Mijn kleine Henk is ziek..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Mijn kleine Henk is ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 02:07

Omdat ik even iets nodig heb om tegen te praten en voor advies.. Mijn verhaal over deze vreselijke dag..

In November kwamen we van Hedel thuis met 2 kleine hummels. Onwijs leuk stel. 2 Shethengstjes, de palomino Honduras was blind aan een oog en was onwijs klein. Henk was een vosbonte die toevallig bij dezelfde handelaar stond. Na een aantal weken heb ik ze overgekocht van een vriendin omdat ik er zo weg mee was. Cadeautje voor mijn moeder, gelukkigste mens op aarde. Even een checkup door de veearts en door, dachten we. De veearts heeft ze een klein beetje antibiotica gegeven omdat eentje wat lichte verhoging had en ze allebei soepoogjes hadden, en hoestte. Ook hadden ze luizen. Maar dit was allemaal goed te behandelen en met wat medicijnen leek t veel beter te gaan. Henk bleef hoesten maar de veearts wilde niet weer antibiotica geven, en zei kijk maar eens aan hij moet toch zelf wat weerstand opbouwen. Gister (zondag) was hij wat benauwder maar niet opvallend, ze hadden ook in die wind buitengelopen dus dat zou het wel zijn dacht ik.. Vanmiddag leek het echter anders. Ik was aan het zadelen en zag hem liggen, hij pompte en was kortademig.. Veearts gebeld, dit is niet goed. Misschien had hij wel iets van bronchitis, wat sneu dacht ik.. Veearts arriveerde en zag meteen dat dit niet oké was.. Hij had bijna 40 graden koorts en was heel kortademig, het piepte ook met ademen.. Verder pompte hij als een gek. Zware longontsteking.. Ik schrok me dood toen hij zei dat hij niet weet of hij de nacht doorkomt.. Zo slecht was hij er aan toe.. Wat nou als ik zondag had gebeld? Ik voel me zo schuldig. Vol met medicijnen nu, ik slaap op stal. Elk uur de wekker, temperaturen. 38,6 is dus goed gedaald, positief. Net weer gaan kijken, hij ademt zo kort, ik ben zo onwijs bang.. Ik weet niet wat ik moet doen? Wat nou als hij doodgaat.. Dat vind ik verschrikkelijk.. Moet ik hem inslapen? Afwachten? Ik ben zo bang.. Mijn kleine hummel, je bent nog veel te jong en ik kan je niet missen! Alsjeblieft blijf vechten klein vriendje.. ;(

Rieltje

Re: Mijn kleine Henk is ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:11

Ik heb geen advies maar will je wel een digitale knuffel geven. En je absoluut niet schuldig voelen hoor - je bent een ontzettend betrokken baasje en hebt duidelijk erg veel voor je hummels over!

En nog niet de hoop opgeven hoor - eerste temperatuur daling is er!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:21

Ook vanuit hier een enorme digitale knuffel. :(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

Jezelf verwijten doe je wellicht automatisch (zo ben ik ook namelijk), maar dat heeft écht totaal geen nut. Iedere pony is wel eens ziek, zwak of misselijk. Niet bij ieder kuchje bel je meteen de DA.

Het is al een hele goede stap dat je op stal slaapt en hem nauwlettend in de gaten houdt. Je hebt het over inslapen, dat zal vast door je hoofd schieten zo nu en dan, maar echt, als de tijd 'daar' is, dan merk je dat echt wel. Hij zal nu misschien benauwd zijn, en zijn weerstand zal niet al te best zijn, maar wie weet sterkt hij weer genoeg aan. Aan jou zorgen zal het igg zeker niet liggen!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 02:23

Bedankt.. Ik hou echt hoop maar word zo verdrietig als ik eraan denk dat hij stikt.. Dat wil ik hem zo graag besparen.. Hij moet het gewoon halen.. Ik ga zo weer temperaturen.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:32

Wat mij helpt bij deze dingen is niet te veel vooruit denken. Net als jij ben ik ook best wel een beetje een "doemdenker"& mijn beestjes zijn mijn alles. Alhoewel ik nog niet het geluk heb om een paard echt van mij te hebben.

Probeer de worstcase scenario's uit je hoofd te bannen en het taak voor taak aan te pakken. Zo meteen ga je hem temperaturen. punt klaar. En pas als je dat hebt gedaan bedenk je het volgende ding dat je gaat doen.

Ik blijf duimen voor je vandaag!

Heb je trouwens een wisseling van de wacht gedurende de dag? Het zou natuurlijk nog wat zijn als jij straks naast Henk ook ziek ligt :D

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:33

hier ook een virtuele knuffel voor jou en lieve kleine Henk.... sterkte voor de komende uren en hopelijk letterlijk en figuurlijk meer lucht voor jullie beiden aan het eind van deze lange nacht. :(

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:38

Och zie net de foto's in je profiel van Henk & Honduras. Wat een kanpperds!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:41

Heel veel sterkte komende nacht. Heeft hij koortsverlager gehad? Zoja blijf zijn temp dan goed in de gaten houden die kan nadat hij is uitgewerkt zijn temp weer ineens stijgen boven de 40,5 is echt kritiek dan lopen de organen gevaar en kunnen uitschakelen. Verder proberen om er vocht in te krijgen als hij niet drinkt dmv warme natte slobber of zemelen.
Als hij iets opknapt misschien een aantal dagen een kleine dossering vitaminespuit die kan net dat extra zetje geven naar herstel. Heel veel beterschap nog niet wanhopen, dikke knuf

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:54

Stikken, dat zal volgens mij niet zomaar 'ff' gebeuren. Al is het wel heel vervelend voor zowel hem, als voor jou om het te zien, dat hij zo benauwd en kortademig is. Het enige wat je op dit moment kan doen is hem goed in de gaten houden en goed zijn temperatuur bijhouden. En dat is precies wat je nu doet.

Het klinkt zo simpel (ook ík ben een enorme doemdenker, ik zag mijn pony al dood liggen toen ik haar perongeluk een dubbele dosis wormenspuit gaf, omdat het ringetje doorschoot, bokt en een DA hebben me toen gekalmeerd) maar meer als dat je nu doet, kan je gewoonweg niet. :(:)

Probeer ook goed in de gaten te houden hoeveel hij drinkt. Sluit desnoods een automatische waterbak af, en zet er een paar emmers neer.

Eet en drinkt hij nog wel uit zichzelf?

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:56

Jeetje sterkte!!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 02:57

Iedereen onwijs bedankt! De tip om niet teveel vooruit te denken is fijn. Wat ook fijn is is dat zijn temperatuur 38,2 was! Hij ademt nog heel slecht maar heb net even met hem gekroeld en hij leek naar eten te zoeken! positief! Hij drinkt goed naar mijn idee! Zemelen heeft hij gehad en opgegeten! Mijn vader is op een beurs en mama in Amsterdam en komt gelukkig morgenmiddag thuis. Ze zal wel optijd komen want ze is ook bezorgd. Gelukkig is mijn vriend bij mij, maar hem last ik zo veel mogelijk slapen want hij werkt morgen de hele dag. Ik werk bij mijn ouders dus hoef niet te gaan werken. Ik ga weer een uurtje wat dutten, zover het lukt want alle paarden thuis zijn nog wakker en maken veel kabaal.. Iedereen bedankt! Dit doet me goed!

Joyciej: hij heeft een emmer en die heb ik om 10 uur ververst en is half vol. Hij heeft zijn eten op, en hooi is ook ver op!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 03:01

Voor zover ik het van jou verhaal kan beoordelen, klinkt dat toch aardig positief qua temperatuur en qua drinken en eetlust. Vanaf half 10 tot nu een halve emmer water vind ik netjes.

Wellicht het hooi straks nog wat aanvullen als het helemaal op is? Temperatuur is igg een stuk gedaald en da's prima!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 03:01

Sterkte en ook van mij een dikke knuffel! :(:) Het is altijd zo naar als je beestje ziek is. Je hoeft jezelf niets kwalijk te nemen, jij vertrouwde op het oordeel van je VA en hoe vervelend ook, ook hun schatten wel eens iets verkeerd in. Je bent iig enorm betrokken en je houdt hem heel goed in de gaten, meer kan je nu niet voor hem doen. Als je het echt niet vertrouwt kun je gewoon je VA bellen, al is het maar om even te overleggen. :) Houdt vooral zijn temperatuur in de gaten, als deze weer omhoog gaat bel je je VA. Schrijf verder zoveel mogelijk op, of hij (goed) eet/drinkt, of hij mest, hoe lang hij gemiddeld ligt en hoe lang hij overeind staat, dat soort dingen. Is niet alleen handig voor zowel jezelf als de VA, maar geeft je ook een soort afleiding, dat je even niet loopt te malen, maar het heel 'klinisch' opschrijft. Heel veel sterkte, hopelijk komt hij goed de nacht door en wordt hij snel weer beter!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 03:06

Heel veel sterkte, ik moet zeggen ik ben ook naar Hedel geweest onwijs gave merrie gekocht welsh A selectie gelukkig helemaal gezond... maar ja het is en blijft een paardenmarkt.

nogmaals heel veel sterkte

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 03:26

Gelukkig dat de temperatuur daling zich door lijkt te zetten! Ook fijn dat je niet alleen bent - al slaapt je vriend ;).

Vind de tip van Jindai van het schriftje een erg goeie! Ik blijf mijn vingers gekruist houden en wil je heel veel sterkte wensen!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 03:31

Iedereen bedankt voor de fijne tips! Ik hou jullie opende hoogte! En natuurlijk ook voor alle knuffels !!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 06:17

:(:) beterschap.
Duim duim duim dat hij zich snel beter voelt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 06:31

Heel blij! Stond hooi te eten toen ik aankwam! Temperatuur nu 38,4 iets verhoogd. Maar hij keek fris! Gelijk de antibioticaspuit gegeven.. Ik krijg weer hoop

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:59

Ow wat fijn nieuws! Hopen dat het doorzet! Je klinkt in elkgeval weer een stuk positiever wat al heel fijn is natuurlijk!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:50

Kom op Henk! Fijn dat hij blijft drinken en eten. Wij blijven duimen dat de ab aanslaat. Veel sterkte vandaag, maar een flinkepot koffie zetten voor jezelf. :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:09

Hoop dat het allemaal goedkomt. Voel je niet schuldig, mensen zijn nu eenmaal niet in staat om in de toekomst te kijken. Je wist toen niet wat je nu weet. Ik vind dat je heel verantwoordelijk hebt gehandeld. Sterkte voor jullie allebei!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 10:20

Bedankt iedereen! Net weer getemperatuurd en hij is nu 38,1! Ik heb hem zijn eten gegeven met zemelen er doorheen, en hij at het heel goed op! Nu inderdaad hopen dT de antibiotica zijn werk gaat doen.. We duimen nog een paar daagjes door

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:24

Hier draaien de duimen ook voor Henkie!

Klinkt toch heel positief dat hij zo snel en goed reageert op de medicatie +:)+

Dikke knuffel voor jullie allebei!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:34

Fijn dat hij aan het opknappen is.
Maar verwijt jezelf niets. Je doet er alles aan. Sterkte verder

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:37

Zit ineens te denken Henk is nog een veulen toch? De normaal temperatuur van een veulen ligt hoger en neemt pas op 1 jaar de normaal waarde aan volgens mij. Wij hebben een nf hengstveulen van 9 juni. Deze zit in de ochtend nu op 37,8 en bij 4 maanden was dit 38.3. Mits hij geen koortsverlagers /pijnstillers krijgt zit hij nu dus best netjes.
Ademt hij ook al weer wat beter? Dikke knuf