Arwen au travail! Foto's + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Arwen au travail! Foto's + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:43

Moderatoropmerking:
Update: Sheran @ [RIJ-ITP] Arwen au travail! Foto's + filmpje (lees eerst vanaf hier voordat nieuwe reacties op de OP gegeven worden).

Normaal plaats ik altijd topics bij HAW, maar omdat ik de regels soms wat te streng vind doe ik het deze keer eens bij RIJ-ITP. Rijtechnisch commentaar is dus zeker wel welkom, want ik wil er graag van leren. Alleen vlieg ik dus niet van ellende door het dak als er ook niet-rijtechnisch commentaar komt :')

Na een langdure kreupelheid zijn we (verzorgster xVerax en ik) Arwen weer aan het oppakken. Je merkt nog wel dat ze wat slap is. Dit proberen we op te lossen door veel longeerwerk, balkjes draven en overgangen te rijden.

Arwen is een inmiddels 16-jarige KWPN-merrie, Kigali x Joost. Ooit waren we M1, maar ik heb geen idee wat ons niveau nu is. L1 misschien? Omdat we nu puur recreatief rijden heb ik al een tijdje geen les meer gehad. Logisch dus dat er foutjes in gaan sluipen, en daarom was ik wel benieuwd wat jullie over ons te zeggen hadden en of jullie nog tips hebben. Wat me zelf vooral opviel was dat het er soms nog wat gehaast uitziet, en dat ik mijn benen nog stiller kan houden :). Ook mag ik wat meer afwisseling aanbrengen in mijn training (al wissel ik meer af dan je hier ziet, hoor...)

Ik heb een paar stills uit het filmpje gehaald en nog een paar losse foto's geplaatst. Het werd opgenomen met mijn spiegelreflex die blijkbaar gek is op autofocussen, dus als je dat een vervelend geluid vindt moet je het geluid maar even uitzetten. Het echte inrijden is niet gefilmd.

Vorige topics:
[RT-HAW] Arwen waarheidsgetrouw aan het trainen! Filmpje! (niveau?)
[RT-HAW] Arwen: een waarheidsgetrouwe training deel 2

Genoeg gepraat, hier zijn de foto's.

1. Stappen
Afbeelding

2. Drafje
Afbeelding

3. Drafje nummer 2 (mijn tenen gaan op vakantie :wave: )
Afbeelding

4. Lang maken in galop
Afbeelding

5. Lang maken in draf
Afbeelding

En het filmpje:
Laatst bijgewerkt door Angela op 09-11-15 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd.

Ufurio4e

Re: Arwen au travail! Foto's + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:51

Wat een braaf dier zeg. Maar toch loopt hij niet lekker. Hij maakt zijn passen niet af en hij dribbelt hierdoor helaas kan ik er niet mijn vinger op leggen waardoor dit komt. En je bent zelf erg onrustig met je handen. Je zou eens met een touw om zijn hals kunnen rijden zodat je handen rustiger blijven. Succes

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:57

Ik heb het idee dat ie nog steeds niet helemaal rad is, kan dat kloppen?

Ik vind jou erg onrustig in je handen en benen, hierdoor zou ik de sporen toch nog even achterwegen laten, pas als je weer een rustiger liggend been hebt er verder mee gaan.
In de draf ben je onrustig met je handen. Ook vind ik dat het paard onrustig is met zijn hoofd, kan dat door je onrustige hand komen?

Verder heb ik het idee dat jouw paard scheef is. Hij buigt alleen zijn hoofd af in de wendingen en zijn lichaam blijft recht. Ook hangt hij op de volte erg naar binnen. In wendingen en voltes moet het gewicht over alle 4 de benen verdeeld blijven. Ook buigt hij zijn hoofd naar buiten op de lange zijdes.
Als ik jou was zou ik vooral het rechtrichten even aanpakken, desnoods vanaf de grond zodat je hem verder niet belast :)

ook zou ik toch weer gaan lessen ;)

Veel succes

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:01

Dank je voor je reactie :). Waar zie je dat vooral, van mijn handen? Als je overigens doelt op het onrustig zijn met het hoofd - ik heb zelf niet het idee dat het een direct gevolg is van de onrustige handen. Ik heb zelf meer het gevoel dat ze zoekt naar een of andere houding/aanleuning die we nog moeten zoeken. Ik ben op dit moment blij dat ze niet in mijn hand hangt (dat deed ze vroeger) maar een fijne aanleuning is er nog niet. Daardoor ontstaat er ook soms wat spanning, wellicht is dat de reden dat de passen niet goed afgemaakt worden?

Paard is wel rad als het goed is, maar nog deels wel stijf en bouwt spanning op in zijn lijf waardoor ze gaat 'dribbelen'. Scheefheid klopt nog, daar werk ik ook aan. Verdere tips daarover zijn welkom :). We rijden ook veel buiten.

Overigens rijd ik normaal zonder sporen met mijn outdoorlaarzen. Deze zijn voor 'netjes', dus voor de film :P

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:08

Mooi paard! Ik vind je persoonlijk onrustig in je hele houding. Dit komt denk ik ook omdat je hem continue aanspoort. Ik denk dat het verstandig is om hem wat meer ruimte aan de voorkant te geven. Sporen af en zelf rechter te gaan zitten, met name ook je rug rechter houden.

Ik denk dat het ook wat te traag gaat, hier door lijkt hij te gaan dribbelen. Geef hem de ruimte en probeer hem Eerst eens lekker op de hoefslag te rijden. Zoals je hem rond 2:44 rijdt ;-).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:21

Pure interesse hoor, maar... ik zie het niet! Zou iemand kunnen aangeven waarin ik in dit filmpje wel onrustig zit, en in de vorige filmpjes niet? Bij de vorige topics was het commentaar juist overwegend dat ik juist wel prettig zat, en hier niet. Daarom wil ik graag zien waar het hem in zit, want dit commentaar is gewoon geheel nieuw voor mij :)

Aan het begin krijgt hij inderdaad meer ruimte, ik merk dan dat hij wat meer op de voorhand valt en daarom ga ik hem oppakken, om hem te stimuleren minder naar voren te duiken. Maar dat kan inderdaad veel beter, dat klopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:24

paard is niet rad. Imo zou je hier niet op moeten rijden. Hij hinkt zelfs regelmatig. Maar buiten dat; Waarom ligt het tempo zo hoog?
Tempo een stuk lager, nu loopt hij onder je uit en maakt daardoor zijn passen niet af.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:27

Qua rad zijn ben ik het niet met je eens Ayasha, althans niet in de zin dat er niet op gereden moet worden. Er moet alleen anders op gereden worden. Het niet rad zijn komt, naar mijn mening, door een fout in de aanleuning en lichte stijfheid, niet door kreupelheid.
Dat van het tempo zag ik ook inderdaad :j. Dat mag inderdaad een stuk omlaag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:28

Ik hoop oprecht voor hem en jou dat je gelijk hebt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:30

ik heb hem hier en daar ook zien hinken idd, vandaar ook dat ik zei dat ie niet rad liep...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:30

Ik let echt op kreupelheid van mijn paarden hoor :). Natuurlijk klim ik er niet op als ze kreupel is. Stijfheid vind ik een ander verhaal, maar ook daarvoor doen we veel longeerwerk :j. Onregelmatigheid kan ook zeker komen door een fout in de aanleuning en/of een gebrek aan kracht en evenwicht. Ik denk echt dat dit laatste bij ons het geval is.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:50

Ik zie idd ook een niet rad paard in het begin van het filmpje. Bij 2:44 loopt hij wel rad. Daar zit jij ook mooi rustig en loopt hij mooi lang en laag.

Om een voorbeeld te noemen van je onrustige houding en handen 0:00/0:28. Verder valt me op dat je stuurt door je hand naar buiten te doen. Je stuurt alleen het hoofd, de rest van het lichaam doet niks. Dat kan natuurlijk zijn omdat hij stijf is.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:53

Oef... dat stukje op 1:45 ziet er echt niet lekker uit.
Vlak voor het aanspringen in galop hinkt je paard een paar keer. In de eerste paar sprongen trekt hij met zijn rechter achterbeen. De sprongen daarna wordt hij alleen maar korter met rechtsachter en vertraagt hij: waarop jij hem aandrijft.
Ook ik ben van mening dat hij niet rad loopt. Hij trekt her en der wat en hinkt af en toe
Onrustigheid in je houding is in dit geval je beweeglijke onderbenen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:06

Bedankt :) Sturen doe ik idd door mijn hand naar buiten te doen, maar ik moet niet vergeten te begrenzen aan de buitenkant.

ZoeyDercks: op 1:45 kwamen we redelijk recent uit stap-galop en dan wil hij weer. Hij gaat zich 'overlopen' en valt op de voorhand. Dus net de verkeerde kant op.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:07

Dit paard is niet rad. En dat niet alleen, hij is niet goed op meerdere benen.
Daarnaast moet je zelf ook kunnen zien dat jij heel onrustig bent met je handen, kijk maar eens goed naar zijn mond en het bit als je op het filmpje dichtbij de filmer bent.
Nog een punt; je tempo ligt veel te hoog.

Maar het aller belangrijkst, hij is echt niet goed op meerdere benen. Geloof me...

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:07

Ik hou er eigenlijk niet van om te reageren op sites als bokt vanuit mijn achtergrond als Mobilität- und rehatherapeut für Pferde (ja sorry, Duits papier), maar ik hier lastig even de ogen voor sluiten.

Ik merk dat je veel om je paard geeft en dat je je uiterste best doet voor het dier. Haal hier echter even een gediplomeerd therapeut bij, want je paard heeft problemen die je niet al rijdend gaat oplossen. Helaas is hij inderdaad onregelmatig.

:(:)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:18

Bedankt voor de bezorgdheid om mijn paard, ik weet dat jullie het goed bedoelen. Hij is inderdaad onregelmatig, maar naar mijn mening dus echt niet kreupel (zie ook de stukjes met lange teugel). Misschien is het fijn om als informatie er nog bij te geven dat ze kissing spines heeft, en zich dus moeilijk loslaat. Als ze kreupel zou zijn, zou ze los in de bak en aan de longe ook kreupel moeten zijn. Ook de hoefsmid heeft niets meer gezien, de laatste keer. Ik ga er dus vanuit dat hetniet meer in de beentjes zit :)

Tempo te hoog: klopt, had ik ook aangegeven. Dat gaat omlaag. Onrustige hand: erg onrustig vind ik persoonlijk wat overdreven gezegd, het totaal van hoofd en hand mag echter wel rustiger ogen. Het contact is nog niet constant, ook omdat ik zelf zo graag wil voorkomen dat ze gaat hangen dat ik ga overcompenseren :)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:26

Een paard waar regelmatig wat mee gedaan wordt (zowel rijden, longeren als balkjes) hoort niet zo te lopen. Ook in mijn ogen i het dier niet rad. Daarnaast gebruikt het zijn lichaam niet correct. Ik denk dat als dit beter is, jij al een heel stuk beter en rustiger kunt zitten.

Ik zou er idd ook eens naar laten kijken.

Edit: kan ook oorzaak zijn van onrustige hoofd, heb niet het idee dat dat direct van jouw hand komt
Laatst bijgewerkt door Love_Rosie op 04-11-15 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:30

Met dat rijden/longeren/balkjes zijn we nu misschien net weer 3 weken of een maand bezig, gemiddeld zo'n 3x per week :)

Het kan natuurlijk best dat er nog ergens wat vastzit en dat er een blokkade zit die het allemaal lastiger maakt. Een lsteopaat is misschien een goed idee.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:34

Dat is zeker een goed idee.
Maar veeg niet alle opmerkingen over het niet rad zijn van tafel, laat daar ook nog eens goed naar kijken, als het zo veel mensen opvalt klopt er gewoon ergens iets niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:34

Paard loopt zeer zeker niet rad wat goed te zien is bij het van hand veranderen in het eerste stuk maar ook de hele film door zie je dat het paard niet rad loopt. En ik denk niet dat jij daar als ruiter perse oorzaak van bent. Was ze linksvoor kreupel?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:40

Ik veeg de opmerkingen niet van tafel hoor. Dat was in elk geval niet de bedoeling. Ik zie het niet rad lopen zelf alleen eerder als een blokkade vanuit de rug of vanuit spanning, aangezien ze 'ontspannen' wel goed loopt.
Ze had last van beide voorbenen. Ze heeft een paar maandjes stil gestaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:42

Doet mij erg denken aan mijn oude paard die problemen met de straalbenen had aan beide voorbenen. Die liep precies zo, na een wending duidelijker kreupel of soms hier en daar een paar passen. Lijkt wat op teugelkreupel gaan. Een blokkade kan prima maar geloof niet dat ze daarom voor zo loopt. Daar zou ik echt even naar laten kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:48

Een paard met KS wat zo loopt zou ik me echt zorgen om maken. Sorry TS maar dit dier loopt echt niet goed... Dat spijt me echt voor je maar kijk eens goed naar dit filmpje... Ook een rennerig paard hoort niet te hinken, echt niet, ook niet na/voor de galop, dan is ie niet gewoon stijf dan scheelt er wat..,
Je hebt het beste met dat dier voor... Dat lees ik... Maar echt deze beweegt echt niet fijn..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-11-15 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:48

Maar Ayasha, zie je het ook in dat deel waar ik haar langer laat?