Onze vechtende kanjer balanceert op t randje van de dood

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Onze vechtende kanjer balanceert op t randje van de dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 14:39

Hallo bokkers,
Ik wil jullie vragen allemaal te duimen en een kaarsje aan te steken voor ons paard en tevens beste maatje Total

Zal even typen waarom en wat er is gebeurt

Gisteren 23 december om 10:24 een appje van de ruiter van een ander paard
"Total voelt zich niet lekker en loopt kreupel kun jij komen of?"
Waarop ik haar gelijk gebelt heb want had toevallig pauze toen ze Appte
En vroeg wat er aan de hand was toen ze ineens riep hij gaat liggen en helemaal stijf.
Heb ik gezegd dat ze direct de dierenarts moest bellen en heb ik de telefoon neergegooid en ben na onder gerend, na mijn afdelings manager.
2 woorden waren genoeg en werd direct na huis gestuurd

Toen ik kwam lag hij helemaal gestrekt in de wei en reageerde nergens op ben er naar toe gerend en heb gejankt en geroepen
Kreeg een reactie maar wist ook dat t foute boel was
Inmiddels mijn partner ook gearriveerd en de buurman en met z'n alle hebben we hem op de been gekregen
Zijn de bak in gegaan en proberen te lopen.
Waar wij diverse keren neer plofte en een keer een zachte "hinnik" toen dacht ik dat t klaar was...

Dierenarts gearriveerd omstreeks kwart voor 11
Hij lag weer en kregen m ook niet op
Dekens stuk geknipt zodat we erbij konden
Hartslag van 60 en een gaskoliek
Opgevoeld, Darmontspanners en pijnstillers erin. Daarna olie en water in zn maag gepompt hij was leeg en Total was uitgedroogd
Dit was dus al even aan de gang. Hij had niets gegeten afgelopen nacht en dat wisten we maar dat heeft hij wel eens eerder gehad smiddags gaat hij dan gewoon weer eten en is t goed.
Alleen dit keer niet.
Vanalles besproken wat er mogelijk was
Besloten om niet na de kliniek te gaan Total is een zeer gevoelig paard en een onwijze binnenvetter
Trailer laden bezorgd hem een boel stres en spanning en dat kon hij nu niet gebruiken.
Hier was de dierenarts het helemaal mee eens dus we gaan gewoon alles thuis doen

Na enige tijd is de dierenarts terug na de kliniek gereden en moesten we enkel duimen en hopen dat alles goed kwam
Beetje gewandeld (al liep die alsof die 10 dozen whisky op had) beetje stilstaan en verder observeren. Heb d'r tot 7 uur savonds bij gezeten en m geen minuut uit het oog verloren.
Binnen gezet en even na huis gegaan om op te warmen en wat te eten.
Half 9 terug gegaan en hij leek prima. Niet verbeterd maar ook niet verslechterd
Omstreeks half 11 wederom gaan kijken en was zijn buik nog meer opgezet
Wederom gebelt dierenarts was er omstreeks 11uur
Hartslag van 80... Geen koorts
Betekend dat hij dus veel pijn had en dus weer pijnstillers erin en darm ontspanners
En is er op ons hart gedrukt dat we hem vannacht of morgen vroeg dood zouden kunnen vinden.
Zijn we na huis gegaan en zijn we in de nacht een aantal keer terug gegaan en bleef het onveranderlijk.
Natuurlijk amper geslapen en na stal gegaan met een brok in de keel.

Vanmorgen weer gebeld dat hij nog altijd niet gemest had geen eten wou en ook niets gedronken had. Ze kon d'r met 45 min zijn
Zo gezegd zo gedaan en wachten
Shadow zijn beste maatje door dik en dun al jaren erbij gezet, in de hoop dat hij steun aan m kon vinden. Helaas werd shadow weg gejaagd door m en hebben we shadow weer terug in de wei gezet dit heeft Total nog nooit gedaan
Alles bij alles leek hij er gewoon helemaal klaar mee te zijn hij was op
Tussendoor had hij n paar seconde even een "opleving" maar dat werd beperkt tot oortjes na voren omdat jullie dat zo graag willen.

Heb ik besloten dat het klaar was. Weer de nodige tranen bij ons allemaal maar t was beter zo hij moet niet lijden.
Toen kwam de dierenarts aanrijden en ze vond hem d'r niet goed uitzien en heeft na overleg met collega's van de kliniek besloten een punctie te doen(dit was gister ook besproken dat dit kon maar enkel op de kliniek dit word normaal gesproken enkel daar gedaan)
Keuze was punctie of inslapen...
Met dat laatste beetje hoop wat we nog hadden hebben we zonder aarzelen gekozen voor de punctie.
Toen de risico's op complicaties door gesproken die heel hoog is de knoop door gehakt om ons klaar te maken voor de punctie.
Hup na stal boel kort scheren en ontsmetten van top tot teen en natuurlijk verdoven compleet en plaatselijk
En begonnen aan de punctie
Dit is een dikke (soort infuus naald) die door de huid en buikwand gaat in de blinde darm want deze zat helemaal vol met gas.
Daar kwam extreem veel gas uit wat ook de dierenarts wonderbaarlijk vond.

Nogmaals 1 liter olie en 3 liter water in de maag gepompt aangezien hij uitgedroogd was. deze was niet geheel leeg hier zat "eten" in wat niet zou mogen want hij heeft niets gegeten vanaf gister nacht en is dus terug in de maag gekomen vanaf zijn darmen niet goed dus...

Antibiotica en pijnstillers gespoten en nu is het afwachten...
Observeren en vooral veel temperaturen omdat de kans op een buikvlies ontsteking groot is.
Door de punctie zal hij zich in elk geval lekkerder gaan voelen dus dat is een groot pluspunt
Maar zal ook pijn hebben en dit moeten we dus goed in de gaten gaan houden Qwa gedrag maar ook Qwa hartslag

Kans op Buikvlies ontsteking/complicaties is de komende 48 sterk aanwezig en gaan we dus een moeilijke en spannende tijd tegen moed
Dus laat die fijne kerstdagen maar zitten voor ons geen kerst dit jaar. Maar ons beestje gaat voor
Onze andere paarden snappen er niets van... En blijven hinniken en op en neer lopen in de wei hopelijk kan Total zich snel samenvoegen bij z'n vrienden

Duimen jullie allemaal mee voor onze topper!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb meerdere foto's oa dat hij helemaal uitgeput en gestrekt ligt deze bespaar ik jullie.
En de blauwe deken heeft hij vanmorgen nieuw gekregen een 2 dekens hebben we stuk geknipt en daarna 2 andere op (stal en regendeken) deze zaten helemaal onder de modder ook aan de binnenkant bij z'n hals/schoft dus heeft hij n nieuwe gekregen :)
Peeskappen zitten om omdat hij geen kracht heeft en struikeld over z'n eigen benen, en hij heel gevoelig is voor peesblesures en dat kunnen we er nu echt niet bij gebruiken deze heeft hij alleen om als we in de bak zijn en wat met m stappen in de hoop op scheten en mest
Op stal heeft hij ze gewoon af want dan staat die enkel stil
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 24-12-15 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Re: Onze vechtende kanjer balanceert op t randje van de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:43

Och jeetje... Ik duim voor jullie! :(:)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:44

Ik houd mijn vingens voor je gekruist en hoop dat Total weer helemaal opknapt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:47

Jeetje wat heftig.. Ik zal duimen voor jullie, hopelijk komt hij er bovenop! Hoe oud is hij?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:48

Heel veel beterschap voor Total.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:49

Wat vreselijk voor jullie! Heel veel sterkte en ik duim heel hard voor jullie |(

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:50

Ga een kaarsje branden voor Total, wat een mooi beest trouwens. Veel sterkte!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:50

Jeetje wat heftig Heel veel sterkte!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:51

Ach arm ding, wat een verhaal. Ik ga voor jullie duimen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:51

Heel veel sterkte Jess! Ik hoop dat alles goedkomt :(:)

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:52

Ik duim ook mee! Hopelijk heeft de punctie geholpen en komt hij er door!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:55

Wat erg, ik duim voor jullie.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:57

ik steek nu een kaarsje aan voor Total, ik hoop dat hij het haalt!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:58

Ik wens jou en Total heel veel kracht toe!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 14:59

Dankjulliewel allemaal doet ons goed

Total is inmiddels 15 maar kern gezond en eigenlijk nooit ziek heeft een keer een verstopping gehad maar dat was door een knal-schrikreactie-aanval door een kudde waar hij ingesprongen was-en daarna hooi eten en zich verslikken

Ja en z'n pezen dan maar voor de rest is het altijd een kern gezond vrolijk en gestoord mannetje geweest

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:59

Ach jemig wat erg :'(

Heel erg veel sterkte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:59

Ik hoop voor je dat hij gaat mesten, feit dat eten terug de maag in gaat is heel vaak goed fout, ik duim dat er toch nog een wonder gebeurt.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:00

Ik duim heel hard!

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:03

Jeetje wat erg, ook ik duim voor jullie!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:03

Sterkte!! Dat is goed schrikken zeg....

Ik duim mee

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:08

Heel veel sterkte toegewenst, vooral voor het paard, maar natuurlijk ook voor jullie.
Hopelijk komt het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:10

Heel veel sterkte!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:11

Ik duim mee!
Heel veel sterkte! :(:)

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:16

Heftig zeg, ik duim voor jullie :(:)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 15:17

bigone schreef:
Ik hoop voor je dat hij gaat mesten, feit dat eten terug de maag in gaat is heel vaak goed fout, ik duim dat er toch nog een wonder gebeurt.

Klopt daar zijn we ons ook van bewust eten dat terug komt is heel erg fout om het zomaar even te zeggen

Ons "doel" is nu omdat de darmen op minder spanning staan de boel weer gaat kneden/werken.
Ze liggen niet helemaal stil maar er is echt heel weinig activiteit
Overal geluisterd met de stethoscoop dierenarts en ikzelf en als je d'r op "tikt" dan is het hol het geluid lijkt n beetje dat je slaat tegen n holle muur in een leeg huis/een leeg blikje
Dus dat betekend dat door de hele buik gas ophopingen zijn
Gister tijdens het opvoelen was de dunnedarm te voelen en kon ze er "normaal" in
Vanmorgen heb ik eerst zelf Opgevoeld (kan ook insemineren enz natuurlijk heb ik eerst gevraagd of ik dit zou mogen doen) en kwam ik er tot t midden van m'n onder arm in heb toen 2 mest ballen kunnen "vinden" deze in de handschoen gedaan met water en d'r bleek ook (teveel) zand in te zitten
Maar dit is niet de hoofd oorzaak
Als hij weer gaat eten en opknapt gaan we dus preventief elke 6 tot 8 weken zandweg kuren geven en zal ik ook mest van de andere paarden morgen vroeg uit de stal vissen en controleren op zand en eventueel een kuur geven het zij preventief kuren geven

Hier staat gras genoeg maar toch krijgen ze op de een of andere manier zand binnen wat ons zorgen baart
Want zit niet te wachten op paarden met zand koliek
We gaan dus na de kerstdagen slowfeeders in de weides neerzetten
Dierenarts rade aan om ze eventueel enkel op n paddock te zetten die onder de slowfeeder betegeld is dan eten ze hooi en gaan ze niet ook nog gras eten en daar zand mee mee trekken en opeten

We moeten dus even gaan bedenken hoe we dit gaan doen ik heb geen paddocks en enkel de rijbak 20x60 wil daar 20x20 van af zetten en daar de slowfeeder(s) inzetten
Zodat de paarden met rijden daar kunnen staan en verder in de bak
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 24-12-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt