Van scheef, irritant, koppig dressuurpaard naar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djura99

Van scheef, irritant, koppig dressuurpaard naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:38

Hallo iedereen! :)

Ik wil jullie graag voorstellen aan mijn lieve paardje Freedom! Voor ik begin aan het hele verhaal toch maar even een paspoortje:
Free'ke is een koffievosse merrie van 12 jaar. Ze is mijn eerste paard en ik heb haar sinds 28-10-2014. Net iets meer dan een jaar dus. Ze is 1m56 en half quarter. De andere helft kennen we helaas niet, we weten ook nog maar een paar maanden zeker dat ze quarterbloed heeft.

Ik heb Free'ke gekocht als dressuurpaard. Ze werd te klein voor de vorige eigenaar en "niet geschikt voor LRV". Nou ja, geen probleem voor mij, ik was gewoon op zoek naar een leuk recreatiepaardje. :)
Ik het jaar dat ik haar heb hebben we heel veel dingen gedaan, mooie ervaringen gehad, angsten overwonnen, dromen waargemaakt,... En ik ben toch trots op mijn koppige ezel! Daarom vond ik het wel eens leuk een jaaroverzichtje te maken.
Ik heb moeten kiezen tussen meer dan 15 000 foto's, dus er staat ook wel wat in linkjes, ook zeker de moeite om te bekijken! :j

November

De eerste maand bij mij, niet zo veel gedaan, vooral veel geborsteld, foto's gemaakt en wat aan elkaar gewend. Het werd al heel snel duidelijk wat een geweldig model ze is. <3

Afbeelding

December

Ik had een superleuke fotoshoot van Hippodrome Photographie. Laure heeft echt prachtige foto's gemaakt toen!

Afbeelding

Afbeelding

http://i63.tinypic.com/2jfk2ed.jpg

Januari & Februari

Het rijden begon een beetje te beteren, ik kwam zelf net van het westernrijden. Dus dressuur was weer een grote aanpassing. En Free heeft het me niet gemakkelijk gemaakt :') Maar stilletjes aan ging het beter.

Afbeelding

Maart

Vanaf maart begon alles ineens slechter te gaan. Rijden lukte echt niet meer. Ze liep stroef, bokte constant in galop, wou niet buigen,... Ik nam les, maar het beterde maar niet. Ik was heel gefrustreerd omdat ik voelde dat er iets was, maar ik kon het maar niet oplossen. Osteopaat, nieuw zadel, hoefsmid,... zijn allemaal gepasseerd en niets hielp. Ik kreeg te horen dat ze gewoon irritant was, zo scheef als iets en ik niet goed genoeg kon rijden. We zaten echt in een dip.

http://i65.tinypic.com/2u7au5z.jpg

April

Rijden lukte niet meer, ik begon bang te worden van m'n eigen paard. Ik heb ze dan ook maar een pauze gegeven en me vooral gefocust op grondwerk.
We mochten wel iets super leuk doen in april. Ik werd gevraagd om communiefoto's te maken van een meisje en Free mocht mee model staan. :)

Afbeelding

Mei

Ik heb alles omgegooid. Zelfs met lessen, Free liep steeds slechter en rijden werd gewoon "vasthouden en blijven zitten". Ik heb énorm veel grondwerk gedaan in die periode en ze begon me al meer te vertrouwen. Toch ook de dierenarts eens laten langskomen en die zei dat dat ze heel gevoelig liep. Er werden me ijzers aangeraden, maar dat was het laatste wat ik wilde. Heb toen een natuurlijk bekapper laten komen en na een paar weken begon ze al beter te lopen. Toen ook van voer veranderd en ze werd al heel wat kalmer. Vanaf toen begon het te beteren. Ze liep minder gevoelig, leek vrolijker, ik kreeg meer vertrouwen en we waren weer vertrokken!

Afbeelding

We zaten nog steeds aan de basis te sleutelen, maar ik kreeg het gevoel dat we er beide weer wat plezier in kregen. :)

Juni

Ik had examens, dus heb maar af en toe wat kunnen werken met haar. Dus behalve af en toe wat grondwerk kwam er niet veel in huis.

Juli

In juli veranderde alles! Ik had 2,5 maand vakantie en dus elke dag tijd om paardje te gaan pesten :') Heb toen enorm veel bezig geweest met grondwerk, vrijheidsdressuur en natuurlijk rijden! Ik begon het rijden steeds leuker te vinden, maar ik was er nu helemaal van overtuigd. Dressuur was niet ons ding en heb ik, na lang sparen, een westernzadel aangeschaft! :D

Afbeelding

Jep, dit was het! Ik ben helemaal van 0 begonnen. Opstappen en stilstaan, inbuigen, achteruit, sturen op zit en benen. Hier heb ik een hele maand mee bezig geweest. Het ging de goede kant op, maar nog niet echt om te zeggen dat er veel verbetering was.

Augustus

Augustus was écht onze maand. Alles ging ineens pakken beter en ik zag Free'ke openbloeien. :)
De eerste week van augustus zijn we op kamp geweest naar de 2 lazy 7 ranch en heb daar super leuke lessen gehad en veel bijgeleerd. Obstakels getrotseerd op het funpark, (een poging gedaan tot) zwemmen in de zwemvijver, gecrost op de galopbaan,... Tijd van m'n leven. :D
Vanaf toen begon het allemaal écht de goede richting op te gaan. Ik kreeg vertrouwen en voor de eerste keer had ik echt het gevoel dat we verder konden geraken dan wat rondhobbelen in de piste.

Afbeelding

http://i65.tinypic.com/hx94xz.jpg

http://i64.tinypic.com/2uic3tc.jpg

Ook heb ik die maand (mede dankzij de ranch) mijn schrik voor buitenrijden overwonnen. Ik was bang dat het net zo'n fiasco zou worden als het rijden in de piste. Uiteindelijk de stap gezet en naar het bis gereden.
Dat is echt hetgene wat we het liefst van allemaal doen. Over de veldwegen rijden, paadjes ontdekken en veldjes gaan onveilig maken. :')

Afbeelding

September

Ik begon les te nemen en toen ging alles nog meer in stijgende lijnen. Ze begon (eindelijk!) te ontspannen tijdens het rijden en op eigen benen te lopen.

Afbeelding

Eind september ben ik dan ook volledig overgeschakeld op bitloos rijden, wat ze geweldig goed oppakte! En dit was het, eindelijk had ik gevonden waar ze het beste op reageerde. :)

Afbeelding

Oktober

In oktober ben ik lekker blijven verder trainen, maar niet enkel op rijden. Ondertussen waren we al een jaar bezig met grondwerk en een dik half jaar met vrijheidsdressuur. Iets wat we allebei heel leuk vinden. Free is heel leergierig en probeert altijd mee te denken. :)

Afbeelding

http://i63.tinypic.com/2e5i8hc.jpg

http://i63.tinypic.com/2znpw92.jpg

http://i68.tinypic.com/24q8qs1.jpg

En sinds 29-10-2015 heeft Free er een vriendje bij. Dit is Miro, een 16jarige new forest x appaloosa ruin en een schatje <3 We hebben hem gekocht als gezelschap voor Free omdat we van weide gingen veranderen. Hij heeft maar 1 oogje, omdat hij begin dit jaar zijn ander heeft moeten laten weghalen door een ziekte. :\ Maar hij heeft geen pijn meer en huppelt nog vrolijk door de weide. :)

Afbeelding

http://i64.tinypic.com/10wobwi.jpg

http://i67.tinypic.com/2vcf8dt.jpg

November

Vanaf november kon ik echt beginnen zeggen dat ik een westernpaard had. Ze maakte grote sprongen vooruit! (En niet meer letterlijk zoals vroeger :') )

Afbeelding

Afbeelding

En dit was een samenvatting van ons voorbije jaar? Kan niet geloven dat ik haar al zo lang heb. Het leek net gisteren dat ik haar in haar nieuwe stalletje zette. <3
In dat jaar is ze toch een héle hoop veranderd. Van irritant dressuurpaard, naar superchill westernpaardje. <3

Dankje voor het lezen en bekijken van de foto's :)

ClaudiaDer

Re: Van scheef, irritant, koppig dressuurpaard naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:42

Zo, er is een boel veranderd in een jaar zeg!
Fijn dat jullie je ding helemaal gevonden hebben, het staat jullie super :D

Nog heel veel jaren plezier gewenst!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:56

Super Djura! Leuke vooruitgang en wat gaaf die vakantie bij 2L7R!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:01

Wow wat een verandering in met name haar blik in de ogen!
In de eerst paar rij foto's zie je heel veel spanning en onrust. In de laaste foto zie je echt zo'n blik van ''Oke, gaan we doen! Ladidadida.''

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:04

Super leuk overzicht, mooi dat jullie je ding hebben gevonden!
wat een gaaf bitloos hoofdstel trouwens, mag ik vragen waar je hem vandaan hebt :o ?

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:33

Wauw jullie zijn echt onwijs vooruit gegaan, paars staat der mooi :)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:46

leuk overzicht djura ! je ziet echt wel een groot verschil in de rijfoto's, hoe ze loopt en hoe ze haar evenwicht houd , leuk om te zien !

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:58

Melati_vS schreef:
Super leuk overzicht, mooi dat jullie je ding hebben gevonden!
wat een gaaf bitloos hoofdstel trouwens, mag ik vragen waar je hem vandaan hebt :o ?

Heb heb gekregen vorig jaar, maar het is de FRA Flandy. Echt een super fijn en zacht hoofdstel! :)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 20:00

En dankje iedereen! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:02

Fijn dat jullie beiden jullie draai gevonden hebben nu, beestje ziet er ook goed uit!
Ik ben wel het meeste fan van Miro <3 Wat lijkt die op die van mij zeg, ook qua kijken/uitstraling!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:59

Jullie zien er goed uit samen in westernoutfit! Wat een verschil tussen de eerste rijfoto en de laatste.

Heel veel plezier nog samen!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:53

Wat een mooi overzicht!
Super dat jullie zo naar elkaar zijn toegegroeid en dat alles zo verbeterd is! Dit bewijst ook maar weer het effect van natuurlijk bekappen, aanpassing van voer en het bitloos rijden +:)+

En gefeliciteerd met je verjaardag! :D

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:09

Gaaf paard! En ik vind het super stoer van je dat je gewoon je eigen gevoel heb gevolgd! Daar moet je echt wel trots op zijn zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:23

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Mooie ontwikkeling hebben jullie samen doorgemaakt, jullie zijn echt een team geworden. Leuk om te zien!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:38

Wat een verschil tussen de eerste en de laatste foto, wauw! Echt mooi om te zien dit topic. :j

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:22

Geweldig! Prachtig om te zien! Je paardje ziet er nu veel gelukkiger uit :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:26

Dat is inderdaad een geweldige vooruitgang! Ik merk hier precies hetzelfde na mijn overgang! Ga lekker zo door, het ziet er super uit en past ook geweldig bij je paard!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:32

superleuk! <3
knap paard heb je!

neleehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:39

Wauw Djura! Ik volg jullie al vanaf het begin op facebook, knap paardje heb je :D
Miro is ook ZOOOOO leuk he :3

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:32

Wat een verandering! Je paardje loopt inderdaad een stuk ontspannender waardoor het er meteen een stuk fijner uit ziet. Lekker zo doorgaan!

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:00

Ohh Djuraa gij doet da zo goed! <3
EN EEN FUKCING GELUKKIGE VERJAARDAG TOEGEWENST! *\o/*

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 14:10

Dankjewel iedereen! :D

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:57

Aah Djura, jij en Free zijn zo leuk he! Hopelijk kunnen jullie nog lang van elkaar genieten :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:07

Ts, mooi paardje, super mooi hoofdstel en gefeliciteerd met je verjaardag!

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:04

Wat een verandering! Mag je trots op zijn!
En oja, ik heet ook Miró haha :D