Working Equitation, de stap na het snuffelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Working Equitation, de stap na het snuffelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 22:16

Her en der duiken topics op over snuffel clinics WE.
Echte aanraders hoor om het zo een keer te gaan proberen, dus als je een keer de kans krijgt doen!

Die snuffel clinic hadden wij 2 jaar geleden op HE en ja hoor.. foute boel.. besmet...
Eens op de site van http://www.workingequitationholland.nl gekeken en in Kootwijkerbroek maar gewoon meegedaan vorig jaar,
ongetraind uiteraard, want tja, waar moet je dit nou weer gaan trainen?
Ik ben er nog niet achter, ja Portugal, maar dat is tikje uit de richting.
Hier onder onze WE belevenissen tot nu toe, gaan er vast nog veel volgen.

Kort verslag van wedstrijd 1 Kootwijkerbroek 2014, verzopen!!! stijl trail uitgebeld, we kwamen niet over de brug, verder deed ie gewoon alles, maar niet over de BRUG!!
Mijn polderpaard, die altijd over alle brugjes gaat!!
Dus vol goede moed ongetraind naar wedstrijd 2 Haarlem 2014, stijl trail uitgebeld, wederom de brug!!
Nou echt dan breken je klompen met je polderpaard en vermoed je dat ie een klap van de wieken heeft gehad van een molen in Kinderdijk of zo.
Foto van: ? weet ik niet meer, maar onze eerste WE wedstrijd, ja hoor.. een hoosbui.. precies tijdens onze stijltrail.
Afbeelding

Afbeelding

Dus zijn we maar voor de fun heel af en toe op zondag een hindernisje in de bak gaan zetten, maar een brug hebben we natuurlijk niet, wel paar hindernis palen en stuk strotouw en paar pionnen, daar kom je dus al een eind mee. (schaam schaam, momenteel trainen we sinds december 2014, 1 x per 2 maanden :P :Y) op trail, de rest doen we vaker, maar in mijn ogen is vaardigheid voor de wagen en een oefenmarathon ook soort van trail.. toch??)

Lid geworden van het demoteam, hartstikke gezellig en daar mooi brugjes kunnen oefenen.
Dus klaar met het brugprobleem.
De 1e wedstrijd van dit jaar, ging ie dan ook keurig over de brug!
Moet er wel bij zeggen, iedereen mocht voor zijn proeven het hindernissen parcours verkennen :+ :o :D ;)
En werden we 2e in de dressuur, 1e in de stijl en 1e in de speedtrail *\o/* leukste was uiteraard dat die dimwit nu eindelijk wel over de brug ging!! Braaf paard!!!
filmpje van de speed trail.
In de speed trail doet het er niet toe wat voor gang je rijdt of of je wel of geen changementen springt, als je maar snel bent.

Ook nog meegedaan aan kader selectie en 1 B kader training en na die training ook weer uit het kader gestapt.

2 wkn geleden was er weer een wedstrijd, dit was een meerdaagse wedstrijd. Parkeer plaats was tikje ehhhh...modderig geworden door hoosbui avond ervoor en heb deze uiteindelijk verlaten door paard aan een paal te binden, combinatie eraf te rijden en paard toen pas te laden.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=562298C6
En oeps.. het bleek op gras... de wedstrijd, ik start nooit op gras, wij haten gras, wij glijden uit op gras en mijden dan ook elk gras anders dan voor niet de W, maar voor de E van Eating.

Dressuur, liep ineens stuk in, vervolgens werd starter voor me in zijn proef uitgebeld en was ik nog eerder aan de beurt, jammer maar helaas, te vroeg. Wij krijgen dan taktfouten, omdat ik hem dan wat geforceerd bij elkaar aan het rijden ben en tinglingeling.. uitgesloten.. kreupel.
Aan het eind van de dag mochten we het parcours met het paard verkennen, dit heb ik aan de hand gedaan, de rest deed dit uiteraard te paard.

foto: Mary van den Boogaard.
Afbeelding

Omdat het meerdaagse wedstrijd was mocht ik wel dag later weer mee doen, als hij niet kreupel was.
Wat hij al niet was, want het waren taktfouten die ik veroorzaakte.
Dus zondags paardje weer de trailer op en naar Eersel was het idee.

Omdat we laatstes waren in de dressuur (geen score), moesten we als 1e starten.
Vandaag beloofde mooie dag te worden, we waren toch al kansloos, dus onder het motto, van vandaag gaan wij gewoon heerlijk genieten en trainen onze rondjes gereden.
Zeker na onze eerste en laatste echte hindernis training moest hij nu een positieve ervaring hebben, dus dan maar iets minder net, maar wel leuk en met paard in zijn waarde.
Ging niet slecht dat rondje stijl, ook al was het op gras en gleden we meteen al weg en was het verre van perfect hij deed het en vond het weer leuk!

Wat hier vooral fout gaat is dat je in de WE niet mag draven, je galoppeerd of stapt, je draaft niet, nergens niet!

foto: Yvonne de Ruigh
Afbeelding

foto: Mary van den Boogaard
Afbeelding

Round penn, met levende dieren in dit geval een haan.
foto van Mary van den Boogaard.
Afbeelding

Vervolgens kwam de speedtrail, nou wederom op gras, dus wij op ons gemakkie (en de snelsten zijn we toch al nooit) ons rondje gedaan, want heelhuids thuiskomen is wel ons motto. {:}
Maakte ik dom foutje.. niet achterwaarts de bel uit maar voorwaarts, wederom uitgesloten.
Maar aangezien we dag ervoor toch ook al uitgesloten waren maakte dat ook geen bal uit :Y)

Mary van den Boogaard had prachtige foto's gemaakt! maar dit is van de trail mijn favoriet!
Afbeelding

Toen kwam het leukste van de hele dag! Koeien drijven!
Onze eerste wedstrijd met koeien, wel 2x ergens wezen trainen, maar toen snapte hij het echt nog niet, die koeien bewogen ook niet echt heel spontaan, moest je bij wijze van spreken zelf aanduwen en dan deden ze het nog niet. Deze waren leuk! zwartbont, klein, met nummers en rammelende kettinkjes.
Onze koe was nummer 5, deze moet je dan over de middenstreep drijven, vanaf daar mogen de anderen je helpen en in de penn drijven in zijn eentje.
Dit was ons high light van het weekeind!

Video: Fleur

foto's: Mary van den Boogaard
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kortom bijzonder geslaagd weekeind!! Wie zegt dat je geen fun kunt hebben ook al ben je kansloos!? Toobs en ik zijn goed in fun hebben.

En oh.. die arme Toobs.. hij mocht die maandag meteen weer op de trailer.. Weekje KNHS zomerinstructie week mennen, dus hij is nu nog aan het bij komen.
Toobs het edele barokke paard op stand in Ermelo zo chique heeft hij het thuis niet, maar daar heeft hij wel weiland en vriendinnen!
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55E89951
.
Lijkt WE je wat, kijk dan een keer op de site van workingequitationholland.nl , daar staat het regelement en uiteraard een agenda met wedstrijden, kom een keer kijken of doe mee!

Iriscope

Re: Working Equitation, de stap na het snuffelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:39

Wat tof dat jullie WE doen! Hier in Zuid Afrika is het onderdeel van de scholenwedstrijden, maar had er in Nederland nog nooit van gehoord.
Vind het een geweldige tak, hoop dat dit gaat groeien in Nederland!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 22:46

Oh, wat gaaf, dus jullie doen het gewoon veel vaker!
Hoe werkt dat bij jullie!? die scholenwedstrijden?

Hier staat het nog echt wel in zijn kinderschoenen, maar maakt het niet minder leuk natuurlijk.

Vooral runderwerk vind ik prachtig (Toobs hopelijk ook) en de trail natuurlijk, dressuur hoort er uiteraard bij, maar is voor mij daar geen extraatje, kan ik bij de KNHS natuurlijk ook gewoon starten, maar de combinatie van al die onderdelen is dan wel weer top.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:59

Echt hoor Do, wat heb je toch heerlijke veelzijdige dieren, die Toobs is echt altijd wel inzetbaar!
Goed gedaan!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 15:54

Ha ha, Babette, thanx, als je bij mij woont als paard ben je gewoon met alles de Sjaak.
Vanochtend op buitenrit langs de rommelmarkt bij de kerk met de kleine die moet net zo worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:26

Gaaf. Janouk en ik zijn ook helemaal enthousiast
heb je wedstrijdlijst? Dan kan ik kijken of het past in het wedstrijdschema van Janouk
Laatst bijgewerkt door janouk op 20-06-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:29

Ha leuk Janouk!

Agenda 2015

10-12 juli Internationale wedstrijd, manege Smit in Pesse
24-25 oktober WEH Kampioenschap

Ik had begrepen dat ze tijdens HE weekeind ook nog een wedstrijd in gingen lassen, kocatie van okt en die nog niet bekend.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:40

Het weekend van 11 juli zijn de men districtskampioenschappen west haha dat wordt hem niet. Dan maar meteen op het Nederlands kampioenschap WE primeur starten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:48

Wat grappig. Eindelijk een soort wedstrijd waar ik met m´n paarden zou kunnen aankomen.
Moest wel een beetje lachen om die arme haan in z´n hokkie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:51

Jij snapt waarom ik die ook niet rijdt, ik zit ook bij districtskampieonschap.

Vind ik ook gewoon op het NK, maar eerst samen naar de hippiade??????? kijken of we ticket kunnen bemachtigen op de 11e?

Kugger, je woont iets uit de richting, maar ja, je kan zo aansluiten.
Ideetje om het daar te introduceren?
Die haan vond ik ook nogal sneu, nou was deze paarden gewend, maar anders zou je als kleinvee toch elke keer als per paard langs kwam galopperen toch halve hartverzakking krijgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:57

Ik ben voor.
samen naar Hippiade. Gezellig
doen we daarna het NK working equitation *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:59

Ja!!!!! Nu nog even kijken of we dat de 11e kunnen realiseren..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:01

leuk verslag, gaaf om te zien!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:05

Gaaf gaaf gaaf! Staat ook nog op mijn verlanglijstje!
Nu nog in de buurt vinden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 21:06

Amada, dat in de buurt gaat lastig worden ben ik bang....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:08

Ja daar was ik al bang voor :+
Ik kan wel met de trailer overigens, maar liever geen uren rijden. Dat wordt zelf een clinic organisren anders :))

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 02:02

Oh wauw wat zijn jullie al ver! De trailfoto is prachtig!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 04:57

Erg leuk fotoverslagje :D Lijkt me wel een heel fijne discipline :)

Misschien een domme vraag, maar kan je voor bijvoorbeeld trail en koeien drijven niet bij de westernruiters gaan trainen? :)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:06

Gaaf! Ziet er wel een beetje grappig uit, cutting met engels tuig en een zweep, heb het tot nu alleen bij western gezien!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:58

Leuk dat er toch meer bokkers zijn die dit doen !
Een oud collega is voorzitter van WE.
Ik leusden heb ik de ochtend geschreven maar heb ik helaas moeten afkappen vanwege migraine dus heb helaas niet veel gezien van de speed trail.
Ik heb wel de planning dit te gaan starten op het moment dat sil en ik weer op volle conditie zijn.

Metaxa Dit is geen cutting ;)
Het komt meer overeen met team penning maar dan heb je ipv 3 aangewezen koeien maar 1 aangewezen koe ;)
Cutting is met 1 paard een koe van vrije keuze de kudde scheiden en deze bij de kudde weg te houden in de hoop dat de koe maar graag genoeg terug wil waardoor je de acties/couwsence van je paard kan laten zien.

Ter verduidelijking
cutting (eerste filmpje wat ik tegen kwam :D )
https://www.youtube.com/watch?v=nCRzUjn4I7I

Team penning
https://www.youtube.com/watch?v=q_4qBbBa9kQ

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:36

Gaaf zeg!

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:50

Super gaaf joh

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:04

Amanda schreef:
Ja daar was ik al bang voor :+
Ik kan wel met de trailer overigens, maar liever geen uren rijden. Dat wordt zelf een clinic organisren anders :))

Er zijn aantal mensen die met hindernissen naar je toe komen, dus dat is best mogelijk!
En heel erg leuk. Voor de rest is het meestal wel eind rijden, maar weet je trailer verleden dus snap je terug houdendheid voor uren onderweg.

_Carien schreef:
Oh wauw wat zijn jullie al ver! De trailfoto is prachtig!

Heb je topic gezien, jij hebt ook al gesnuffeld, dus je bent besmet, zou zeggen kom een keer bij een wedstrijd kijken of schrijf je gewoon in.

Ik was zo gek om meteen voor 2 in te schrijven, maar er is ook nog een 1 en een introductie klasse.
In de introductie klasse mag je proef worden voorgelezen en is het zonder galop, mag dus gedraafd worden.
Vanaf klasse 1 is het dressuur proef uit je hoofd en in de trail alles in stap/galop geen draf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:05

Eline91 schreef:
Erg leuk fotoverslagje :D Lijkt me wel een heel fijne discipline :)

Misschien een domme vraag, maar kan je voor bijvoorbeeld trail en koeien drijven niet bij de westernruiters gaan trainen? :)

Rommulus heeft het al uitgelegd, hoe het werkt.
En ja, ik heb het ook 2 x getraind bij een western ruiter, prima manier als je het nog nooit gedaan hebt aangezien je paard toch wel een keer een van dicht bij gezien moet hebben voor je hem er zo maar achteraan kan sturen.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:44

Super gaaf!