Terugstappen mag, omkijken is absoluut uitgesloten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Terugstappen mag, omkijken is absoluut uitgesloten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 01:15

(Ik heb geen flauw idee waar ik dit verslag moest plaatsen, excuses!)

Lieve medebokkers,
Sinds een halfuurtje ben ik een beetje aan het nadenken en probeer ik mezelf te begrijpen.
Wees niet bang meiden, niks ernstigs, juist heel positief!
Afgelopen driekwart jaar heb ik echt ontzettend veel negatieve dingen ervaren en door moeten maken. Toen ik nog net begon met het verzorgen van mijn huidige (verzorg)paard, had ik elke keer ontzettende pijn in mijn lichaam. Het kon overal opeens opduiken, maar vooral tijdens en veel na het kunstrolschaatsen begon mijn stuit te zeuren. Dat bleef daar niet bij, mijn rug, knieën en heupen begon mee te doen met mijn stuitje en staartbeen. Door mijn trainsters doorverwezen naar de fysiotherapeut, wordt er het Hypermobiliteitssyndroom geconstateerd. Euh, sorry, maar wat zit er in mij?

Ik heb HMS, ben Hypmobiel oftewel; mijn gewrichten geven na te veel belasting erg veel pijnklachten door te 'soepele' spieren.

Soepele spieren... Wat is daar slecht aan dacht ik. Niks, in eerste opzicht is dat goed, tenzij ze je gewrichten niet stevig houden waardoor ze gaan klagen, en dat doet zeer kan ik je zeggen.

13 weken lang niet meer kunstrolschaatsen, te belastend en absoluut niet goed voor mijn gewrichten. Schema bij de fysio, twee keer per week trainen en dan wel door mogen paardrijden. Paardrijden was volgens mijn therapeut wel goed omdat het niet te erg belastend is en je spieren rond je benen en buik/onderrug versterkt, zolang ik maar wel oppaste. Nouja, hij had het nog maar net gezegd en ik ben er in een paar weken tijd weer twee keer afgedonderd. De ene keer landde ik op mijn voeten en viel daarna om, en de andere keer viel ik recht op mijn knieën, wat nergens pijn deed.

Fysio ging door, ik werd sterker, voelde veel minder van mijn stuit en kon weer opstaan uit de stoel zonder pijn. Ook het paardrijden ging door, ik ging me richtten op mijn zit om zo ook de ontspanning te verbeteren met rijden. Spanning in mijn lichaam betekend spanning in het lichaam van mijn paard.

Ik ging mijn ellebogen knikken, op mijn zitbeenknobbels zitten en daarmee dus ook rechter op, zette mijn rug rechter, oefende met mijn hakken en liet de spanning die tussen mijn oren zat los.
Doei doei spanning :wave:

Op stal vonden velen Raymond en mij niet goed samen gaan, wat ik best kan begrijpen, maar laat ons doen wat wij leuk vinden, niet wat jou aanstaat.
Ik heb dagen gehad dat ik shakend de stal uitliep, bang voor de reacties die ik zou krijgen, wat ik niet goed had gedaan, hoe lelijk Raymond was en moest ik horen hoe ze hem uitlachte.
Ik heb een aantal keren snikkend in zijn stal gezeten, bij dat wilde beest, dat lelijke, lompe beest. Omdat hij wel kwam snuffelen alsof hij me wilde troosten, en me als enigste toeliet.
Ik heb vaak huilend op zijn krachtige rug gezeten, omdat iets niet lukte en het gewoon echt niet wilde werken. En als er dan mensen stonden te kijken kon ik wel door de grond zakken, ik schaamde me en voelde me ellendig. Maar wat ik dus al die tijd niet begreep en na een tijdje heb kunnen inzien, is dat die mensen op stal niet nep aardig deden, nee ze mochten me echt toen ze dagen hoe we veranderden, ze hadden respect dat ik het met die enorme Tuiger volhield. Dat meisje van 14 met twee jaar rijervaring, op dat grote beest, dat totaal niet wilde samenwerken. Ze bleken na een tijdje te begrijpen dat ik niet zomaar wat deed, dat ik hun adviezen niet voor niets niet opvolgde, ik had mijn eigen redenen. Ik moest me niet schamen, zij moesten zich schamen. Ze hadden eerder moeten luisteren als ik zei dat ik die teugels niet strakker zou pakken, hem niet buiten de stal op zou zadelen, om hún niet tot last te zijn en mij en Raymond te verbeteren. Ik ken hem immers beter dan zij, ik weet wanneer ik hem moet stilzetten, moet geruststellen of juist moet doordrijven, en hij luisterde al die tijd wel naar mij, al heeft het soms niet helemaal doorgedrongen tot mij. Mensen vonden het vreemd dat ik les kreeg van mijn moeder, ik ben zelfs voor gek verklaard. Alles wat ik deed, deed ik met een zo duidelijke reden, vóór Raymond, niet voor bezichtigers. Zij hoefden niet te begrijpen waarom ik de teugels niet te strak pakte, alleen ik en Raymond wisten waarom we het zo deden; een Tuiger te strak vastpakken, al helemaal zo onervaren onder het zadel, is het meest stomme dat je kan doen wanneer die Tuiger eenkennig, schrikkerig en niet verder beleerd is. Dacht niemand er bij na dat hij dan zijn hoofd in de lucht zou gooien, en zou gaan rennen? Was ik nou de enigste die dat wilde begrijpen? En buiten de stal opzadelen vind ik prima, maar ga niet zeuren dat dat wilde beest aan de kant moet. Ik ken Raymond nog maar driekwart jaar, maar ik ken hem nu al zoveel beter als stalklanten. Af en toe maak ik me nog steeds kwaad als mensen zenuwachtig achter hem langs lopen of zeggen dat haar paard er echt niet langs mag, omdat zij het niet vertrouwden.

Een van de eerste keren dat Raymond ontspannen en rond liep, kreeg mijn moeder van vele stalklanten complimenten naar mij. Ze hadden hem nog nooit zo zien lopen, vonden me een doorzetter en vonden ons een erge leuke combinatie.

Zo zie ik maar weer wat dat rijden je 'status' kan beïnvloeden. Ik heb gewoon middagen lang gehuild door mensen die mij niet begrepen, maar vooral niet konden bedenken hoe het op mij zou overkomen. Nog steeds zijn er mensen die mij vuil aankijken, of aardig proberen te doen en wat dan aardig mislukt, maar wat maakt het uit? Who Cares? Ik in ieder geval niet hoor :7

Inmiddels is mijn HMS zo goed als verdwenen, nouja, dat gaat natuurlijk niet maar als ik gewoon blijf sporten en veel beweeg -natuurlijk niet te overbelasten- zal het ook zo blijven. Ik slik af en toe wat magnesium als ik voel dat mijn spieren lastig beginnen te doen en red het verder zonder pijnstillers.

De eigenaar van Raymond is staleigenaar, de reden waarom veel mensen niks in zijn gezicht zeggen, en het daarom bij mij neerkwakte. Hij is een keer ontzettend boos geworden toen volgens de eigenaren van de paarden naast Raymond ik de stal niet in mocht omdat hun paarden voor de staldeur werden bekapt. Ze konden dat echt niet doen want daar is hij veel te wild voor, agressief en onbetrouwbaar. Ik heb bijna twee uur met mijn zusje gewacht, waarna we de paarden weer in de wei hebben gezet en naar huis moesten. Ik en mijn zus hadden onze ouders geïnformeerd en mijn moeder heeft daarna gelijk contact met Raymond zijn eigenaar opgenomen, die er erg boos over was en zij dat ik natuurlijk gelijk naar hem toe had moeten gaan want dit gedrag tolereerde hij niet van de hoefsmid en de andere stalklanten.

Ik en Raymond zijn echt heel erg veel gegroeid en ik ben ontzettend trots op hem, mezelf en alle mensen die hebben geholpen. Cor, de eigenaar was vanaf het begin al onder de indruk, al zag het er toen echt niet uit. Ik was de eerste die er niet huilend/gillend af is gegaan. Ik zat er huilend op de eerste keer, en waarom? Ik dacht dat ik het niet goed deed.. Cor is met mij gaan praten en zei dat ik een van de weinige was die er nog niet af wilde, en zo onzeker was zonder reden, omdat ik het al heel goed deed. Cor had heel weinig tijd en heeft een zeker moment met mijn moeder gevraagd, nieuwsgierig ben ik er bij gaan staan. Ik mocht hem beschouwen als eigen paard, en hem bezoeken en rijden wanneer ik wilde, zonder extra te betalen. Hij vertrouwt me volledig en vindt het blijkbaar heel goed tussen ons gaan! Blij dat ik was :')

Nu rijd ik hem dus twee keer per week sowieso en kom ik wanneer ik tijd heb longeren/iets anders of rijden. Wat het natuurlijk alleen maar beter maakte.

Dit was niet echt een jaaroverzicht maar meer een stuk waarin ik jullie duidelijk wil maken dat je niks van negatieve energie moet aantrekken, en alleen maar vooruit mag kijken.

Terug stappen mag, maar omkijken is absoluut uitgesloten!

Tweede keer rijden, echt waardeloos, maar ik durfde wel!
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Afbeelding

<3 Ik heb ontzettend veel verschillende gevoelens voor dit paard, zijn baasje en alle andere geweldige persoontjes die me hebben geholpen en me steeds weer in dat zadel hebben geduwd <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een zelfgemaakt gedichtje:

Ruiter en paard,

De vriendschap,

De blijdschap,

Zo trots,

Zo mooi,

Wild briesende neusgaten,

Drijvende benen,

Gespitste oren,

Een harde hinnik,

Alleen ik zou jou horen,

Jij mij verstaan,

Niks komt er tussen,

Geen mens zal dichterbij komen,

We hebben geklommen,

En zijn er gekomen,

De vriendschap,

Zo trots,

Zo mooi.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 06:57

Respect voor je doorzettingsvermogen. Niets is zo moeilijk als wanneer anderen je blijven neerhalen..
Maar jij mag heel trots zijn op jezelf. Je hebt naar jezelf en je paard geluisterd en dat is wat telt. Blijf dat doen. Jullie komen er wel!

(en aan je stalgenoten ga ik geen woorden vuil maken :x )

Iris82

Re: Terugstappen mag, omkijken is absoluut uitgesloten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 07:16

Heftig hoor! Leuk paard. Zeker niet de meest voordelige bouw om op te rijden maar je krijgt zo te lezen prima begeleiding. :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 08:45

Dreams en Iris, ontzettend bedankt:D

@Dreamy, hoeft ook niet nee, sommigen weten vast wel ze soms stom bezig waren/zijn.

@Iris, nee dat is zeker waar maar het is echt een schatje:)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:54

Wat goed van je! Ik vind het trouwens een heel mooi paard om te zien, laat ze maar kletsen!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 08:57

Hhilde schreef:
Wat goed van je! Ik vind het trouwens een heel mooi paard om te zien, laat ze maar kletsen!

Dankjewel, ik vind het ook inderdaad een mooi paard, je ziet wel dat hij lomp is, maar verder vind ik hem wel mooi ja:)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:01

Heel mooi topic! Ik zit in een soortgelijke situatie, dus ik snap je heel goed!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 09:03

Larissajulia schreef:
Heel mooi topic! Ik zit in een soortgelijke situatie, dus ik snap je heel goed!!

Dankjewel ik stuur je even een PB want ik heb een vraagje :)

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:06

Waw wat een verhaal!
Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen.
Nog veel geluk en plezier samen!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 09:07

@Lynnc, dankjewel! We zullen zeker plezier maken:D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:10

Is een ouderwetse gelderse of niet?

Ik vind m leuk, ik hou wel van lomp <3

Knap dat je gewoon hebt doorgezet en wat leuk te zien wat je allemaal heb bereikt.

Lekker blijven genieten!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:13

Haha had je net al een Pb gestuurd :P

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:15

Gaaf dat het nu zo goed gaat. Knap hoever dat je bent gekomen!

Maar kruip wel een beetje uit die slachtofferrol. Gewoon je eigen ding doen en er niet een al te groot drama van maken.

Je stalgenoten willen je vast helpen omdat je huilend op het paard zit, je moet natuurlijk zelf weten wat je ermee doet. Heb je ook les?

Probeer je ook een beetje in de andere mensen te verplaatsen, ik kan me niet voorstellen dat die mensen erop uit zijn om alleen je te pesten.

Ik ga ook niet met mijn paard zomaar langs elk paard, heeft niks met jou of het paard te maken maar het blijven beesten.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:17

Ik reageer niet snel in topics, maar ik wil je zeggen dat je een topper ben met heel veel doorzettingsvermogen! Laat je niet gek maken wat andere van je denken! Volg je eigen gevoel en dat komt het altijd goed! Een leuk paard om te zien! En lomp? Agh dat is die van mij ook, maar des te leuker zijn ze!

Ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten. Zo vaak uitgelachen, want heus ging ik met zo'n dikke, lompe, luie tinker lessen en wedstrijden rijden. Maar toen ik een paar jaar later hoger eindigde, wist ik hier heb ik al die tijd voor gewerkt. Laat ons maar ons ding doen op ons tempo. Nu ben ik 13 jaar verder met haar en is ze al 5 jaar mijn eigen pony en zijn we een sterk team. We kunnen alles samen. En nog denken sommige mensen het beter te weten! Lekker laten gaan!
Laatst bijgewerkt door femke_harley op 28-11-15 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 09:18

S_en_Z schreef:
Is een ouderwetse gelderse of niet?

Ik vind m leuk, ik hou wel van lomp <3

Knap dat je gewoon hebt doorgezet en wat leuk te zien wat je allemaal heb bereikt.

Lekker blijven genieten!

Jaw Gelderse ja!
Bedankt voor je reactie!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 09:23

Amaranth7 schreef:
Gaaf dat het nu zo goed gaat. Knap hoever dat je bent gekomen!

Maar kruip wel een beetje uit die slachtofferrol. Gewoon je eigen ding doen en er niet een al te groot drama van maken.

Je stalgenoten willen je vast helpen omdat je huilend op het paard zit, je moet natuurlijk zelf weten wat je ermee doet. Heb je ook les?

Probeer je ook een beetje in de andere mensen te verplaatsen, ik kan me niet voorstellen dat die mensen erop uit zijn om alleen je te pesten.

Ik ga ook niet met mijn paard zomaar langs elk paard, heeft niks met jou of het paard te maken maar het blijven beesten.

Bedankt voor je reactie:)
In de OP heb ik gezegd dat mijn moeder me lesgeeft, ook krijg ik soms van een andere instructrice les.
Het punt is dan ook niet dat ze hun paard niet vertrouwen, want alle combinaties gaan in onze stalling goed, maar dat ze denken dat Raymond uithaalt. Dat is dus niet waar, er kunnen wel meerdere paarden langs..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:24

Toppertje!!!! +:)+

Wat ik van Raymond vind weet je al. Tis een ouderwetse Tuiger. Misstaat niet tussen de Gelderse. Ik vind hem prachtig dus. Een trotse Gelderse vos.

Helemaal gelijk een paard moet je in z'n waarde laten.

Goed gedaan en laat iedereen maar l*llen.
Als ze over je praten,...dan gaat het goed met je.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 09:29

@NatasjavE, je hebt helemaal gelijk!
En wat je van Ray vind weet ik inderdaad al!
Wilde dit graag even van me afschrijven, niet om zielig te zijn, maar juist omdat ik trots ben.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:12

Jeejtje wat een lang verhaal. Je bent wel een doorzetter en dat is goed maar zoals eerder gezegd kruip uit de slachtoffer rol. Jij maakt alles heel persoonlijk in je OP terwijl mensen alleen maar willen helpen. En tuurlijk is het aan jou of je wel of niet iets met advies doet. Dat het goed is gekomen op de manier hoe jij het gedaan hebt wil niet zeggen dat andere mensen geen goed advies hebben gegeven. Natuurlijk is in de krul trekken niet goed maar als jij er af valt omdat je misschien helemaal geen teugel contact had kan ik me voorstellen dat iemand zegt dat je de teugels korter moet nemen (alleen een voorbeeld).

Ik denk dat iedereen jou met de beste bedoelingen wou/wil helpen. Als ik iemand meerdere malen huilend op het paard zie en weet dat ze er al een paar keer afgevallen is zou ik ook advies geven.

Zoals je in het OP over komt ben je heel overtuigd van je eigen kunnen en volg je heel erg enkel en alleen jou eigen gevoel/mening maar vergeet niet dat je heel jong bent en nog maar 2 jaar rijd op een volgens jou zeggen redelijk groen paard. Dat betekend dat er (ook bij jou op stal) mensen rond lopen met veeeeeel meer ervaring dan jij. Het is niet verkeerd om soms wat van een ander aan te nemen of te proberen. Ik hoop dat zoals je in het OP over komt naar je stalgenoten je in het echt niet zo op ze over komt iig.

Jullie zullen vast ver komen maar vergeet niet dat je moeder en jjj niet de enige zijn met verstand van paarden en mensen gewoon het beste met je voor hebben.

Ik loop met een paard ook niet achter een paard langs dat ik niet vertrouw. Dat heeft niks met de eigenaar te maken en misschien doet het paard niks maar als ik het niet vertrouw doe ik het niet. Niks ergs aan, ieder zijn eigen keuze.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:16

@Awwijk, ik vind mezelf echt niet zielig, en voel me niet een slachtoffer ofzo. Ik heb begeleiding van meerdere mensen, dus doe zeker niet alles alleen. Ik heb bijna elke week les en heb het dus zeker niet alleen gedaan. Dat is dus waarom ik zo blij ben met alle mensen die me helpen.

Ik zat overigens huilend op mijn paard omdat iets niet lukte, niet omdat ik bang was. Er zijn geen mensen geweest die dan naar me toe zijn gekomen, alleen mijn moeder omdat zij mij les gaf. Ik vind het fijn om tips te krijgen, maar van vele stalklanten krijg ik geen tips, enkel commentaar. Dat is wat mij stoort.

Edit; ik ben gewoon vrienden met sommige stalklanten, zeg tegen iedereen vriendelijk hoi. Krijg ook altijd een hoi terug. Ze hebben gewoon iets tegen mijn paard en willen dan niet naar mij luisteren, dat kan best vervelend zijn. Nu gaat het al sociaal veel beter op stal.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:24

De reden waarom jij huilend op je paard zit maakt voor mensen niet uit. Als jij aan het huilen bent spreekt zich dat rond en willen mensen soms gewoon advies geven/commentaar, noem het Hoe je wil. Ik wil alleen maar zeggen dat mensen het waarschijnlijk niet slecht bedoelen al zie jij het als commentaar (waarschijnlijk omdat het jou mening niet strookt)

Fijn dat de sfeer iig beter is op stal momenteel en dat het goed gaat.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:28

Dat zou best kunnen zijn, maar dan zal het wel een beetje banketstaaf zijn als ze nog steeds in mijn gezicht zeggen hoe lelijk hij is. Ze weten hoe leuk ik hem vind. Ik vind het heel logisch dat ze niet naar me toe komen als ik huil aangezien ik bijna nooit alleen rijd en er dus altijd wel iemand in of bij de bak is:)

Ik wilde dit gewoon van me af schrijven omdat het nu zo goed gaat, mentaal, sociaal en fysiek:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:02

Ik vind het een heel mooi paard. Een type dat helaas zeldzaam is geworden omdat er niet veel meer aangespannen gereden wordt. /3 :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 19:11

anjali schreef:
Ik vind het een heel mooi paard. Een type dat helaas zeldzaam is geworden omdat er niet veel meer aangespannen gereden wordt. /3 :j

Klopt, maar hij heeft ook echt geen bouw voor bijvoorbeeld springen. Dressuur zou nog wel kunnen maar daarvoor zou dit type vaak teveel op de voorhand lopen. Doet deze ook, maar daar trainen we op.

Afbeelding

Hier zijn ze in hun tweespan, de linker is Ray.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:28

Nou, is dat een prachtpaard of niet soms?! :j *\o/*