Samen leren springen, les 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Samen leren springen, les 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:54

Vandaag hadden we onze 3de springles, iets wat we superleuk vinden, maar ik in het begin nog steeds wel erg spannend. Gelukkig is mijn paard echt een toppaard ook hierin blijkt, want ze blijft mij helpen en vergeeft mijn fouten, en dat voor een paard welke zelf ook nog hartstikke groen is. <3
En ook dankzij mijn fijne instructrice, die snapt dat het voor een dressuuramazone als mij lastig is om zo om te schakelen en mijn angst te overwinnen, en mij hierin hartstikke positief begeleid waardoor mijn vertrouwen groeit.

Natuurlijk zijn er nog superveel punten waar we aan moeten werken, maar voor nu ben ik superblij en tevreden. Meeste moeite heb ik met mijn houding (vandaag voor eerst met ander zadel ging al wel beter als met mijn springzadel) maar vind het erg lastig te timen wanneer ik haar los moet laten en om voldoende mee te zitten. Tips hiervoor zijn van harte welkom! Andere tips natuurlijk ook, want ik heb wel de smaak te pakken!

Even terugblik op onze eerste les, toen ik nog niet vanuit galop durfde aan te rijden op een hindernis:

En vandaag.

Inspringen

eerste stijlsprongen vandaag

klein parcoursje

einde springles
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 23-12-19 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:38

Dapper hoor, ik doe het je niet na :) Ik heb geen bal verstand van springen, dus w.b. techniek kan ik je geen feedback geven, maar ik vind het super mooi om te zien dat jij en je paard dit echt als team aan lijken te gaan! Ontzettend gaaf :)

Wat ik me afvraag bij het eerste filmpje, je schrijft dat je niet in galop aan durfde te rijden, maar ik zie je bij de dubbel wel mooi door galopperen. Wat maakt(e) voor jou dat verschil?

En hebben jullie een bepaald doel? :)

Anoniem

Re: Samen leren springen, les 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:57

Bedankt corelli, leuk commentaar, en idd heel blij mee we dit zo samen kunnen doen!

Over ons eerste filmpje en de galop, ik was al blij als we aan de overkant kwamen en stopte dus totaal met rijden. Hierdoor vond ik draf makkelijker, dan hoefde ik minder te doen, maar als we in galop zaten na de sprong en ritme had durfde ik dan ook wel weer. Maar zelf aangaloperen als eruit viel was dan nog stap te ver, gelukkig durf ik dat nu wel.

Doel is handig worden samen, en hoop eind zomer keertje bb te kunnen springen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:35

Leuk Haike !!
Dit is zo ongeveer de max hoogte wat ik durf te springen...dus je ziet 'm al komen...rijkundige springtips heb ik dus niet :') Altijd jammer gevonden dat ik niet durf, want ik vind eventing eigenlijk wel heel erg leuk...maar ja, er moet daarin natuurlijk ook wel aardig wat gesprongen worden :P :+

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:09

Ik denk dat vanuit galop springen gemakkelijker is voor het paard maar beide kan. Als paarden los in de paddock mogen springen, springen soms zelf vanuit stilstand. Ik kan het niet helemaal goed zien, maar ik heb het idee dat je soms was te rechtop zit in de sprong. Wat zegt je instructrice? Ik zou het paard wat meer laten doen. Jij stuurt en rijdt recht op de sprong af. Gewoon op je billen zitten en vooruit kijken. De meeste paarden kunnen prima zelf passen als je in een normale arbeidsgalop rijdt. Jij volgt het paard, dus als je voelt dat die omhoog komt dan ga je in verlichte zit. Klinkt gek maar rijdt maar eens een paar rondjes verlichte zit als je gewoon draaft. Let goed op je rug, dat die recht blijft. Ik bedoel maak je rug niet overdreven hol of bol maar normaal.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:17

Ik weet niet of je moeite hebt met meegeven maar halverwege de sprong een pluk manen pakken helpt!
Verder super leuk dat jullie zo aan het oefenen zijn! Verder is het gewoon een kwestie van oefenen denk ik en ervaring opdoen dan gaat het vanzelf beter!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:21

Leuk om te zien!
Jij hebt last van dezelfde dressuurneurose als ik: paard te lang rond blijven rijden. Je maakt het Baretje gemakkelijker als je haar minstens drie galopsprongen op voorhand naar de sprong laat kijken. En die BB ben je zo hoor, elke training de balk een gaatje hoger en je bent er zo +:)+
Springen is toch kilometers maken vind ik.

MaaikeNathan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:36

Ziet er goed uit!
Misschien dat het helpt om zelf in je hoofd de galopsprongen voor de sprong mee te tellen (gewoon, 3-2-1), zo kan je je paard corrigeren. Ik had er ook eerst moeite mee om het gevoel te krijgen en te weten wanneer die nog 3 galopsprongen had. Maar met veel oefenen heb je het zo onder de knie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:19

Annoya schreef:
Ik denk dat vanuit galop springen gemakkelijker is voor het paard maar beide kan. Als paarden los in de paddock mogen springen, springen soms zelf vanuit stilstand. Ik kan het niet helemaal goed zien, maar ik heb het idee dat je soms was te rechtop zit in de sprong. Wat zegt je instructrice? Ik zou het paard wat meer laten doen. Jij stuurt en rijdt recht op de sprong af. Gewoon op je billen zitten en vooruit kijken. De meeste paarden kunnen prima zelf passen als je in een normale arbeidsgalop rijdt. Jij volgt het paard, dus als je voelt dat die omhoog komt dan ga je in verlichte zit. Klinkt gek maar rijdt maar eens een paar rondjes verlichte zit als je gewoon draaft. Let goed op je rug, dat die recht blijft. Ik bedoel maak je rug niet overdreven hol of bol maar normaal.

mijn instructrice zegt exact hetzelfde als jou, vertrouwen op mn paard en zelf minder doen. Heb ook idee heel weinig doe maar onbewust wil toch teveel (schijn)controle houden waardoor het alleen maar lastiger maak.

Yanick bedankt voor de tips.

Urielle, ook dit is niet bewust, moet idd proberen haar vooraf meer te verlengen maar dat nog EEG moeilijk.

Maaikenatan, krijg inderdaad ook steeds de opdracht passen te tellen, maar vaak vergeet ik dat nog als aan rijden ben, zal volgende keer meer proberen hier ook nog op te letten

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:54

Ziet er goed uit! Mooi opgebouwd ook, paardje pakt fijn aan!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:04

Goed opgebouwd! Leuk paard ook trouwens!

Tips:
Probeer de galopsprongen voor de sprong te tellen zodat je beter uitkomt, weet dat het in het begin lastig is maar uiteindelijk gaat het automatisch! En wat meer meegeven voor de sprong en actief houden! Verder ziet het er goed uit voor de 3e keer! Toppie! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:03

Wipher bedankt!

Verona2000, bedankt voor de tips, ga hiermee aan de gang. Op die sprongen tellen hamert mijn instructrice ook maar eenmaal bezig vergeet ik het dan toch ;)

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:50

ziet er goed uit joh!
tips heb ik niet want ik vind springen eng. enne, wissels doet ze ook mooi maar vast. das handig voor t Z :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:05

Dat eerder genoemde tellen helpt onwijs idd! Gewoon op je lijn al tellen, en dan als je merkt dat ie te ruim komt been bij, en als ie te dicht erop komt beetje inhouden. Dan krijg je minder van die hertensprongen of juist die balkjes eraf omdat hij er te dicht op komt. Grote vooruitgang!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:11

Zo, dat 2e filmpje ziet er super uit al! :D
Ik zie hier de groei van jullie nieuwe sportcarriere!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:12

Bedankt sandy! Wissels zijn we nog nier mee bezig, die doet ze al te makkelijk dus eerst maar afleren en dan later er goed opzetten.

EngeltjeS, dank je! Vind ook heel leuk, bedoeling was gewoon af en toe te springen en niets meer, maar nu zo leuk gaat merk ik dat toch al fanatieker word.

Liekec, dank je, lees idd echt meer moet gaan focussen op her tellen, hoe moeilijk ik dat ook nog vind.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:24

Ziet er goed uit Tess!
Ze doet het ook echt super braaf :D

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:11

haike schreef:
Bedankt sandy! Wissels zijn we nog nier mee bezig, die doet ze al te makkelijk dus eerst maar afleren en dan later er goed opzetten.

oh :+ :+ :+ zoveel verstand heb ik er dus van. ik zie t verschil niet eens :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:15

sandyjorgen schreef:
haike schreef:
Bedankt sandy! Wissels zijn we nog nier mee bezig, die doet ze al te makkelijk dus eerst maar af
leren en dan later er goed opzetten.

oh :+ :+ :+ zoveel verstand heb ik er dus van. ik zie t verschil niet eens :')

Ze verbloemd het ook mooi hoor, maar wissels zijn niet van mij, hoewel wel probeer haar steeds in de juiste galop weer op volgende hindernis aan te rijden.

Lotte, ze is ook echt heel braaf!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:52

haike schreef:
Annoya schreef:

mijn instructrice zegt exact hetzelfde als jou, vertrouwen op mn paard en zelf minder doen. Heb ook idee heel weinig doe maar onbewust wil toch teveel (schijn)controle houden waardoor het alleen maar lastiger maak.

Yanick bedankt voor de tips.

Urielle, ook dit is niet bewust, moet idd proberen haar vooraf meer te verlengen maar dat nog EEG moeilijk.

Maaikenatan, krijg inderdaad ook steeds de opdracht passen te tellen, maar vaak vergeet ik dat nog als aan rijden ben, zal volgende keer meer proberen hier ook nog op te letten

Als je haar eens laat los springen in bak, ga je dan geloven dat ze ook uitstekend kan springen zonder jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:35

Annoya, ik geloof ook wel dat ze het prima alleen kan, maar als erop zit dat toch nog stukje wat ik moet leren loslaten.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:45

Ziet er keurig uit! Wat mij wel opvalt is dat hij/zij elke keer naar beneden gaat lopen voor en na een sprong. Af en toe kon hij/zij niet helemaal goed inschatten waar de sprong was had ik het gevoel. Misschien kan je hier iets aan doen? Ik weet dat dat best moeilijk is, omdat ik dat zelf ook heb. Maar als het jou niet hindert gewoon doorgaan! Ziet er echt super leuk uit! Eerste keer bij een les ook best al wel hoog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:20

Caitlin, hoe zo jij het liever zien en hoe zou ik dat kunnen veranderen?

huckellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:27

Voor de 3de springles vind ik het er al heel netjes uit zien :) Juist doordat het dressuurgedeelte er goed in zit! Vertrouwen is toch denk ik iets wat langzaam groeit. Maar volgens mij hebben jullie er beide veel plezier in dus ik denk dat het helemaal goed komt :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:35

Vind het er erg netjes uitzien! :) Veel tips heb ik niet, aangezien jullie het al hartstikke goed doen. Wel zou ik net wat meer ruimte geven tijdens de sprong, zodat hij zoch nog wat langer kan maken. Nu springt hij naar mijn mening nog een beetje te opgekropt. Wel zorgen dat je voor de sprong niet meer verandert in je zit, maar dan tijdens de sprong net iets meer meegaan, dan maakt hij een net wat mooiere sprong.

Maar goed, dat komt vanzelf als ik de filmpjes zo zie! :)