Mijn naam is Michelle en rijdt samen met mijn Arabische volbloed merrie genaamd La Margneta Aura, roepnaam Jet, Endurance. Jet heb ik gekocht toen ze 2,5 was, ze was een ontzettend groen paard. Niet alles verliep zonder slag of stoot, maar ik heb haar toch zelf kunnen inrijden en door kunnen rijden.
In 2012 zijn we voor het eerst Endurance gestart, voor ons beide nieuw, maar wat een geweldige tak van paardensport is dit! Optimaal genieten!
Zo reden we in 2012 de klasse I (20-39 km) uit en zijn we in 2013 gestart in de klasse II (40-79 km) waar we uiteindelijk het seizoen afsloten met klasse III (80 - 119 km) startgerechtigdheid.
Vorig jaar stond Jetje een jaartje op rust om volwassen te worden zowel geestelijk als lichamelijk, dit jaar werd ze 8 jaar en pakte ik haar weer op. Veel leuke plannen had ik bedacht voor dit jaar, dat het zo succesvol zou gaan worden had ik nooit verwacht na haar rustperiode, maar dit had haar blijkbaar goed gedaan..
Zo begonnen we dit jaar weer om conditie op te bouwen, we hadden geruime tijd gehad om over bepaalde ervaringen van voorgaande wedstrijden na te denken, wat willen we anders doen en wat willen we zo houden. Vervolgens was het tijd om weer rustig Endurance wedstrijden in de klasse II mee te pakken. Het doel van dit jaar was om meer wedstrijden/km-ers te rijden zodat ze ontspanning leerde te vinden op het wedstrijdterrein en tussen de km-ers door, dat ze zou leren eten en drinken tijdens de vetgate (pauze) en ook wilde ik dressuurmatig met haar aan de slag.
Zo reden we onze eerste wedstrijd te Kootwijkerbroek, 44 km waar we direct een 1ste plaats binnen sleepten, Jet was in top conditie!

Vervolgens trainden we op naar meer km-ers en besloot ik de 60 km mee te pakken te Ermelo op mijn verjaardag
,onze eerste 60-er reden we goed uit! Ik was ontzettend trots op Jetje!

Jet at goed tijdens de vetgate!
Filmpje van de wedstrijd:
https://www.youtube.com/watch?v=2socWiDa32k
Topic: [TEN-ITP] Onze eerste 60-er een succes!
De dressuurlesjes verliepen ook goed en mijn rijinstructrice moedigde ons aan om een oefendressuurwedstrijdje mee te pakken.. zo gezegd zo gedaan, apenpakkie bij elkaar gesprokkeld en zo zijn we gestart!
Mijn rij instructrice las onze proefjes voor en zei tegen on 'wat spreken we af? als jij in ieder geval 1 winstpunt zou kunnen rijden, ga je dan ook echt starten?' Ik dacht dat wordt 'm zowieso niet want zo goed ging het niet.
Tot onze verbazing 183 en 187 punten gehaald...
Ojee.. dan toch maar ook wat dressuurwedstrijdjes mee pakken??

Vervolgens vroeg ik mijn startpas aan en zijn we ook af en toe dressuurwedstrijdjes mee gaan pakken, uiteindelijk hebben we in 5 wedstrijdjes 5 winstpunten gereden.
En het was weer tijd om de endurance wedstrijden verder in te plannen, we startte in Wateren de 62 km. Wateren deed z'n naam eer aan, wat een ... weer.
Het bos was een en al modder. Ik wilde geen risico's lopen op blessures en nam dan ook meer tijd voor de km-ers. Wat was ik blij toen we over de finish lijn kwamen en Jet goedgekeurd werd!
topic: [TEN-ITP] Wateren deed z'n naam eer aan!
Ondertussen maakte mijn moeder nog een paar mooie foto's van Jet in zomerconditie:

De wedstrijden liepen door en zo startte we in Renkum de 57 km. Jet was superfit die dag! Alles ging voorspoedig tot ze in de tweede ronde op een gegoten stuk asfalt klapte met haar voorhoef en niet lekker meer liep. Mijn gevoel zei dat het niet goed zat en ik besloot terug te stappen naar de finish, bij de nakeuring werd mijn gevoel bevestigd, er werd nog getwijfeld maar na een tweede keer voordraven was het duidelijk, ze liep niet rad.
Ik besloot om Jet op ijzers te zetten om dit soort taferelen te 'voorkomen', gelukkig liep ze de volgende dag weer helemaal goed!
topic: [TEN-ITP] Optimaal genoten, fit paard, nette waardes en dan die C
Samen met mijn vriend namen we deel aan de eerste editie van de 'Ride&Run', waar we ook nog een 9e plaats behaalden op de 10 km van de 84 deelnemers!

Na Renkum startte we 1,5 maand later de 62 km te Kootwijkerbroek, ik besloot het die wedstrijd rustig aan te doen, het was een enorm warme dag. Ondanks de hitte had ik momenten van kippenvel, genoten die dag van Jet en mijn team!

topic: [TEN-ITP] Ondanks de hitte toch momenten met kippenvel!
Hierna besloot ik 2 wedstrijden in 1 week (twee weekenden) mee te pakken, dit als leerervaring voor Jet. De eerste wedstrijd reden we te Leersum (45 km) waar we een 1ste plaats mee pakten, gevolgd door de wedstrijd in Elten (46 km) 6e plaats!

Topic: [TEN-ITP] 2 wedstrijd weekendjes als training met succes!
Omdat het seizoen zo succesvol verliep toch zitten tobben of we voor het eerst een klasse III zouden starten, en dit deden we te Grolloo, lekker dichtbij!
En wat een fantastische dag was dit! Jet en ik reden samen met haar halfbroertje Whizz met Sofie. Iedere vetgate super door de keuring! En uiteindelijk goedgekeurd! Wauw!!

Samen hand in hand over de finish!!
filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Yjj57DO ... e=youtu.be
Topic: [TEN-ITP] Onze eerste 80-er met succes!
Na het succes in Grolloo zijn we nog 2 wedstrijden gestart, Buinen een korte klasse II waar we een eerste plaats binnen haalden gevolgd door Epe waar we een 4e plaats binnen sleepten! Wauw wat een succesvol seizoen!

Deze week kregen we bericht dat we in de top 3 van het KNHS Endurancevereninginskampioenschap klasse II zaten, we waren uitgenodigd om naar de Algemene leden vergadering te komen. Wat bleek, een 1ste plaats! Kampioen! Mooier had het niet kunnen worden!

Trots! Trots ben ik op Jet en de mensen die dit wedstrijdseizoen zo geweldig voor ons hebben gemaakt! Dit jaar besloot ik meer wedstrijden te starten om deze te gebruiken als trainingsprikkel/ervarings km-ers. Dit bleek geweldig goed uit te pakken, na iedere wedstrijd kreeg Jet 2 weken volledige rust en tussen de wedstrijden door onderhield ik haar met wat dressuur/plezier buitenritjes met af en toe een pittige training. Zo belastte ik haar minimaal en deed ze veel ervaring op tijdens de wedstrijden; ze herstelde sneller, dronk nu op wedstrijd, was minder snel afgeleid op de vetgate en nam haar rust! Door deze wedstrijdervaringen/km-ers hebben we zelfs onze eerste 80-er gestart en uitgereden!! Conclusie: een paard in topconditie, een fantastisch wedstrijdseizoen, ik ben tevreden!
Ik wil iedereen die ons geholpen heeft, ons wedstrijdseizoen mogelijk heeft gemaakt bedanken!
IK hoop dat jullie ook zo genoten hebben van ons jaar!
En wowie, wat 'n gaaf beestje zeg!!!