Mijn paard aangevallen door pittbull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pomski

Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 02:54

Zondag 26 Januari reed ik met ons paard Bo en mijn verzorgster op ons andere paard Numir op het strand in Wijk aan zee.
Drukte viel mee, al hadden we wel veel last van niet luisterende honden, die achter ons aankwamen, maar na een aantal meters weer afhaakten.
Terwijl we in een rustig galopje zaten, kwam er plots een pittbull op ons af gerend. Hij was gelijk zeer agressief, probeerde in de benen van de paarden te bijten.
Uiteraard wisten deze niet wat hun overkwam, en enigszins in paniek, maar nog redelijk stuurbaar gallopeerde we verder.
Na 3 km haakte de hond nog steeds niet af, een voorbijganger zag ons probleem, en riep dat als wij probeerde te stoppen, hij de hond zou pakken.
Helaas ging dit mis, wij kregen de paarden tot stilstand, maar de hond begon Bo aan te vallen, hij sprong naar Bo zijn hoofd om te bijten, en beet in zijn benen. De man kreeg de hond niet te pakken. Bo bleef steigeren, maaien en schoppen naar de hond, die hem keer op keer weer aan bleef vallen.
Bo was echt in gevecht met de hond, heeft hem meerdere keren geraakt met zijn voorbenen, maar de hond bleef springen en bijten. We konden geen kant meer op. Ondertussen bleef de man proberen om het beest te pakken te krijgen. Er waren heel wat omstanders die te hulp schoten. Zo heeft het zeker 5 minuten geduurd. Er ging zoveel door mijn hoofd, wanneer en hoe eindigd dit…….
Uiteindelijk probeerde de hond Bo in zijn achterbeen te bijten, en toen was het raak. Met een oorverdovende klap sloeg Bo de hond tegen zijn hoofd, en droop de hond af.
Alle omstanders begonnen te juichen en te klappen.
Ik was in tranen en helemaal ondersteboven van wat er net was gebeurd. Een man pakte de hond uiteindelijk, die toch weinig van de klap leek te hebben overgehouden.
Bo had wat wonden op zijn neus en benen, maar godzijdank niets ernstigs.
Een vrouw kwam naar ons toe en bood zowel mij als Bo water aan, en vertelde dat de hond ook haar hond eerder had gepakt.
Een meneer had de aanval gefilmd en gaf ons zijn kaartje met gegevens.

Uiteindelijk kwamen de eigenaars, een donkere jongen, en een Nederlandse oudere man.
De donkere jongen was zeer onredelijk, het was onze eigen schuld, wij hadden namelijk moeten stoppen, dan had hij de hond kunnen pakken, en we moesten maar lekker naar de politie gaan.. Deze man zag blijkbaar de ernst niet van de situatie in. Van de Nederlandse man kregen wij zijn telefoonnummer.

Nog steeds in tranen hebben we onze weg vervolgd. Even later kwam er een klein wit hondje op ons af, en Bo begon gelijk uit te halen, daar was ik dus al bang voor. Hij was ontzettend schrikkerig, en erg onder de indruk. Bij de trailer mijn man weer getroffen die ik al gebeld had. Ook de dierenarts gebeld, maar aangezien Bo gewoon netjes geeent is, en de wonden alleen oppervlakkig waren kon zij ook niet veel voor ons betekenen.

Inmiddels heb ik de politie gesproken, aangezien de eigenaar ‘’het niet expres’’ heeft gedaan heb ik geen poot om op te staan. Ik ben verschrikkelijk boos, dit kan dus zomaar? Waarom nemen mensen niet hun verantwoording, hou de hond gewoon vast als hij niet onder controle is… Dan was dit allemaal niet gebeurd. Het gaat niet eens meer alleen om de veiligheid van mijn paard en mij, maar ook van de hond. Wel ben ik alle omstanders die te hulp schoten ontzettend dankbaar!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maaike1994

Re: Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 03:04

Pff jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn!
Ik heb zelf ooit ook zoiets meegemaakt. Ik was met mijn pony gaan wandelen en plots hing er een kruising labrador x duitse herder in mijn pony zijn achterbenen... Pony is in paniek met me weggerend en we zijn samen in de gracht gevallen. Ik had een zware hersenschudding, mijn pony was de dagen erna wat stijfjes en kleine wondjes in zijn been maar verder gelukkig niks. Wel is hij nu (4jaar later) nog steeds heel schrikkerig van honden.
Ik heb toen 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en de eigenaar van de hond heeft via zijn verzekering de ziekenhuisopname terug moeten betalen. Als de DA bij mijn pony was geweest had hij die ook moeten betalen. De hond was overigens van zijn erf gelopen toen wij langs hun boerderij wandelden met mijn pony. Ik passeer er nu soms nog (zonder paard) en nog steeds kan die hond zomaar het erf aflopen...

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 05:10

Jeetje wat vervelend. Wel enorm fijn dat iemand jullie probeerde te helpen! Hoop dat de wondjes snel mooi helen.
misschien kun je met een hond van kennis / stal genoot oefenen om te kijken of je de angst wat weg kan nemen?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 06:28

Jeetje wat een verhaal.
Ik snap niet dat als mensen weten dat de hond zo is ( want hij had vaker aangevallen vertelde jij)
ze het dier niet aan de riem houden als ze dan zo graag naar het strand willen met de hond.
Heel veel sterkte TS, hopelijk komt alles goed. :(:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 06:38

Heftig zeg!! :oo
Gelukkig hebben jullie er niets ernstigs aan over gehouden. ..
Jammer van de eigenaar weer... :\

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 06:49

Verschrikkelijk zeg!
Gewoon te gek voor woorden dit, helemaal omdat het dus blijkbaar niet de eerste x is dat die hond iets grijpt en de eigenaars de hond niet gewoon aangelijnd kunnen houden.... en dan ook nog gaan verkondigen dat het jullie eigen schuld zou zijn... ik zou zo witheet van woede zijn...
Ik weet niet goed wat je hiermee moet, idd kan het dus zomaar. Te bizar voor woorden.

Veel sterkte voor jou en je paardje, ik hoop dat ie op den duur weer rustig kan blijven met honden achter zich aan!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 06:54

Jullie zullen wel geschrokken zijn, gelukkig is het alleen maar oppervlakkig.

Aan de andere kant weet je dat dit kan gebeuren, ik heb het zelf meegemaakt. Onze honden liepen los op een losloopstrand en uit het niets komt een meid in volle galop aan. Vriendin en ik konden niet meer snel genoeg roepen en daar ging ze... geluk bij een ongeluk was dat zij alleen maar jaagt en niet pakt en het paard het geweldig vond. Het heeft even geduurd voordat we haar weer bij ons hadden, maar gelukkig is dat met een sisser afgelopen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 06:54

Ergens heeft hij wel een punt dat je beter stil had kunnen gaan staan, maar aan de andere kant als hij de hond niet onder apel heeft moet hij hem aanlijnen.

Hopelijk houdt je paard er niet te veel aan over!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:01

Jee wat een verhaal! Gelukkig goed afgelopen, maar ik hoop dat je paard er geen trauma aan over houdt..
Kun je hiermee niet bij de dierenpolitie terecht? Als er íemand iets van de wetgeving rondom agressieve onaangelijnde dieren weet dan zijn zij het wel. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier helemaal niks mee kunnen. Kan toch niet zo zijn dat er eerst een dode moet vallen voordat ze kunnen ingrijpen. Heb je het nummer van die man wiens hondje ook was aangevallen? Dan kun je meerdere aanvallen melden..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:03

Deze hondeneigenaar heeft zijnveranteoording niet genomen, en dat valt niet goed te praten. Maar jullie hebben deze ook niet genomen. Op buitenrit passeer ik honden altijd in stap, nooit in een snellere gang. Je zit nota bene op een prooidier, probeer dan vooruit te denken. Als je al meerdere keren last had, dan breek je de galop toch af ipv verder te gaan? Op het strand zijn dieren vaak wat joliger, zowel paard als hond, tevens horen ze slechter, daar hoort iedereen rekening mee te houden.

Nogmaals het praat het gedrag van de hond noch van de eigenaar niet goed, die mag van mij een flinke boete krijgen! Maar ik vind je verhaal nogal eenzijdig, terwijl er toch een deel van deze nare gebeurtenis onder jullie verantwoording viel. Desalniettemin hoop ik dat je misschien toch nog je gelijk krijgt met de video die er gemaakt is!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:04

Vervelend zeg! Hoop dat je paardje (en jij) over de schrik zijn bekomen. Heel naar als mensen geen controle over hun hond hebben!
Maar het meest nare is wel het feit dat de pittbull al een slechte naam heeft, dit komt altijd door dit soort eigenaren die ze die slechte naam geven, door ze niet op te voeden en vervolgens een hondenras wordt verboden gemaakt. Deze gozer zou verplicht met zijn hond naar speciale opvoed lessen moeten gaan!
En ik ben ook eens met Lara_Silver

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:16

ik weet niet of ik stil zou gaan staan als er een hond duidelijk dreigend op mijn paard af zou komen. Wegwezen zou eerder mijn reactie zijn.

Maar een eigenaar mag zo'n hond niet los laten lopen als hij geen controle heeft.

Heel veel sterkte en hopelijk hersteld je paard snel.

Compliment voor alle hulpverlenende betrokkenen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:18

Nou ik zou ook niet stil staan hoor, jeetje wat een verhaal zeg wat zullen jullie geschrokken zijn. Wel fijn dat er zo vel hulp werd aangeboden, zit hier gewoon met kippenvel zeg.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:23

Dat zou flink schrikken zijn geweest zeg! Kom zelf ook wel eens met mijn paard daar op het strand, kan inderdaad best druk zijn.

Maar... Ik passeer honden altijd in stap, dit voorkomt bijna altijd dit soort situaties. Dus de volgende keer niet meer in draf of galop passeren.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:23

ik hoop dar zowel jij als het paardje dit snel achter jullie kunnen laten.

al bwn ik wel van mening dat je beter even je tital kan aanpassen,nu geef je het ras pitbull weer een slechte naam.

elke hond had dit kunnen doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:24

Citaat:
Inmiddels heb ik de politie gesproken, aangezien de eigenaar ‘’het niet expres’’ heeft gedaan heb ik geen poot om op te staan. Ik ben verschrikkelijk boos, dit kan dus zomaar? Waarom nemen mensen niet hun verantwoording, hou de hond gewoon vast als hij niet onder controle is… Dan was dit allemaal niet gebeurd.

Dat is dus niet geheel waar. Je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor het gedrag van je dier.
En ik zou zelf ook niet stoppen voor elke hond die ik buiten tegen kom, dan kom ik nooit meer aan een stukje draf of galop toe.

Citaat:
Een vrouw kwam naar ons toe en bood zowel mij als Bo water aan, en vertelde dat de hond ook haar hond eerder had gepakt.

Als het zo'n bijtgraag beest is kan je misschien het beste met een hele groep naar de politie, want hoe lang moet het duren tot hier iets aan gedaan wordt? Eerst een dode?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:26

_Annemiek schreef:

al bwn ik wel van mening dat je beter even je tital kan aanpassen,nu geef je het ras pitbull weer een slechte naam.

Waarom? Noem het beestje gewoon bij zijn naam. Pittbull = Pitbull en kennelijk heeft dit exemplaar die slechte naam verdiend.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:32

Ik zou waarschijnlijk zelf afstappen en die hond voor z'n harses trappen. Ook niet echt ethisch verantwoord maar je bijt mijn paard niet...
Sterkte ts. Gelukkig vallen de wonden nog mee. Raar dat de politie er niks mee doet..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:33

miss_lizje schreef:
_Annemiek schreef:

Waarom? Noem het beestje gewoon bij zijn naam. Pittbull = Pitbull en kennelijk heeft dit exemplaar die slechte naam verdiend.

Een Pitbull is niet eens een ras. Ik ken meer Chihuahua's die bijten dat dit soort honden.

TS: Ik leef heel erg met je mee. Een jaar of 10 geleden heb ik hetzelfde meegemaakt, maar dan in een woonwijk. Hier had die hond niet eens los mogen lopen!!!

Ik hoop dat jouw paard nog herstelt van deze gebeurtenis. Zowel lichamelijk als geestelijk.
Dit is toch wel 1 van de ergste dingen die je mee kunt maken.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 27-01-15 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:34

miss_lizje schreef:
_Annemiek schreef:

Maar minstens zo belangrijk: pitbulleigenaar = pitbulleigenaar. Of in ieder geval zijn dat toch wel vaak mensen die bewust kiezen om een agressieve wat intimiderende hond niet op te voeden en zich dan vervolgens gezellig samen onaangepast te gedragen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:38

Voor veel honden kan dit ook een spel zijn, het zijn jagers, ander dier rent hun erachter aan en het dier rent nog harder. Bij kleine hondjes of die niet hard kunnen rennen heb je geluk dat je op een gegeven zo'n grote afstand krijgt dat ze afhaken met jagen. Met andere woorden in stap trigger je het minder.

Vaak schrik je de meeste honden ook al af als je je paard omdraait en recht op de hond af laat lopen. Maar goed doe dat maar eens in een paniek situatie.

Hiermee wil ik het gedrag van de hond niet goed praten, hoop ook echt dat de eigenaren hier wat aan gaan doen. Probeer wel met je paard als de rust er weer wat is met rustige aangelijnde honden wat te oefenen dat ze er niet altijd bang voor hoeft te zijn.

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:43

_Annemiek schreef:

Volgens mij heeft de pitbull al een slechte naam, aangezien heel wat pitbulls worden getraind voor de vechtsport...

HorseTopShop schreef:
Een Pitbull is niet eens een ras.

Een Pitbull is inderdaad geen ras, maar het is wel de naam voor die honden. <<)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:50

_Annemiek schreef:

PitBULL, hun oorspronkelijke doel zit gewoon in hun naam, namelijk het pakken van koeien. Het zit gewoon in hun instinct om grote dieren te bijten en vast te houden, dus je hoort zo'n hond (zeker als ie niet 100% onder appèl staat) gewoon vast te houden, net zoals ik mijn windhond vast houd omdat hij instinctief achter konijnen aan gaat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:51

Delphi2003 schreef:
_Annemiek schreef:

Volgens mij heeft de pitbull al een slechte naam, aangezien heel wat pitbulls worden getraind voor de vechtsport...

HorseTopShop schreef:
Een Pitbull is niet eens een ras.

Een Pitbull is inderdaad geen ras, maar het is wel de naam voor die honden. <<)

Mensen hebben geen idee wat een Pitbull is. Ze zien een hond die er "stoer" uitziet en noemen het gelijk een Pitbull. Die van mij worden ook vaak aangezien voor een Pitbull. Terwijl het gewoon molossers zijn.

IK vind het altijd jammer dat deze honden in een kwaad daglicht gezet worden.
Je moest eens weten als ik met mijn lobessen buiten loop. Er zijn werkelijk mensen die gaan gillen en wegrennen. Terwijl het een stelletje goedsullen zijn.

De meeste bijtincidenten en de meeste onopgevoede honden waren vorig jaar op 1 de Chihuahua en op 2 de Beagle.
Maar daar hoor je niks over....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:54

Citaat:
Inmiddels heb ik de politie gesproken, aangezien de eigenaar ‘’het niet expres’’ heeft gedaan heb ik geen poot om op te staan.

Ja,kom op zeg..... :(
Wat een idiote reactie.
De meeste ongelukken gebeuren niet expres,maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen dat maar vrijuit gaat?

En dit is blijkbaar niet de eerste keer dat de hond buiten zijn boekje gaat. Ik zou het zeker nog eens aangeven en kijken of je andere slachtoffers kan verzamelen.Of moeten er eerst doden vallen?