Met mijn grote zwarte parel voor de lens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotjekusjex

Met mijn grote zwarte parel voor de lens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:12

Afbeelding
Dit is mijn grote zwarte vriend Melle. Het is een fries van 18 jaar (te zien aan zijn mooie grijze hoofd en snor :j ). Jetske Mulder is langs geweest om foto's te maken van Melle en mij op de zandverstuiving in 't Harde. Ik ben erg blij met het resultaat <3

Afbeelding

Hij kan nogal moeilijk stil staan :+ Zodra hij begint met lopen dan wil hij alleen maar gaan, vooral op de zandverstuiving vind hij dat erg leuk.

Afbeelding

Hij kon eindelijk 5 tellen stil staan _/-\o_

Afbeelding

Een klein stukje draven dan maar

Afbeelding

Hij wou zelfs nog een kusje van me <3

Afbeelding

En een paar rij foto's heb ik ook nog :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat waren de foto's alweer. Ik heb genoten met mijn grote vriend (ondanks de ontzettende zere voeten van het rondjes draaien en lopen door het zware zand). :P
Laatst bijgewerkt door lotjekusjex op 16-11-15 22:25, in het totaal 4 keer bewerkt

Sara_4027

Re: Met mijn grote zwarte parel voor de lens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:13

ik zie geen foto's

lotjekusjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:25

Ik kreeg ze er niet goed bij, maar nu staan ze er op Sara :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:28

leuke foto's! maar ik vind het paard wel heel mager. zelfs zo mager dat ik er zelf niet op zou gaan zitten.
overigens geloof ik wel dat het een gebrek aan spier is hoor, maar een paar kilotjes extra zou geen kwaat kunnen. :)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:30

Wat een mooie foto's! Complimenten, jullie vriendschap straalt van het scherm!

Ik vind je zwarte grote vriend wel wat schraal. Is geen kritiek, maar als je een paard elke dag ziet kan je missen dat ze mager worden. Daarom een vriendelijke tip. Geef je hem wat extra seniores priores (slobber) van me?

lotjekusjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:32

Ja dat is een beetje het probleem, dit is zijn bouw. Hij krijgt ontzettend veel voer en er is een DA bij geweest die ook zegt dat het niet aan het voeren ligt maar er verder volgens hem geen probleem is en dit echt zijn bouw is. Hij komt niet aan wat we ook proberen. Hij krijgt 3 maal daags een dikke plak met hooi, hij krijgt speciaal brok en slobber

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:44

Leuke foto's! al vind ik het paard ook erg mager :(
Het zou goed kunnen dat hij Cushing heeft? die blijven vaak ook erg mager? Ik vind het maar vreemd dat ze zeggen dat het aan z'n bouw ligt, als het daar aan lag had je alleen een iets smallere borst en of kont gehad maar geen ingevallen buik en ribben te zien.
Ik zou het er niet bij laten zitten hoor, tis echt niet gezond.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:06

Als ik je lieve paard zo zie ga ik helemaal mee met Dniezj. laat hem een keer op Cushing testen joh, ik weet niet of het nu nog gratis is trouwens maar anders kost het alleen voorrijkosten.

Aangenomen dat ie papieren heeft die kloppen, en hij niet gewoon veel ouder is.

Verder vraag ik me af hoe dik de dikke plak hooi is? 3 plakken hooi is echt niet bepaald veel voor zon groot paard, mijn merrie krijgt dat in 1 voerbeurt. :oo Zon paard hoort op onbeperkt, goede kwaliteit hooi of voordroog te staan. :)

Zo voeren dat hij geen stro eet en er soms nog plukjes in de stal liggen. :)

Wel hele mooie fotos, jullie band spreekt er mooi uit!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:10

lotjekusjex schreef:
Hij krijgt 3 maal daags een dikke plak met hooi, hij krijgt speciaal brok en slobber

Vervang de slobber eens door seniores priores van subli, is ook een vorm van slobber maar speciaal voor oudere paarden of paarden die lastig op gewicht te houden zijn. Wat voor hooi krijgt hij? 3 plakken lijken mij niet echt veel voor hem.
Mooie foto's!

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:57

Mooie foto s!

Alleen ik ben het met mijn voorgangers eens, Hij is erg schraal. Zelf heb ik een 22 jarige ruin en die heeft ook wel eens inval momenten. Kreeg als advies luzerne bij te voeren en merrie brok (ivm de eiwitten, oudere paarden nemen dit minder goed op) Hij deed het daar super op. Nou scheelt goede kwaliteit kuil/hooi ook enorm! Bij mijn vorige stal kreeg hij onbeperkt kuil maar viel in! Inmiddel bij de nieuwe stal veel betere kwaliteit voer en hij is alweer flink aangekomen! (hij staat ook niet meer op merriebrok maar gewoon een basisbrok)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:31

Ik vind hem ook erg schraal. Bij mij op stal staat een fries die nog 10 jaar ouder is en zijn gewicht is prima.
Krijgt ook onbeperkt hooi :) Ik zou hem dat ook aanbieden, slobber inderdaad vervangen door Seniores Priores of bietenpulp. Slobber vind ik meer een vieruurtje dan echt iets waarvan ze aankomen.
Testen op Cushing is ook geen slecht idee.

Hij ziet er nog wel heel fit uit, dus dat is wel goed! Leuk paard!

lotjekusjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 12:44

Bedankt voor de tips! Ga hem er zeker op laten testen en seniores priores toevoegen aan zijn menu :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:49

Ik vind hem een stoere uitstraling hebben op de foto's!

Bietenpulp vind ik een goede en goedkope dikmaker. Twee maal daags een emmer geweekte emmer met pulp doet wonderen. Daarnaast klinkt drie plakken hooi als erg weinig maar dat is natuurlijk afhankelijk van de plakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:05

Heb je zijn bloed al onderzocht?

Hij is niet alleen veel te mager maar lijkt ook veel te snel te verouderen, dat heeft niet veel met bouw te maken.

Ook zou ik op z'n minst gaan voor onbeperkt hooi, dat heeft hij nodig.

Je bent vast erg goed voor je paard dat zie je aan de foto's :) maar vanaf een bepaalde leeftijd vergen ze soms meer speciale zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:10

Is er al eens gekeken of hij geen slokdarmverslapping heeft?
Komt bij Friezen vaker voor en dat kan een reden zijn waardoor ze niet aankomen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:10

Waauw, gave foto's! :D

Ik vind zijn gewicht nu niet onmiddellijk alarmerend, maar wel iets om wat extra aandacht aan te besteden :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:21

Robin_S schreef:
Ook zou ik op z'n minst gaan voor onbeperkt hooi, dat heeft hij nodig.

Inderdaad, hooi is de basis. 3 plakken hooi per 24 uur zijn nog geen 5 kg. Je paard heeft zeker het dubbele nodig. Ik zou dit hier overleggen met de stal en indien ze het rantsoen niet verdubbelen een andere stal uitzoeken. Ik heb mij ook al enkele keren laten afwimpelen dat mijn paarden meer als genoeg kregen en het aan hen lag (kon na 8 weken de ribben tellen) en ik hen maar paar kilos extra krachtvoer moest geven. Gek dat ik nooit problemen heb ondervonden om mijn paarden op gewicht te houden als ik zelf het voerbeleid in de hand heb. Daar komt dan zelfs geen krachtvoer aan te pas. 3/4 baal hooi per dag en taddaaaaaa :D
Krachtvoer is een aanvulling op ruwvoer en niet omgekeerd. Paarden kunnen prima zonder krachtvoer, ruwvoer is het belangrijkste.

maflingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:26

leuke foto's

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:27

lotjekusjex schreef:
Bedankt voor de tips! Ga hem er zeker op laten testen en seniores priores toevoegen aan zijn menu :)

Top meid! succes! :o

Zillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:29

Mooie Fries!! Gave omgeving ook om foto's te maken! Waar is dat?

Dat probleem met aankomen ken ik wel. Mijn Fries, 17 jaar, komt moeilijk aan.
Hij is van voor tot achter, van boven tot onder helemaal binnenstebuiten gekeerd en gecheckt op alles. Het enige wat daar uit kwam was een kleine worminfectie wat elke paard weleens heeft.
Hij heeft een wat hogere verbranding dan andere paarden en krijgt daarom wat vetter voer.
Ik voer hem nu Pavo Sportsfit. Dat bevat meer ruw vet dan dan de meeste voersoorten en dat is waar het om draait. Daarnaast krijgt hij als extra een paar x per week Pavo Slobbermash. Ook hoger ruw vet gehalte en daarbij ook heel lekker.
Verder krijgt hij, net als de rest van onze paarden,(niet de pony's) onbeperkt hooi. (verpakt op rol) Dit is hooi wat 6 weken heeft kunnen 'afsterven' en ik dan ga voeren. Nu weet ik dat de meeste mensen daar niets van moeten weten, maar ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Hij is echt geen topsportpaard hoor, bij lange na niet, maar hij doet het prima op dit menu.
Elk half jaar worden onze paarden nagekeken, als een soort APK. En dat is elke keer prima. Veearts tevreden, paarden tevreden en wij tevreden.

Succes! IK hoop dat jullie nog heel lang van elkaar mogen genieten! :D

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:52

Mooie foto's! Leuk stel zijn jullie samen :j

lotjekusjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 00:13

Dit is op de zandverstuiving in Doornspijk (Gelderland). Het is zeker een aanrader om een keertje te gaan rijden ook de bossen en de heide er omheen is erg mooi :)

Hij staat nu op onbeperkt hooi en ook krijgt hij vanaf vandaag 2 maal daags bietenpulp als extraatje. Hoop dat het helpt. Ontzettend bedankt iedereen! :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:28

Wauw TS wat pak jij alles positief op en wat fijn dat je ook Iets doet met de feedback :)

Je hebt een prachtig dier, veel plezier nog met hem!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:39

Zoals meerdere mensen zeggen hij is wat aan de dunne kant.
Heb je zijn gebit na laten kijken?? Door een tandarts die goede verlichting heeft om in de mond te kijken??
Je weet nooit wat je daar vind en mss ligt daar wel de oorzaak.

lotjekusjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 08:05

Ja zijn gebit is 2 weken geleden nog nagekeken. Daar is niks mee aan de hand ;)