pony's in Ethiopie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

pony's in Ethiopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 16:08

Oke, het is niet echt de meest leuke serie qua foto's, dat snap ik.

Maar ik ben net terug van mijn vakantie in Addis Abeba, Ethiopie, waar mijn schoonouders tijdelijk werken en wonen.
We gingen ook een dag naar een paardenmarkt om een paard (nouja, pony...) te zoeken voor een nederlandse collega, die graag daar een pony wou voor buitenritjes.

Nu had ik eigenlijk gezegd niets met paarden te willen doen daar, omdat ik het allemaal niet hoef te zien; maar ja.... Toch wel gegaan.

Er waren behoorlijk veel ponys en die stonden dan opgezadeld zodat ze uitgeprobeerd konden worden, en iets verderop een groep pony's die niet gereden konden worden, drachtig, veulens/jaarlingen. Helaas geen overzichtsfoto gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk was er maar 1 geschikte kandidaat, een kleine D pony, als enige niet graatmager, geen verwondingen, geen gekanteld bekken (weet niet helemaal zeker of je dat zo noemt, maar uit rugpijn draaien ze allemaal hun heup heel vreemd). Hij was ook niet doodsbang voor zijn eigenaar.
Afbeelding
Afbeelding

Toen vroeg de pony-zoekende of ik er op wou rijden (met zelf mee gebracht engels tuig) om te testen. Nouja oke, hij is gezond, dan vind ik het niet zo heel erg, dus erop. Trok nogal publiek....
Afbeelding

Natuurlijk doodsbang voor je handen en snapte het hele been geven en sturen niet (zij slaan gewoon voor alles) maar het was een hele lieve pony, ik denk aan zijn tanden te zien dat hij een jaar of 5 was.
Ze vroegen 20.000 birr (+/- 800 euro). De paard-zoekende heeft hem niet genomen, ze vond het te duur.

Pony's worden in de omgeving van Addis nog veel gebruikt als lastdier:
Afbeelding

Deze pony stond in de stad Nazret (Adama), die was blind en had hele grote wond op zijn rug van verkeerde belasting
Afbeelding

Ik ben bang dat hij binnenkort zo eindigt:
Schedel

Sneu allemaal, ik weet het. Wat hebben mijn pony's het toch goed...

miccamaaike

Re: pony's in Ethiopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:12

Pfoeh jeetje als ik dit zie dan hebben de paarden hier het toch maar goed.
Prachtige foto's heb je gemaakt trouwens, hoewel het beeld op de foto's vaak wel treurig is.
Zitten wij hier moeilijk te doen over de 18e wervel (oid), daar hebben ze daar nog nooit van gehoord.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:13

Het zijn niet de meest diervriendelijke mensen maar wel een mooie foto serie :)
En inderdaad wat hebben onze paardjes het toch goed..

Waar is dat 'hoofdstel' van gemaakt bij die paardjes? hout?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:14

Jeetje, heftig zeg. :\ Die ene man is te groot voor het dier en er zit niet veel spek aan maar ze zullen niet veel geld hebben voor voer gok ik zo. En geschikte rijkleding hebben ze ook niet aan. :+
Maar dat zullen ze niet belangrijk vinden denk ik...

Die witte pony is wel leuk!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:16

Wow, prachtige foto's hoor. Mooi die andere cultuur vastgelegd.
En wat een bijzondere reis, lijkt me heel speciaal om daar te zijn.
Heb je nog meer (niet paard-gerelateerde) foto's?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:17

Mooie foto's, ondanks dat het er niet altijd even vriendelijk uitziet. Paardjes hebben overigens wel mooi gekleurd tuig zeg!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:18

Wij hebben het ook goed, de mensen daar hebben het wat sneuer en waarschijnlijk wat minder kennis van dieren. Makkelijk dan om te veroordelen. Het is wel iets typisch nederlands volgens mij om gelijk met de opgeheven vinger klaar te staan. Beetje jammer weer, wel mooie foto's TS, met die kleurige kleding.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:19

Tja, de cultuur is daar natuurlijk heel anders. Bij ons zijn paarden een luxe product, om het even zo te noemen, daar zijn veel er afhankelijk van.
De types spreken me wel aan. Zijn dat inheemse rassen of iets?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:19

Gave foto's! Die kleuren in dat tuig, erg mooi
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo heel schokkend om te zien....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:20

miccamaaike schreef:
Pfoeh jeetje als ik dit zie dan hebben de paarden hier het toch maar goed.
Prachtige foto's heb je gemaakt trouwens, hoewel het beeld op de foto's vaak wel treurig is.
Zitten wij hier moeilijk te doen over de 18e wervel (oid), daar hebben ze daar nog nooit van gehoord.

ja idd, mijn gedachte.

Moet zeggen dat ik de kleuren op de foto's wel erg mooi vind. Maar verder....
Maar dit hoeft ook niet onder banken of stoelen (zeg ik dat goed) gestoken te worden. Dit is de realiteit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:22

piezze schreef:
Wij hebben het ook goed, de mensen daar hebben het wat sneuer en waarschijnlijk wat minder kennis van dieren. Makkelijk dan om te veroordelen. Het is wel iets typisch nederlands volgens mij om gelijk met de opgeheven vinger klaar te staan. Beetje jammer weer, wel mooie foto's TS, met die kleurige kleding.

Ik zie hier geen opgeheven vingers hoor. Volgens mij veroordeelt er verder niemand. 't Is een compleet ander land, niet te vergelijken met hier.
Ik ben ook wel benieuwd naar het ras/type van deze pony's!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:24

kim345 schreef:
Gave foto's! Die kleuren in dat tuig, erg mooi
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo heel schokkend om te zien....

Nou ik krijg bij het zien van de foto's al vreselijke rugpijn..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 16:24

De hoofdstellen zijn van leer! Ik gok van runderleer, ik heb vorige keer nog een hoofdstel gekocht op Merkato (de markt in Addis waar ze ook gemaakt worden) maar ik had geen camera mee daar (wordt voor gewaarschuwd om dat niet te doen, gevaarlijk) dus geen foto van.
Het leer is wel heeel hard, onbewerkt verder en het garen is een soort keiharde plastic.

En tja, ik weet uit ervaring dat deze mensen, dit volk, erg koppig is. Extreem koppig zou ik willen zeggen. Zo staan ze ook bekend. Natuurlijk is er gewoon weinig geld voor voer maar daarvoor hoef je niet zo slecht met dieren om te gaan. En natuurlijk word ze dat vanaf kinds af aan zo geleerd maar je krijgt ze niet aan hun kop dat ze ook pijn kunnen hebben die dieren.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:27

Ik bedoel mijn opmerking ook zeker niet met een opgeheven vinger, t is gewoon mijn beleving. Ik veroordeel niemand, maar ik vind het wel sneu voor de paarden. Maar goed, ze hebben het daar nu eenmaal niet zo breed als hier. Paarden zijn geen luxegoed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 16:27

Ras: het is inderdaad een soort inheems ras! Leuke is dat ze bijna allemaal nog een best mooie draf hebben, alleen dat wordt ze af geleerd. Vanaf veulen worden ze gekluisterd links voor naar links achter, en dan opgejaagd, zodat ze alleen maar kunnen 'telgangen'. Het is alleen uiteraard geen zuivere, goede telgang maar een krabbelgang :P

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:29

Och jeetje wat een praktijken. Wat maar normaal kan zijn in een land he...
Alleen die schimmel loopt in een normaal drafje.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:35

Wij zijn op onze manier net zo koppig, zij rijden met een los teugeltje, wij willen hier de volledige controle. Zelfs in de wei moet een paard hier met een deken en een halster lopen. In al onze liefde knuffelen we onze paarden bijna dood en grijpen in op alles wat bij een paard hoort omdat wij dat leuk, mooier of beter vinden. We proppen ze vol met onnatuurlijk voer. Paard is in Nederland meer een levende barbie geworden. Hun manier in ethiopie is niet per definitie slechter dan de onze omdat wij dat vinden. Het draait allemaal om cultuur en die is bij ieder mens met de paplepel binnengegoten. Veranderen is moeilijk voor ieder mens.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:38

Ondanks dat het er misschien niet diervriendelijk uitziet vind ik het een hele mooi serie foto's!

Zoals al eerder is gezegd, dit is de realiteit...

p.s.: knap dat je foto's hebt kunnen maken, mijn ervaring met Afrika is dat niet iedereen er blij mee is als je ergens je camera laat zien #)
Laatst bijgewerkt door PandorJ op 12-12-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:39

Btw valt het me op dat die paarden daar zulke doorbuigende kootjes hebben? Het moeten wel ijzersterke diertjes zijn.

Eigenlijk zouden ze in Ethiopie het Nederlandse Bokt eens moeten kunnen lezen. Ze zullen stijl achterover slaan denk ik als ze lezen dat wij ons zorgen maken over een schaafplekje in paardliefs mondhoek of met een zieke goudvis naar een dierendokter gaan waar ze daar waarschijnlijk van de factuur een maand boodschappen kunnen doen, wat hebben we het hier toch heerlijk goed. :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 17:13

piezze: Ik snap je punt wel hoor, en ik snap dat je vanuit de fotos denkt dat het wel mee valt. Het is echter vele malen erger en er word absoluut niet met een losse teugel gereden. Was dat maar zo.

En het zijn sterke beestjes ja. 2 turven hoog en dan zoveel trekken en tillen. Overigens worden ze gemiddeld een jaar of 13. Het zijn ongeveer allemaal C pony's.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:18

piezze schreef:
Wij zijn op onze manier net zo koppig, zij rijden met een los teugeltje, wij willen hier de volledige controle. Zelfs in de wei moet een paard hier met een deken en een halster lopen. In al onze liefde knuffelen we onze paarden bijna dood en grijpen in op alles wat bij een paard hoort omdat wij dat leuk, mooier of beter vinden. We proppen ze vol met onnatuurlijk voer. Paard is in Nederland meer een levende barbie geworden. Hun manier in ethiopie is niet per definitie slechter dan de onze omdat wij dat vinden. Het draait allemaal om cultuur en die is bij ieder mens met de paplepel binnengegoten. Veranderen is moeilijk voor ieder mens.

Enerzijds mee eens, anderszijds we hebben hier ook veel wetenschappelijk onderbouwde kennis.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:19

Dit was oa ook waar ik aan dacht.....hoe oud zouden ze worden....

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:21

R.X. schreef:
Dit was oa ook waar ik aan dacht.....hoe oud zouden ze worden....

De levensverwachting van de paarden is daar niet alleen grof lager van de mensen daar ook...
De levensverwachting is daar slechts 60 tegenover 81 in Nederland

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 17:23

kim345 schreef:
De levensverwachting is daar slechts 60 tegenover 81 in Nederland

Volgens mij was de gemiddelde leeftijd in heel Ethio zelfs nog lager van mensen... Dacht ik gelezen te hebben. 53 jaar dacht ik.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:24

Tja hier schijnen de shetten gemiddeld ook niet oud te worden. Dertien valt me nog mee eigenlijk zeker gezien de zware belasting, denk maar zo dat ze daar niet wachten met gebruik tot de pony 3 jaar is, maar dat is natuurlijk een aanname.