Ruiterpaden Zevenhuizerplas verdwijnen help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Ruiterpaden Zevenhuizerplas verdwijnen help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:54

Hallo Bokkers,

Ik kwam er vandaag achter dat de ruiterpaden wegens bezuinigingen moeten verdwijnen. Veel ruiters inclusief mijzelf worden hier de dupe van. De zoveelste bezuiniging en de enige mogelijkheid van buitenrijden in de buurt zonder trailer. Daarom vond ik het toch wel tijd op om te staan tegen dit plan. Er is een facebook pagina gestart waar genoeg likes nodig is van mensen die tegen dit plan zijn en wellicht bereid zijn voor een bijdrage aan het behoud. Alle hulp is welkom!

https://www.facebook.com/?ref=logo#!/RuiterpadenZevenhuizerplas?fref=ts

Hallo allemaal,

Even een update over wat er op dit moment aan de gang is. Het is een feit, de ruiterpaden rondom de Zevenhuizerplas zullen in principe gesloten worden. Wij zijn vorige week in gesprek gegaan met de "GZH" om te kijken of deze beslissing nog terug te draaien is. Er moet bezuinigd worden en helaas zijn onze ruiterpaden daar de dupe van. De enige mogelijkheid om de paden te redden, is geld in zamelen. Het bedrag wat we moeten verzamelen is ongeveer 11.000 euro per jaar (dit moet nog bevestigd worden). Mocht iemand goede ideeen hebben hoe we dit bedrag ieder jaar weer bij elkaar kunnen krijgen, dan horen we het graag. Een pas/ poortje/ contrbibutie is geen optie, omdat daar teveel administratie omheen zit. We moeten op zoek naar sponsoren en ruiters die geld willen geven.

We hebben al een aantal bedrijven, waaronder manage's die een bedrag willen sponsoren. Ook zijn er al ruiters die hebben toegezegd 20 euro per jaar te willen bijdragen voor behoud van de ruiterpaden. Het is alleen nog lang niet genoeg.

18 September 2014 hebben wij weer een afspraak met de "GZH". Dan zullen moeten aantonen dat we het ons gaat lukken dit bedrag bij elkaar te krijgen. Lukt het ons niet, dan zullen de paden verdwijnen.

Help ons aub om de paden te redden en geld te verzamelen!

Deel ook dit bericht om het zoveel mogelijk onder de aandacht te krijgen! We hebben hulp nodig. We hebben een super gedreven team die knokt voor de paden, maar alleen dat is niet genoeg.

We hebben ook jouw hulp nodig!

Afbeelding

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:00

Ook in het Bergse bos verdwijnen ruiterpaden ter hoogte van de skiberg. Volgens mij kun je via de regioconsulent van de knhs ook een klacht indienen, omdat zij zich ook bezig houden met het be/onderhoud van en aan ruiterpaden.

Hopelijk is het nog niet te laat en wordt het terug gedraaid..zeler omdat een gemeente als Lansingerland een sport/recreatie gemeente wil zijn.

brittje88

Re: Ruiterpaden Zevenhuizerplas verdwijnen help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 16:14

De KNHS is betrokken geweest bij de discussies, maar zegt (nog) niks voor ons te kunnen betekenen. :(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:17

wat vervelend allemaal... 11000 is veel geld. wat wordt daarvoor gedaan? Misschien is het een optie om de paden met vrijwilligers bij te gaan houden zodat het de gemeente geen/minder geld kost? stel voor om dat een paar jaar op proef te doen? misschien kan je lobbyen bij de gemeente om draagvlak te creeëren. veel succes met je actie!

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:20

Ohnee! Wat vervelend :n
Hier rijd ik ook vaak en zou het verschrikkelijk vinden als ze gesloten worden |o
Ik wil ook bijdragen aan behoud v/d paden maar denk dat we met bedrijvenhulp verder komen..zoals applejeck, Divoza etc. Ik zal ook eens rondvragen... /3

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 16:21

Heel vervelend inderdaad! Deze discussie hebben we gevoerd, maar heeft echt geen zin. Helaas is het niet mogelijk om het zelf te onderhouden, omdat de GZH het moet onderhouden ivm aansprakelijkheid/ verantwoordelijkheid voor de paden. De paden gaan dicht als we niet het geld voor onderhoud bij elkaar krijgen. Zo simpel is het. Wat we er ook van vinden. Dus of we moeten geld inzamelen of met de kont tegen de krib, maar dan sluiten de paden en zijn we zelf de dupe. Een andere keuze is er niet. De beslissing is al genomen. Hoe oneerlijk het ook voelt...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:22

Ik zou ook erg balen als de paden echt weggaan...

Is het niet zo dat de paden wel blijven, maar ze gewoon niet onderhouden worden? Of gaan ze ze echt verwijderen/dichtgooien. Hadden ze van dat geld net zo goed kunnen onderhouden, maar goed :n

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:25

Als ze niet onderhouden worden, groeien ze dicht door het gras. Dus dan verdwijnen ze alsnog.. En aangezien ze ook nog eens minder gaan maaien (en dit zullen laten liggen) gaat dat heel snel!

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:35

Dood en dood zonde dat ze die dingen weg willen hebben.
Alsof de man-uren om het gras wat er dan komt te maaien zo goedkoop is.. En als je ziet hoeveel onderhoud er gebeurd aan die ruiterpaden... := Inmiddels al 15 jaar wonend (okee sinds een jaartje wonend in Rotterdam maar nog erg vaak in Oud Verlaat) aan/bij de 7hp. Hooguit 2x per jaar zie er een tractor de paden slepen. Het maaien gebeurd ook niet echt vaak, ja toevallig vanmiddag zag ik iemand.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:40

11.000 euro per jaar voor een paar zandpaadjes????
Is het zand van gemalen goudklompjes gemaakt... >;)

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:43

Ik vraag me toch af waar die berekening vandaan komt.. Kijk als de ruiterpaden nou echt super waren maar dat heb ik nog nooit mee gemaakt..

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:02

Wat vervelend!
Ik vraag me idd ook hoe de berekening tot stand gekomen is, aangezien hier bijvoorbeeld Staatsbosbeheer voor hun kilometers pad op de Utrechtse Heuvelrug 7000euro voor onderhoud ruiterpaden in de planning heeft.

Wellicht is het een idee om diverse voorstellen uit te werken en deze voor de afspraak in september mee te nemen. Zodat je je pijlen niet op 1 oplossing richt.
Een deel van de kosten die bestaat uit uren, valt wellicht te ondervangen door vrijwilligersuren (ook maaien als iemand dat wil doen) die werken onder toezicht van een medewerker in dienst van GZH zodat ze niet met de aansprakelijkheid in de knoop komen. Uren zijn ook geld waard.
En wellicht kan men het budget aanpassen door zich een bepaalde periode (aantal jaar) beperken tot het noodzakelijk onderhoud, zodat het open blijft. Geen investeringen. Of een deel van de paden schrappen voorlopig.
Maak ook duidelijk hoeveel gebruikers er zijn, een petitie opstellen wellicht, en hoe frequent paden worden gebruikt - dus hoe groot de vraag is.
Sterkte!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:01

beginnen met een specificatie van de onderhoudskosten te vragen (vermoed dat dit sowieso kan dmv wet openbaarheid bestuur) 11.000euro klinkt mij in de oren als een belachelijk bedrag

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 09:16

Bij deze een kopie van de mail van het GZH die gister is ontvangen:

Op 24 juli jl hebben wij bij elkaar gezeten op steunpunt Bleiswijk om te spreken over de bezuiniging op het ruiterpad bij de Zevenhuizerplas. Hierbij waren een aantal mensen namens het Recreatieschap Rottemeren aanwezig en een afvaardiging van ruiters.

Aanleiding voor dit overleg was het aantal reacties dat er is gekomen op de bezuiniging op het ruiterpad bij de Zevenhuizerplas en het aanbod vanuit de ruiters om mee te willen denken over mogelijkheden voor het behoud van dit ruiterpad. Het Recreatieschap staat open dit te verkennen, ondanks het feit dat het bestuur van het Recreatieschap eind vorig jaar al tot de bezuinigingen heeft besloten.

De optie om een jaarlijks terugkerend bedrag aan het recreatieschap over te maken voor het behoud van de bestaande ruiterpaden wordt door de ruiters in potentie haalbaar geacht, gezien het aantal ruiters in de regio en de betrokkenheid bij het onderwerp. Bijvoorbeeld middels sponsering, het verhogen van de stallingskosten of het introduceren van een pasjessysteem etc. Voor het recreatieschap wordt deze constructie alleen werkbaar als er daadwerkelijk uitzicht is op een structurele bijdrage, er sprake is van 1 aanspreekpunt en het ruiterpad openbaar blijft. Gesproken wordt over bv het oprichten van een stichting waardoor er een collectief van ruiters ontstaat. Dit is iets wat het recreatieschap toejuicht.

Aan de optie om door derden/ de ruiters zelf bepaalde onderhoudswerkzaamheden uit te laten voeren om de kosten te drukken zitten zoveel haken en ogen wat betreft o.a. veiligheid en aansprakelijk, dat dit naar verwachting in de praktijk weinig bezuiniging zal opleveren. Dit geldt ook voor de optie om het onderhoudsniveau naar beneden te brengen.

Op xx september om xx:xx uur staat een vervolgoverleg gepland. De volgende afspraken zijn gemaakt ter voorbereiding op dit overleg:

· De ruiters gaan uitzoeken hoe zij zich kunnen verenigen en hoe en of zij de financiering rond kunnen krijgen. Hierbij gaan zij voorlopig uit van behoud van het gehele ruiterpadtrace dat anders zou moeten verdwijnen (dus hoge bergse bos langs rottebandreef en zevenhuizerplas).

· Het Recreatieschap zal een preciese berekening maken van wat het jaarlijkse onderhoud van de ruiterpaden de ruiters dan zou gaan kosten.

· De KNHS verzameld voorbeelden uit het land die in de lijn liggen zoals besproken en zal intern bij de KNHS in de groep gooien wat zij kunnen betekenen ter ondersteuning van de ruiters in dit proces.

Op basis van onze bevindingen zullen we op xx september gezamenlijk bepalen wat de vervolgstappen zijn en welke zaken (bv op juridisch, financieel en praktisch vlak) er dan uitgezocht moeten worden. Op xx oktober vergadert het bestuur van het recreatieschap namelijk weer. Het zou mooi zijn als wij ze dan over de voortgang kunnen rapporteren.

Het recreatieschap zal de bezuinigingsmaatregel t.a.v. het betreffende ruiterpad ‘on hold’ zetten in afwachting van de uitkomsten uit ons volgende overleg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:25

nou, in ieder geval fijn dat de plannen even on hold staan... ik neem aan dat je al alle pensionstallen en maneges in de buurt hebt benaderd? oproep hier op bokt is natuurlijk ook al een goede.. misschien kun je een facebookpagina maken om meer mensen te bereiken.
de plaatselijke politiek, vvvkantoor, plaatselijke loonwerker eens om een offerte voor het onderhoud vragen wat het nu ongeveer kost zodat je een beetje een indicatie hebt..
veel succes met je acties

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 09:44

Ik liep gister nog langs de paden die inderdaad er al niet goed onderhouden bij liggen. Veel gras er doorheen gegroeid en weinig zand. Kan me zelf ook niet voorstellen dat het zoveel kost om het te onderhouden. Het lijkt wel alsof ze het totale onderhoud hebben genoemd.

Ik help overigens alleen om meer ruiters te bereiken. Denk dat veel mensen er niet van weten en ook niet wat ze eraan kunnen doen. Vind het goed dat we allemaal onze stem laten horen :) Rot bezuinigingen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 09:46

@Juval Ik sta op een pensionstalling in de buurt. Ze zijn bezig posters te maken om op te hangen bij alle maneges en stallen in de buurt. Er is al een facebookpagina geopend dit staat ook in de beginpost :) Hier is zoveel mogelijk likes nodig https://www.facebook.com/?ref=logo#!/Ru ... as?fref=ts

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:27

Het gaat volgens mij niet alleen om het onderhoud aan de paden idd. Het maaien van de bermen wordt ook sterk teruggebracht, zwerfaval wordt niet meer opgeruimd, dagcampings worden niet mee toegankelijk voor auto's en ook de sanitairhuisjes gaan verdwijnen.

Fijn dat er iig naar de ruiters wordt geluisterd en er naar oplossingen worden gezocht!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:41

De kosten Utrechtse heuvelrug, en dit gebied is verschillend ivm met de ondergrond Hier klei, daar zand.

De kosten komen deels doordat het pad als een ruiterpad in de boeken staat. Dit houdt in elk jaar bezanden/vrezen/maaien/ect.

Je kan proberen het als ruiterroute in de boeken te krijgen alleen heb je dan geen zandpaden meer maar gewoon gras wat 2x per jaar gemaaid word en de laaghangende takken worden weggezaagd. Het is dan eigenlijk alleen toegestaan dat je er rijd en niet een speciefiek pad (met alle bijbehorende kosten) maar route die je moet volgen.

Als de route vaak gebruikt wordt blijft het goed begaanbaar rijden er weinig tot geen ruiters groeid het dicht. Zo blijven op Voorne putten ook wat oude paden open, niet meer in de boeken als ruiterpad maar route alleen worden ze zo vaak gebruikt dat je keurig een pad blijft zien lopen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:15

Afbeelding

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:20

Laatst bijgewerkt door brittje88 op 21-08-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:21

Stond zaterdag ook een stuk in het AD Rotterdam

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:29

Oh die heb ik gemist! Kan hem op internet niet vinden :(

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:29

Zal even kijken of hij hier nog ligt..

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:32

Afbeelding

Tekst wat duidelijker :)
Afbeelding