Life in Aussie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjt

Life in Aussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 05:48

Hi hi,

Leuk dat jullie lezen.
2.5 jaar geleden ben ik na me studie naar Australie vertrokken. Mij droom was sinds een klein kind om het farm/ranch life te leven. Dit was dus MIJN kans om het te gaan 'uitproberen'.

Ik deed een soort van mini farmcourse in Australie waarbij ze me doorhielpen naar een job. Ik kreeg een job offer op een cattle station waarbij ik veel te paard zou zijn!

Wat een ervaring, zeker niet makkelijk in het begin, alles engels, enige meisje in het stockcamp, alle jobs new, paarden niet niet getraind zijn zoals in nl, en heeeeel droog.
I felt in love with the mustering! De hele dag te paard achter de koeien aanrijden, geweldig. Ik werd eigenlijk een beetje in het diepe gegooid en niemand vertelde me echt wat te doen. Voor mij heeft dit goed uitgepakt en als er 700 head of cattle achter je aan gallopeerd terwijl jij de enige bent die op die posiitie is die ze kan stoppen nou dat is stress.

Niet alles is natuurlijk te paard, ook veel jobs als fencing, fixing waterpipes, windmills general stuff was vd partijd. Ik ben hier gebleven tot het drukste seizoen over was. 4,5 maand zo te zeggen.
Hierna ben ik het het 2e jaar weer terug gekomen voor 5 maanden.

Vervolgens wou ik graag weer iets te paard doen maar net wat anders. Ik vond een job on a feedlot. Het was cattle for the export to rusia. (ik weet dat veel van jullie hier tegen maar voor mij was het een kans om precise te weten hoe het eraan toe gaan en ik vind dat ik nu het recht heb om er een duidelijke mening over te hebben).
Ik was elke dag te paard (en een mega goed paard!!!) in de drukke periodes wel 7uur per dag. Ik reed al the pens/yards om de zieke dieren eruit te halen/cutting. Aan het eind moest ik dan alle dieren behandelen. Ik voelde me net een vet nurse.
De werd druk was mega hoog en worked 70-80 hours a week. Maar achteraf so veel geleerd en dus ook een mega ervaring.

Via die baan ben ik naar een andere feedlot gegaan waarbij ik een soort van alles deed. 3 dagen op een feedlot, beetje gardening en het werken van de paarden die de mensen hadden voor polocross. Zij speelde polocorss op het hoogste niveau. Hier heb ik de kans gekregen om wat wedstrijden te rijden. Jimghana (al different games), barrels, cutting, campdraft en in alles won ik wel een prijs omdat ik echt voelde dat het zo bij past:).

Dit is een korte beschrijving van wat ik heb gedaan, ik kan nog uren doorgaan maar dan wordt t echt te lang, ik hoop gewoon dat ik andere kan motiveren om ook overseas te gaan en de zelfde ervaring te hebben die ik heb gehad. Het is zeker niet makkelijk, je moet tough/rough zijn, dieren worden hier soms anders gezien dan in nl maar uiteindelijk is het een ervaring die je in je leven niet mag missen in my opinion!!

Helaas ben ik mijn harddrive verloren dus heb niet veel fotos meer toch een paar om een beeld te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/qDx7eM.jpg

http://boktimg.nl/img/m/gA7PUy.jpg

http://boktimg.nl/img/m/ozuMCq.jpg

http://boktimg.nl/img/m/Mescf7.jpg

http://boktimg.nl/img/m/7cJuEa.jpg
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 11-08-15 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in link. Maximaal 15 zichtbare afbeeldingen.

Eileen_

Re: Life in Aussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:17

Wat ontzettend leuk om te zien! En ook om zoveel te herkennen :D (Zit op cattle ranch in Canada) Je verhaal over wat je moet doen lijkt op die van mij. En de foto's ook! Alleen ander gebied. En nu weet ik t zeker; mn volgende grote reis wordt naar Australie (/nieuw zeeland) om op ranches te werken :D Ontzettend gave foto's en zeker ontzettend gave en goeie ervaring!

Tjt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 06:53

Haha grappig dat je dat zegt! Ik wil graag in feb-maart naar Canada om idd weer hetzelfde te doen!! Hoe heb jij daar het werk gevonden?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:56

Onwijs leuk! Waar in Aus heb je allemaal gezeten? De laatste photo zegt wel dat je hier in WA bent geweest ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:07

Wat een mooie foto's.
Ik kom daar eens in de 5 jaar voor 5 weken, mijn man is een aussie en de rest van de familie woont daar. Als wij daar 5 weken zijn doen wij daar ook helpen, want de meeste hebben koeien.
Laatste keer heb ik 200 kalveren moeten inenten voor teken.
Eerste natuurlijk vangen, en dan ouders en kalveren scheiden en als het klaar is weer terug brengen.

Tjt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 07:15

Classic_life
In West australie, bullsbrook zat ik. Ik heb geprobeerd in alle staten te werken. Vooral qld, nsw, sa en wa. West australie is wel mijn favourite hoor denk ik! Daar ga ik straks ook nog even naar terug om hopelijk wat wedstrijdjes te doen:).

Vrouwke
Vet hoor dat je dat kan doen!! Leuk werk:)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:29

Ja kei gaaf. Alleen bij de meeste wordt een quat gebruikt ipv paarden.
Hier zit de meeste familie in Queensland en Victoria.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:39

:wow: :wow: Prachtig !! Hele mooie foto's ook ! <3
Wat een supergaaf avontuur moet dit zijn ! Ik ben jaloers denk ik .... :~

Tjt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:52

vrouwke schreef:
Ja kei gaaf. Alleen bij de meeste wordt een quat gebruikt ipv paarden..

Ja het is jammer dat er langzaam overal wordt overgegaan op naar bikes.. Ik heb er zoveel discussies over gehad met me baas en andere werkers en heb daardoor ook wat op de motorbike gedaan zodat ik zelf kon ervaren wat het verschil is met hoe the cattle er op reageert. Ik ben echt een 100% voorstandig van zoveel mogelijk te paard doen -gelukkig kon ik dat ook want ik werkte in the channel country en uiteraard bikes kunnen niet zwemmen- maar realiseer me ook heel goed dat je voor sommige omstanstandigheden Echt een bike nodig hebt.. Helaas. Perfect is gewoon een combi

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:56

Wat een gave ervaring en mooie foto's
Maar wat schrijf jij verschrikkelijk irritant
Net of je geen nl meer kunt na 2,5 jaar
Komt heel erg aanstellerig over
Plus dat je verhaal niet lekker leest

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:57

RT-HAW --> RIJ-ITP

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:59

Grappig dat je in Bullsbrook zit! Daar heb ik ook gewerkt, bij Deveraux (polo-paarden / veehouderij). Ik werkte daar als groom, dus alleen met de paardjes.
Cattle-work heb ik in the Northern Territory gedaan, heel herkenbaar allemaal! En gelijk weer heimwee!!

Mag ik vragen hoe jij het visum-technisch doet / gedaan hebt? Als je er al 2,5 jaar zit?

Tjt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 09:05

luijs schreef:

Dat klopt idd, Nederlands is niet zo makkelijk meer. Gelukkig hoef je het niet te lezen en kun je het gewoon weg klikken;)

Barramundi schreef:
Mag ik vragen hoe jij het visum-technisch doet / gedaan hebt? Als je er al 2,5 jaar zit?

Haha grappig, kleine wereld. Ik ben vertrokken na 2jaar. Op dit moment werk ik in new zealand, Ik ga nog wel terug naar aus maar kom dan binnen op een toerist visa. Dus kan helaas niet meer werken maar nog wel gewoon paardrijden natuurlijk.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:40

Ahh.. op die manier!
Jammer, hoopte al bijna dat je een briljante oplossing voor de visum uitdaging gevonden had :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:04

Supergave reportage!
Ik vroeg me af of de paarden geen last hebben van het drinken van dat water met los zand?

luijs schreef:

Wauw, gelukkig schrijf jij zo fijn. Iets met een pot die een ketel verwijt...
Ik begrijp een dergelijk commentaar echt niet van iemand die zelf de taal ook niet zo goed beheerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:06

Een droom van mij... Prachtige fotos!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:18

Tjt schreef:
luijs schreef:

Dat klopt idd, Nederlands is niet zo makkelijk meer. Gelukkig hoef je het niet te lezen en kun je het gewoon weg klikken;)

Wat een rare opmerking :? Ik vind dit juist erg leuk...las laatst nog een topic van iemand in N-ZL en daar kwamen die engelse woorden en zinsconstructies ook echt gewoon door de tekst heen :D Dan denk ik direct...die zijn al lekker ingeburgerd ! :j En bij jouw stukje dacht ik direct hetzelfde...héérlijk multi culti ! :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:26

luijs schreef:

Ik vind jouw schrijfwijze irritant. Met je enters en nul interpunctie.

TS ik ben jaloers! Hoop volgend jaar ook naar Australië te vertrekken om er te gaan werken! Hoe zit het dan met een visum? Je kunt maar een paar keer met een werkvisum binnen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:33

luijs schreef:

Ik vind het juist wel grappig.

Ik woon nog steeds in nederland maar typ,spreek zoveel engels dat ik soms onbewust engelse woorden typ en soms betrap ik me erop dat ik engels denk/tel.

Dat gaat echt onbewust en kun je niet echt voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:33

Ik ben het wel eens over de irritante schrijfwijze hoor.. :j
Maar buiten dat om klinkt het als een mega avontuur, mooie zadels ook !
Zonde dat je de andere foto's kwijt bent. |(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:36

Och wat krijg ik een heimwee van die foto's, heb er een jaar gewoond (Perth).

Tjt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 10:53

[quote="F_Orumster"]Supergave reportage!
Ik vroeg me af of de paarden geen last hebben van het drinken van dat water met los zand? quote]

Neeh hoor, geen probleem. Alle paarden zijn wel ook hier op stations gefokt en opgegroeid dus ze zijn niet anders gewend.

Wat visa betreft, je kan binnen met een working hollidays visa. Dat is voor een jaar maar als je 88dagen farmwerk doet krijg je nog 1jaar. Je kan dat 2e jaar ook pas later gebruiken. Dus je kan een paar jaar of maanden iets anders doen en dan nog een jaar in aus werken. Daarna houd t wel op helaas.. Tenzij je een sponsorship krijgt kan je na 2jaar niet meer werken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:28

Ik moet zeggen dat de schrijfwijze mij ook opviel. :j

Maar wat een ervaringen allemaal! Echt leuk om te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:50

Haha het viel mij ook op, alsof je na een tijdje buitenland direct geen Nederlands meer kan. :')

Leuke foto's.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:03

Wat een ervaring! Ik krijg zo een mclaud daughters gevoel van het kijken naar deze foto's :P