Wrangler is een bijna 11-jarige, hete, maar werkwillige, zwarte ruin van OO Seven. Hij is vorig jaar zomer weer opgepakt en loopt in de klasse M1, dat gaat heel wisselend (van net geen verliespunt tot boven de 200) en dat ligt vooral aan mij

Ik ga jullie met de foto's meenemen door het verloop van de clinic met al onze valkuilen en leerpunten.

1. Drafje linksom, opdracht hierbij is vooral om hem goed aan de buitenteugel te houden omdat ik geneigd ben om hem met stelling rond te sturen. Mijn hand staat dus ook laag en breed in opdracht, anders ga ik steeds mijn buitenhand omhoog/naar voren/over de hals brengen om hem toch die stelling in te rijden

2. Andere opdracht was om vooral stevig op mijn dikke kadetten te blijven zitten, daar ben ik hier dus op aan het letten en hallee, ben ik al bezig met mijn binnenhand op te tillen

3. Opperste concentratie van ons allebei, ik moest wel lachen om onze gezichtsuitdrukkingen.

4. Verleiding nummer 3 : naar zijn hoofd gaan zitten kijken. Gelukkig kan ik dat iig tegenwoordig meestal beperken tot kijken, vroeger kon ik niet eens onder mijn caprand vandaan kijken

5. Dit is volgens mij een stukje waarbij ik Wrangler moet vragen zich meer aan te spannen in het lijf. In verbinding blijven stappen, halthouden en dan weer wegstappen. Vinden we allebei beremoeilijk, hij kruipt bij het halthouden snel achterwaarts of reageert niet op de beenhulp voor het voorwaarts stappen dus hij kruipt snel achter mijn been. Dat proberen we dan op te lossen met schijnovergangen naar halt.

6. Even bewust een fout moment gepost ter vergelijking. Hier gaat hij heel groot stappen, maakt zich lang naar voren en drukt in mijn hand, zodat hij dus niet in verbinding loopt. En uiteraard doet hij dat omdat ik hem dat lekker laat doen.

7. Zo te zien aan mijn beenhulp en het net inkruisende achterbeen is het bij deze foto de bedoeling om te gaan wijken voor het been. Hier hebben we even aan gewerkt omdat ik daar teveel met mijn hand ga puzzelen, ik moet leren om te corrigeren met mijn been en na een paar keer hebben we daar wel echt verbetering in geboekt.

8. O zo moeilijk, rechtsom rij ik teveel met mijn buitenhand dus moet ik leren om mijn binnenhand in te zetten zodat mijn teugeldruk gelijker wordt. Vraag me niet waarom het nodig is om daarbij scheef te gaan zitten

9. Halthouden, het wordt al netjes vierkant ipv hier en daar rondslingerende benen maar hij drukt zich nog wat op en is het er duidelijk even niet zo mee eens. Nu zijn we dit thuis dus verder aan het zetten.

10. Hier lijken we allebei al tevredener en meer te rijden naar wat de bedoeling was: rechter en gelijker aan de hulpen. Alleen dat been nog meer leren laten hangen en met mijn kuit drijven ipv de spoor want afgaande op de foto was dat niet echt nodig.

11. Galopje. Mens blijf van die binnenteugel af en hang niet zo naar binnen!

12. Ik mocht niet meer stil blijven zitten in het zadel maar moest impuls opwekken door hem in mijn zit iets op te duwen. Dat is even zoeken

13. En dan blijft hij mijn eigen hittepetitje

14. Maar later ging hij toch weer voor me aan het werk, zo is hij dan ook wel weer.

15. Op het einde uitdraven. Thuis doe ik dat ook met een lange teugel maar laat ik zijn neus gewoon gaan, dat mag dus niet meer

Klaar!