Mijn lot uit de loterij, ons fantastische 1e jaar samen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Mijn lot uit de loterij, ons fantastische 1e jaar samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 17:51

Aan het einde van 2014 besloot ik dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging, een uitdaging als nooit tevoren!

In Nov 2014 heb ik mijn dressuurtopper verkocht gezien het feit dat ik in Amerika woon en hij in Nederland stond, hij heeft superleuke nieuwe eigenaren gekregen.
Wij zouden sowieso nog tot eind Februari 2016 in Amerika verblijven (we wonen hier omdat mijn man hierheen is gestuurd voor zijn werk!) en ik reed 4x per week op een stal maar miste een eigen paard, ik reed op erg leuke paarden maar het hebben van een eigen paard, daar een band mee opbouwen en zien waar we zouden kunnen komen kriebelde steeds meer!

Dus in December de knoop doorgehakt en begonnen met het zoeken een nieuw maatje..... Wat ik wilde:
Ruin of hengst
Paint of Quarter
Jong maar niet onbeleerd
kwa kleur maakte het me niet uit maar mijn voorkeur ging uit naar zwart.

Wat paarden voorbij zien komen online (Amerika is zo groot en het is hier gebruikelijk om online paarden te zien op foto's/video's en ze dan te kopen en laten brengen), ik zag 3 erg leuke paarden maar elke keer was het het net niet! Dus de zoektocht ging verder totdat mijn trainster me een text stuurde met de woorden:
We have an appointment tomorrow at 1pm

Niets meer..... Oke, we gaan het wel zien dan dacht ik. De dag erna was het zover, ik braaf in de auto gesprongen en op naar stal (n minuut of 7 rijden vanaf mijn huis). Daar aangekomen in de auto van mijn trainster gesprongen om vervolgens aan te komen op een ranch die letterlijk 4 miles van onze stal vandaan ligt!

Nog steeds wist ik niets.... We lopen het terrein op en de (heated) baan in en ik zie daar n ontzettend schattig paardje staan! N zwart klein propje met een snoetje waar ik echt meteen weg van was maar ja, ik wist niets en dacht bij mezelf: Neuh, deze zal het echt niet zijn (want als dat wel zo is zijn ze echt gek om die te verkopen!)....

Echter was niets minder waar! Dat kleine propje was dus WEL het paardje waar wij voor kwamen kijken, n 7 jarige zwarte merrie (ARGH! Merrie, het enige geslacht waar ik dus echt niet mee overweg kon!).

Oke dacht ik, laten we maar eens zien hoe of wat..... Ze werd voorgereden en dat zag er prima uit, daarna was het mijn beurt om te rijden en tja... dat was wel even wennen!
Ik had namelijk alleen maar ervaring met Morgans (dat is een Amerikaans paardenras en dat ras is het ras ik voordat ik mijn zoektocht begon alleen maar gereden heb) en dit was TOTAAL iets anders! Ze was snel (getraind als Ranch Horse, Cutting gedaan, Reining gedaan en ook wat Barrel race ervaring), flexibel enz maar man ow man, wat was ik weg van haar!

Ik heb alles bij elkaar 5! minuten gereden, ben afgestapt en heb gezegd: Ik moet overleggen met mijn man en kom er dan op terug! Dat was prima, enige wat er gezegd werd was: Als jij haar niet koopt is ze niet meer te koop (goh, volgens mij waren ze wakker geworden ;) )

Diezelfde avond heb ik filmpjes aan mijn man laten zien en nadat hij die 2x bekeken had zei hij: Volgens mij ga ik die MERRIE nog veel vaker zien! Uhm, :wow: veel meer dan dat is er niet uit mij gekomen (oke, naderhand dus wel ;) ).

Dus alles geregeld en ze zou de aankomende week gekeurd worden, die keuring doorliep ze en ze werd goedgekeurd! Ik was in de 7e hemel! Wie had ooit gedacht dat ik 1. zo snel een paard zou vinden, 2 dat dat ook nog eens een keer een merrie was. Ikke niet maar niets was minder waar!

En dan heb je ineens deze parel op stal staan:
Afbeelding

Helemaal in de wolken was ik!

Even een paspoortje voor degene die haar nog niet kennen:

Naam: DG Dry Jill
Roepnaam: Jill of JillyBean (deze naam heeft ze gekregen dankzij een stalgenootje die zei: She is just like a jellybean only sweeter <3 )
Ras: APHA (ze is een Solid Paint Bred)
Leeftijd: 7 (April, 29, 2008)
Kleur: Zwart met Rabicano (en ze is homozygoot zwart!) :D
Schofthoogte: 14.3hh (1.45m)
Sire: Flits Gold Dollar
Dam: Amigas Dry Tink
Disciplines: Reining, Cutting, Barrel racing en nu Western Pleasure :j
In mijn bezit sinds Januari, 20, 2015

Ze had geen wintervacht dus stond ze helemaal ingepakt op stal:
https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... I2x0b5nSPh

We gingen aan de slag want ons doel was wat shows meepikken tijdens het showseizoen van 2015. We hadden wat werk te doen aangezien Jill niet wist wat langzaam (maar wel in de aanleuning en van achteruit) lopen was *gek hé, ze was dat niet gewend*

Dus aftasten, proberen en kijken tot waar ze het prettig vond....

Ze mocht uiteraard genieten van de sneeuw! Heerlijk buiten gek doen, man wat heb ik soms in n deuk gelegen om alle maffe moves die ze uit dr hoge hoed trok! En geen enkele daarvan deed ze onder het zadel!
Zo ging ze vaak door de paddock heen: https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... CAlNaau8uT
https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... 0SCvidS_7L

Afbeelding

Weet ik wel heel zeker dat ik een Paint heb? :9
Afbeelding

Februari kwam, we trainde lekker door.... Wisselde wat af kwa western en engels (ze was nog nooit engels gereden!), we merkten dat ze het echt wel nodig had om af en toe haar benen te strekken en dus besloot ik haar eens in de week ofzo engels op te tomen

De sneeuw verdween en we konden dus lekker buiten gaan trainen (April):
Afbeelding

https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... CcaeXI_2Pf

Vroeg ik me af of paardlief soms aan het solliciteren was voor circus :+
https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... MK1SYstS4G

Speelde ze met de bal in de paddock:
https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... 5ZiZX4PVvp

Oefende we slidingstops
Afbeelding

en probeerde we de spins ook uit
https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... 2SE90fZmZ8
Waarbij madam lekker fris werd en we dit soort plaatjes dus kregen (maar daarna deed ze de spins wel voor 300%!)

Oefende we in ons show outfit
Afbeelding

Werd Jill onder de douche gestopt want tja, n ranzig paard meenemen naar een show is nu net wat we niet wilde :P
https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... xQs24YRW2X

Mn pareltje <3
https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... FKCseX9Znk

En toen was het showtime!
Afbeelding

Onze 1e show, haar allereerste show ever en we gingen naar huis met 1e, 4e, 1e, 2e plaatsen! Ik kon niet trotser zijn!

Ondertussen was het idee geboren dat ik haar wilde laten dekken maar ja, door wie? Ik had helemaal geen kaas gegeten van de Paint hengsten.... Dus n goede vriend van mn trainster ingeschakeld en na wat over en weer mailen waren we er uit! Ze werd geinsemineerd door de #4 op de lijst van best vererfende Paint hengsten hier in de VS, zijnde Gentlemen Send Roses, een vos (homozygoot) tobiano heer van 15.3hh (1.55m).
Onze dame verwacht dus een veulentje rond 23 Maart 2016!

Eind Mei/Begin Juni zijn mijn man en ik op vakantie gegaan naar het Zuidwesten van de VS en in die periode heeft Jill genoten van een welverdiende vakantie.

Eenmaal terug pakte ik haar weer op, maakt wat foto's met haar nieuwe show halster:
Afbeelding

En gingen we verder met showen:

Halter: https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... 3UHc_JpQRW

YES! Ons 1e kampioenschap binnen! Hoe trots kan je zijn!!!!
Afbeelding

We gingen naar huis met deze rozetten:
https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... HOc8IJUxMQ

Ondertussen groeide haar buikje gestaag door (maar ja, ze is een maiden merrie dus kunnen we niet echt er vanuit gaan dat dr buik ineens enorm zou worden ;) )

Deden we een fotoshoot bij ons op stal, dus ikke in n galajurk en hoppa op mn dame :D
Afbeelding

Trainde we gewoon lekker door, we hadden per slot van rekening ondertussen 4 shows achter de rug en dacht ik dat t wel welletjes geweest was.... Dacht, want toen bleek dat er nog 1 show te rijden was bedacht ik me :D Jill was fit, liep top dus waarom dan ook niet die laatste show meenemen?

Zo gezegd, zo gedaan.... Daar gingen we!

Mijn trainster kwam met het geniale idee om op onze laatste show van het seizoen naast de western klasses ook eens de huntseat klasses mee te nemen... Uhm, oke!
Afbeelding
We werden 4e, 4e, 2e en 1e dus ik was trots :D

En reden we de dag daarna gewoon weer zo rond:
Afbeelding
Waar we 1e, 1e, 2e en 2e werden :j

We kijken terug op een top 2015! Ik ben zo ontzettend blij dat ze op mijn pad terecht is gekomen!
Afbeelding

Afbeelding

Wat 2016 ons gaat brengen is nog de vraag, we verhuizen terug naar Nederland dus ik ben nu alles in werking aan het zetten om Jill zo snel mogelijk op Nederlandse bodem te krijgen, ons Amerika avontuur komt tot een einde.... We hebben hier 2 top jaren gehad en ik zou ze voor geen geld in de wereld kwijt willen, Jill is mijn lot uit de loterij! Bijna letterlijk want ik had nooit gedacht dat ik ooit zo gek kon zijn op een merrie!

Wij wensen iedereen hele fijne feestdagen toe en een goed 2016!

elieneke_1

Re: Mijn lot uit de loterij, ons fantastische 1e jaar samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:12

Wat een prachtige merrie!
en zo veelzijdig!
Geniet er maar goed van!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:18

Ik heb eerdere topics van je gezien en alhoewel ik in het begin even moest wennen aan de wat hogere hoofdhouding in je rijden ben ik nu fan! Wat een fantastische merrie!! Vind je het niet riskant om haar in dit stadium vd dracht te vervoeren naar Nl?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:19

Super! Wat een knapperd! Snap best dat je daar verliefd op bent geworden!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:25

Weet niet of het aan mij ligt, maar de linkjes die je plaatst kan ik niet openen.

Gave merrie!

Wat voor kleur heeft ze? (Ja zwart, maar vooral op de laatste foto's zie je stippels op der buik)
Spoiler:
Kan niet lezen

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 22:49

elieneke_1: Dank je wel! Ze is idd heel erg veelzijdig :D Genieten doe ik zeker ;)

Wildgirl: Ik snap best dat dat even wennen zal zijn geweest, vooral omdat je dit soort hoofd/halshouding gewoon niet zoveel ziet in Nederland... Riskant, tja... een beetje wel maar n heel stuk minder riskant als haar met een veulen aan de voet moeten transporteren. Dus vandaar dat we besloten hebben om het tijdens haar dracht te doen, dit is gewoon zowel voor haar als voor haar nog ongeboren veulen het beste (en ook beter voor mijn zenuwen!).

NatalieLot: Thanks! Jups, verliefd is eigenlijk nog te zacht uitgedrukt ;)

Deze dame is onbetaalbaar (straks als ze in NL staat al helemaal :P ) en onvervangbaar :D

KellyR: Hm, linkjes doen het bij mij wel gewoon maar mss komt dat omdat ik een google account heb?
Thanks!
Hihihi, tja.... Ik lees ook wel eens over wat dingen heen hoor :D
Ze is idd homozygoot zwart met het Rabicano gen, dat is dus de veroorzaker van de vele witte haren door haar vacht heen ;)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:03

Wauw wat een prachtige merrie zeg <3

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:06

CubaLibre schreef:
(Amerika is zo groot en het is hier gebruikelijk om online paarden te zien op foto's/video's en ze dan te kopen en laten brengen),

Dat geloof ik wel dat mensen dan makkelijker via een online add kopen. Maar hoe zit dat dan met aankoop keuren Cubralibre ? Je eigen DA kan dan misschien ook niet 'even langs' Is er meer vertrouwen onderling of worden mensen wel degelijk vaak bedrogen ?Of is dat minder de gewoonte dan in NL om een paard te laten keuren?

Het was erg genieten van je vele mooie en interessante topics, ik hoop dat er in NL nog veel bijkomen ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 23:29

Wat er hier regelmatig gebeurd is dat ze kopen zonder keuring maar dat is imo ieder voor zich. Amerika is groot en als je mensen kent kunnen die ook naar het desbetreffende paard gaan voor een onafhankelijke keuring ;).

Maar sommige paarden zijn hier n stuk goedkoper dan in NL en dan word er geen keuring uitgevoerd.

Ik weet niet of mensen hier gewoon makkelijker daarin zijn of dat ze vaker bedrogen worden. Ik heb daar eerlijk gezegd geen ervaring mee, alle paarden die ik bij onze stal heb zien komen (en zelfs gaan) waren stuk voor stuk erg goede paarden die niet gekeurd waren voor aankoop.

Ik ben gewend aan iig klinisch keuren voor aankoop, iets waar dus ook mijn trainster op hamerde om te doen (en we dus ook gedaan hebben), verder was ze niet 5 panel getest en dat heb ik zelf laten doen, evenals n kleurtest (al verwachtte ik al wel dat ze homozygoot zwart kon zijn gezien haar beide ouders zwart waren).

Ik ben van plan om ook in Nederland topics te gaan maken al zullen die dan wel net wat anders eruit gaan zien dan dat ze nu doen. Enerzijds kijk ik er naar uit om terug naar Nederland te gaan en mijn knappe dame daar te gaan showen, anderzijds valt het afscheid nemen van alle mensen hier (die mijn extended family zijn geworden) achter te moeten laten.

We hebben een hele toffe tijd hier gehad en ikzelf heb echt heel veel geleerd... Hopelijk kan ik alles dat ik hier geleerd heb doorzetten in NL en misschien, heel misschien wat mensen net wat meer info geven over de manier waarop er hier getraind word, waar we op letten en wat we doen :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:58

Ik vond je topics heel erg fijn te lezen en het was gewoon zo leuk eens een kijkje te hebben in hoe het er aan toe gaat waar je woont in de US, wat mensen doen met hun paarden en wat ze rijden. Ik zal die topics erg missen maar ik kijk al uit naar de volgende topics in NL hoor :) Nu maar hopen dat alles gladjes verloopt met regelen en verhuizen en zo min mogelijk verhuistress voor mens en dier natuurlijk.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 05:47

Wat een avontuur moet dat zijn geweest daar! Wel zin om weer naar NL te komen??

Erg gave merrie zeg!! <3

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 07:25

Gaaf dier, leuk overzichtje :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 07:25

Spoiler:
Mooie merrie..En spannend een veulen!! Hier ook half maart een paarden pup verwacht..aftelluhhh!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 07:31

Een mooie merrie met een diepe zwarte kleur, en daarbij glimt ze prachtig.
Lijkt me een heel meegaand diertje, tenminste dat straalt ze uit.

Ik ben een leek in kleurtjes daarom mijn vraag welke kleurkansen heb je uit deze combi?
Heb je ook een foto van Gentlemen.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:28

Wat is ze knap <3

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:30

Erg mooie merrie! Ben altijd wel fan van zwarte parels ;)

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:45

Wat een prachtige merrie zeg !
Heeel mooi ... lekker veelzijdig ook :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:51

Hele mooie merrie! En op een hele bijzondere manier aan gekomen, denk ik zo :) Al de linkjes doen het bij mij helaas ook niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:29

Wauw, prachtig hoor!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:33

wat een mooi zwart paard zeg, prachtig!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:39

Wauw prachtig paard heb je op je pad gekregen. Haar op gewicht houden gaat denk ik wel nog een uitdaging worden op ons rijke gras.
Heel bijzonder hoe je zo probleemloos door de verschillende diciplines walst. Jullie hebben beiden aanleg zo te zien en al een mooi parcours samen afgelegd.
Ik zou denk ik niet terug willen naar Nederland of in mijn geval Belgie.
Nu ga je wel nog met je man over het veulen moeten onderhandelen :D Anders, onder mijn kerstboom is er nog plek, dan laat ik hem nog even staan {:)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:30

Prachtig paardje en een fijne combinatie. Succes met de verhuizingen van jullie zelf en je paardje!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:18

Voor de 100ste keer : wat een prachtige merrie ! <3
En dacht echt dat ze groter was :P
Nog veel plezier met haar en succes met de verhuis !

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 14:49

_KiMbErLeY_ schreef:
Wat een avontuur moet dat zijn geweest daar! Wel zin om weer naar NL te komen??

Erg gave merrie zeg!! <3

Een avontuur is het zeker geweest, helemaal voor mezelf :D Ik heb hier heel veel geleerd, zowel op paardengebied als op persoonlijk gebied.

Ja, heb wel zin om weer naar NL te komen... Heb daar ook nog n (zelf gefokte) 4 jarige (die word dus 5) staan waar ik ook graag mee aan de slag wil. Dus genoeg leuke dingen in het vooruitzicht :D

Eline91 schreef:
Gaaf dier, leuk overzichtje :D

Thanks!

biscaya schreef:
Mooie merrie..En spannend een veulen!! Hier ook half maart een paarden pup verwacht..aftelluhhh!

Thanks! En idd, het aftellen gaat nu lekker snel :D Voor jouw ook lekker spannend aan het worden ;)

joey2010 schreef:
Een mooie merrie met een diepe zwarte kleur, en daarbij glimt ze prachtig.
Lijkt me een heel meegaand diertje, tenminste dat straalt ze uit.

Ik ben een leek in kleurtjes daarom mijn vraag welke kleurkansen heb je uit deze combi?
Heb je ook een foto van Gentlemen.

Ze glimt altijd en in de zomer word haar diepzwarte kleur iets lichter en krijgt ze er een koperkleur overheen :)
Ze is super meegaand, soms laat ze weten dat ze het niet snapt (en in het begin ging ze dan 90 miles an hour achteruit :P) en dan neem ik n stapje terug en proberen we het gewoon op een andere manier ;)

Kwa kleurkansen heb ik niet veel keus: zwart Tobiano of bruin Tobiano en dat ligt helemaal aan de hengst, als hij agouti (wat van zwart bruin maakt) draagt heb ik dus die 2 kansen, draagt hij geen agouti dan kan er alleen maar zwart Tobiano uitkomen ;)

Uiteraard heb ik een foto van Gentlemen:
Afbeelding

@NinkeG: Thanks!

@Sarah_Fons: Thanks! Ik ben ook altijd fan geweest van zwarte parels, heb er echter nog maar 1x eerder eentje de mijne mogen noemen ;)

@LisaXLoll: Thanks! Jups, ze is gelukkig mega veelzijdig :D

@Sellyxx: Thanks! Hele bijzondere manier, heel anders dan je het allemaal doet en meemaakt in NL ;)
Zal eens kijken of ik de linkjes kan aanpassen zodat iedereen die ook aan kunnen klikken en kunnen bekijken!

@Ragdollcat: Thanks!

@Knakker: Thanks!

betadine schreef:
Wauw prachtig paard heb je op je pad gekregen. Haar op gewicht houden gaat denk ik wel nog een uitdaging worden op ons rijke gras.
Heel bijzonder hoe je zo probleemloos door de verschillende diciplines walst. Jullie hebben beiden aanleg zo te zien en al een mooi parcours samen afgelegd.
Ik zou denk ik niet terug willen naar Nederland of in mijn geval Belgie.
Nu ga je wel nog met je man over het veulen moeten onderhandelen :D Anders, onder mijn kerstboom is er nog plek, dan laat ik hem nog even staan {:)

Thanks! Ik mag mezelf heel erg gelukkkig prijzen :D Haar op gewicht gaan houden n uitdaging met het rijke gras? Neuh, denk niet dat dat n uitdaging gaat worden voor me ;)
Ik had vantevoren ook niet gedacht dat we zo snel en zo makkelijk door de verschillende disciplines zouden walsen maar man, wat was dat leuk om meegemaakt te hebben! Vooral het feit dat we kampioen werden op n show die eigenlijk speciaal voor Morgan Horses was (en ik dus tegen de grote Morgan jongens moest rijden en ze er gewoonweg uitrijdt :o ), dat was echt wel de kers op mijn taart :j

Of we aanleg hebben of dat we gewoon een heel goed geolied team zijn, dat laat ik in het midden... We kunnen iig zeggen dat we het wel "even" gedaan hebben *D

Het is niet dat ik een echte keuze heb, we wisten dat t niet voor eeuwig zou zijn.... We mogen gewoon blij zijn met de tijd die we hier gehad hebben en we kijken terug op 2 hele gave jaren die niemand ons ooit gaat afnemen ;)
Ik ga terug naar Nederland, Jill gaat naar België :D

Waarom zou ik met mijn man over het veulen moeten onderhandelen? Veulen heeft al een opfokplek in Duitsland dus er valt niets te onderhandelen :P
Die kerstboom mag je laten staan maar denk dat die naaldloos zal zijn voordat ik überhaupt een veulen naast Jill heb staan ;)

@emil01: Thanks! gaat wel lukken, is nu alleen even hectisch maar ja, dat hoort er ook bij ;)

@xLaraaj: Hihihihi, voor de 100ste keer: Thanks :D
Nope, ze is echt niet groot.... Iedereen denkt dat ;) Ikzelf ben ruim 1.71m en denk dat mensen daardoor denken dat ze groter is dan dat ze wel is
Plezier gaat wel lukken al houdt dat plezier ook ergens op volgende week als ze de quarantaine in zal gaan. Verhuizen word zo ongeveer gedaan (oftewel: Komt n bedrijf alles inpakken enz.... dat is dan weer wel een van de voordelen van moeten verhuizen via manlief zijn werk ;) )

myosotes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:39

Super leuk topic, wat een paard! Onder het zadel ziet ze er nog het mooiste uit, prachtige combinatie zijn jullie! Veel succes in 2016 :D