PRE Modesta, het trauma voorbij?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

PRE Modesta, het trauma voorbij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:25

En daar zijn we weer!

Let op, Modesta is wat je zou omschrijven als een 'probleempaard'.
Na 3 jaar letterlijk bloed (een gebroken heup, een missende duim, regelmatige blauwe ogen), zweet (paard wat van de stress eerst op slot slaat en zich vervolgens maar laat vallen, in een razende angst alleen maar wegrent voor alles) en tranen (alle bovenstaande en iedere keer dat mijn hart in 1000 stukjes breekt als ze weer een paniekaanval heeft) heb ik eindelijk het idee dat ik nu aan rijden toe aan het komen ben.
Voorheen kan ik het niet anders omschrijven dan overleven...

Ik moest zelf mijn angst en stress los zien te laten. Loslaten, ademen en niet alles willen controleren. Nogal lastig als je met een paard zit wat op iedere beweging (ook van de ruiter), iedere milliseconde dat je te laat bent, ieder zuchtje wind reageert met alleen maar heel hard wegrennen
En je daarbij bij een eerdere val je heup hebt gebroken waar je dik 2 jaar mee hebt gerevalideerd :')
Dus het afgelopen jaar hebben we gewerkt aan: ontspanning en er letterlijk aan kunnen komen.

Enniewee, terug naar het nu:
Sinds een weekje ongeveer merk ik een verandering. De uitersten liggen niet meer zover uit elkaar en Mo wordt sterker en stabieler. Ikzelf krijg steeds meer vertrouwen in mij en haar ondanks een recente val waardoor ik steeds minder 'strak' en statisch reageer waardoor ik juist dingen weer als vanzelf kan oplossen.
Dit krijg ik terug in het 'eraan kunnen komen' en dan dus sinds een week bijna onvoorwaardelijk. Bij spanning is dat in tegenstelling tot voorheen eigenlijk na 2 passen weer weg zoeken we elkaar weer op.

Punten om aan te werken zijn:
- ik mag nog sneller en soepeler worden in de aanleuning: sneller reageren en dus beter kunnen onderhouden
- ik mag nog meer letten op het recht zitten en niet naar rechts zakken (gevolg van heupbreuk)
- ik mag erop letten dat ik mijn been laat afhangen en niet naar voren ga hangen en dus mijn benen naar achteren steek
- ik mag blijven rijden wanneer Mo echt fijn begint te lopen, nu ben ik dan zo aan het genieten dat ik de rest even vergeet :+

Lijkt me voor nu even genoeg :')

1.
Afbeelding
Los/uit draven. Lekker naar mijn hand toe en even bevestigen in de ontspanning.

2.
Afbeelding
Hier begint ze achteren al iets meer te werken en voor dus al wat ronder/hoger.

3.
Afbeelding
Een mooi voorbeeld van wat er gebeurd maar ook iets nieuws: Mo komt wat omhoog door wat voor omstandigheden dan ook, ik ben te laat dus verlies het contact maar raak ook nog in die zin gespannen dat je dat terugziet in mijn lijf. Echter, tot voor deze week was hiervan het resultaat: heeeeeul hard gaan :')
En nu gaan we dus weer terug naar bovenstaande plaatjes. Een mega-vooruitgang dus.

4.
Afbeelding
Linksom

5.
Afbeelding
Iets meer oppakken, kijken of haar daar in de hand gesteld kan houden (aanleuning kan houden), verder nog geen verwachtingen in dit stadium als eraan kunnen komen.

6.
Afbeelding
Wat het volgende cadeautje oplevert.
Ik blijf rijden, durf eraan te blijven komen en dan is dit het resultaat. Stukjes van enkele meters maar ze zijn er en ze worden langer :D

7.
Afbeelding
In galop ook een cadeautje :D

8.
Afbeelding
En weer even kwijt maar nog steeds ontspanning!

9.
Afbeelding
Goed zichtbaar dat zij wel aanbied maar ik nog niet altijd op tijd ben ;)

10.
Afbeelding
Nog een cadeautje: een correcte stap met ontspanning. Voorheen zat de stap er zeg maar niet op :') Enkel gedribbel en als ik daar iets aan probeerde te veranderen met veel spanning en onderhals rondstappen.

Daarna weer lekker uitgedraafd maar dat wordt dan zoveel van hetzelfde :+

Genoeg nog om aan te werken maar voor ons is dit echt een meeeega stap dus ik ben een blije ruiter met een blij paard en dat staat voor mij voorop *\o/* *\o/* *\o/*

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:35

Echt super dat het zo goed gaat Jolijn!! :D
Mo ziet er ook echt rustiger uit in haar blik, heel fijn! Het moet voor haar ook stuk fijner zijn als ze haar achtergrond wat losser kan laten.

Ik hoop dat we snel weer eens samen kunnen rijden.

miroxmill

Re: PRE Modesta, het trauma voorbij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:49

Wat heerlijk dat je haar nu onspannen kan rijden zeg!! :D

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:52

*\o/* Ziet er super uit Jolijn! Wat fijn dat je haar nu langzaam wat langer kan oppakken :). Gaf je inderdaad ook aan toen ik je laatst zag dat dat lastig was. Hopelijk blijft deze lijn stijgen!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:19

Super! Wat een fijne plaatjes

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:44

Fijn dat het zo goed gaat! Ik heb ook 2 van zulke gevallen op stal waarbij het me bloed, zweet en tranen heeft gekost (en af en toe nog). Wij zijn er ook nog lang niet maar ik ben blij met de kleine problemen die we stapje voor stapje samen hebben overwonnen en als ik er achteraf op terug kijk zijn die kleine succesjes samen toch wel een hele grote overwinning. Ik heb nog nooit zo een sterke band gehad met een paard als met deze twee mafkezen haha. Jullie komen er wel! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:12

Zo leuk om te zien dat jullie iedere RIJ-ITP weer vooruit gaan! :j

Super dat Mo nu bijna weer een "gewoon" paard aan het worden is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:42

Thanks allemaal, leuk om te zien dat we ook wat vaste volgers hebben.

Vanavond weer lekker aan de gang, heb er weer zin in!

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:46

nou je bent een echte doorzetter hoor. Jullie komen er wel.

Vind Mo echt prachtig maar dat heb ik je al eens laten weten.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:53

Ik vind het er heel ontspannen uitzien. Ik hoop voor je dat het in deze stijgende lijn door blijft gaan.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:19

Jolijn, dat ziet er superontspannen uit, erg fijn om te zien! Wat een verschil in haar blik ook.
Geniet! :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:24

Leuk om te zien dat je ook echt foto's plaatst waar het niet goed gaat, dat geeft het contrast echt goed weer. Ik denk dat je heel trots mag zijn op wat je tot nu toe bereikt hebt!

Ben erg benieuwd wat het effect gaat zijn wanneer jouw houding verbetert; ik verwacht dat dit een hele positieve invloed gaat hebben :j !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:38

Dat denk ik ook Laura, dat merk ik ook meteen terug. Daarom moeten we samen eerst van die verrekte spanning af :')
Maar daar hebben we nu dus een hele grote stap in gemaakt!

MirelleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:44

Wow wat een lange weg en wat goed dat je je zo inzet voor Modesta. Mooie stappen. Ik wens jullie super veel succes in de volgende.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:46

Fijn dat het weer beter gaat, de eerste stappen zijn gezet! +:)+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:51

Dat ziet er uit als een veelbelovende stap naar een ontspannen verdere ontwikkeling!

Dat je te laat bent geeft niks, dat heeft de beste nog wel eens, het is belangrijker dat ze ervaart dat "er aankomen" geen paniek hoeft op te leveren, en dat het ook niet beangstigend is als het contact even wat te los wordt en ze op zo'n moment even aan zichzelf wordt overgelaten... ze blijft daar immers relaxed bij ogen en bewegen.

Nu héél behoedzaam te werk gaan, want zulke ontwikkelingsstappen zijn goud waard! Zo te zien zijn jullie zeer goed onderweg, petje af!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:38

Wauw, wat een fijne plaatjes Jolijn! Ziet er super uit :D.

Jullie komen er wel samen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:43

Echt fijn voor jullie! Lekker zo doorgaan :j _/-\o_

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:45

hoe groot ben jij en hoe groot is je paard?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:46

Ondanks dat ik in het andere topic zei dat je te groot bent, heb ik wel respect voor je en jouw doorzettingsvermogen. _/-\o_

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:46

ow ok het was al meerdere mensen opgevallen...

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:47

Fijne plaatjes jo'tje +:)+

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:59

Ik heb veel respect voor je en super dat het zo voelt voor jou, maar ook ik vind je echt te groot.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:02

Ik vind je toch ook wel echt te groot maar heb wel ontzettend veel respect voor je doorzettingsvermogen. :)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:05

heel knap ja maar te groot ben je.....