Danger - jonge ruin in koningsblauw - klein stapje verder!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LenjaV

Danger - jonge ruin in koningsblauw - klein stapje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:48

Hoi :)
Bedankt voor de tips de afgelopen tijd, zijn er druk mee bezig! :D
Het babypaard is weer gezond, had last van hoesten etc (gaat rond op stal)
Ik wil wel graag snel een klein beetje wat laten zien, hoe we het op dit moment aanpakken.
We hebben nu weer na een korte pause het lichte werk opgepakt, ben nu bezig met het 'rustig' rijden en gewoon maar ontspannen voorwaarsts achterwaarts lopen.
Zelf let ik nu veel meer op mijn eigen zit, met lange teugels veel overgangen zodat hij nog meer op mijn (zit)hulp reageerd.
Ik werk verder aan niks als gewoon 'rustig' rijden, de basis moet zoals jullie al schreven er eerst in en dan kunnen we door met andere zaken.
Ik kan wel nog meer naar achteren gaan zitten en mijn handen en benen kunnen nog beter.. hij is alleen niet makkelijk te zitten en ook niet te rijden :) Maar geen excuus, zijn ermee bezig :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vriendin was even kort kijken en heeft van het begin wat mee gefilmt, hij was dus nog niet helemaal los en nog wel een beetje stijf in de beweging maar alsnog voor het beeld:

Lieve groeten uit Berlijn <3

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:53

Je rijd hem erg netjes en laat hem mooi zijn eigen gang gaan, ziet er top uit :)
Ga zo door!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:54

Vind het er nog steeds niet goed uitzien. Paard loopt op het filmpje op de rem. Valt nog net niet om, zo lijkt het. Hij mag veel voorwaartser. En tip voor jezelf, niet zo ver uit het zadel komen met het lichtrijden. En ook de bovenlijn blijft te strak.

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:58

FriesWytske schreef:
Vind het er nog steeds niet goed uitzien. Paard loopt op het filmpje op de rem. Valt nog net niet om, zol lijkt het. En ook de bovenlijn blijft te strak.

Is ook altijd wat, of hij loopt 'over zijn tempo' (waar hij alsnog gewoon arbeidsdraf liep) of op de rem..
Te diep, te strak.. nu heb ik hem geprobeerd rustig terug te rijden, ontspannen laten lopen en dan is het weer 'meer voorwaarts aub' :?

Ik weet niet, maar goed is ieder zijn mening en dat is ook goed zo! Hij loopt nu volgends iedereen op stal nu keurig aan de loodlijn en in een mooi tempo om mee verder te werken! Als ik hem gewoon normaal oppak en ik ben heel los en zacht in de hand.. Waar is hij nu te strak?

Mag ik aanmerken dat ik NIET op HAW post, dat heeft ook zijn reden.. dit is ITP

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:00

WildDreams schreef:
Je rijd hem erg netjes en laat hem mooi zijn eigen gang gaan, ziet er top uit :)
Ga zo door!

Bedankt!! :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:04

Ik heb het idee dat je zadel wipt vanachter. Je gaat zelf te ook veel op de lepel zitten wat je ook op de foto's terug ziet. Blijf goed in het midden van het zadel zitten en controleer even of het zadel echt opwipt of dat het zo lijkt op het filmpje.

Ik vind dat hij met een contactteugel fijner loopt dan aan het begin waar je hem helemaal los laat dus misschien heeft je paard er baat bij net wat steun te krijgen van die teugel op dit moment.

Zie nu dat hij wat stijf was, kan natuurlijk ook daar vanuit komen maar ik zou zelf toch liever iets meer contact hebben ipv een los-vast verbinding.
Prachtig paard verder hoor en leuk setje!
Laatst bijgewerkt door Dee_Es op 25-06-15 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Danger - jonge ruin in koningsblauw - klein stapje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:06

Wil ik wel een filmpje zien waarin hij over het tempo loopt. Want nu loopt hij dus te veel onder het tempo.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:08

Mooi setje! het staat hem goed!
En vooralsnog vind ik dit er uitzien als een mooi basistempo, zeker als je uit een pauze komt moet alles weer even gaan rollen.
Hij gooit wel hoog op of niet :oo

(en mensen, dit is idd itp, hou het lief ;) )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:10

LenjaV schreef:
Hoi :) ben nu bezig met het 'rustig' rijden en gewoon maar ontspannen voorwaarsts achterwaarts lopen.

Voorwaarts achterwaarts, is idd ook een goede oefening, maar je bedoelt wss voorwaarts-neerwaarts?

Derde foto vind ik er heel netjes uitzien.

Ben het eens met Dee dat het zadel opwipt langs achter, dus best es checken of het niet iets te wijd is. Maar het valt me ook op dat je heel hoog uit het zadel gaat bij het lichtrijden, waardoor het verschil in gewicht bij het neerkomen erg groot is (kan natuurlijk dat het zadel daardoor meewipt), en je ziet aan zijn hoofdhouding dat ie hierop reageert. Probeer je beugels mss een paar gaatjes langer te doen, en gewoon je kont in te trekken en bekken naar voor te kantelen ipv te gaan rechtstaan en weer neerzitten, dit zal veel ontspannener zijn voor het paard. Centered riding is hier goed voor.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:11

Wat een leuk paard zeg! Hij oogt ook wel groot.
Verder, ziet het er lekker ontspannen uit, voor zover ik zie. :D

Inderdaad wat meer in het midden van het zadel gaan zitten.
Het tempo is niet te hoog, niet te laag, maar zie hem liever wat actiever lopen. De achterbenen slepen een beetje achter hem aan. :)

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:12

kitlover schreef:
Mooi setje! het staat hem goed!
En vooralsnog vind ik dit er uitzien als een mooi basistempo, zeker als je uit een pauze komt moet alles weer even gaan rollen.
Hij gooit wel hoog op of niet :oo

(en mensen, dit is idd itp, hou het lief ;) )

Bedankt! hij gooit hoog op ja en is moeilijk te zitten.
Ja, bedankt voor het zeggen ik heb het extra elke keer op ITP en alsnog.. ik weet langzaam niet meer of ik nog ga posten elke keer word ik echt niet vrolijk van er is altijd wat een meestal weer het tegenover gestelde van wat het keer ervoor gezegt werd en dat maakt mij ook confused!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:13

Nayomie schreef:
Wat een leuk paard zeg! Hij oogt ook wel groot.
Verder, ziet het er lekker ontspannen uit, voor zover ik zie. :D

Inderdaad wat meer in het midden van het zadel gaan zitten.
Het tempo is niet te hoog, niet te laag, maar zie hem liever wat actiever lopen. De achterbenen slepen een beetje achter hem aan. :)

Bedankt! goede tips verder ja! Meer in het midden moet ik idd zitten.
Helemaal waar, dit is aan het begin geweest en later ging ik hem actiever rijden!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:14

hwn schreef:
LenjaV schreef:
Hoi :) ben nu bezig met het 'rustig' rijden en gewoon maar ontspannen voorwaarsts achterwaarts lopen.

Voorwaarts achterwaarts, is idd ook een goede oefening, maar je bedoelt wss voorwaarts-neerwaarts?

Derde foto vind ik er heel netjes uitzien.

Ben het eens met Dee dat het zadel opwipt langs achter, dus best es checken of het niet iets te wijd is. Maar het valt me ook op dat je heel hoog uit het zadel gaat bij het lichtrijden, waardoor het verschil in gewicht bij het neerkomen erg groot is (kan natuurlijk dat het zadel daardoor meewipt), en je ziet aan zijn hoofdhouding dat ie hierop reageert. Probeer je beugels mss een paar gaatjes langer te doen, en gewoon je kont in te trekken en bekken naar voor te kantelen ipv te gaan rechtstaan en weer neerzitten, dit zal veel ontspannener zijn voor het paard. Centered riding is hier goed voor.

Ja inderdaad, ohja en klopt voorwärts abwärts.. moet altijd even de goede NL betekening vinden :+

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:48

Mag ik je toch wat tips geven die op dit moment in me naar boven komen, beetje op basis van eigen ervaring? :)
Paardrijden is ook lastig en de oplossing ligt vaak ergens in het midden en hangt van zoveel dingen af...kan me voorstellen dat je dan door de verschillende, soms tegenstrijdige, reacties een 'door de bomen het bos niet meer zien' gevoel krijgt :(:)

Het paard oogt strak omdat verbinding en lossigheid mist. Je handen zijn niet constant in verbinding met de mond maar je hebt een los-vast verbinding waarbij jij jouw paard steeds 'stoort' en je niet het soepele 'één geheel zijn' toont. Je ziet dit terug aan de wapperende teugels die steeds lijken door te zakken.
Een constante verbinding is trouwens 'natuurlijk' iets anders dan vasthouden en is best heel lastig om goed uit te voeren :) Je hand moet namelijk meegaan met de natuurlijke beweging van het paard maar zonder je paard te storen en wél in contact met de mond. Probeer je teugels op zo'n lengte te nemen dat je altijd de mond voelt maar niet je paard blokkeert.

Ten tweede: ik rij momenteel een merrie met erg veel beweging in draf. Zit vreselijk :') Je wordt dan inderdaad ver uit het zadel 'gedwongen' waardoor je eigenlijk achter de beweging komt, storend landt in het zadel en je paard zo weer dwars zit.
Wat mij hierbij heel erg heeft geholpen is een lage buikademhaling toepassen.
Weer zoiets dat super lastig is en je niet even 1,2,3 doet :') Helaas....
Maar, daardoor breng je eigenlijk door een constante ontspanning, meer stabiliteit aan in je bekken en romp. Je blijft dichter bij je paard en het paard gaat zich meer vormen naar jouw zit, in plaats van andersom. Op die manier krijg je met je zit weer meer controle over je paard.
Ik kan hierdoor zelf veel stabieler en meer ontspannen zitten en uiteindelijk dichter bij mijn paard blijven.

Probeer het maar eens, eerst in stap en daarna in draf en galop. Je ademt in door je lage onderbuik op te blazen als een soort ballon (je lage onderbuik zit ter hoogte van je hulp, ik vind het voelen alsof ik moet plassen :') ) dus echt heel erg laag. Daarmee 'druk' je jezelf als het ware omlaag in je zadel (ook als je op dat moment 'staat' in het lichtrijden...hou jezelf 'laag' en 'zwaar'. Je ademt vervolgens weer uit door je navel in te trekken. Je hele rug, schouders en armen blijven ontspannen en stabiel. Als je hier heel erg op focusst: 3 drafpassen adem in, 3 passen adem uit, 3 in, 3 uit (of 2 of 4, wat jou past...) kom je meer in balans en doordat jij minder je best doet om op dat moment paard te rijden, gaat het vanzelf beter :')
Je moet hierdoor ook rechter op gaan zitten en dan voorkom je weer dat je een beetje voorover kukelt.

Het tempo vind ik voor arbeidstempo niet zozeer verkeerd, alleen mis ik een beetje het van achter naar voren 'rollen' van het paard maar dat zal vast beter worden als je verbinding constanter is en je zelf zachter op je paard kan zitten :)

Je hebt een leuk dier onder je kont en je doet volgens mij stinkend je best! :(:) Hopelijk kan je iets met mijn ervaring, jullie komen er vast wel! :)

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:54

MariekeS_ schreef:
Mag ik je toch wat tips geven die op dit moment in me naar boven komen, beetje op basis van eigen ervaring? :)
Paardrijden is ook lastig en de oplossing ligt vaak ergens in het midden en hangt van zoveel dingen af...kan me voorstellen dat je dan door de verschillende, soms tegenstrijdige, reacties een 'door de bomen het bos niet meer zien' gevoel krijgt :(:)

Het paard oogt strak omdat verbinding en lossigheid mist. Je handen zijn niet constant in verbinding met de mond maar je hebt een los-vast verbinding waarbij jij jouw paard steeds 'stoort' en je niet het soepele 'één geheel zijn' toont. Je ziet dit terug aan de wapperende teugels die steeds lijken door te zakken.
Een constante verbinding is trouwens 'natuurlijk' iets anders dan vasthouden en is best heel lastig om goed uit te voeren :) Je hand moet namelijk meegaan met de natuurlijke beweging van het paard maar zonder je paard te storen en wél in contact met de mond. Probeer je teugels op zo'n lengte te nemen dat je altijd de mond voelt maar niet je paard blokkeert.

Thanks! oke, dat ga ik eens proberen! ingewikkeld, maar ben beniewd!

Ten tweede: ik rij momenteel een merrie met erg veel beweging in draf. Zit vreselijk :') Je wordt dan inderdaad ver uit het zadel 'gedwongen' waardoor je eigenlijk achter de beweging komt, storend landt in het zadel en je paard zo weer dwars zit.
Wat mij hierbij heel erg heeft geholpen is een lage buikademhaling toepassen.
Weer zoiets dat super lastig is en je niet even 1,2,3 doet :') Helaas....
Maar, daardoor breng je eigenlijk door een constante ontspanning, meer stabiliteit aan in je bekken en romp. Je blijft dichter bij je paard en het paard gaat zich meer vormen naar jouw zit, in plaats van andersom. Op die manier krijg je met je zit weer meer controle over je paard.
Ik kan hierdoor zelf veel stabieler en meer ontspannen zitten en uiteindelijk dichter bij mijn paard blijven.

Probeer het maar eens, eerst in stap en daarna in draf en galop. Je ademt in door je lage onderbuik op te blazen als een soort ballon (je lage onderbuik zit ter hoogte van je hulp, ik vind het voelen alsof ik moet plassen :') ) dus echt heel erg laag. Daarmee 'druk' je jezelf als het ware omlaag in je zadel (ook als je op dat moment 'staat' in het lichtrijden...hou jezelf 'laag' en 'zwaar'. Je ademt vervolgens weer uit door je navel in te trekken. Je hele rug, schouders en armen blijven ontspannen en stabiel. Als je hier heel erg op focusst: 3 drafpassen adem in, 3 passen adem uit, 3 in, 3 uit (of 2 of 4, wat jou past...) kom je meer in balans en doordat jij minder je best doet om op dat moment paard te rijden, gaat het vanzelf beter :')
Je moet hierdoor ook rechter op gaan zitten en dan voorkom je weer dat je een beetje voorover kukelt.

Het tempo vind ik voor arbeidstempo niet zozeer verkeerd, alleen mis ik een beetje het van achter naar voren 'rollen' van het paard maar dat zal vast beter worden als je verbinding constanter is en je zelf zachter op je paard kan zitten :)

Je hebt een leuk dier onder je kont en je doet volgens mij stinkend je best! :(:) Hopelijk kan je iets met mijn ervaring, jullie komen er vast wel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:04

Hij kan echt onwijs gaaf lopen! <3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:08

zit zeker potentie in!Je rijdt hem netjes,hij zit niet makkelijk ;)
Ik zie zeker al lossigheid,hij heeft nog een beetje moeite met zijn balans maar dat komt wel goed.
Het tempo een fractie hoger,niet teveel.
Kortom....komt wel goed!
Prachtig die kleur blauw!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:16

Ik denk dat het traag oogt omdat hij traag en groot beweegt, maar dat wil niet zeggen dat hij traag is.
Echter mag hij wel actiever. Niet zozeer harder! Dat merk je ook omdat hij wat achter de teugel blijft hupsen, hij wordt haast teugelkreupel. Probeer hem nog iets meer met been naar je hand toe te rijden en biedt daarbij ook meer contact. Nu moet hij het zelf een beetje uitzoeken en je ziet dat hij dat spannend vind. Neem contact aan en schuif hem uit, dan kan hij in vertrouwen met jouw hand mee. Je zult merken als je dan met been aanvult, hij ruimer gaat worden, losser en ook actiever. En dat actieve is wat je nodig hebt. Dus niet harder :)
Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:20

Joolien schreef:
Ik denk dat het traag oogt omdat hij traag en groot beweegt, maar dat wil niet zeggen dat hij traag is.
Echter mag hij wel actiever. Niet zozeer harder! Dat merk je ook omdat hij wat achter de teugel blijft hupsen, hij wordt haast teugelkreupel. Probeer hem nog iets meer met been naar je hand toe te rijden en biedt daarbij ook meer contact. Nu moet hij het zelf een beetje uitzoeken en je ziet dat hij dat spannend vind. Neem contact aan en schuif hem uit, dan kan hij in vertrouwen met jouw hand mee. Je zult merken als je dan met been aanvult, hij ruimer gaat worden, losser en ook actiever. En dat actieve is wat je nodig hebt. Dus niet harder :)
Succes!

ik vermoed dat dat teugelkreupel een balans probleem is.Ik weet niet hoe oud dit paard is,denk vrij jong.Verder loopt hij best los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:26

geerke schreef:
Joolien schreef:
Succes!

ik vermoed dat dat teugelkreupel een balans probleem is.Ik weet niet hoe oud dit paard is,denk vrij jong.Verder loopt hij best los.

Ja dat denk ik ook hoor, maar door hem iets meer te begeleiden aan die voorkant wordt dat wel beter denk ik. Je ziet dat ie een beetje er tegenaan blijft lopen aan die voorkant, hij wil wel loslaten maar toch niet helemaal en blijft zich vasthuden, daar komt ook die bweging vandaan .

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 17:10

thanks voor de verdere tips etc.. hij is alleen Maar zadelmak voor 3 maanden naar mij gekomen, en nu pas sinds 1-2 maand in lichte Training. Paard is pas 5 jaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:20

Ik vind ook dat je hem zeker niet sneller moet rijden, het oogt misschien traag, maar is voor zover ik het goed zie niet traag. Wat ik vooral vind is dat je hem wat te hoog rijd. Hij is daar nog niet sterk genoeg voor, waardoor de ontspanning mist, drukt meteen zijn rug weg, geen goede nageeflijkheid. Op foto drie is de houding goed! Liefst een groot deel van je rijden nog lager. En dan goed proberen contact te houden. Ik vind het er goed uit zien hoor!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:27

Ook in je vorige topic noemde ik het, en ik blijf erbij; ik denk dat het grootste "probleem" bij jou zelf zit. Jij hebt te weinig balans, waardoor je je paard stoort in zowel rug als voorkant. Als ik jou was, zou ik flink zitlessen gaan nemen. Ik denk dat als jij meer balans hebt, je paard ook continuer gaat zijn.

Je hebt een hartstikke leuk paard en ik neem mijn petje af voor hoe je met kritiek en tips omgaat!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 08:12

Geen balans? Dat kan niet.. Hij gooit extreem hoog op maar zonder balans lag ik er al langs na.

Ik heb besloten voortaan niet meer te posten, dit is ITP en elke keer wordt alles alleen maar opnieuw kritiseerd. Natuurlijk is het niet perfect maar hey dit paard is maar kort ohz en ik moet nog extreem aan hem wennen. Overdreven allemaal.. Ik probeer er al zo goed aan te werken en neem de tips aan maar goed.. Ik weet/voel dat het veel beter gaat, dat is belangrijk. Bedankt alsnog!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:18

Wat een gaaf paard zeg! Ik kan het filmpje niet afspelen, maar op de fotos zit je er super netjes op!
Geniet lekker van het rijden met hem!