Mijn eerste jaar met cremello lusitano XPTO de Payres

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

Mijn eerste jaar met cremello lusitano XPTO de Payres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 11:37

Zal ik dan ook maar een jaar overzicht maken?

In Februari begon het jaar voor mij en XPTO de Payres samen.
Op zoek naar een lief en rustig paard kwam ik hem tegen op marktplaats.
Ik was opzoek naar een paard waar ik het plezier en ontspanning mee terug kon vinden.
Iets wat ik totaal verloren was..
Ik wilde gewoon weer met plezier naar stal kunnen en na het werk ontspannen kunnen rijden
Af en toe een keer een wedstrijdje maar het hoefde absoluut geen dressuur topper te zijn.
6 februari zag ik hem voor het eerst.. ik vond hem geweldig.. al had ik stiekem toch twijfels..
Bang om weer een fout te maken.. is dit hem echt? is dit mijn brave droompaard?
Er volgde in Februari nog een paar bezoekjes en een keuring.. en op 1 maart kon ik hem dan mijn paard noemen.
XPTO de Payres, een net gecastreerde Cremello Lusitano dekhengst van bijna 12 jaar.

Afbeelding

In de maand Maart wende we langzaam aan elkaar..
We reden vooral dressuurmatig in de bak.. en ook hadden we onze eerste buitenrit..
Met de trailer naar het Bergse bos samen met Estelle dit verliep allemaal goed.
Ook hadden we politie schriktraining op stal.

Afbeelding

In April hebben we ons ook niet verveeld. Zo huurde we ergens in de buurt een binnenbak om te kijken hoe het rijden ging op vreemd terrein.
Hij was braaf, ook op de trailer.
5 April hadden we onze eerste strandrit met Estelle..
Ook hier gingen we ook met de trailer heen. Weer was hij super braaf.
Wat was (en ben) ik blij met hem! Beetje bij beetje won ik een stukje vertrouwen terug.
10 april stond een lang weekend vakantie gepland met stal op de Veluwe..
Ik ging voor het eerst mee.. en wat hebben we genoten!

Afbeelding

Maandag avond laat kwamen we weer thuis.. na 4 dagen bosritten hadden we woensdag ons dressuur debuut in de B
Verre van perfect maar toch reden we onze eerste 2 winstpunten.
De zondag er na had ik gelijk mijn eerste uit wedstrijd gepland,, Het outdoor seizoen begon bijna en wilde graag nog een keer binnen starten op vreemd terrein.
We reden maar liefst 3 winstpunten!
Ook kwam de ostheopaat en de tandarts voor controle, op wat haakjes na was alles goed.
Op Koningsdag zijn we een dag op pad geweest naar Baarn met Estelle, daar maakte we een super leuke buitenrit van maar liefst 25 km!
En een paar dagen later gingen we weer naar het strand.

Mei
De maand waar XPTO ging lekker de wei op met zijn vriendjes.
En ook waar we onze eerste outdoor wedstrijd reden en beide proeven wonnen met maar liefst 201 en 203 punten.
Kort erna reden we onze laatste punten thuis en waren we L startgerechtigd!
Ik besloot het pinksterconcours mee te doen in de klasse L1.. al wist ik dat er nog genoeg werk aan de winkel was.
Toch reden we alle proeven winst.

Afbeelding

We werden uitgekozen voor een strandshoot van 3 top fotograven: Silent Shiver, Fervor Fotografie, en Renee Fotografie
De foto’s zijn werkelijk waar prachtig geworden! Echt 3 dikke aanraders!

Afbeelding

Ook hadden we deze maand een fotoshoot van Utopia Fotografie.. de foto’s heb ik echter nooit mogen ontvangen :(

Juni
In Juni zijn we een dagje naar Loon op zand geweest samen met Estella en Do.. blijft toch wel 1 van mijn favo buiten rij plekjes..
Helaas werd deze rit tussentijds verstoort door een bokkesprong van het paard van Do..
We moesten terug vanwege pijn in haar vinger.. die eenmaal thuis aangekomen gebroken leek te zijn.
En ook zijn Estelle en ik nog naar het Bergsche bos geweest.. das leuk omdat het wat minder ver weg is… maar ben toch wel verziekt met andere (mooiere) plaatsen.
Verder zijn we nog 2 x in de L1 gestart waar we maar liefst 7 wp bij elkaar reden en 3 x de eerste plaats behaalden.
Ook is deze maand Babette van bokt bij me geweest om foto’s te maken van Chip, zijn hardstikke leuk geworden (L)

Afbeelding

Juli
Lekker naar het strand geweest met Marlou samen.
Onze laatste L1 wedstrijd sloten we af met 193 en 190 punten en een eerste plek
Ook hadden we in Juli een super gave fairtail meeting.. een fotoshoot geregeld op bokt.
Hier achteraan maar gelijk een strandrit gemaakt met mijn vriendinnetje Estella.

Afbeelding

Ook maakte we de overstap naar de klasse L2.. we reden 4 proeven… werden 4 x eerste en onze eerste 5 wp zijn binnen.

In Augustus volgde leuke buitenritjes in Loon op zand Ruphen en het strand.
Ook reden we nog een aantal winstpuntjes in de L2

Afbeelding

September
Hier reden we het wedstrijd weekend mee in Hekelingen.. wilde graag onze laatste wp rijden in de klasse L2
Helaas niet gelukt.. beide dagen reden we 179 punten.. geeft niets.. ik wist dat er een dag zou komen dat we zonder
Winst naar huis gingen.

Afbeelding

De wedstrijd erop thuis lukte het ons als nog.. we waren M startgerechtigd!
Ook deden we mee aan een clinic Working Equtation gegeven door Miranda van Driel in Rockanje
Dit was een super leuke ervaring!

Afbeelding

Ook reden we een oefen parcoursje mee op stal 40-60 cm.. dit ging niet helemaal zoals het hoorde maar goed we reden beide parcoursen uit haha

Afbeelding

Oktober
We konden even niet op stap, omdat mijn trailer gerenoveerd moest worden.. echter bleek mijn trailer rotter dan rot te zijn!
En ben ik op zoek gegaan naar een andere trailer… een oud besje.. maar niet geheel onbelangrijk: hij is veilig!

Afbeelding

Toen we eenmaal weer vervoer hadden reden we ons M debuut.. ondanks we geen winst hadden was ik hartstikke tevreden…
We hadden in onze korte periode samen al zoveel bereikt en zoveel leuke dingen samen gedaan samen.

In November reden we onze eerste 2 wp in de klasse M1
En zijn we samen met Linda en Jengo naar Loon op zand geweest
Ook begon XPTO “raar “ te doen met het oefen van de spaanse pas (dit oefen ik bijna nooit)
Het leek net of hij om wilde vallen… omdat ik het idee had dat ik een ander knopje raakte maar niet wist wat..
Bleef ik oefenen.. enkele dagen later lukte me hem te laten knielen! Hoe cool!

Afbeelding

Eind November reden we een dressuur clinic op manege Hoogvliet… Xpto liep niet fijn en in galop kwamen we beiden ten val..
Doordat hij struikelde.. ik ging aan alles twijfelen.. zijn zijn hoeven wel oke? Is hij wel gezond?
Zit er iets klem? En toen ik kritischer naar mijn zadel ging kijken viel me op dat het niet meer lag zoals eerst.. het lag eigelijk gewoon slecht.

December
Omdat ik zo twijfelde over alles.. is de tandarts geweest.. alles was goed.. heb ik zijn ijzers er onder vandaan laten halen
En is de ostheo geweest, die vond dat Xpto er vergeleken met een half jaar terug super uit zag. Toen kwam de zadelmaker..
Een andere dan die ik normaal had,, die vertelde me dat het zadel van geen kant paste.. verkeerde boommaat maar ook was het zadel veelte lang
Voor XPTO zijn korte rug.
Omdat we even niet konden rijden ben ik verder gegaan met de Spaanse ps en het knielen..
En wat kreeg ik cado? XPTO steigerd nu ook op commando!

Afbeelding

Sinds vorige week hebben we een ander zadel en hebben we het rijden weer opgepakt.
Afgelopen weekend hebben we nog een super leuke (strand)buitenrit gemaakt met onze buren Marlou en Guess.

Afbeelding

Als ik zo terug kijk op dit jaar.. was het in 1 woord super! Ik heb mijn maatje gevonden! en hoop in 2016 net zoveel plezier met hem te mogen beleven!

Helaas kan ik maar 15 foto’s met jullie delen.. en niet van alle leuke momenten maar hopelijk toch een beetje een beeld van het afgelopen jaar.
Bedankt voor het lezen en een berichtje zou leuk zijn!

PH_Jump

Re: Mijn eerste jaar met cremello lusitano XPTO de Payres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:03

Wat een gaaf paard heb jij onder je! ;)

2016 word vast een goed jaar!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:42

Super leuk topic Leonie! Hij is zo gaaf!

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:23

Wat een prachtig paard!!!

BluePanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:25

Mei :~ :~

Wat een knap paard, en wat een schone vacht _O-

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:50

Wat een bijzonder knap paard heb je! Veel succes volgend jaar. :D

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:11

Super gaaf! Ik zie ook bekende locaties zoals De Voornse, rijvereniging. Leuk zeg! Pracht paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:12

Wat fijn, zo'n paard dat je het vertrouwen en plezier teruggeeft!
Wat ik alleen niet begrijp is dat hij al op commando kon steigeren voor je hem kocht (net als de Spaanse pas en de andere kunstjes + passage/piaffe), heb je dan helemaal geen 'gebruiksaanwijzing' meegekregen van wat hij allemaal kan?

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:25

klopt het dat hij bij stal jansen (toen nog jansen vd hout) heeft gestaan? :D dan heb ik hem een paar keer zien lopen, wat een prachtig paard!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:35

Gaaf zeg en super dat jullie zo door de klasses heen vliegen! Keep up the good work

Spoiler:
ben normaal niet zo weg van cremello maar vind deze toch wel gaaf!

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:24

Wow wat een gaaf paard heb je gekocht! Ik ben wel een beetje jaloers, dit jaar een PRE gekocht en het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ik wens je heel veel plezier met je paard in 2016!!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 07:01

Wat is het heerlijk als je zoveel plezier uit je paard kan halen. Het genieten spat er vanaf!
Ben bneieuwd wat 2016 jullie brengt!

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:34

Wauw gaaf dier!

Spoiler:
Waarom heb je nooit foto's ontvangen?

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:48

Dat is nog is een droompaard, veel plezier nog met hem :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:10

Wauw, wat een pracht paard heb je zeg <3
prachtige uitstraling, schitterende kleur maar vooral als ie met jou aan het werk is!!! :D
Echt, wauw...

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:16

Wat een tof dier! Die zou ik ook wel eens voor mijn lens willen hebben *-:)

Lastig he, als je zadel niet meer past. Zit nu met het zelfde probleem... Op welk zadel ben je uitgekomen?

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:23

Wauw wat een enorme knapperd! En wat heb je 'm fijn aan het lopen zeg!
Jullie gaan vast nog heel veel plezier beleven samen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:29

Leonie, wat een avonturen! Je hebt echt een kanjer van een paard. Wat een topper. Ik ben heel blij dat ik Chip op de foto mocht zetten op het strand. Zal die fotoreportage nooit meer vergeten :D :D

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 11:48

Bedankt allemaal voorde leuke reacties!!

xyzutu2 schreef:
Wat fijn, zo'n paard dat je het vertrouwen en plezier teruggeeft!
Wat ik alleen niet begrijp is dat hij al op commando kon steigeren voor je hem kocht (net als de Spaanse pas en de andere kunstjes + passage/piaffe), heb je dan helemaal geen 'gebruiksaanwijzing' meegekregen van wat hij allemaal kan?

Nou... het zit zeg maar zo... voor ik hem kocht.. is er vrij veel mee gehandeld... de gebruiksaanwijzing is dus ergens in het verleden blijven liggen.
Toen ik hem kocht wist ik dat hij de Spaanse pas ohz kon en ook dat hij ohz kon steigeren.
Het steigeren heb ik de eerste maanden niet gevraagd.. omdat hij geen achterwaarts kon en ik dit eerst
goed bevestigd wilde hebben ivm de wedstrijdjes.. toen tijdens de fairtail meeting heb ik het voor het eerst gevraagd, puur voor de foto ( handig zo'n eerste keer en dan ook zonder cap met jurk :P)

Toen was ik op een gegeven moment aan het longeren.. en ik tikte hem aan en toen deed hij de Spaanse pas??? ik dacht ow dus ernaast kan hij het dus ook? Dat wist ik niet... dus dit ging ik beetje oefenen..

En toen laatst tikte ik op zijn been en gaf hij aanleiding voor knielen.. alleen omdat ik er niet in thuis ben zag het er uit als of hij om wilde vallen..
Thamar Ghotsnogwat is toen bij ons geweest om te helpen ondekken wat er precieso pzit aan knopjes..
na nog wat oefenen ging hij dus knielen..

En het stijgeren kwam meer omdat hij in de paddock heel dominnat is... en als ik hem uitdaag hij omhoog gaat.. dus ook dat steeds beloond met snoepjes en nu doet hij het vloeiend op commando..

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:30

Wauw, ja echt een droompaard! Jammer dat er niet nog zo een is :) <3
Maar gelukkig heb ik ook mijn droompaard gevonden haha!

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:48

Wat een ontzettend gaaf dier zeg !
Wauwie <3

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:20

Jeetje wat zijn jullie afwisselend bezig. Leuk hoor, veel plezier volgend jaar!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:51

Kwijl!! :wow: wat een gaaf paard!!!

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:58

Gaaf paard!!!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:11

Wat een ontzettend mooi paard!