Oh oh... Giga Houtwurm Hepsie, aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Oh oh... Giga Houtwurm Hepsie, aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:03

Oh oh, sinds dit weekeinde is Hepsie 's nachts naar stal verhuisd en heeft een nieuwe vriend gevonden, Hector de Clydedale.
Hij is een hele vriendelijke buurman en probeert Hepsie op d'r gemak te stellen.
Maar.. Heps is nog niet gewend aan het binnen wonen en heeft een nieuwe hobby, houtbewerken 8)7 >;) :roll: ..
Vandaar haar bijnaam op dit moment.. Giga houtwurm...

Wat onschuldige snuitjes <3 allemaal niet kunnen uitvreten.. 8-) of is het aanvreten???
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(en ja, tikfout heb ik gezien)

Kleine druktemaker staat dus nu 's nachts binnen in een stal en is het daar nog niet helemaal mee eens, je ziet haar wel elke dag een stuk rustiger worden met binnen staan.
Kleine blonde ADHDer....
En ik had zo keurig met een schuurpapiertje alle splintertjes eraf geschuurd... arggghhh!!!
Nu heeft ze een wilgentak gekregen, maar ja, ze had al een bal.. een boei.. een voerbak.. dat hout moet wel heel lekker zijn. (het is gelukkig wel heel zacht hout, maar daar zit hem vermoedelijk ook het probleem.)

Hier nog druk druk druk druk 1e avondje, met en eten en hinniken en heen en weer lopen en eten en hinniken en en en. Gelukkig is dat elke dag minder aan het worden en vanavond stond ze heel rustig op stal.
Ze heeft er de afgelopen nachten ook gewoon liggen slapen, dus ze blijft niet doorgaan.
Afbeelding

Buiten zetten gaat verder prima, net alsof ze er al jaren staat.

Voorheen stond ze bij Sjol in de uitloop, maar mamma Sjol is niet zo lief (hoeft alleen maar chago te kijken en weg is ze) voor d'r dochter die heilig respect voor d'r mams heeft en durft dan de container niet uit. Dus samenwonen was op lange termijn geen optie. (in de wei geen probleem)
Afbeelding

Terwijl ze zo'n blije vrije vogel is.
Afbeelding

En naast blije vogel, bijzonder lief dier!!! Maar dus nu wel een Giga Houtwurm!!! :x
Afbeelding

tamary

Re: Oh oh... Giga Houtwurm Hepsie, aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:09

Meer bever dan houtwurm :D , houtwurm kan niet zoveel op.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:09

Dat Woody Woodpecker het maar naar d'r zin gaat krijgen daar, met haar grooooote nieuwe vriend!

Leuk om die controlemomentjes te zien in de video. Doe ik ook altijd, met die wilde Arabisch volbloed van me :Y)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:10

Ahhh wat is en blijft ze leuk. Net zo'n ondeugd als mijn Mette.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:10

Wat een prachtige fjord!!!
Maar wat is ze druk, ook aan de hand vind ik haar wel een beetje fel. Doe je grondwerk met haar?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:17

Wat is het toch een lekker ding he....

Alles went dus op stal staan vast ook. Ik was er ook bang voor met mijn 3 jarige, nog nooit een stal gezien .... Denk die gaat ook haar stal even professioneel verbouwen, maar die staat in haar stalletje alsof het de normaalste zaak van de wereld is :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:20

@Klaas.
Het is een kleine drukke dribbeltante die altijd blij is *\%/*
En nee, doe geen grondwerk.
Ze staat al tijden stil, eigenlijk sinds begin juli, met tussendoor alleen af en toe buitenritje (zoals in het filmpje, waar ze dus gewoon na lange tijd er een zadel op gooit en kunt gaan rijden) en paar keer gelangeleidseld. Heeft ondertussen alweer dik anderhalve maand niets gedaan.

Aan de hand is ze hier wat druk, normaliter is ze wat rustiger, maar het is nogal een drukke blije vogel :+ :D en daarom vind ik haar ook zo leuk.
Ze is namelijk wel heel makkelijk in goede banen te leiden, was overigens de 1e x dat ik haar zelf buiten zette sinds haar naar binnen verhuizen.
(zie einde van filmpje, die alles nogal extrovert uit))

@SJ, als ik zie hoe rustig ze nu al op stal is zie ik ook verder geen problemen, had haar in gedachten er al bokkend al in zien staan en pogingen doend om over deur te klauteren, dat heeft ze gelukkig allemaal niet gedaan. Is even wennen.. of je nu 3 bent zoals die van jou, of AL 4... zoals de Heps.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:22

Sjolvir schreef:
die alles nogal extrovert uit

Het is een Arabier in Fjordenkleertjes! :):) :):) :):)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:23

Heb ik haar ook al van beschuldigd, maar daardoor ook stempel OK er op gedrukt, moet wel wat pit in zitten wil je er wat mee kunnen.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:28

Knappe Hepsie. Jou topics over haar vind ik altijd prachtig.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:31

Die voorstellingen had ik idd, waterbakken kapot, timmeren tegen de deur, drammen als die open gaat, maar nee hoor niks van dat alles, was eerder zo van heeeeeee hooi, das lekker!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:35

Hier was het heee!! Kuil, dat moet ik eten, heee!! Stro, dat moet ik ook eten! en ik moet overal kijken.. en eten.. en hinniken. En helaas... aan houtbewerken gaan doen, maar je kan ook niet alles hebben.
Benieuwd wat er morgen weer bijgeknaagd is.
Overigens helpt de buurman mee vanaf de andere kant.
Partners in crime.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:37

Hihihihihi......

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:40

Hahah daar hebben we houtwormpje Hepsie! Hihi altijd leuk die topics van jou :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:42

Wat is hepsie toch groot geworden :oo , oranje giga houtworm hihi

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:09

Haha gek paard! :-) Cribbox nog een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:25

Wat een knaagdier! :wow: :)

Op mijn vorige stal was er ook een paardje die daar 's nachts op stal moest. Die heeft in de eerste nacht dat hij binnen stond (had volgens mij een verleden op een 24/7 binnenstaan-manege) zowat de hele stal kapot geknaagd. Blijkbaar was dat paardje doodsbang dat hij nu ook nooit meer naar buiten mocht en probeerde letterlijk een gat naar buiten/zijn buren te knagen, een beetje zoals bij jou. Pas toen hij na een paar dagen doorkreeg dat hij elke ochtend weer naar buiten mocht, is hij met het knagen gestopt. Ik ken ook een paardje dat juist van 24/7 buiten in een stal opgesloten werd en van de stress/angst ook helemaal hyper werd en de hele stal kapot knaagde. [***] en [***] hebben ook een tijdje het hek van hun paddock kapotgeknaagd, maar toen we ze wilgen voerden stopte dat volledig.

Voor mensen ziet het er erg grappig uit, zo'n knagend paard, maar over het algemeen knagen ze om een reden (bv ruwvoertekort, claustrofobie of angst om niet meer naar buiten te kunnen) en die is voor het paard zelf vaak minder leuk. (en insmeren met vieze middeltjes is helemaal geen oplossing omdat het slechts de symptomen aanpakt en niet de oorzaak (angst, stress, verveling, frustratie) aanpakt.
Fijn dus om te horen dat het al iets minder wordt!
Misschien dat wilgentakken de knaagdrang iets kunnen omleiden tot ze niet meer bang/gestresst is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:28

Voortanden wisselen is ook een reden om aan hout te knagen. Net als baby's die tandjes krijgen overal op willen sabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:32

Inderdaad, goede aanvulling. :j Pijn kan ook een oorzaak zijn van knagen, zoals door tanden wisselen maar ook bijvoorbeeld maagzweren na abrupte voerwisseling. Ik weet niet hoe Hepsie hiervoor stond, maar als ze van paddock met hooi naar stal met hooi is gegaan is die overgang te verwaarlozen, maar als je van op de wei naar hooi gaat, kan dat ook buikpijn geven.
Mocht die wisseling wel gewoon geleidelijk zijn gegaan en staat ze nu voor het eerst van haar leven binnen, dan is het waarschijnlijker dat ze het doet uit angst en/of stress.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:17

Hepsie de houtworm. Gelukkig heeft ze een hele relaxte buurman en geen stresskip. Ze went overal snel genoeg aan, dus dit is hopelijk ook snel helemaal gewoon.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:15

Wat een grappig topic met toch een wat mindere ondertoon.

Maar ik weet de oplossing voor je :j

Steek een plastic zak over je hand, neem een hand vol verse Hepsie mest en smeer het over de knaagwerkzaamheden, lekker dik smeren!
Grote kans dat het over is, zo niet, paar keer herhalen.
En mocht je het voor elkaar krijgen om verse urine op te vangen, dat werkt nog beter!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:15

houtworm. :D

Kan dat stukje er niet gewoon tussenuit, zodat ze aan de buurman kan ? :)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:55

Wat grappig.

Trouwens die buurman van der Hector komt me heel erg bekend voor volgens mij komt die hier uit de buurt

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:02

Mijn jaarling knaagt ook terwijl ze de beschikking heeft over 24/7 hooi dus tekort aan ruwvoer kan niet, en ze staat samen met andere paarden waaronder leeftijdsgenootjes dus verveling kan ook bijna niet, wat zou het dan kunnen zijn?

Vind Hepsie erg leuk <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:25

Antwoorden op de diverse vragen.

Nee, ze heeft nooit eerder alleen op stal gestaan, vandaar ook de onrust en stress.
(dunne mest, veel bewegen/onrust, veel hinniken, knagen etc. Echter verbeterd met de dag.
donderdag avond, vrijdag avond in stal gaan voeren, zatedag ochtend in stal gevoerd en vanaf zaterdag avond erin gezet voor de nachten.)
Wat ook niet helpt is dat als ze net rustig is, Sjol (d'r moeder vanaf de andere kant van het erf als een gek gaat staan hinniken, waarop Hepsie weer onrustig wordt. En leuke is dat breng je Heps dan dat die meteen op moet zouten container in zonder eten :+ ouwe heks!)

Filmpje van mamma Sjol met blaadje aan trillend lipje.. die dochterlief mist.. (ook die went wel weer)
https://www.facebook.com/video.php?v=92 ... =2&theater

Wel al maand of 1 1/2 's avonds naar binnen met haar moeder in uitloop stal (waar ze dus de container niet uit mocht van moeders).

Rantsoen is dus al 1 1/2 maand hetzelfde, bij op stal/in de container komen is er voordroog.
In de stal ligt ook stro, dat lag in de container niet, daar ligt vlas.

Overdag staan de paarden (nog, dat is dit jaar echt gelukje) in de wei.
Vorig jaar heeft ze in de zomer wel in de wei hier gestaan, maar in de winter in een paddock Paradise, dus niet op stal, jaren ervoor ook niet, heeft in de opfok gestaan in een natuurgebied.

Rantsoen is dus niet gewijzigd, stalling wel.
Staat dus nu "alleen" wel naast een paard waar ze mee kan neuzen.
(grote vriendelijke reus en ja, kan wel ergens bij Reuver uit de buurt weg komen, weet niet precies waar hij weg komt.)

Gaten waren er speciaal al op mijn verzoek in gezaagd, andere paarden hebben namelijk tralies tussen de boxen, dit was eigenlijk niet bedoeld als stal.

Het knagen wil ik eigenlijk niet tegengaan, is gewoon uiting van onrust en stress door de veranderingen en je ziet haar met de dag alweer rustiger worden.
Insmeren is ook redelijk kansloos (of het nou cribbox is of mest) aangezien het dan de hele stal zou moeten zijn, er is nog meer hout dan alleen deze openingen en ik heb meer knaagsporen gezien.
Gooi er momenteel wilgentakken bij.
Afbeelding

Pijn is momenteel geen oorzaak van het knagen durf ik te beweren.
(ooit volgt wel een topic met de reden waarom ik dat zo zeker weet bij haar in dit geval.)

En deze is gewoon TE dwaas.. was nog volop in het weideseizoen..
Sjol die ehhhh, out of the box denkt. Heps die op veilige afstand ook mee doet, maar minder extreem en Toobs die net iets groter is en dus andere oplossing heeft.
https://www.facebook.com/video.php?v=88 ... =2&theater

En tja... helaas weideseizoen is gok ik zo goed als over, dus de 3 musketiers moeten toch echt 's nachts en straks ook overdag het zonder elkaar doen...Dit was 16 september, toen was het voorin al blubber. Dit was de 3e x dat ze 's avonds naar binnen moesten, dat hadden ze snel door :D
https://www.facebook.com/video.php?v=90 ... =2&theater

En dit is Heps.. als iets haar niet zint, zie je dat meer dan duidelijk, klein druk dinkie! Kan je niet over het hoofd zien. (5 september)
https://www.facebook.com/video.php?v=89 ... =2&theater