3e keer rijden met Truffel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

3e keer rijden met Truffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:21

hoi bokkers,
Sinds vorige wee rijd ik de pony van een stalgenoot bij. De stalgenoot zelf rijd niet met de pony en heeft hem 2/3 jaar geleden gekocht als beginnerspony. Zelf longeerd hij hem veel, maar rijden niet/amper.
Truffel is een Haflinger van ongeveer 10 jaar en hij is tussen de 1.30 en 1.40 m. Hij is veel te dik, dat is de reden dat ik hem opgenomen heb als extra beweging de komende tijd, ook longeer ik hem vaker. Op de wei staat hij met graaskorf, dus liefst geen commentaar op zijn gewicht, hier wordt aan gewerkt.

De eerste keer rijden ging erg slecht, hij liep helemaal afhankelijk en had geen evenwicht, zelfs niet in stap. De dagen erna heb ik hem gelongeerd en woensdag heb i hem weer gereden (stap en kleine stukjes draf). Het evenwicht leek plots veel beter e zijn. We hebben veel gestapt en veel bochten gemaakt en lijnen door het midden van de piste. Hij ijkt alles zeer goed op te nemen. Vandaag heb ik hetzelfde gedaan als woensdag.

Hier zijn de foto's :D sorry voor de kwaliteit van de foto's, ze waren verderaf genomen en ik heb ze dichterbij gehaald)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

toen was het tijd voor een kort drafje
Afbeelding

Afbeelding

dag allemal, dit was het weer

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar is altijd leuk, maar houdt rekening met ons niveau. Ook zou ik grag weten of jullie mij te groot voor hem vinden? ik ben 1.70 m.

Dankje voor het lezen!

Wammes1988

Re: 3e keer rijden met Truffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:24

Te groot vind ik je absoluut niet voor deze maflinger.

Zou graag foto's zien als je een paar maand bezig bent dan kunnen we de resultaten goed zien.

Heel veel succes.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:25

Super dat je de pony oppakt :) het viel me op dat je zei dat hij nog niet goed zijn balans heeft. Ik zou dan nog niet heel veel bochten gaan rijden maar lange stukken rechtuit. Misschien dat je ook (als je de mogelijkheid hebt) naar buiten kan gaan? Leuk voor de afwisseling en kan hij zijn balans wat vinden onder het zadel :)
Succes!

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:28

Ik vind je ook absoluut niet te groot. Ik volg sowieso! *\o/*

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:30

ik vind het voor de eerste keren, het er goed uitzien, goed dat je hem oppakt, je zegt zelf al dat hij overgewicht heet en daarom is het ook goed dat je hem nu extra beweging geeft! Heel goed!

Wat ik je als tip mee wil geven is handen rechtop en misschien wat meer teugel geven, hij is nog heel erg aan het zoeken, en soms is het prettig om hem wat meer vertrouwen te geven van voren, werkt ook bij mijn verzorghaflinger! Als ik hem meer teugel geef dan gaat hij heerlijk zakken met zijn hoofd en ga ik ook mee zodat hij zijn rug lekker kan strekken! Hij doet het vrij makkelijk, maar als deze het niet 1, 2, 3, doet, gewoon oefenen! Werken naar voorwaarts neerwaarts en lekker afvallen die pony!

Vind dat je goed bezig bent!

Ik vind je ook zeker niet te groot! Je past er prima op hoor!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:35

dankje voor de reacties! ik vond mezelf aan de hand zo root langs hem ogen :') hij komt met zijn schoft maar tot bij mijn middel en ik ben mijn KWPN'er gewoon.

De bochten doen we net voor balans, dan blijft hij lekker geconcentreerd. naar buiten doe ik niet, daarvoor ken ik de pony niet goed genoeg en in de omgeving moet ge veel door het verkeer.

handen rechtop klopt inderdaad! meer teugel geef ik hem op sommige stukken wel en dan gaat hij mooi met het neusje naar beneden. Maar de foto's zijn op het begin vandaag genoen, dan wilt hij de hele tijd aandraven als hij langere teugel krijgt, maar ik voel mezelf nog niet goed genoeg bij de stap om al oefeningen in draf te rijden, vandaar de kortere teugel.

ik rijd hem trouwens hooguit tot eind september, daarna ga ik op kamers en zal ik erg weinig tijd hebben.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:45

Zoe_97 schreef:
handen rechtop klopt inderdaad! meer teugel geef ik hem op sommige stukken wel en dan gaat hij mooi met het neusje naar beneden. Maar de foto's zijn op het begin vandaag genoen, dan wilt hij de hele tijd aandraven als hij langere teugel krijgt, maar ik voel mezelf nog niet goed genoeg bij de stap om al oefeningen in draf te rijden, vandaar de kortere teugel.

Als hij aan wil draven als je hem langere teugel geeft, probeer hem dan terug te rijden op je zit ipv op je handen in dat geval! Op het moment dat je hem langere teugel geeft, uitademen en diep gaan zitten, als hij dan nog aandraaft, achterover blijven zitten en op stem en zit terug rijden. Krijg je op een gegeven moment ook een fijner paard van!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:47

zal dat inderdaad eens proberen, maar heb het gevoel dat hij door zijn vet mijn zit niet voelt :') ik krijg amper reactie op mijn zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:51

Wow dat is wel een serieuze slagroomtruffel zeg :wow:

Goed dat er wat mee gedaan gaat worden :j

Je past er prima op hoor!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:54

slagroomtruffel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ die onthoud ik! EEn ex-stalgenoot noemde hem altijd chocotoff

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:55

Zoe_97 schreef:
zal dat inderdaad eens proberen, maar heb het gevoel dat hij door zijn vet mijn zit niet voelt :') ik krijg amper reactie op mijn zit.

Ach, dat is ook 't paard dat pas onder het zadel is. :)
Maar jeetje, dat is geen slank paard nee. :=
Je past er goed op hoor!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:59

Minke_ schreef:
Zoe_97 schreef:

Ach, dat is ook 't paard dat pas onder het zadel is. :)
Maar jeetje, dat is geen slank paard nee. :=
Je past er goed op hoor!

Hij is niet pas onder het zadel, hij is jong beleerd en toen hij pas op stal kwam was hij een pony die braaf zijn rondje liep (al moest je niets te ingewikkeld van hem vragen), hij heeft gewoon zolang stil gestaan. Daarbij heb ik ook al een jaar nietmeer gereden, dus ik zal ook wel de nodige foutjes maken. (persoonlijke blessure en met mijn zwakke knie durf ik nog steeds niet op mijn paard te stappen maar ik weet dat deze pony me niet zal afwerpen).

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:02

Ja, maar hij heeft dus lang stil gestaan. :D
Wel fijn dat je inmiddels weer kan rijden en ook nog eens op een leuke pony. Ben benieuwd hoe die er over een paar weken uitziet!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 20:03

Minke_ schreef:
Ja, maar hij heeft dus lang stil gestaan. :D
Wel fijn dat je inmiddels weer kan rijden en ook nog eens op een leuke pony. Ben benieuwd hoe die er over een paar weken uitziet!

k zal zeker proberen updates te plaatsen! hopelijk wordt het wat minder heet, dan kan ik weer rustig aan het werk, het is nu nogal warm voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:49

Jeutje, dat is inderdaad niet zo'n beetje te dik maar heeeeeel dik inderdaad, wat bizar :wow:

Chocoladetruffel XXL zou goed bij 'm passen _O- Goed dat je er inderdaad mee aan de slag wil.

Ik denk zelf dat het niet zozeer door het 'vet' komt dat ie niks voelt maar meer dat ie niet op zit terug komt/wil komen maar meer omdat ie dus niet gereden wordt dat je 'm kan 'beschouwen als' een niet zo doorgereden paard die domweg niet snapt wat je bedoelt waarschijnlijk :+

Wat voor zadel heb je er nu op liggen? Het lijkt op een boomloos zadel maar zou dan wel willen aanraden om daar wel een drukverdelende pad onder te gebruiken als die er niet onder ligt :j

Vind het dapper en ik blijf volgen, ben benieuwd of er kilo's vanaf gaan vliegen :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 21:03

Ik zal inderdaad proberen op zit terug te rijden.

Er ligt een freemax classic boomloos zadel op van de eigenaar. Dit zadel zou zelf door zijn foamplaat de druk verdelen. Er is geen drukverdelende pad aanwezig (net als er geen dekje, singel of beugels waren). Voor die paar maanden dat ik hem rijd ga ik hier dan ook niet in investeren. Ik gebruik nu spulletjes van mijn paard.
Er ligt nu dus een dikke gevoerde pad onder en een wintec dressuur singel

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:32

Leuk topic om te volgen, Ik ben benieuwd hoe hij er over een maandje uitziet!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:56

In overleg met TS topic verplaatst van RT-HAW naar RIJ-ITP.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:15

O M G :=
Die foto's van voor, je ziet helemaal geen overgang nek/schouder/borst :=

Succes met het afvallen!
Je bent zeker niet te groot! :n

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:24

Deze wil ik wel eens volgen. Hij staat op knappen, jeetje. Super dat je hem aan het werk gaat zetten en het lijkt me een hele leuke uitdaging. Succes!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:27

Dat wordt een hele grote uitdaging!
Heel veel succes!!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:43

Zoooo :')
Wat een vetmol haha sorry, moet er echt even om lachen, kon wel t broertje zijn van de mijne, die was echt net zo dik toen ik haar kocht _O-

Wel fijn dat je er serieus mee om gaat en hem lekker laat bewegen! Ik volg! :D

En ik vind je btw helemaal niet te groot hoor! Kan best.

Misschien een ideetje om hem niet op de wei te zetten maar gewoon in de rijbak ofs? Als dat kan dan, met een graskorf kunnen sommige zich nog steeds behoorlijk vol vreten..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:56

Dankje voor de reacties :D

Kozbi: dat is geen optie. De rijbak gebruikt iedereen, maar de wei is erg kaal en hij eet amper met de korf. Het probleem is enkel dat hij binnen het uur die korf uitwerkt

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:59

Zoo hee, dat dat paard niet hardstikke HB staat is ook een wonder :oo

Goed dat je met hem bezig bent! Denk dat beweging hem goed zal doen :j Vind je ook zeker niet te groot voor hem.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:32

Zoe_97 schreef:
Dankje voor de reacties :D

Kozbi: dat is geen optie. De rijbak gebruikt iedereen, maar de wei is erg kaal en hij eet amper met de korf. Het probleem is enkel dat hij binnen het uur die korf uitwerkt

Oh dat is jammer! Janou dan kun je hem alleen maar in de gaten houden..