand (logisch als je bekijkt hoe ik hem reed). Dus toen dacht ik: nee zo rijden doen we nooit meer. Toen ik hem kocht wilde ik dan ook even helemaal anders beginnen. Nu we zo een jaar bezig zijn met Natural Horsemanship heb ik echt een ander paard, nog steeds wel dingen die ik herken maar zoveel veranderd. Hij heeft er echt plezier in om nieuwe dingen te leren en samen bezig te zijn (dat bleek maar weer na de opname toen ik hem eindelijke weer zag: hinneken, oortjes naar voren, naar mij toe komen).
Collage van de schandalige wedstrijd, door alle andere ringen gegaan behalve de goede (rijstijl was om te huilen, ik kijk niet graag naar de foto's maar ze herinneren mij er aan dat dit nooit meer gaat gebeuren). Hij had de proef al gedaan voor mij met een andere ruiter (misschien zelfs nog een keer met nog een andere ruiter, maar dat weet ik niet meer zeker) dus hij had er ook niet echt meer zo veel zin in.

2015
Maart t/m Juni
Nu Zorro dan ook echt van mij was, aan mij de taak om hem helemaal gezond te houden! En we begonnen met bijvoeren. Zorro moest flink aankomen, de winter had hem geen goed gedaan (zie voor en na foto onderaan het topic). Daarbij had hij last van ongelooflijk veel luizen, zelfs 2x behandeld en nog zaten ze er (in minder grote getallen maar toch)! Hier besloten dat ik dit gewoon in de gaten ga houden en hem help wanneer nodig, want het is natuurlijk ook een teken van een lage weerstand. En dan de rotstraal, jeetje wat zat dat diep. In het begin steeds watjes doordrenkt met Tea Tree Oil in die gleuven gestopt, ik kon er 2,5 watjes stoppen! Later overgestapt op Hypozin, omdat de watjes niet meer bleven zitten. Het bijvoeren was niet genoeg, hij had zoveel energie gekregen dat hij dit er in de wei er weer uitrende, dus het rijden heb ik laten liggen tot juni (die maand zat hij al stukken beter in zijn vel). Wel zijn de luizen verdwenen doordat zijn weerstand beter werd en de rotstraal is na een aantal maanden helemaal weg.

Juli t/m Oktober
We zijn overgestapt op "natuurlijk" bekappen en van stalling veranderd (uit noodzaak voor de veiligheid van andere paarden). In juli liepen we een deuk op in het vertrouwen, ik viel namelijk van hem af. Mijn ziekte speelde in die tijd ook op dus tijdens de meerdaagse NH cursus liep ik met een draagbaar infuusje rond: niet heel handig maar ik moest en zou meedoen om het vertrouwen te herstellen. De eerste dagen van de cursus was het voornamelijk de hoofdzaak dat Zorro en ik zouden ontspannen en dat paardlief stil bleef staan als ik op stapte, maar ook nieuwe uitdagingen zoals een vlag over hem heen zwaaien, een grote bal voortduwen (en op hem leggen) en nieuwe patronen. Tijdens die cursus stapte ik dan ook voor het eerst weer rond en op de laatste dag reed ik dravend door de wei met barebackpad (vertrouwen: check!). Zorro is inmiddels ook tonnetje rond geworden (aankomen: dubbel check!)..

November
In november werd mijn boomloze westernzadel nagekeken en met behulp van inlages hoger gelegd, het rijden kon nu intensiever opgepakt worden (met barebackpad zijn het toch al korte sessies). Ook ging Zorro zich voor het eerst echt ontspannen onder het zadel, ik heb hier 8 maanden aan besteed en het resultaat: een ontspannen en tevreden paard! (foto onderaan het topic)

December
Veel buitenrijden en onze eerste oortjes foto!
Speciaal voor het buitenrijden een lesje gepland, want ik wilde zeker weten dat ik correct omging met de weerstandjes van Zorro. Voorheen kon ik amper het terrein af en begon hij al te hinniken etc. Nu gaan we op pad, is hij niet druk en is over het algemeen heel relaxed, maar hij had nog wel zo zijn momenten. In ieder geval ben ik super trots op hem dat we wel gewoon alleen buitenrijden, iets wat ik nooit voor mogelijk had gehouden maar wel naar toe gewerkt heb door heel veel te wandelen (foto van november).

Op Eerste Kerstdag en Tweede Kerstdag reden we een rondje met de BareBackPad! Het was behoorlijk winderig dus ik had verwacht dat ik snel af had moeten stappen, Zorro is/was met wind ook altijd wat voorwaartser (wind=meestal frisse/drukke paarden..), maar we hebben het hele rondje afgemaakt. Wat een geweldig paard, zelfs een rustig drafje hebben we gedaan! Aantal gereden kilometers deze maand (buiten de rijbak natuurlijk): 17,8

Moest Zorro begin dit jaar nog aankomen.. nu mag hij wel wat kilo's kwijtraken!
2016!!
Januari
Meer buitenritjes, of tenminste dat was de bedoeling...
Ik werd opgenomen, dat was behoorlijk zuur want ik was juist weer op de goede weg met Zorro en begon juist meer kilometers te maken. Daar boven op kreeg Zorro ook nog last van gevoelige hoeven (hoefzweer) vlak voor de opname dus toen ook niks gedaan. Toch hebben we in de eerste twee weken 29,25 km afgelegd. We hebben een heleboel ritjes met andere paardjes gereden, dit ging ook verrassend goed. Zorro kon ruim achteraan lopen, ernaast, ervoor. En hij blijft rustig als andere paarden flippen. Als we dan met anderen rijden heeft hij soms wel die steun van een ander paard nodig om ergens langs te lopen.
Zorro vermaakt zich wel ook al ben ik even niet beschikbaar.

It's so fluffy I'm gonna die!!

Februari
De hereniging
Deze maand vond dan de hereniging plaats van Zorro en mij. Ik hoef er vast niet bij te vertellen hoe blij ik was, de foto's zeggen genoeg

Normaal, als ik mijn kanjer uit de wei wil plukken, vraag ik altijd zijn achterhand weg te zetten en dan komt hij naar mij toe maar deze dag kwam hij zelf (happy moment).

Rijden in de sneeuw!

Ook kreeg Zorro een bezoekje van de osteopaat eind deze maand, dat heeft hij wel verdiend en ik had zo het idee dat hij toch ergens last van heeft gezien zijn gedragsverandering. De blokkades die er waren zijn verholpen dus in maart wordt het rijden weer opgepakt.
niet helemaal eerlijk want bij de na foto's staat hij te grazen... en bij de foto van de rug staat hij met verschillende benen op rust en dus ook niet recht, valsspeler..

En er was nog hereniging! Zorro's oude verzorger had hem uit het oog verloren, via Bokt heeft ze hem weer gevonden (topics) en ook weer Zorro bezocht.

Maart
Een jaar samen..
Deze maand is het dan zo ver, Zorro een jaar bij mij! Ik ben ontzettend blij met de veranderingen die we doorgemaakt en vooral doorgezet hebben. We hadden zo onze downs maar vooral heel veel UPS! Ik ben heel erg benieuwd welke verandering jullie hebben gezien bij mij en/of Zorro sinds vorig jaar maart

Foto's van toen en nu.

Van links naar rechts: stap - draf - galop. Van boven naar onder: april - oktober - november
De galop foto van oktober was de 1e galop sinds april, zijn eigen initiatief: hij had er zin in!
Als je blijft doen wat je altijd al deed, dan krijg je wat je altijd al kreeg. Ben je niet tevreden met wat je krijgt, dan moet je iets veranderen in wat jij doet.
[ITP] Zorro, mijn allereerste eigen paard
[ITP] NH met Zorro - topic van verzorger
[ITP] Zorro een halfjaar verder
[ITP] Zorro goes Natural