No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:00

NMMNG (aka Nash) is een 5 jarige ruin uit mijn merrie, die ook nog in bezit Is.

Hij loopt op dit moment L2 en thuis ben ik hem aan het klaarstomen voor het M1. Hij mist nog wat kracht en stabiliteit (en ik zelf ook),maar hoe hij de laatste maanden vooruit gaat denk ik dat de M helemaal goed gaat komen.

14 maart Was in Harmelen de koudbloedwedstrijd van DAH west en KVTH Zuid-Holland.

Ondanks een misser in de eerste proef (voorlezer begon met de verkeerde proef), waardoor bij mij de stress de kop op stak en Nash daar heel erg op reageert heb ik hem de 2e proef echt door moeten slepen. Al met al ben ik wel tevreden.

Nash raakt snel in de stress en Is sensibel, waardoor hij gaat rennen (en hard ook). Zo ben ik er eind september heel hard vanaf gevallen en heb voor het eerst van mn leven in het ziekenhuis gelegen.

Onderaan mijn protecol stond dat de hals wat te laag en lang Was gedurende de proef. Ik ben er juist heel erg blij mee, omdat hij voor het eerst zo laag durfden te lopen en dat zelfs het halsstrekken nietesns zo beroerd ging.

Ach, er Is nog genoeg om aan te werken, daar ben ik mij meer dan bewust van (zeker mijn eigen houding en losgelatenheid), ik ben gewoon mega trots met hoe hij de laatste tijd enorm vooruit gaat en ondanks zijn jonge leeftijd (bijna 6) heel graag en hard werkt voor mij.

Wees een beetje lief voor ons, We komen van ver :)

Anoniem

Re: No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:07

OEh oeh oeh, blijf van die voorkant af meisje. Niet zo werken, wiebelen, frummelen en zagen. Dit is mijn eerste reactie terwijl ik kijk. Misschien niet lief, maar ik kan er niet meer van maken. Je pony zn hoofd gaat van links naar rechts door jouw hand.

Ga hard werken aan je aanleuning, van achter naar voren gereden met een licht teugelcontact. Met been naar je hand toe rijden, niet andersom. Neem hier de tijd voor, want dat gaaat een tijdje duren voordat je paard op eigen benen met een zachte hand leert lopen.
Verder, ga werken aan je zit, je bent ontzettend onrustig. Dat komt mede ook omdat hij niet over de rug loopt. Maar dat is een wisselwerking vna eerder genoemd punt.

Ik zou echt een stap terug doen en nog niet eens dnken aan M1 niveau, maar helemaal terug naar de basis. Want ik zou graag lief voor je zijn, maar ik word er niet warm van als ik naar je beeld kijk.

Succes.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:09

Ik heb het idee dat ie in draf niet helemaal zuiver is. Daarnaast mis je heel wat impuls, misschien dat ie daardoor takt mist.
Was ie wat zwaar in de hand?
Met halsstrekken in de 1e proef is ie namelijk wel zuiver.

Heb niet alles gezien.

Vind het wel een knappe haf om te zien :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:22

Dat heeft voor een deel temaken met de stress en vermoeidheid (door de stress) op de 2e proef. Dan gaat hij idd tackfouten maken en ga ik hem in de weg zitten.

Joolien, ik Had geen andere reactie verwacht van jou :')

Ik moest er aardig aan werken om hem de 2e proef door te krijgen omdat de batterij leeg Was. het was alle zeilen bijzetten :P

De volgende dag Had ik les, toen veel gewerkt aan van achter naar voor en stille hand. Jammer dat ik daar geen beeld van heb, want hij ging heel fijn.

Nash Is op vreemd terrein vaak heel druk en gestressed en dat komt de rust en ontspanning (en daarbij stille dragende hand) niet echt ten goede. Hij moet nog wat meer vertrouwd raken op vreemd terrein en dat ging deze keer eigenlijk heel best. Hij kan veel drukker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:25

Haha, ik word steeds voorspelbaarder. Nu moet ik zeggen dat ik enkel naar de eerste proef heb gekeken hoor, heb de 2e niet eens gezien. (heb niet zo'n goede concentratie :') )

Ik zou dan eerst gaan werken aan die stille hand, ook op ander terrein, want dit doet een heleboel teniet. We willen dat een paard vertrouwen krijgt in de ruiterhand, maar dit werkt natuurlijke alleen maar tegen.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:25

opzich ziet het er wel goed uit.

maar ik zou die sporen nog maar even aflaten. en joolien heeft al wat over het zagen gezegd dus dat ga ik niet meer doen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:27

Wat mij vooral opvalt is dat je constant, maar dan ook echt constant blijft drijven.. Zo wordt je paard inderdaad lui aan je been..

Been = reactie
Geen reactie = duidelijkere hulp
Nog geen reactie= tik

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:28

Hij mag nog een stuk actiever voor het been en rustiger in de aanleuning, maar ik vind het een heel leuke Haflinger om te zien :D

Anoniem

Nog even een toevoeging over hoe je t wel kan aanpakken op wedstrijd met een rustige hand. Als ie zo onrustig is, stelling en buiging aan latn nemen zonder terug te werken. Lekker gaan omstellen om m vanuit hier recht te maken. Blijf naar je hand toe rijden en liever 1 keer doorpakken in het inrijden als dat je constant moet sleuren.
Ik heb nog even de 2e proef gekeken, als mijn paard zo liep zou ik m niet eens de 2e proef willen starten.

Laurahh

Ik ben het eens met Joolien. Zijn aanleuning is alles behalve stabiel vanwege jouw onrustige hand en ik heb het idee dat hij hierdoor ook niet helemaal zuiver is in draf.
Het halthouden en achterwaarts is mooi precies voor de camera waardoor je goed kan zien dat je niet vriendelijk bent in je hand.

Probeer inderdaad eerst te werken aan een stille en vriendelijke aanleuning en balans bij jezelf, voordat je aan de M1 gaat denken :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:31

En omdat ik mij als ruiter wil ontwikkelen heb ik aankomend weekend een clinic op vreemd terrein.

Eens kijken of ik onder begeleiding de rust er meer in kan krijgen op vreemd terrein en dus meer bezig kan gaan met rijden ipv hem maar de baan rond krijgen.

Ik raak zelf ook gespannen van hem en aangezien ik geen herhaling van september wil en 1x in het ziekenhuis meer dan voldoende vind. De schrik zit er af en toe nog wel in.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:33

Peelie schreef:
Dat heeft voor een deel temaken met de stress en vermoeidheid (door de stress) op de 2e proef. Dan gaat hij idd tackfouten maken en ga ik hem in de weg zitten.

Ik heb je 2e proef niet gekeken ;)
Ik heb het dus over de 1e proef.
Het lijkt te komen doordat je dan teveel met de voorkant bezig bent.

Jolien geeft fijne tips en ziet wat ik ook zie!

Hij moet echt meer op eigen benen gaan lopen en meer naar voren denken voor je uberhaupt aan een volgende wedstrijd denkt.

Top hoe je met het commentaar omgaat :) siert je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:39

Ik ga ook helemaal met bovenstaande mee, ik vind eerlijk gezegd dat je geen aanleuning hebt maar een knik. Hij buigt niet op de juiste plek maar lijkt van voor naar achteren te worden gereden ipv andersom.

Ik zou even helemaal terug gaan naar de basis want anders ga je echt vastlopen in de M. Je mist ontzettend veel impuls in eigenlijk alle gangen maar in draf krijgt die er zelfs heel veel tactfouten van.

Ik zou gaan werken aan het over de rug lopen en veel meer dragen op het achterbeen zodat de aanleuning beter wordt en hij ook daadwerklijk actief is. Veel tempowisselingen en overgangen rijden om hem zo uiteindelijk beter op dat achterbeen t krijgen. En daarnaast meid ga echt werken en je eigen houding en zit. Ik vindt je flink zagen en je geeft elke pas been. Hierdoor stomp je hem als het ware af.

Succes ermee!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:42

Dankjewel.

Ik ben mij meer dan bewust van mijn kwaliteiten en struikelblokken. Ok weet goed waar ik aan moet werken en reflecteer heel voor op mezelf. Daar heb ik bokt niet voor nodig gelukkig :D

Nash Is altijd wat onrustig geweest met zijn hoofd. Mijn hand hielp deze wedstrijd niet mee, dat geef ik toe, maar hij Is zo'n eind verbeterd in het afgelopen half jaar.

Ik heb zondag heel erg fijn les gehad en ik weet nu hoe ik dingen weer kan aanpakken, nog meer accent op het achter naar voor. En dat vind Nash (en ik) heel zwaar en moeilijk.

Ik ben af en toe nog niet vlug genoeg met hulpen en Nash laat mij op wedstrijd dan een beetje in de steek, waardoor ik te veel ga doen.

We trainen gewoon heel rustig door en het idee Is in april misschien M te starten. Er Is geen haast bij, hij Is nog zo jong en voor mij ook de eerste keer M. Ik vind dat al heel spannend. De eerste keer M zal ook gewoon een trial and error worden. Eens kijken wat hij (en ik) doet.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:44

Oef oef ik sluit me aan bij bovengaande. Terug naar de basis! Stille hand, stil been, meezitten ipv tegenzitten. Daar eerst eens heeeel hard aan werken voordat je naar de M wil gaan. En dat is niet in april opgelost... Trek er gerust een half jaar voor uit zou ik zeggen.

Mag ik vragen wat je punten waren? 2 x 1ste zegt mij nooit zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:47

Als een paard onrustig is met het hoofd, is het juist heel belangrijk dat je als ruiter een stille hand aanbied :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:49

182 en 183 (en geheel terecht)

Vorige 2 wedstrijden Had ik 194 192 en 189 en 191

Hij ging deze keer wbt impuks en afwerking ook helemaal niet zo fijn, dat ging de vorige wedstrijden beter.

Ach, ik ben allang blij dat hij niet zo bizar strak onder me Was als "normaal".

Nash heeft wel een eigen houding ja. Breekt af bij de schoft, stuwende achterhand, thats his move.

Nogmaals, basis zijn We heeeeel erg veel mee bezig en op wedstrijd neemt de stress (zoals deze keer) nog wel eens de ooverhand en ga ik rare dingen doen om hem de baan rond te krijgen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:55

Heb je ook een filmpje van thuis?
Ik vind zelf dat je niet heel netjes naar t paard toe rijdt, hij doet z'n hoofdomhoog bij t stilstaan maar jij sjort m gelijk weer naar beneden. Ook mag je been dr wat meer af, maar ook dat was al gezegd. Ben benieuwd naar een filmpje van jullie training.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:11

ik zal eens kijken of ik volgende week tijdens de clinic kan laten filmen. Nou weet ik natuurlijk niet hoe de dame van de clinic les geeft, maar ik heb weer een hoop handvatten gekregen van mijn eigen instructrice afgelopen zondag ;)

Doggielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:19

Over het gerommel van voren, houd ik mijn mond aangezien dat al genoeg benoemd is hierboven. Maar waar ik me wel echt aan erger, zijn je onrustige benen. Ik hoop dat je hier aan werkt :) . Maaaaar de manen zijn wel erg mooi lang! :D <3

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:28

Mijn benen zijn al rustiger als ze ooit zijn geweest, kan je na gaan :')

Mijn paard verbeterd sneller dan ikzelf. Soms voel ik me echt een beginner op mijn eigen paard, die ik notebene zelf opleid :')

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:35

Ik vind dat je, even lomp gezegd, erg aan het stuiteren bent. Dit is echt niet fijn voor de pony. Daarbij vind ik je toch wat te zwaar voor deze haflinger. Het lijkt me beter om wat meer te lichtrijden en zo je pony meer voorwaarts te krijgen en te trainen, het beeld is nu niet fijn. Succes verder in de toekomst met je pony :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:36

Peelie schreef:
Nash Is altijd wat onrustig geweest met zijn hoofd. Mijn hand hielp deze wedstrijd niet mee, dat geef ik toe, maar hij Is zo'n eind verbeterd in het afgelopen half jaar.

En jij? Hij is erg verbeterd, maar wat doe jij om ervoor te zorgen dat je een rustigere hand kan bieden? (denk aan doorademen, minder spanning in het bovenlijf/de bovenarm en je bekken).

Peelie schreef:
Ik ben af en toe nog niet vlug genoeg met hulpen en Nash laat mij op wedstrijd dan een beetje in de steek, waardoor ik te veel ga doen.

Je doet inderdaad erg veel... Er vanuit gaande dat je een hulp geeft en het paard daarin constant blijft tot de volgende hulp > kijk eens vanuit die invalshoek naar je proef. Is hij lui, onzeker of rijd jij preventief?

Ik ben, eerlijk waar, verbaasd dat je nog zulke punten hebt gescoord! Ik denk dan ook dat april erg vroeg is voor de M & je daar als het ware toch een beetje door de mand gaat vallen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 19:13

Essie blue, tijdens mn proef zal ik toch echt moeten doorzitten. En dat je mij te zwaar vind, Is jou goed recht om dat te vinden. Ik ben al bijna 10 kilo kwijt, het Is dus niet dat ik dat niet weet, of er niks mee doe.

Doubtless, ik ga gewoon M om eens te kijken wat hij doet, niet omdat ik denk dat ik gelijk dikke punten ga rijden oid. Dat verwacht ik ook helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:16

Waarom zou je niet wat langer in de L2 doorrijden als je paard zoals je zelf zegt nog zoveel spanning met zich meedraagt en dat je eerst wacht tot dat je hem in de L2 in elk geval voor elkaar hebt.