De mooie verhalen waar je als klein meisje in geloofde omdat je ze in de penny las..
Hoe jij later ook wilde zwarte hengsten zou temmen, alles altijd goed kwam, je verzorgpony's altijd door de eigenaar aan jou werden gegeven, en je ouders opeens spontaan door een actie genoeg geld hadden om een stal of manege te bouwen.. tja we kennen ze allemaal... Totdat we pats boem opeens in de realiteit zijn... die dan soms toch iets minder mooi is dan het altijd leek... maar de penny verhalen? misschien bestaan ze toch...
2012,
Ik was 14 jaar, reed al 2 jaartjes op een boerderij ergens op het platteland, een plek waar ontzettend veel paarden stonden. Iedereen kenden elkaar en zo hadden we ons eigen paardendorpje. Ergens begin 2012 kwam er 1,5/2 Jarige haflinger bij ons op 'stal' . Van de markt, een dikke rebel die niet echt meer in de mensheid geloofd en vooral zijn eigen plannen trok. Een lief hart, maar meestal moest je vooral maken dat je het land uitkwam voor Zorro in de buurt kwam
6 mei 2012 werd ik gebeld door de eigenaresse die ik via via wel een beetje kende, of ik Zorro wou verzorgen. En het antwoord? JA natuurlijk!
1.

Helaas leek het allemaal iets minder succes vol, ik kreeg regelmatig van de staleigenaar (een echte nuchtere boer) te horen dat het gekkenwerk was.. ja ik kwam ook regelmatig om een pleister te vragen omdat ie me gebeten had.. of ik liep mank na een trap.. Zorro was vrij dominant en opdringerig, soms een engeltje maar als hij het zo in zn kop had ging het zo, regelmatig kwam die kwaad op je af, steigerde, beet , trapte , drukte je plat met al zn gewicht... een normaal dagje stal was toendertijd thuis komen met blauwe plekken, schrammen, bloedneuzen of kneuzingen. Maarja diehard penny ging ik verder...
2.

Maar langzaam ging het beter, hij had zn momenten... maar er werd ook plaats gemaakt voor veel mooie momenten.. iemand zei mij toen "hij veranderd niet omdat je hem traint.. maar omdat je om hem geeft, je accepteerd hem en geeft hem een kans om te zijn wie hij is" en nu denk ik dat dat klopt.. dat was alles wat hij nodig had.. iemand die grenzen gaf maar vooral plezier had.. met hem wou werken en niet wou dat hij voor iemand werkte..
3.

We hadden een geweldige zomer, je ging mee op buitenrit naast mijn andere verzorg haf, je werd steeds meer 'jezelf'.
In de winter verplaatste je naar een andere stal, jij nam afscheid van je vriendjes en de boerderij en ik van mijn andere verzorgpony en alle meiden daar.. maar we gingen ervoor! Op stal werd je wel weer een beetje een boefje... ik vergeet nooit meer dat je op stal stond en losliep.. ik liep naar je stal.. ik had de deur toch goed dichtgedaan? had ik ook maar jij had rustig de deur eruit geduwd.. OEPSSSSS
We gingen rustig verder, deden veel grondwerk, je leerde vrijheids dressuur en hadden plezier!
2013 begon en we gingen rustig verder op deze manier.

https://www.youtube.com/watch?v=6YC9lKj ... ufkKngo-WQ
In de zomer van 2013 was je 3 jaar.. tijd om eens rustig te beginnen met inrijden... wat geen probleem was! opstappen en wegrijden! Na 6x gingen we al op buitenrit, niks was te gek... Na een maandje reden we zonder hoofdstel door de bak.. Wat was ik trots op jou die zomer...
https://www.youtube.com/watch?v=FOvIH6q ... Q&index=59
4.

5.

6.

7.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56BAD0FF
De winter verhuisde je weer... naar de manege waar ik al 1x in de week lesde!
We reden onze eerste onderlinge wedstrijdjes en werden alleen maar eerste

We kachelde rustig verder maar vanaf het moment dat je ingereden was begonnen de tegenslagen...
Mijn zadel was niet goed, je sprong over een hek heen en viel... we kwakkelde elke keer tussen alles en niks.. we maakte nog veel lol maar het rijden kwam er steeds niet van ...
https://www.youtube.com/watch?v=RWNNSxF ... ufkKngo-WQ
In de zomer van 2014 verhuisdje je .. weeer! Dit keer naar de dressuurstal waar ik ondertussen een jaartje reed.. Zo had ik alles op 1 plek en dat maakte het een stuk makkelijker. Dit jaar werd duidelijk dat je eczeem had.. je had veel last en de hele zomer heb ik je weer 'weggezet' nog steeds speelde we, en deden we dingen.. maar we kwamen niet verder, alles liep elke keer tegen als we goed op weg waren.. ik besloot je die zomer weg te zetten, niet meer te gaan rijden.. af en toe een ritje voor de fun en verder plezier maken. Toen je op stal kwam wouden we weer beginnen.. het had tijd nodig.. je had last van je eczeem zat niet lekker in je vel en was jezelf niet...
(foto's van deze jaren laat ik even achterwegen, zijn er teveel en te weinig en kan de juiste niet vinden, 2015 bewaren we ze voor!) Maar wel even een kort filmpjes dan
https://www.youtube.com/watch?v=0fpqPBt ... ufkKngo-WQ
2015.

We waren langzaam bezig, maar echt lekker ging het nog niet.. we waren het een beetje kwijt nog steeds liep het allemaal niet lekker.. maar wel langzaam kwam dit voorjaar/zomer jij weer terug!
1 juni hadden we een fotoshoot, met Julia Vianen en Suzanne Koetsier! Gigantische gave foto's!
8.

9.

10.

We waren weer op weg.. we hadden de hoop! We zouden terug komen...
En nooit hadden we gedacht dat dit onze 'afscheidsshoot' zou worden..
Je moest weg, het werd de eigenaresse te duur, ik zette alles op alles maar voor mij was de mogelijkheid er niet om hem over te nemen... Ik trok mijn handen ervan af.. Ik nam afscheid.
Ik zet deze tekst met video op facebook..
Het was klaar.. einde hoofdstuk. Dag penny verhaal.. Dag Zorro...
'It's been a long day without you my friend,
And I tell you all about it when I see you again.
We've come a long way from where we begun,
I tell you all about it when I see you again,
When I see you again...'
Mijn aller aller aller liefste Zorro vriendje,
Een brok in mn keel en tranen in mn ogen..
Vertel me hoe het kan dat dingen zo snel veranderen?
Vertel me waarom jij niet bij me kan blijven...
Zoveel vragen en veel te weinig antwoorden...
Lieve gekke eenhoorn, ik zal niet vertellen hoe leeg en verloren ik me voel als ik me probeer voor te stellen hoe het is als je weide leeg is, de stal niet gevuld. Mn spullen op marktplaats gaan en ik in een leven zonder jou sta. Geen vrolijk warm welkom als ik op stal kom, geen kusjes in mn gezicht, niemand met genoeg nek en haar om in uit te huilen, niemand die gekke bekken staat te trekken en me altijd weer aan het lachen krijgt, niemand...
Ik wil je bedanken, voor alles wat je voor me hebt gedaan. Afgelopen 3,5 jaar. Ik herrinner me nog al te goed onze eerste maanden, ruzie ruzie ruzie... een echte terrorist was je, hoeveel blauwe plekken, kneuzingen en wonden ik wel niet opliep van een 'gewoon dagje stal'. Hoeveel mensen me niet voor gek hebben verklaard dat ik als 'klein meisje' aan jou begon, maar kijk waar we zijn gekomen. Als ik naar je kijk ben ik trots, ik noem je niet voor niks mijn paardenkindje.. Ik heb je opgevoed, zien groeien, beter zien worden en alles geleerd wat je nu kent, ik ben trots op je lieve Zor... Hoe je me langzaam in je leven hebt gelaten, nog steeds met vallen en opstaan, bloed zweet en tranen. Maar zoveel adembenemende momenten. De eerste keer dat ik een zadel op je rug legde, de eerste keer dat ik op je rug stapte, de eerste buitenrit, zoveel hoogte punten, elke dag was een hoogte punt met jou. Ondanks dat we zoveel moeilijke momenten hebben moeten doorstaan, van jou kant en van mijn kant.. We hebben niet opgegeven. Ik herrinner me nog dat iemand me ooit zei 'jij haalt het beste in die pony naar boven, maar niet door hem te trainen... door van hem te houden, en te geloven en niet op te geven, je geeft hem een kans om te zijn wie hij wil zijn.' en nu ik op dit moment erover nadenk, ja misschien is dat waar.. Maar ook jij hebt het beste in mij naar boven gehaald vriend, je hebt me uitgedaagd, me ervaringen gegeven, en vooral ben je mijn grote vriend geweest, mijn steun en toeverlaat. Jij was er altijd... Het afgelopen jaar was moeilijk, wij allebei zijn onzelf verloren, maar als ik nu naar je kijk zie ik een blije pony, die geniet van zijn leven en die weer zin heeft om dingen te doen. Dingen die ik zo graag met jou had willen doen, onze toekomst was uitgestippeld. Na onze lange moeizame dip waren we back on track, klaar om ervoor te gaan. We hadden er allebei zoveel zin in.. Maar lieve Zorro, ik heb voor je gevochten alles gegeven, ik wil je niet kwijt vriendje maar ik heb geen keus. Ik heb mijn race gelopen en ik hoop dat jij de jouwe nu gaat lopen. Ons verhaal was nog niet af, een half geschreven boek met nog zoveel lege bladzijden, ik kan hem niet dichtdoen, ik kan je niet loslaten maar ik moet. Het spijt me buddy, dit was het. Het gaat je goed, ik hou zielsveel van je en ik ga je missen... good and bad.
This is the final goodbye, Thank you for being my buddy, for giving me a reason to keep going, for giving me so many expierence, for giving me everything that I could ever wish for, For giving me something that I'd hoped to give you forever, For being my constant when everything around me was changing like a big black storm, Thank you for simply being you.
I will always remember you. You are worth remembering, and our memories are worth the pain and emptyness that's coming in the end. "If we have them, we lose them, but it's better to lost and love, than to have never loved at all" . Be safe my friend, I'll miss you in every beat of my heart. I love you.
https://www.youtube.com/watch?v=8XWentoXfho
De dagen gingen voorbij, de weken.. ik zag je op stal hoe je elke keer als ik mijn merrie pakte de hele stal liet horen dat je het er niet mee eens was.. en langzaam zag ik de glans uit je ogen verdwijnen... ik miste je.. het mn hart brak elke keer dat ik je zag..
Maar wat is een penny verhaal zonder 'happy ending' ?
Je was "verkocht" maar bij de keuring liep je niet helemaal lekker, je ging van DA naar DA, op ijzers etc etc... veel gedoe en het was nog steeds te duur voor je eigenaresse..
Ik kreeg de kans om je toch over te nemen, ik wist het niet.. ik had afstand gedaan, ik kocht een kreupel paard, met eczeem en veranderd in een ongeleid projectiel.. waar zou ik aan beginnen? krom gaan liggen voor jou? niet wetend hoe het met je zou uitpakken en of wij weer konden worden wat we waren? maar kon ik zomaar opgeven na al die jaren? Ik wist het niet maar 31 augustus hakte ik de knoop door.. 3 dagen later tekende ik een contract en haalde ik je paspoort op! De champagne werd geschonken en ik zat in een droom.. je was van mij...
Dik 2 maand geleden, ondertussen ben ik je 2 weekjes weer rustig aan het oppakken, we hebben nog een lange weg te gaan, soms vraag ik me af waar ik aan begonnen ben.. maar toch ondanks dat we nog zo ver van elkaar af staan, voel ik me meer verbonden dan ooit.. Elke dag als ik naar je kijk word ik weer verliefd op je.. want wat houd ik toch van mijn knappe vent (al is ie niet heel knap nu
) We nemen de tijd, we zien wel waar we komen, ik houd me niet bezig met de toekomst, ik geniet van het moment.. hier en nu met jou
11.

Je bent mijn eigen sprookje, het boek gaat weer open en we gaan de rest verder schrijven.. met ups and downs..! als hoop ik dat we na afgelopen 2 jaar de tegenslagen even links laten liggen en we weer vol kunnen knallen zoals we altijd zouden doen.. Rome is niet in 1 dag gebouwd, net als onze dromen.. maar we houden ons hoofd overeind en gaan het aan.. Samen

12.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56B3DD21
Lieve Zor, mijn grote dikke pennypony! Bedankt voor alles wat je me afgelopen 3,5 jaar hebt gegeven, wat je me hebt geleerd... Ik ben dankbaar.. zo ontzettend dankbaar. Je bent mijn spiegel, rots in de branding, je leert me lessen die niemand anders kan.. Ik leer elke dag nog van je niet alleen op het gebied van de paarden, maar over mezelf, mijn doelen en wat ik eigenlijk echt wil. Ik heb vooral geleerd door jou en onze hele reis dat je sommige dingen niet kan plannen en je de toekomst niet altijd kunt voorspellen. Soms moet je alles loslaten en genieten van het hier en nu.. iets waar ik mezelf nog regelmatig op betrap, maar je slaagt er vast weer in om me dat te leren !
"I'll use you as a warning sign
That if you talk enough sense then you'll lose your mind
I'll use you as a focal point
So I don't lose sight of what I want
I've moved further than I thought I could
But I've missed you more than I thought I would"
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56C41557
Wat super voor jullie! Helemaal verdient
Thanks!!!!!
Het is jullie gegunt!