Ze wordt oud....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirZam

Ze wordt oud....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 13:42

Afbeelding
Sinds half juni van dit jaar is een van mijn paarden kreupel.. eerst op rust, dierenarts erbij, het vermoeden was dat ze iets verzwikt had, dit zou dan inderdaad met rust moeten verbeteren. Helaas verbeterde het niet.
De dierenarts heeft door middel van verdoven de exacte locatie vastgesteld en hierna zijn er foto's gemaakt.
Op de foto was lichte artrose te zien, maar ook een opheldering in het bot, wat een cyste in het bot kan zijn.
Om de cyste echt vast te stellen en of ze hier pijn van zou kunnen hebben, moeten er na 8 weken nieuwe foto's gemaakt worden. Dan kunnen we zien of de plek veranderd is en de cyste dus actief is, zo niet dan zit deze er waarschijnlijk al jaren en heeft ze hier geen last van.
Voor beide problemen is echter wel een zelfde behandeling mogelijk, dus ondanks de niet helemaal 100% zekere diagnose is haar kogelgewricht ingespoten. En Yes! ze liep weer beter en ze oogde ook weer beter.
Eerst een paar dagen boxrust en aan de hand stappen, dan op bouwen aan de longe en na een week verder onder het zadel.
Sinds deze week is ze onder het zadel, de eerste keer ging best goed! alleen linksom wat twijfelachtig, helaas nu, twee keer verder zie ik haar weer achteruit gaan.
De behandelende dierenartsen gaan overleggen, wat ze denken dat het is.. Voor nu even terug naar stappen, want in beweging blijven is wel goed.

Afbeelding

Dit paardje heb ik nu 15 jaar, met ups en downs, verkocht geweest, terug gekocht, bijrijders gehad, zelf wedstrijden gereden, ze heeft verschillende prijzen en kampioenschappen, vooral in haar jongere jaren met haar eerste bijrijder, ze gingen als een speer. En ook nu, nou ja, tot drie maanden geleden nog, bijna iedere wedstrijd een rozet mee naar huis. ze is altijd sterk geweest.
Afbeelding

Het besef dat ze ouder wordt en wat mankementjes krijgt is moeilijk.. Ik had alle vertrouwen dat het nu weer goed zou komen, maar nu de eerste injectie niet het gewenste effect heeft bekruipt me een heel naar gevoel.

Ik doe wat ik kan, supplementen, dierenarts, injecties en niet te vergeten liefde en aandacht.. Duimen jullie mee dat het weer de goede kant op zal gaan.
Ik schiet natuurlijk niks op met dit verhaal, maar... het van je af schrijven noemen ze dat toch?

Eline91

Re: Ze wordt oud....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:44

Wat lastig TS, het is natuurlijk echt niet leuk om je paardje te zien achteruitgaan :/

Ik hoop heel erg voor je dat ze nog een tijdje goed kan blijven! :(:)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:18

Ahhh nonny... ik duim voor jullie,al weet je natuurlijk dat het onvermijdelijke ooit voor de deur komt.. maar liever nu nog niet... knuffel!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:31

Mijn duimen draaien op volle toeren!
Hopelijk knapt ze snel weer op en kan je nog lang van haar blijven genieten...

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 11:01

inmiddels is er een tweede injectie in het gewricht gezet..
Vanavond mag ik kijken of ze aan de longe wil lopen. Ze zag er niet blij uit dit weekend, maar ze moest ook weer binnen blijven.
Vandaag mag ze weer op een klein stukje buiten.. hoop dat ze vanavond wat blijer kijkt..

LameexAkyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:12

aww veel sterkte! Hopelijk gaat het vanavond beter!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:18

Sterkte TS, ik hoop met je mee!
Helaas is ouder worden een onderdeel van ieder mooi leven...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:19

Ik leef met je mee en duim voor je paardje!

Hier ook een oudje, ze is 22 jaar ... Ze heeft eigenlijk ook nooit wat gemankeerd tot die ene keer ... Ik mag niet klagen, ze is relatief goed hersteld maar in de dressuurbak "plaag" ik haar niet meer. We doen enkel nog af en toe bosritten, afhankelijk van hoe het met haar gaat. Tja, ze wordt oud, ze worden ouder. Niet fijn hé?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 14:25

LameexAkyro schreef:
aww veel sterkte! Hopelijk gaat het vanavond beter!

Ze liep zowaar minder krom dan ik verwacht had! hopelijk is het een stijgende lijn!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:18

MirZam hoe gaat het nu met je paard?

Mijn paard heeft een cyste zo groot als een knikker in haar hoefbeen. Of er een open verbinding met het gewricht is weten we niet. Ze is niet kreupel alleen op de harde volte licht onregelmatig.
Die van mij heeft een infuus gehad net zoiets als Tildren. Komende woensdag moet ik weer terug.

Ik hoop dat bij jou paard de cyste niet actief is en niet groter wordt. Sterkte ermee.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:50

spannend voor je Jepsica!

Met nonny gaat het momenteel wat beter, maar alleen in de geestelijke zin, ze is wat vrolijker en alerter, we proberen de verveling tegen te gaan door dingen te doen als wandelen en wat spelen in de longeercirkel.
Ook doen we massage technieken omdat de pijn op dit moment in haar schouder lijkt te zitten en niet in de behandelde voet. Even rustig aankijken..

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:33

MirZam wat fijn dat ze vrolijker en alerter is. Wat vervelend he die vage kreupelheden waarvan je niet zeker weet waar het vandaan komt.
Ligt je zadel helemaal goed?

Mijn zadel leek goed te liggen. Tot er een andere zadelmaker kwam voor de zekerheid. Die maakte me zadel open. Was 1 ravage van binnen. Me hele zadel kon zo de prullenbak in.
Nu staat ze dus 6 weken op rust om te kijken of de lichte onregelmatigheid uit haar voet komt of door het zadel kwam.

In Emmeloord zeiden ze namelijk tegen me dat ondervoet kreupelheid vaak samen gaat met rug/schouder klachten.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 15:37

Het lijkt bij Nonny idd in de schouder te zitten, nu de pijn in der ondervoet weg lijkt te zijn.
Voor de rustperiode van inmiddels drie maanden heb ik inderdaad ook het zadel na laten kijken, dus dat is aangepast.
Ze is op dit moment helemaal niet onder het zadel. ze heeft nu andere medicijnen die ook wat voor de schouder doen, en dan zou er binnen een week verschil moeten zijn. Ik ben heel benieuwd.
De situatie die nu geschetst wordt is dat het begonnen is in de schouder, waardoor de belasting in de voet sterk is opgelopen en dat tot uiting is gekomen, en nu komt de schouder weer naar voren.

Jij mag er volgende week weer op? dan zijn de zes weken voorbij?

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:23

Jeetje nou hopen dat je snel ook verbetering in de schouder ziet.

Ik heb geen idee of ik er op mag. Ik moet woensdag weer naar emmeloord. Kijken hoe ze loopt. Misschien mei scan en hopen op goed nieuws en dat ik er weer op kan.

Moet jij nog terug ivm de ondervoet en de eventuele cyste?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:50

Ik moet over een paar weken weer foto's van de kogel laten maken om te kijken of de cyste iets doet..
Laatste keer heb ik ze aan huis laten komen daarvoor, dat was best prettig!

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 14:49

Succes morgen Jepsica!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:20

MirZam dankjewel.
Hoe is het nu met die van jou. Spannend ik hoop voor je dat de cyste niet actief is.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:42

Hoe was het Jepsica?

Bij die van mij nog geen verandering. Ik heb nog geen nieuwe foto's llaten maken.
Volgende week eerst een osteopaat omdat ze nu ook in der lijf niet lekker zit..

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:38

Heel veel sterkte TS, hopelijk wordt het snel beter.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 06:31

MirZam op de rechtelijn en buigproef liep ze nu goed. Op harde volte nog niet. MRI scan uitgevoerd. Daar kwam een hoornzuil uit, een cyste met open verbinding naar de hoefwand en 2 geïrriteerde bandjes. Dierenarts gaat de cyste met buitenlandse artsen overlggen omdat hij nog nooit zo'n cyste heeft gezien. Hij denkt niet dat ze last heeft van de Hoornzuil en de cyste. Maar dat ze onregelmatig is door de bandjes. Ze hebben nu het hoefgewricht ingespoten en ze staat op corleone ijzers.
Afbeelding

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 07:59

OK! dus ondanks dat de cyste en de hoornzuil er zitten zouden de bandjes gewoon kunnen herstellen en komt het misschien allemaal weer goed?
Dat is op zich best goed nieuws..

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:10

Klopt MirZam we hopen dat als de irritatie van de bandjes verholpen is ze weer zuiver loopt

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:01

Dat zou top zijn!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 06:46

MirZam hoe gaat het nu met jou topper?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:47

Het gaat redelijk! We zitten erop, we mogen nu twintig minuten stappen en dat gaat goed!
Of we nog aan draven mogen gaan denken zal de tijd leren, maar hier zijn we al heeeeel blij mee!

En bij jou?