en toen was mijn kleine zwarte Lusitano veulentje alweer 5!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

en toen was mijn kleine zwarte Lusitano veulentje alweer 5!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:32

Mijn kleine dikke zwarte beer is inmiddels alweer 5 jaar geworden begin van deze maand, de tijd vliegt!

In kleine stapjes werken we rustig door, dan weer een beetje meer van dit, dan weer een beetje meer van dat...

Deze winter zijn eerste duinritjes gemaakt, we oefenen met de trailer door, we zijn naar onze eerste dressuurles in een binnenbak van Herman Wientjes geweest en als het weer het toelaat hebben we ook nog af en toe een dressuurlesje en langeteugelen we nog wat...

vorige week, eindelijk weer een droge bak, dus lekker even zelf wat rommelen!
Afbeelding

Afbeelding

een paar weken geleden met een stalgenootje 's morgens heel vroeg in de duinen
Afbeelding

Afbeelding

Gisteren eindelijk weer eens les, dan maar in een blubberige bak, we kunnen in ieder geval weer even aan de slag!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier nog wat filmpjes van de les bij Herman Wientjes voor wie het leuk vindt...
rechtsom:

linksom:

stukje galop
http://youtu.be/kgGf0xBTAQY

verder zorgt zijn paddockmaat voor de nodige desensibilisatietraining :D
http://youtu.be/vW8g4g2-VxE

en geniet meneer vooral van het leven... 8-)
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-XF87BLML.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto720-VEQ3ZKXV.jpg
Laatst bijgewerkt door Angela op 23-02-15 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Niet meer als 15 afbeeldingen (foto's/filmpjes). Overige in link geplaatst

Anoniem

Re: en toen was mijn kleine zwarte Lusitano veulentje alweer 5!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:37

Leuk beestje met die grote roze neus. :)) Er mogen nog wel wat vetjes af zo te zien. :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:38

Top dat het zo'n fijn paard is geworden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:39

wuis, Ja hij is al een tijdje op dieet, maar hij is er nogal zuinig op... :+

kohtje, ja ben blij met 'm! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:40

Ach het misstaat 'm niet, dik maakt gezellig toch. :+ :D

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:44

Knappe Ferro :)
Fijn paard is het ook, geniet ervan!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:46

Gefeliciteerd met je knappe grote beer! Hij is echt zóóó stoer he <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:46

Toen ik het eerste filmpje zag schrok ik even, ik zag jouw behoorlijk met je hand bezigaan het frutselen en doen. In het tweede filmpje hoor ik hen zeggen dat je met been naar de hand toe moet. Maar toch vind ik het niet prettig ogen. Het paard draaft bijna niet, en jij zit dan ook nog door. Hij heeft ook nog heel veel moeite met het aannemen en vertrouwen van het bit en kruipt er makkelijk achter. Waarom dan nu al schouderbinnen en dat soort oefeningen doen?
Ik zou eerst gaan voor lekker lichtrijden, actief draven en een zacht contact, verder nog niet te veel willen doen, dat komt zo'n paard niet ten goede.

Ik zie ook een binnenhand die naar de schoft gaat, probeer juist de binnenhand naar binnen te brengen om zo je paard de hand te laten volgen. Nu werk je terug en neig je ook vaak tot je hand vast zetten als je dit doet.

Ik kan helaas niet zo enthousiast zijn over deze insteek. Kun je me uitleggen waarom er wordt doorgezeten?

Edit: ik zie trouwens ook een paard wat verzet toont.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-15 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:49

Mooi paard maar... van die lesfilmpjes word ik niet blij.. paard lijkt met tegenzin te lopen zonder voorwaarts te zijn. Je rijden moet/kan een heel stuk beter vrees ik. En echt, het paard is te zwaar ( dik) daar moet nodig wat vanaf.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:51

omdat hij snel uit elkaar voorover gaat lopen en daarbij op mijn hand gaat hangen en mij voorover mee trekt, met doorzitten kan ik wat beter terug blijven zitten en hem voor wat losser en meer omhoog houden, hij vindt dit nog heel lastig, dus we pakken hier steeds kleine stukjes in mee, om hem daarna weer langer en lager te laten ontspannen, het is op 't moment even zoeken wat de goede weg is om hem voor losser te laten zijn en achter meer te gaan dragen... (als ik het tempo daarbij te hoog houd gaat hij juist sneller voorover op mijn hand lopen)
misschien ziet het er op de filmpjes niet vriendelijk uit, ik heb het tijdens de les niet zo ervaren, het was een bewust bezig zijn met een stukje dat hij nog heel lastig vindt en het is voor mij ook zoeken wat werkt en wat niet en wat mensen me daar aan tips en suggesties in aanbieden (en hier dan weer het juiste uit zien te kiezen, je moet tenslotte eens iets proberen)...
en misschien was dit dan niet het juiste stukje om hier te plaatsen...

ik rijd hem het eerste stuk altijd langer en lager en veel meer voorwaarts, en dan rijd ik natuurlijk ook licht, dit stukje is echt een tussen stukje in de les, om te kijken hoe hij dit op deze manier aanpakt, thuis rijd ik hem ook minder 'fel' op deze manier en meer naar voren

(hij kruipt overigs uit zichzelf juist niet achter het bit, maar gaat er snel wat voorover op hangen)

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:18

Ik zat met een glimlach naar je foto's te kijken maar die verdween bij de filmpjes.
Geeft een gespannen beeld. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe hij zoals jij het noemt langer en lager loopt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:33

nee geen recente filmpjes verder, we hadden dit toevallig gefilmd omdat het 'anders dan anders' was en ik het even terug wilde zien, van de lessen van mijn eigen instructrice al een tijd niks gefilmd, alleen de foto's van de laatste les...

maar het is geen paard wat je constant laag en lang moet rijden, want dan maakt hij zich steeds langer en gaat 'ie voorover in je hand hangen (hij is nogal horizontaal gebouwd met een laag aangezette hals), vandaar het zoeken naar mogelijkheden die verschillende mensen bieden en dan te kijken wat het meest past en het beste werkt, zoals ik al aangaf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:35

En ik ben wel benieuwd, vind je dat dit werkt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:02

beetje lastig te zeggen met 1x proberen...

zal een kwestie zijn van de gulden middenweg zien te vinden in wat werkt, is bij elk paard (en elke instructeur) toch weer net even anders...

en van elke ervaring leer je zelf toch ook weer, je neemt mee wat je er van mee wilt nemen en wat niet dat parkeer je... 8-)

ik vind het niet verkeerd om open te staan voor nieuwe/andere/verschillende ideeën en daar vervolgens uit te halen waar je zelf iets mee kunt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:16

Joolien schreef:
Toen ik het eerste filmpje zag schrok ik even, ik zag jouw behoorlijk met je hand bezigaan het frutselen en doen. In het tweede filmpje hoor ik hen zeggen dat je met been naar de hand toe moet. Maar toch vind ik het niet prettig ogen. Het paard draaft bijna niet, en jij zit dan ook nog door. Hij heeft ook nog heel veel moeite met het aannemen en vertrouwen van het bit en kruipt er makkelijk achter. Waarom dan nu al schouderbinnen en dat soort oefeningen doen?
Ik zou eerst gaan voor lekker lichtrijden, actief draven en een zacht contact, verder nog niet te veel willen doen, dat komt zo'n paard niet ten goede.

Ik zie ook een binnenhand die naar de schoft gaat, probeer juist de binnenhand naar binnen te brengen om zo je paard de hand te laten volgen. Nu werk je terug en neig je ook vaak tot je hand vast zetten als je dit doet.

Ik kan helaas niet zo enthousiast zijn over deze insteek. Kun je me uitleggen waarom er wordt doorgezeten?

Edit: ik zie trouwens ook een paard wat verzet toont.

Wat een ontzettend leuk paard! Lijkt wel een gevoelig paard! Ben het wel met joolien eens. Zie hem liever een stuk actiever draven. Vindt je je beugels niet te lang? Kan me voorstellen dan hiermee lichtrijden niet prettig is. :')

Hoe krijg je je paard vanuit deze draf in galop? :) Puur uit nieuwsgierigheid, ben absoluut geen Anky en leer graag bij! Maar de puntjes die joolien hierboven ook al noemt is compleet het tegenovergestelde dan wat ik op dit moment van mijn instructrice leer.

Activiteit en de binnenhand naar binnen zetten ipv naar je toe of naar de schoft.

Vindt het wel echt een leuk paard! En nog jong dus dat komt vast goed!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:25

Ik vind het een heel leuk paard, maar moest het de mijne zijn, ik zou 2 dingen doen :D
In eerste instantie het babyvet er gaan aftrainen...paardje heeft hier last van en het gaat op termijn schade aanrichten. En dan komen we gelijk bij het 2e puntje...nog een jaar of 2 lange stukken rechtdoor in een vlot tempo gaan rijden, liefst wat heuvelachtig terrein....ook balkjes lopen in de piste. Hiermee ga je hem echt vooruit helpen, ook om wat spiertonus op te bouwen...iets waaraan het die barokke rassen soms nog wel eens ontbreekt.
Als hij een jaar of 7 is, kan het serieuze werk in de piste pas beginnen.
Maar goed, dit is mijn mening en ik heb natuurlijk geen lusitano...wel een PRE die ook zo'n baldadig teugeltrekkertje was toen hij jong was ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:29

Wat een ontzettend leuk paard! Ik vind je vriendelijk rijden, maar ben er niet zeker van of deze manier de goede is. Het lijkt me een zeer sensibel en meewerkend paard dat in de filmpjes niet begrijpt wat er van hem gevraagd word. Het langzame draven gaan ten koste van een fijne aanleuning want hij loopt vaak achter de hand, voelt wel heel licht, maar verderop (de achterhand) gebeurd er helemaal niets meer.

Ik denk dat je de hangproblemen veel beter voorwaarts kunt oplossen. Door hem sterker te maken en daarmee de nood om te hangen weg te halen. Op deze manier kan hij lekker alles laten hangen en flabberen en word hij niet sterker. Ik begrijp de insteek van de filmpjes wel, en misschien (waarschijnlijk) zal de les niet in zijn geheel op dit tempo gebeuren. Maar in de wens het gehaast naar de galop af te leren, verlies niet het voorwaarts zijn en de actieve achterhand uit het oog.

In ieder geval heel veel succes welke methode je ook kiest, en ik ben benieuwd naar vervolgtopics van dit knappe paard!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:31

Wat mij vooral opvalt is dat je geen constante teugel contact hebt. Als hij zijn rug niet ontspant en niet over de rug loopt zie ik een ruiter liever lichtrijden. Doorzitten heeft hierbij geen enkele toegevoegde waarde naar mijn inziens. Ik zie hem liever lekker laag en voorwaarts lopen en vanuit daar meer opgepakt worden. Mogelijk is je paard helemaal nog niet toe aan het hoger instellen.

De foto's vond ik wel erg leuk om te zien. Ik vind je erg netjes rechtop zitten!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:34

bedankt voor jullie reacties!

buiten rijden is nog heel erg spannend, want hij is ontzettend angstig in het verkeer, dus helaas is gewoon lekker rechtuit buiten rijden niet zo simpel hier, anders hadden we dat natuurlijk allang en veel vaker gedaan!
als ik hier een bos naast de stal had, was ik nauwelijks in de bak te vinden! :D

lang en laag doet hij prima, en lichtrijden kan ik ook prima met deze beugels.

even in herhaling, dit was een klein stukje midden in de les, zonder in- en uitdraven, wat natuurlijk lang en laag, rechtuit, voorwaarts en lichtrijdend gebeurt... 8-)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:00

Ik ben erg benieuwd naar een filmpje van hoe jullie normaal rijden. Ik denk dat dat dan een heel ander beeld zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:20

Zitten al mooie momenten tussen Ellis.

Wat ik je wil meegeven: probeer soepel en constant te zijn in je teugelcontact, is wellicht het moeilijkste met zo'n jong paard maar een klapperende teugel is wellicht nog meer hinderend voor een paard dan per ongeluk iets te veel druk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:56

Hij komt zo uit een schilderij van Rubens gelopen, wat een schitterend dier. :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:09

Leuk paard! Ben het deels met het commentaar eens, maar aan Joolien e.a.: hou er wel rekening mee dat dit een barokje is, lager tempo en kortere gangen zijn dan gebruikelijker (uiteraard moet er wel voldoende impuls zijn en contact van achter naar voor). Er wordt vaak ook al eerder met zijgangen gewerkt omdat ze dit zo makkelijk aanbieden.

Ik heb altijd alleen warmbloeden gereden en rijd sinds kort een Lusitano, en ik had in het begin de neiging om veel te veel te zoeken naar tempo en verruiming omdat ik dat gewend was van de kwpn'ers. Tijdens clinics van (zeer goede) Portugese instructeurs zie je dat zij zich geen zorgen maken over lager tempo.

Wat betreft teugelcontact ben ik het eens, dat mag veel constanter/rustiger (meer van achter naar voor denken).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:19

Dat is idd een groot verschil in de hedendaagse dressuur en het meer klassieke dressuur .
Hedendaags gaat vaak allemaal vooruit en nog meer vooruit .
Een paard als Ferro ( is zo,n type als de mijne ) die laat je niet over het tempo lopen . Wordt ie alleen maar moe en lastig van en komt niet tot werk .
Maar in een comfortabel tempo lekker aan de gang zetten .
Balans gaat voor de beweging .
Je ziet in de filmpjes duidelijk een zoekende ruiter en paard .
Dat is een andere instructeur als normaal dus 3 personen die aan t zoeken zijn wat werkt in dit geval ...

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:12

Ik vind het interessante filmpjes! Inderdaad, zoekende, maar dat is het hele trainen, daarom heb je ook les. Als dit een paard is dat neigt om op je hand en op de voorhand te gaan hangen, dan is wat hij nu laat zien hoopgevend toch? Want niet opgelost met kracht, zoals je zo vaak ziet, wel een paard wat onder je blijft en ook regelmatig van je hand af kan blijven. Dat daarbij het contact regelmatig even weg is is dan niet zo erg, als je dan weer iets aanvult met je been heb je dat wel weer. Dat komt wel. Hij leert nu om achter te gaan dragen. Ik vind het leerzame filmpjes, en het ziet er vriendelijk, weldoordacht en beheerst uit. Het lijkt me een lastig paard om te rijden, technisch gezien.