Boke is naar de hoefsmid geweest ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boke is naar de hoefsmid geweest ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:42

... of technisch gezien is de hoefsmid (wat is dat in vrouwelijke versie eigenlijk?) naar [***] gekomen ;)
Voor degen die meteen willen weten hoe het ging: pffffffffffffffffffff ....

Meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen, gewoon pfff en zucht .. Ok, zijn voorvoeten zijn gedaan (vooral functioneel, nog niet 100% perfect maar dat ging nog niet in 1 keer), dus beetje succes was er wel, maar toch. Ze was heel fijn met hem, heel rustig, veel kleine stapjes, veel clickjes (en ik stond maar snoepjes uit te delen :Y) ) en zo stap voor stap .. maar wat een gedoe zeg. En om nu te zeggen dat hij er ontspannen bijstond en het wel leuk vond ... :n

Toen ze wilde zien voor de achterhoeven ging het helemaal mis. Compleet paniek, trappen, springen, vanalles kwam voorbij. Zelfs haar hand op zijn rug was op dat moment te veel voor hem :(:) Dus geprobeerd nog goed af te sluiten (even nog wat aan een voorvoet gevijld) en het daarbij gelaten.

Daarna in zijn paddockje zat er nog zoveel spanning op, het was gewoon zielig te noemen. Elke keer als ik om de hoek kwam draaide hij weg van zijn hooibak om met een gesnuif te komen kijken wat er nu weer ging gebeuren (niks natuurlijk, maar dat had hij nog niet door). Ik vond er zoveel spanning opzitten dat ik een paar uur naar huis ben gegaan en daarna nog eens terug ben gaan kijken ...

Gelukkig viel het toen wel weer mee, nog gesnuif toen ik met het halster kwam (was ander halster dan daarvoor) maar éénmaal onderweg en in de longeerpiste was hij weer zichzelf. Beetje rollen, beetje rondhangen, beetje werken, wat knuffelen en nog meer hangen. Daarna naar de poetsplaats voor nog een rondje. Onderweg naar & op de poetsplaats nog VEEL spanning, inclusief stresskak (daarvoor bij de hoefsmid heeft hij een complete mesthoop bij elkaar gekakt :(:) ) maar wel gewoon kunnen borstelen, en ook hoeven kunnen uitkrabben, ook gewoon achterhoeven ...

Bij mij heeft hij die stress helemaal niet :n Zoals vandaag, pff, zo kende niemand op stal hem (en dan vond ik het op zich nog meevallen, heb hem erger zien doen :o ). Soms heeft hij natuurlijk wel een mindere dag en wat meer spanning, maar zoals vandaag is echt puur door de vreemde persoon die wat met hem wil .. Al dacht ik hem voorbereid te hebben doordat ik 'vreemde' mensen (stalgenootjes) hem laat poetsen & hoeven krabben enzo. Maar blijkbaar is dat toch niet genoeg ...

Bah, echt niet fijn je paard met zo'n stress te zien, wat er ooit met hem gebeurd is weet ik niet, maar denk ook niet dat ik het wil weten. Hoe je een paard jaaaaren later nog zo over de zeik kan laten gaan door een simpele handeling.. :n Echt hulde aan de hoefsmid en haar geduld & manier van aanpakken, echt wel :j

Het vervolg? Geen idee. Zij gaf aan nog wel eens te willen proberen, maar ik weet niet of dat de oplossing gaat zijn. Ik heb niet het idee dat er vandaag ook maar iets is blijven hangen van wat we gedaan hebben, dus volgende keer gaat hij echt niet zeggen "oh, daar is ze weer, nu moet ik voetjes geven & krijg ik snoepjes". En dat is spijtig natuurlijk, want dat is wel de bedoeling ..

Denk dat er niks anders op zit dan mijn angst om iets verkeerd te doen te overwinnen, cursus te gaan volgen en er zelf werk van te maken .. Positief aan alles was dat de hoeven er, voor zolang niet gedaan te zijn, helemaal niet zo slecht uitzagen volgens haar. Uiteraard duidelijk achterstallig onderhoud, maar dat is op zich ook weer makkelijk weg te werken .. Heb ook een vijl van haar in leen gekregen (die wél vijlt itt de andere die ik heb liggen :') ) en tips voor wat ik met de achtervoeten kon doen. Dus we gaan maar eerst even terug naar rust op de poetsplaats en dan eens kijken wat we zelf kunnen ... en inschrijven voor de cursus :=

Dus ja, [***] is naar de hoefsmid geweest ... maar het was niet zoals ik gehoopt/gedacht had ... -O-

(voor degene die niet weten waar het over gaat en wat achtergrondinformatie willen: [BEH] Hoeven: Moet ik mij zorgen maken? ;) ).

MirandaMalik

Re: Boke is naar de hoefsmid geweest ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:50

Heb je wel eens rescue druppels geprobeerd?
Hielp bij iemand heel goed, dat paardje had ook ontzettend veel moeite bij de hoefsmid.
En zelf doen is best ook te doen.
Evt kun je dan af en toe een hoefsmid vragen om te kijken of hij er nog goed opstaat.
En ik zou evengoed blijven oefenen met andere mensen, maar dan echt meer zoals een hoefsmid doet, hoog optillen en vastzetten tussen de benen en een vijl erbij, das toch wel anders dan hoeven krabben.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:56

Van wat heeft hij eigenlijk bang? Van de behandeling of van de hoefsmid zelf? Misschien heeft hij bang van de hoefsmid omdat ze naar zoveel andere (vreemde) paarden ruikt en misschien vindt hij dat bedreigend?
Nouja is gewoon een gedachte van mij kan er natuurlijk ook compleet naastzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:06

Van wat .. goede vraag .. maar ik denk eigenlijk van alles een beetje, en het geheel is een ramp ;)
Het materiaal heeft hij bang van (een vijl bv. wat hard op de grond leggen zorgt ervoor dat hij 2 meter verder staat), de geur vindt hij niks en dan natuurlijk de persoon. Maar in het algemeen heeft hij het niet op vreemden (al gaat dat wel al steeds beter) en dan nog het minst op mannen. Dus een mannelijke hoefsmid kan niet eens in zijn buurt komen, dat is alles in 1 en dat kan die niet verwerken ...

Druppels op zich zijn nog niet geprobeerd, verdoving wel (zowel gewoon als in het bloed).
Misschien dat druppels wat kunnen zijn, maar omdat hij bij mij die spanning helemaal niet heeft heb ik iets van: voor zijn gemoedsrust kan ik het misschien gewoon beter zelf doen. Dan moet die stress & spanning & steeds dingen proberen niet meer voor hem ... Hij is niet meer de jongste, hij heeft een handicap .. Ik behandel hem niet als een poppetje maar ik vind stress veroorzaken als het niet moet ook niet nodig ..

Wil eventueel wel verder blijven oefenen met vreemde personen :j Maar het moet ook veilig blijven, vandaar dat we nog niet verder gegaan zijn dan krabben (daar zit de grens volgens mij). Wil niet op mijn geweten hebben dat iemand wat aan de hand krijg omdat ik wil dat ze de hoefsmid nabootst ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:14

kun jij zelf niet een stage ofzo volgen van te leren bekappen?Omdat hij bij jou wel rustig is?
Wat erg voor je om je paard zo te zien...je hebt zo je best gedaan om hem goed voor te bereiden :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:22

Zou zelf cursus kunnen doen en dan daar leren hoe het moet & voelt en dan zelf toepassen :j Eventueel onder begeleiding van haar (al zal dat alleen al voor onrust zorgen := ) of via foto's die ik haar doorstuur ed :j

Denk na vandaag dat er ook weinig anders op zit .. Had er zo'n werk van gemaakt, het ging zo goed. Ik kon met de vijl eraan zitten, kon zijn voet "lang" optillen, de voet terwijl ik zat op mijn been leggen en dan zo 'vijlen' etc. Had zoveel geprobeerd en het ging zo goed dat ik zoiets had "als ze hem even tijd geeft en we werken met clickeren dan is dat zo gepiept" ... En dan is het echt wel een domper als het ZOVEEL stress geeft -O-

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:28

Geef niet op! Ik heb je topics gevolgd en je bent super met hem bezig. Beste oplossing is denk ik inderdaad het zelf gaan doen. Je kunt dan toch een hoefsmid inhuren die alleen maar naast jou staat en tegen jou zegt wat je moet doen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:34

Suf maken en hem dan laten ondervinden dat er niets gebeurd.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:36

Als het zo makkelijk eens was ...

@ jeaninedow : dank je :) Opgeven doen we nog niet maar denk dat alle opties mbt andere personen wel geprobeerd zijn .. dus het zal zelf doen worden. Eventueel met de hoefsmid er langs, maar als die in de buurt is is hij al gespannen dus best is echt gewoon zelf .. dan is hij het meest op zijn gemak..

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:44

Ochjee. Ik dacht echt dat t wel goed zou komen! Maar hey, de voorvoetjes heeft ze dus wel kunnen doen? Dat vind ik al heel knap! Je kunt natuurlijk de volgende keer als ze komt enkel de voorvoetjes doen? Dan zijn die na een tijdje iig weer in orde. En van een afstandje kan ze dan misschien met jou mee kijken hoe t met de achterhoeven gaat? Al is t op film bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:10

Voorvoeten zijn inderdaad gedaan :j Zijn nog niet 100% zoals zou moeten maar dat zou een te grote verandering zijn in 1 keer.. Maar ik weet het niet, ze zijn gedaan maar echt succes had het niet. Denk niet dat hij ervan geleerd heeft en volgende keer wat meer ontspannen zou zijn bv. Er zat zoveel spanning de hele tijd, zelfs in de pauzemomenten. Was ergens echt blij dat hij een introvert paard is want anders had hij tegen het plafond gezeten. Maar het is niet omdat hij wel 'stil' stond dat het allemaal ok was natuurlijk.

En dan denk ik: moet je een paard dat laten doorstaan, moet je hém dat laten doorstaan? Ja, de hoefsmid moet regelmatig komen, dat hoort zo, maar als het ook anders kan.. moet het dan? Moeten we blijven oefenen en proberen in de hoop dat de angst nog afzwakt? Zal eerst nog veel stress bij komen kijken en als hij nog jaren jonger was zou het anders zijn denk ik.. ik weet het niet..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:18

Ik vind het nog niet zo slecht eigenlijk, 50% van de voeten is gedaan :D. Uiteraard is het helemaal niet fijn om je paard ondanks al je voorzorgen en voorbereidingen zo over de zeik te zien gaan maar je hebt toch al heel wat vooruitgang geboekt!

Zelf een cursus gaan doen en dan zelf de voeten bijhouden klinkt als een mooie volgende stap. Zeker als de vrouwelijke hoefsmid af en toe kan komen kijken en aanwijzingen geven om je op het rechte spoor te houden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:22

Ik kan maar een ding doen: *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Kleine stapjes vooruitgang is ook vooruitgang :j niet vergeten hè! Dus hou vol! Ga zo door! Want ik weet zeker dat jullie dit probleem ook kunnen overwinnen! Misschien niet morgen nee maar als je kijkt naar het begin en waar jullie nu zijn is dat al zo'n ongelofelijk verschil *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:38

:) Ik weet niet of ik jullie enthousiasme deel.. Ja, zijn voorvoeten zijn gedaan, maar ten koste van wat? Hij vond mij weer eng en de poetsplaats al helemaal, dat laatste zal nog wel een paar keer duren voordat dat weer over is. Het was gelukkig niet zo extreem als bij de laatste bekapping (toen kon ik een maand praktisch niet in zijn buurt komen :+ ) maar het heeft hem toch een knauw gegeven.

Had het eigenlijk moeten filmen, dan zou het duidelijker zijn natuurlijk. Het is niet dat ik iemand ben die denkt "aw, zielig paardje" als die eens een keer snuift of een stap opzij doet. Misschien komt dat in het topic zo over maar ik ben op dat gebied wel down to earth en sommige dingen moeten gewoon etc etc maar hij was echt bang, deed zoveel moeite om toch braaf te zijn (werd hij ook voor beloond) maar hij had het echt moeilijk. En dan vraag ik me af of dat wel moet.. of er ooit beterschap zal komen of dat het altijd dezelfde strijd zou blijven. Wil zeker wel een volgende sessie doen, puur om te kijken of hij misschien toch iets geleerd heeft, en dat hoop ik echt wel, maar gezien zijn gedrag en reacties vrees ik er wat voor..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:41

Juist omdat ik weet dat je niet zo'n muts bent met een sielugh paardjuh vind ik dit toch een mooie stap. Natuurlijk is Boke van het paadje, dat is ie altijd, maar het is toch weer een stapje in de goede richting. Gewoon de draad weer oppakken en weer voorzichtig verder uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:44

Misschien wel :j Misschien hebben we het ergste wel gehad en denkt die volgende keer "ik vind het nog wel eng maar weet dat ik het overleef" en kunnen we zo opbouwen. Of hij gaat al door het plafond als hij haar hoort aankomen, dat is optie 2 natuurlijk :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:47

Tja, om dat uit te vinden is het wel handig dat er op zijn minst een volgende keer komt :D.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:51

ik weet niet of het een mogenlijkheid is dat de hoefsmid zo tussendoor(evt tussen 2 werkadressen)even langskomt.nie t om te behandelen,maar om boke wat meer vertrouwd met hem te maken.al is het maar dat hij even de voetjes optilt en beloond bij braaf gedrag.wellicht dat dit helpt.dan moet natuurlijk de mogenlijkheid er voor jou ook zijn.

paard wat nu heb,was in het begin bij onverwachte geluiden ook zo onbetrouwbaar en panisch als t maar kon.weet nog goed dat t schoonmaken van de beugels met een borstel al teveel was.dan stond ie al te stuiteren.met een boekje(proevenboekje bijv)aan de bakrand was ook een spook voor hem.als t boekje dan openging,sprong ie nog weg ook.
wat hij heeft meegemaakt,geen flauw idee,maar met heel veel vertrouwen bouwen kom je een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:24

Kan het eens bespreken maar ze zit niet zo vlakbij dus weet niet of dat kan.. We zullen zien :j Volgende keer moet er sowieso komen want heb haar vijl natuurlijk :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:25

Goed bezig ...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 06:18

Misschien is dat nieuwe spul wat? Confidende EQ? Is hier een topic ergens over. Is een kunstmatig feromoon dat ook vrijkomt al een merrie een veulen zoogt. Er zijn al wat positieve geluiden van bokkers over.
Je kunt het een kans geven.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 06:34

Gewoon volhouden en blijven proberen. Elke keer zal ze een stapje verder kunnen komen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:36

Probeer het positief te bekijken. Z'n voorvoeten zijn gedaan! :) Dat is al meer dan je een tijdje geleden had durven hopen. Misschien had je na de voorvoeten gewoon moeten stoppen, maar dat is nu natuurlijk achteraf gepraat. Misschien voor de volgende keer, dan sluit je (hopelijk) positief af.

Verder zou ik gewoon een cursus gaan volgen. Je kan het dan redelijk goed zelf bijhouden en op die manier blijf je ook oefenen. Dan misschien eens in de zoveel weken die hoefsmid erbij ter controle en om e.e.a. wat bij te werken. Dan heeft zij ook niet zoveel werk ineens en dat is weer minder belastend voor Boke. Ik denk echt dat je op de goede weg zit. Het duurt alleen heel lang en het zijn maar kleine stapjes vooruit steeds.

Hopelijk blijft hij niet te lang in de stress hangen. Zelf gewoon weer doorgaan met zijn voetjes alsof er niets aan de hand is. Houdt de moed erin! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:09

Ik zal proberen.:+ Het is ergens ook wel positief dat in ieder geval zijn voorvoeten gedaan zijn :j Maar het was tegelijk ook zo sneu om te zien wat voor spanning het opleverde en hoeveel moeite het was voor hem... En als die dan daarna iets had van 'ok, het is voorbij, niks gebeurd' dan vond ik dat al minder erg. Maar dat hij dan uren later nog snuivend naar die poetsplaats loopt, meteen mest (doet hij normaal zelden en dan al helemaal niet plat dus was echt stress) en ook heel snel weer naar buiten loopt, dat vind ik een stuk minder... -O-

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:35

Joh, je moet ook geen veranderingen in 1x verwachten.
Zulke dingen kosten nu eenmaal veel tijd.
Het is logisch dat hij naderhand toch gestressed was; maar het feit dat ze de voorvoeten enigszins kon doen is toch een grote plus. Ik denk alleen niet dat ze had moeten proberen die achtervoeten op te pakken, aangezien dit al duidelijk een grens voor hem is.

Gewoon zo door gaan, volgende keer weer die voorvoetjes, achterbenen voorlopig met rust laten, en zo volhouden. Uiteindelijk zal hij het iig wel accepteren...

En stress is zielig, dat snap ik, maar maak er geen te groot probleem van. Ook die stress wordt steeds minder.