Ik wil jullie vragen allemaal te duimen en een kaarsje aan te steken voor ons paard en tevens beste maatje Total
Zal even typen waarom en wat er is gebeurt
Gisteren 23 december om 10:24 een appje van de ruiter van een ander paard
"Total voelt zich niet lekker en loopt kreupel kun jij komen of?"
Waarop ik haar gelijk gebelt heb want had toevallig pauze toen ze Appte
En vroeg wat er aan de hand was toen ze ineens riep hij gaat liggen en helemaal stijf.
Heb ik gezegd dat ze direct de dierenarts moest bellen en heb ik de telefoon neergegooid en ben na onder gerend, na mijn afdelings manager.
2 woorden waren genoeg en werd direct na huis gestuurd
Toen ik kwam lag hij helemaal gestrekt in de wei en reageerde nergens op ben er naar toe gerend en heb gejankt en geroepen
Kreeg een reactie maar wist ook dat t foute boel was
Inmiddels mijn partner ook gearriveerd en de buurman en met z'n alle hebben we hem op de been gekregen
Zijn de bak in gegaan en proberen te lopen.
Waar wij diverse keren neer plofte en een keer een zachte "hinnik" toen dacht ik dat t klaar was...
Dierenarts gearriveerd omstreeks kwart voor 11
Hij lag weer en kregen m ook niet op
Dekens stuk geknipt zodat we erbij konden
Hartslag van 60 en een gaskoliek
Opgevoeld, Darmontspanners en pijnstillers erin. Daarna olie en water in zn maag gepompt hij was leeg en Total was uitgedroogd
Dit was dus al even aan de gang. Hij had niets gegeten afgelopen nacht en dat wisten we maar dat heeft hij wel eens eerder gehad smiddags gaat hij dan gewoon weer eten en is t goed.
Alleen dit keer niet.
Vanalles besproken wat er mogelijk was
Besloten om niet na de kliniek te gaan Total is een zeer gevoelig paard en een onwijze binnenvetter
Trailer laden bezorgd hem een boel stres en spanning en dat kon hij nu niet gebruiken.
Hier was de dierenarts het helemaal mee eens dus we gaan gewoon alles thuis doen
Na enige tijd is de dierenarts terug na de kliniek gereden en moesten we enkel duimen en hopen dat alles goed kwam
Beetje gewandeld (al liep die alsof die 10 dozen whisky op had) beetje stilstaan en verder observeren. Heb d'r tot 7 uur savonds bij gezeten en m geen minuut uit het oog verloren.
Binnen gezet en even na huis gegaan om op te warmen en wat te eten.
Half 9 terug gegaan en hij leek prima. Niet verbeterd maar ook niet verslechterd
Omstreeks half 11 wederom gaan kijken en was zijn buik nog meer opgezet
Wederom gebelt dierenarts was er omstreeks 11uur
Hartslag van 80... Geen koorts
Betekend dat hij dus veel pijn had en dus weer pijnstillers erin en darm ontspanners
En is er op ons hart gedrukt dat we hem vannacht of morgen vroeg dood zouden kunnen vinden.
Zijn we na huis gegaan en zijn we in de nacht een aantal keer terug gegaan en bleef het onveranderlijk.
Natuurlijk amper geslapen en na stal gegaan met een brok in de keel.
Vanmorgen weer gebeld dat hij nog altijd niet gemest had geen eten wou en ook niets gedronken had. Ze kon d'r met 45 min zijn
Zo gezegd zo gedaan en wachten
Shadow zijn beste maatje door dik en dun al jaren erbij gezet, in de hoop dat hij steun aan m kon vinden. Helaas werd shadow weg gejaagd door m en hebben we shadow weer terug in de wei gezet dit heeft Total nog nooit gedaan
Alles bij alles leek hij er gewoon helemaal klaar mee te zijn hij was op
Tussendoor had hij n paar seconde even een "opleving" maar dat werd beperkt tot oortjes na voren omdat jullie dat zo graag willen.
Heb ik besloten dat het klaar was. Weer de nodige tranen bij ons allemaal maar t was beter zo hij moet niet lijden.
Toen kwam de dierenarts aanrijden en ze vond hem d'r niet goed uitzien en heeft na overleg met collega's van de kliniek besloten een punctie te doen(dit was gister ook besproken dat dit kon maar enkel op de kliniek dit word normaal gesproken enkel daar gedaan)
Keuze was punctie of inslapen...
Met dat laatste beetje hoop wat we nog hadden hebben we zonder aarzelen gekozen voor de punctie.
Toen de risico's op complicaties door gesproken die heel hoog is de knoop door gehakt om ons klaar te maken voor de punctie.
Hup na stal boel kort scheren en ontsmetten van top tot teen en natuurlijk verdoven compleet en plaatselijk
En begonnen aan de punctie
Dit is een dikke (soort infuus naald) die door de huid en buikwand gaat in de blinde darm want deze zat helemaal vol met gas.
Daar kwam extreem veel gas uit wat ook de dierenarts wonderbaarlijk vond.
Nogmaals 1 liter olie en 3 liter water in de maag gepompt aangezien hij uitgedroogd was. deze was niet geheel leeg hier zat "eten" in wat niet zou mogen want hij heeft niets gegeten vanaf gister nacht en is dus terug in de maag gekomen vanaf zijn darmen niet goed dus...
Antibiotica en pijnstillers gespoten en nu is het afwachten...
Observeren en vooral veel temperaturen omdat de kans op een buikvlies ontsteking groot is.
Door de punctie zal hij zich in elk geval lekkerder gaan voelen dus dat is een groot pluspunt
Maar zal ook pijn hebben en dit moeten we dus goed in de gaten gaan houden Qwa gedrag maar ook Qwa hartslag
Kans op Buikvlies ontsteking/complicaties is de komende 48 sterk aanwezig en gaan we dus een moeilijke en spannende tijd tegen moed
Dus laat die fijne kerstdagen maar zitten voor ons geen kerst dit jaar. Maar ons beestje gaat voor
Onze andere paarden snappen er niets van... En blijven hinniken en op en neer lopen in de wei hopelijk kan Total zich snel samenvoegen bij z'n vrienden
Duimen jullie allemaal mee voor onze topper!

Heb meerdere foto's oa dat hij helemaal uitgeput en gestrekt ligt deze bespaar ik jullie.
En de blauwe deken heeft hij vanmorgen nieuw gekregen een 2 dekens hebben we stuk geknipt en daarna 2 andere op (stal en regendeken) deze zaten helemaal onder de modder ook aan de binnenkant bij z'n hals/schoft dus heeft hij n nieuwe gekregen

Peeskappen zitten om omdat hij geen kracht heeft en struikeld over z'n eigen benen, en hij heel gevoelig is voor peesblesures en dat kunnen we er nu echt niet bij gebruiken deze heeft hij alleen om als we in de bak zijn en wat met m stappen in de hoop op scheten en mest
Op stal heeft hij ze gewoon af want dan staat die enkel stil