Klaar voor de B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:50

Vandaag heb ik een aantal stukjes laten filmen van mij en mijn paard Beatle.

Beatle is een 9 jarige ruin, waar ik recreatief mee rijd lees: wat dressuur, buiten, springen etc etc.

Nu wil ik in de toekomst graag een keertje starten gewoon voor de lol, maar heb nog veel punten om aan te werken.

-Handen stil!
-Benen stil/niet optrekken.
-Op mn bibs zitten.
-Rechtop zitten!
-Voor me kijken
-Beatle soms actiever.

Beatle staat overigens pas sinds zondag op zijn nieuwe stal, en moet zeggen hij is vrij relax.

Eerst draf:

Galop:

Stap, en andere hand draf en galop staan helaas niet op film.

Graag opbouwende kritiek/tips

Utixo

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:53

Je hebt echt een heel leuk paard en een nette zit. Wel zou ik je teugels een stuk korter nemen, en hem toch wat opgerichter laten lopen. Zelfs voor de B loopt hij veel te diep. Maar als je dat voor elkaar krijgt komen jullie er wel.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:55

Ziet er al goed uit! Maar zoals je zelf al aangeeft, hij mag best wat actiever lopen naar mijn idee. Daarnaast, zoals Utixo noemt, loopt hij ietwat diep. Maar leuke combinatie zijn jullie!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:57

Bedankt, sommige stukjes pak ik hem inderdaad al wat hoger op, maar dit kost hem nog erg veel moeite.. Hij is groot en lang gebouwd, en duikt graag op zn voorkant haha

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:59

Ja, maar met jouw teugellengte geef je hem die ruimte ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:00

Op het eerste oog ziet het er prima uit, maar als ik beter kijk, is je paard hangerig en niet op de juiste manier nageeflijk. Of de hals meer laten vallen, of meer in de oprichting, dit is een net niet houding.
De galop mag overigens nog een stuk meer sprong met impuls. Nu komt hij bijna in 4-takt.
Dus in je training mag hij ronder en lager ingesteld, overigens bedoel ik daar niet mee dat ie nog meer achter de loodlijn moet, maar hij mag meer gaan bollen in het lijf, en zo van achteren meer aan de gang gaan. En voor de proef wat hoger instellen.

Ga heul veel schakelen, 3 passen weg, 3 passen terug. Laat hem daarbij echt duidelijk op het achterbeen komen. Maak schijnovergangen, bijna stappen en weer actief wegdraven. Niet over de kop laten lopen, maar gecontroleerd weg. Als je dit veel gaat doen, wordt ie vanzelf sterker.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:01

Leuke combinatie! Ik vind dat je best netjes kan zitten hoor, voor de B zou ik me hier niet te veel zorgen
om maken. Ook ik vind dat je hem te lang laat en hij te diep loopt. Ik krijg een beetje het gevoel van raak hem aan de voorkant eens bij elkaar, achterhand er actief onder en dan ben je al een heel eind. Ook lijkt het alsof hij rechtsom toch nog zijn lekker stelling probeert aan te houden door zijn hoofd wat naar links te knikken. Is rechter buiging en stelling voor jouw gevoel ook lastiger of totaal niet? Veel succes en vooral plezier, jullie komen er wel!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:03

Teugels sowieso een stuk korter. Dit is echt veel te lang.. Voor de rest loopt hij mooi ontspannen maar wel te diep.
Qua galop zou ik hem meer sprong geven en even wat meer vooruit rijden. Niet te verzameld rijden.
Laatst bijgewerkt door Xivura op 03-02-16 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Ik vind het er goed uitzien, maar heb toch een advies.. :D
Ik zie dat je paard te diep loopt (zelfs voor de B), en je paard wat vast houdt in zijn lijf en te weinig naar voren grijpt met het voorbeen.
Dat kan komen door beperkte beweging van de spieren.
Ik denk dat als je je paard eens laat masseren, je een heel ander paard gaat krijgen.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 03-02-16 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Probeer eens een beetje te schakelen. Zowel in de draf als galop op het filmpje zie je een constant tempo, met verder niks bijzonders. Schakel in tempo. En dan bedoel ik niet vol gas het rondje door. Maar wat scherper maken aan je been. Je geeft in een aantal filmpjes been, maar er veranderd niks. Dus been eraan, hup naar voren,en vrij vlug weer terug halen. Iedere keer een paar passen. Dat gaat in je voordeel werken aangezien je hem zo achter vlugger en sterker maakt. Net als met sluiten van voltes, Als je voltes rijd, zowel in draf als galop, probeer deze dan te openen en te sluiten. Nu is er weinig aan te merken op een paar filmpjes natuurlijk, ik heb het idee dat hij gewoon lekker relax braaf zijn rondje loopt. B moet zeker goed komen. Alleen Mis ik wat lossigheid als je het zo ziet, wat vooral een beetje opvalt in de galop. Jullie komen er wel hoor! Je rijd heel vriendelijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:04

ziet er goed uit hoor maar wel in de galop iets meer snelheid anders valt hij er straks uit en ik vind ook dat hij inderdaad te diep loopt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:08

Het ziet er ontspannen uit, voor de B een voldoende maar wil je met meer thuis komen zal hij minder achter de loodlijn moeten lopen, minder op de voorhand en de galop veel meer activiteit. In galop draaft hij nog net niet achter. Galop actiever en koppie op/voor de loodlijn en je komt met mooie punten thuis!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 19:11

Bedankt voor de tips!

(Schijn)overgangen maken we al veel, en dit gaat ook steeds beter! Beatle is trouwens ook pas vanaf Juli bij mij, dus zijn ook nog niet lang een combinatie,

Stelling en buiging gaat aan beide kanten eigenlijk even goed.

Voor mijn gevoel zit ik hem te snel in zijn mond te trekken, en voelt het fijner om hem wat "relax" daar beneden te houden.

De galop mag inderdaad wat actiever, en dit pakken we al vaker mee, veel schakelen etc. Vandaag reed ik ook wel op safe omdat we net verhuist zijn, en meneer daarvoor nog welleens kon ontploffen haha

Hieronder trouwens een foto als ik hem ietwat heb opgepakt:
Afbeelding

Dit houden we samen nog niet erg lang vol, maar wel al steeds vaker :-)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:12

Hij loopt vooral erg achter de loodlijn... en dus ook niet echt goed door het lijf.
Ik zou hem vooral in het begin eerst meer halsstrekken en dan goed tempo maken zodat je echt voelt dat hij zijn achterbenen beter onder kan brengen en zijn rug kan bollen. Pas als hij zijn rug gebruikt kan hij ook lengtebuiging maken ... zien hem in draf wat buitenstelling hebben en zou hem daarvoor ook eerder op de binnenhoefslag rijden. Pas als je lekker vwnw (en daarbij moet zijn neus eruit!) kan rijden in stap en draf, waarbij je wel met contactteugel rijd kan het als je hem iets in korter frame wil rijden ook echt door het lijf blijven. Als je hem vanuit hier nu korter oppakt vermoed ik dat je je takt gaat verliezen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 03-02-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:12

Wat zal jij een spierballen hebben met zoveel gewicht aan je armen. ;)
Je hebt een heel mooi beest met zo te zien veel potentie maar ik ga mee met de hierboven gegeven tips.
En desnoods ga je starten en zie je vanzelf wat voor tips en tops je van de jury krijgt.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:18

SharonIndezz schreef:
Bedankt voor de tips!

(Schijn)overgangen maken we al veel, en dit gaat ook steeds beter! Beatle is trouwens ook pas vanaf Juli bij mij, dus zijn ook nog niet lang een combinatie,

Stelling en buiging gaat aan beide kanten eigenlijk even goed.

Voor mijn gevoel zit ik hem te snel in zijn mond te trekken, en voelt het fijner om hem wat "relax" daar beneden te houden.

De galop mag inderdaad wat actiever, en dit pakken we al vaker mee, veel schakelen etc. Vandaag reed ik ook wel op safe omdat we net verhuist zijn, en meneer daarvoor nog welleens kon ontploffen haha

Hieronder trouwens een foto als ik hem ietwat heb opgepakt:
[ [url=m/kesxb4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit houden we samen nog niet erg lang vol, maar wel al steeds vaker :-)

Hierin lijkt hij ook wat vast te houden in de bovenlijn en kaak, hij knikt teveel in achter de atlas.
Omdat je nageeflijkheid in het lang-laag niet in orde is, gaat dat ook niet goed zijn als je hem hoger instelt :P

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 19:21

Ik krijg zo snel mogelijk ook weer les dadelijk! En we gaan aan de gang met jullie tips dankjewel allemaal!

Ik heb zelf eigenlijk altijd wat op een manege rondgehobbeld, en daarna met mijn vorige paard alleen maar buiten gereden leve de lol. Het kost mij ook veel moeite om fatsoenlijk te rijden, we gaan ons best doen! Aan Beatle ligt het in ieder geval niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:27

Probeer in de overgangen terug vooral naar voren te blijven denken. In de overgang terug moet hij op ieder moment direct weer voorwaarts willen. Door de overgangen op die manier te rijden zal je de overgang ook echt op het achterbeen rijden. Zonder dat achterbeen erbij kan hij immers niet direct voorwaarts vertrekken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:31

Om meteen maar even je vraag te beantwoorden: ik vind van niet.

De basis is er namelijk niet, hij loopt niet correct. Daarom kan je hem ook niet oppakken. Hij loopt op deze manier niet door zijn lichaam en hoe hoger je hem oppakt hoe moeilijker het is om alsnog goed door het lichaam te blijven.

De voornamelijkste reden is denk ik het achter de loodlijn lopen. Probeer zijn neusje er meer uit te rijden. De aanleuning te verbeteren.

Ben benieuwd naar je paard in losgelatenheid. Hij heeft zo al wel fijne gangen!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:34

Teugels een kilometer korter en veel overgangen gaan rijden.
Tis ontspannen, maar daar houd t ook wel bij op.
Mag echt een stuk meer actie in.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:37

Leuk paard hebje! En leuke combinatie zijn jullie, lekker gaan starten in de b, het is nog niet perfect maar in de b hoeft dat ook niet. En je doet er altijd ervaring op. Vind het ook erg leerzaam, kan je kijken welke punten de jury aanhaalt waar je aan moet werken.
En ja ik ben het met bovengenoemde punten eens, dus lekker daaraan gaan werken en gewoon wast een keer gaan starten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:42

Ik zou trouwens wel gaan starten. Niet met de verwachting op winst, maar inderdaad wel voor de ervaring en de werkpunten die je mee gaat krijgen. Het is niet slecht, dus zonde om te gaan is het zeker niet :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:16

Ik heb weer een groen paard en ga volgend weekend voor het eerst starten en dan in de impuls rubriek. Misschien ook wat voor jou? Of straks de bb klasse. Is allemaal wat ongedwonger en minder stress om het goed te doen

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:48

Je hebt een ontzettend leuk paard! Hier ga je nog veel aan hebben.

Maar, vind ik dat je klaar bent voor de B? Nee
De basis moet in orde zijn. Dus losgelaten, tact en aanleuning. Hij is op je foto's wel wat ontspannen. Maar komt achter de LL. Als je paard echt losgelaten is, komt zijn neus niet achter de LL.
Als je nu je paard korter pakt en het werk meer oppakt, heb je daar later spijt van, een paard gaat niet zomaar goed over de rug lopen. Dus, eerst over de rug, dan oppakken, dan starten. Niet haasten,geef je paard de tijd die hij nodig heeft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:14

Ik heb ook zo'n lange slungel die het liefst zo de bak door gaat. Opzich niet slecht om even ontspannen mee los te rijden, maar daarna moet er wel even wat actie in en moet hij ook echt wat gaan doen, nu nodig je hem ook uit om in de teugels te gaan hangen.

Wat bij mijn paard helpt is veel werk met balkjes. Schijnovergangen tussen en over bakjes, galopbalken en eventueel lage in uitjes zodat hij wat sterker wordt in zijn galop.
Daarnaast veel tempowisselingen, in de galop kleine stukjes middengalop vragen en dan weer een paar passen terug (hier kunnen die balken ook weer nij helpen). Balken maken het ook voor jezelf wat makkelijker, het geeft een duidelijkere richting in je training, dan krijg je minder snel de neiging om rondjes achter elkaar hetzelfde tempo aan te houden.
Succes!