In November kwamen we van Hedel thuis met 2 kleine hummels. Onwijs leuk stel. 2 Shethengstjes, de palomino Honduras was blind aan een oog en was onwijs klein. Henk was een vosbonte die toevallig bij dezelfde handelaar stond. Na een aantal weken heb ik ze overgekocht van een vriendin omdat ik er zo weg mee was. Cadeautje voor mijn moeder, gelukkigste mens op aarde. Even een checkup door de veearts en door, dachten we. De veearts heeft ze een klein beetje antibiotica gegeven omdat eentje wat lichte verhoging had en ze allebei soepoogjes hadden, en hoestte. Ook hadden ze luizen. Maar dit was allemaal goed te behandelen en met wat medicijnen leek t veel beter te gaan. Henk bleef hoesten maar de veearts wilde niet weer antibiotica geven, en zei kijk maar eens aan hij moet toch zelf wat weerstand opbouwen. Gister (zondag) was hij wat benauwder maar niet opvallend, ze hadden ook in die wind buitengelopen dus dat zou het wel zijn dacht ik.. Vanmiddag leek het echter anders. Ik was aan het zadelen en zag hem liggen, hij pompte en was kortademig.. Veearts gebeld, dit is niet goed. Misschien had hij wel iets van bronchitis, wat sneu dacht ik.. Veearts arriveerde en zag meteen dat dit niet oké was.. Hij had bijna 40 graden koorts en was heel kortademig, het piepte ook met ademen.. Verder pompte hij als een gek. Zware longontsteking.. Ik schrok me dood toen hij zei dat hij niet weet of hij de nacht doorkomt.. Zo slecht was hij er aan toe.. Wat nou als ik zondag had gebeld? Ik voel me zo schuldig. Vol met medicijnen nu, ik slaap op stal. Elk uur de wekker, temperaturen. 38,6 is dus goed gedaald, positief. Net weer gaan kijken, hij ademt zo kort, ik ben zo onwijs bang.. Ik weet niet wat ik moet doen? Wat nou als hij doodgaat.. Dat vind ik verschrikkelijk.. Moet ik hem inslapen? Afwachten? Ik ben zo bang.. Mijn kleine hummel, je bent nog veel te jong en ik kan je niet missen! Alsjeblieft blijf vechten klein vriendje..
Houdt vooral zijn temperatuur in de gaten, als deze weer omhoog gaat bel je je VA. Schrijf verder zoveel mogelijk op, of hij (goed) eet/drinkt, of hij mest, hoe lang hij gemiddeld ligt en hoe lang hij overeind staat, dat soort dingen. Is niet alleen handig voor zowel jezelf als de VA, maar geeft je ook een soort afleiding, dat je even niet loopt te malen, maar het heel 'klinisch' opschrijft. Heel veel sterkte, hopelijk komt hij goed de nacht door en wordt hij snel weer beter!
.