Maar ik ben net terug van mijn vakantie in Addis Abeba, Ethiopie, waar mijn schoonouders tijdelijk werken en wonen.
We gingen ook een dag naar een paardenmarkt om een paard (nouja, pony...) te zoeken voor een nederlandse collega, die graag daar een pony wou voor buitenritjes.
Nu had ik eigenlijk gezegd niets met paarden te willen doen daar, omdat ik het allemaal niet hoef te zien; maar ja.... Toch wel gegaan.
Er waren behoorlijk veel ponys en die stonden dan opgezadeld zodat ze uitgeprobeerd konden worden, en iets verderop een groep pony's die niet gereden konden worden, drachtig, veulens/jaarlingen. Helaas geen overzichtsfoto gemaakt.

Uiteindelijk was er maar 1 geschikte kandidaat, een kleine D pony, als enige niet graatmager, geen verwondingen, geen gekanteld bekken (weet niet helemaal zeker of je dat zo noemt, maar uit rugpijn draaien ze allemaal hun heup heel vreemd). Hij was ook niet doodsbang voor zijn eigenaar.

Toen vroeg de pony-zoekende of ik er op wou rijden (met zelf mee gebracht engels tuig) om te testen. Nouja oke, hij is gezond, dan vind ik het niet zo heel erg, dus erop. Trok nogal publiek....

Natuurlijk doodsbang voor je handen en snapte het hele been geven en sturen niet (zij slaan gewoon voor alles) maar het was een hele lieve pony, ik denk aan zijn tanden te zien dat hij een jaar of 5 was.
Ze vroegen 20.000 birr (+/- 800 euro). De paard-zoekende heeft hem niet genomen, ze vond het te duur.
Pony's worden in de omgeving van Addis nog veel gebruikt als lastdier:

Deze pony stond in de stad Nazret (Adama), die was blind en had hele grote wond op zijn rug van verkeerde belasting

Ik ben bang dat hij binnenkort zo eindigt:
Schedel
Sneu allemaal, ik weet het. Wat hebben mijn pony's het toch goed...

Die ene man is te groot voor het dier en er zit niet veel spek aan maar ze zullen niet veel geld hebben voor voer gok ik zo. En geschikte rijkleding hebben ze ook niet aan.