Voor hoe lang nog....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelot

Voor hoe lang nog....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:06

Ryon is mijn maatje, mijn grote vriend. Ik kan met hem lezen en schrijven. Als je zo'n band met een paard hebt zie je ook wanneer het niet goed gaat.... Ryon is al een half jaar met pensioen omdat zijn lijf het steeds meer laat afweten. Nu kwam het moment waarop het zo slecht met hem ging dat ik de dierenarts heb laten komen. Hij was niet meer blij, was mak en sliep veel, bovendien begon hij steeds slechter te lopen.
Dierenarts kwam en zag een vitaal goed uitziend paard staan wat ook zo was, mits je hem kent. Hij liep als een krant maar dierenarts kon haar vinger er niet op leggen wat nu de oorzaak zou kunnen zijn.
Voor mij was de grootste vraag; heeft hij pijn, want hij hoeft geen pijn te leiden. Nu staat hij 5 dagen op de metacam en ik heb mij oude Ryon weer terug, mijn grote bemoeial die in is voor een grapje en er staat!
Conclusie hieruit is dat hij dus wel pijn heeft...... Het enige waar de dierenarts aan dacht is de ziekte van cushing. Ik heb veel zitten lezen en inderdaad komen veel dingen overeen..... Nu word hij woensdag getest en weet ik hopelijk snel de uitslag.
Hoe en wat verder weet ik dus nog niet.

Gisteren maar foto's gemaakt met pijnstillers, resultaat; een vrolijk en blij paard vol energie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gitana

Re: Voor hoe lang nog....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:10

Wat vreselijk.. en wat een mooi paard

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:14

Wat een mooie foto's..!

Hoe oud is je paard?

Als er toch geprikt wordt, waarom dan niet direct ook ir en bloedwaarden? Dan heb je een breder beeld.

Hopelijk knapt je paard snel weer op!! Beterschap :(:)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:17

Ryon is 17, dierenarts kon verder geen rare dingen vinden, geen koorts, mooie kleur slijmvliezen, heldere urine, goed hart enz.... Vandaar eerst de test op cushing.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:20

Wat een mooi paard zeg!

Beterschap en sterkte. :(:)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:30

Wat een onzekere tijd ga je tegemoet, moeilijk hoor. Hopelijk is het iets behandelbaars en kun je nog een lange tijd van hem genieten.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:32

Prachtige tinker!
Hoop dat je snel duidelijkheid hebt, en dat met de juiste medicijnen hij nog een tijdje mee kan :)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:36

Waarschijnlijk is dit niet wat je wilt lezen maar ik zie voornamelijk nu een veel te dik paard :o
Wellicht heeft dat ook invloed op zijn gesteldheid.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:39

Kriel schreef:
Waarschijnlijk is dit niet wat je wilt lezen maar ik zie voornamelijk nu een veel te dik paard :o
Wellicht heeft dat ook invloed op zijn gesteldheid.

Ik twijfelde een beetje of ik dat neer kon zetten. Tis bovenal bijzonder vervelend dat je paardje pijn heeft maar dik issi idd wel.

En wat mij ook op viel is die rug, kun jij natuurlijk verder niks aan doen maar hoort dat zo? Misschien heeft ie daar ook wel ongemak van?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:41

Heel mooie fotos van een stoere man en verdrietig om te horen dat ook Ryon aan de kwakkel is inmiddels. Wat is er toch met die leeftijd aan de hand. :(:)

Ik zou naast cushing inderdaad ook IR laten testen, zijn uiterlijk oogt wat opgeblazen. Eventueel kun je ook zijn andere organen zoals lever en nieren laten meenemen ook.

En is eventueel artrose uitgesloten ook? Zijn beeld lijkt namelijk op dat van Connor vorig jaar in zowel gedrag als uiterlijk. Alleen bij hem was pijn uitgesloten omdat pijnstillers in eerste instantie niks uitmaakte.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:45

Mooie foto`s, en die gele sokken erna hahahaha
17 is nog veel te vroeg om wat te gaan mankeren... dat heb je toch wel tegen hem gezegd he?! :D
Maar Pff lastig als ze wat gaan kwakkelen en je kan er geen vinger opleggen wat het is. Iets simpels als een griepje, of echt iets ergs? Hopelijk valt het mee en is hij snel weer de oude want zorgen om je paardje is verschrikkelijk..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:48

Verhip nu zie ik dat pas, :+ vond het al een rare kleur maar dat is natuurlijk stuifmeel. :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:53

Wat een mooi paard zeg. En wat lastig voor je.

Heeft de dierenarts ook naar de spieren en gewrichten gekeken? Ik kan de vinger er niet opleggen, maar ik vind hem zo strak ogen. (als je snapt wat ik bedoel)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:01

Ryon heeft idd wel wat kilo's te veel maar niet extreem. Hij doet dan ook al een tijdje niets meer.
IR vond de arts niet aannemelijk, hij heeft nml geen rare vetophopingen. Heb er natuurlijk zelf ook aan zitten maar door arts ontkracht.

Artrose zal hij ook wel hebben denk ik. Zowel in bekken als in benen. Heb hem ooit al eens aan de glucobalance gehad maar dit had geen resultaat.

Zijn rug is altijd al zijn zwakkere punt geweest in samenwerking met overbouwdheid. Nu zonder training en het ouder worden word dit erger. Maar dit is niet de oorzaak van zijn klachten.

Hij is onlangs helemaal door de osteopaat nagekeken en er niets raars met gewrichten. Was ook het eerste waar ik aan dacht. Hij loopt idd ook strak met zijn bovenlijn. Hij heeft naast zijn kwalen nu ook al veel doorgemaakt na een operatie in 2008 waarna hij nooit meer zuiver is gaan lopen.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:06

Jeetje annelot,wat naar zeg. Hopelijk mag je nog minstens 17 jaar meer genieten van hem.

Mooie foto's heb je gemaakt,vind de laatste ook erg lief. :+:

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:07

een osteopaat kijkt niet naar gewrichten maar naar spieren en de samenwerking van het lichaam algemeen. als je echt wilt weten of gewrichten ok zijn moet je toch echt fotos laten maken of laten scannen door een goede dierenarts...

als je dierenarts het niet kan vinden zou ik je meteen een second opinion aanraden. een frisse kijk van een nieuw paar ogen kan wonderen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:08

Wat een vervelende tijd voor jullie. Hopelijk komt er naar voren wat hem mankeert en kan dat behandeld worden.

Moest wel erg lachten om die benenfoto...echt GEEL! :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:10

Zeker een ouder paard met artrose moet je op gewicht houden! Elke extra kilo doet meer zeer.
Ik vind zijn overgewicht ook echt wel richting het extreme gaan. Hij mag zeker 70 kilo afvallen. Oppassen met zo'n koudbloed zo dik voeren, dalijk staat ie hoefbevangen.

Hopelijk komt er iets behandelbaard uit de onderzoeken. Succes!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:15

Lekker dier <3
Hoe voelt zijn manenkam aan, Lot?
Waarvoor had je hem op GB staan dan? Voor evt IR?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:21

@ nathalia, vooral voor zijn slechte lopen. Zijn manenkam voelt mooi zacht aan. Op de foto lijkt hij plooien te hebben maar dit komt door zijn hoge houding. Bij ontspannen staan is hij mooi zacht.

Bevangen is hij nog nooit geweest.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:23

Poeh zeg, wat een prachtig paard! Ik hoop dat ie opknapt. Sterkte!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:24

Geen bevangenheid?
Daar kunnen ze ook een strakke mannenkam van krijgen

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:25

Maar als je zegt dat ie strak loopt in de bovenlijn zou ik juist naar die rug kijken. Wat je zegt, hij doet minder, is eigenlijk te zwaar en zijn rug is al een zwakke plek. Dan zou het toch voor de hand liggen dat hij last heeft van zijn rug of denk ik dan weer te logisch? Misschien dat eens op de foto zetten? Zou eerder aan atrose gaan denken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:29

Mijn merrie is toen ik haar als 2.5 jarige kreeg direct gecontroleerd door een (goedbekend staande osteo). Niets hoeven doen, mooi los paard. Na een half jaar nog een keer laten controleren door dezelfde osteo. Wederom mooi soepel paard, niets doen.

Wel was de rug wat strak / bandjes overbelast, waardoor werd gedacht dat mijn toen nog 2.5 jarige groene merrie wellicht reeds was gereden (wat overigens niet zo was).

Uiteindelijk paard kreupel. Rx iets gezien dat oorzaak was (zei men). Eigen veearst doet ook aan chiro en die had al gezien dat mijn paard zo straks als een huis zat. Paard is behandeld, met chiropractie en met accupunctuur. Haar hele wezen is nu veel meer ontspannen, tenzij ze in de stress schiet. En inmiddels is mijn vorig jaar afgeschreven merrie inmiddels onder het zadel. Pijnvrij, rad, en is het een heel ander paard.

Ondanks dat die eerste (overigens zeer goed bekendstaande osteo die wel degelijk het vak verstaat) osteo niets vond, stond mijn merrie dus eigenlijk alleen maar te compenseren. En dat zag je dus terug in die rug (kwam dus niet van het rijden, maar doordat elke vezel in haar lichaam gespannen stond)
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 11-05-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:30