De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 00:57

Frum

• Over een paar maanden wordt hij 4 jaar
  • Johnson x Negro
  • 1.60 m (ik ruim 1.73 m)
  • Geen niveau

Heel verhaal, maar om de achtergrond even helder te krijgen (skip gerust!):

Frum is mijn eerste en enige zelfgefokte paard, de zoon van mijn eerste paard Charlotje. Frum was bedoeld als haar opvolger, maar het mocht helaas niet zo zijn. Frum is sinds zijn castratie atactisch (en heeft ook twee krampbenen). Ik ben echter nog net zo gek op/met hem!! <3

Zonder training gaat hij te hard achteruit, dus de dierenartsen en de osteopaat vinden hem helaas niet geschikt als weidepaard. Om hem zo lang mogelijk acceptabel te houden, loopt hij ondanks zijn ataxie wel onder het zadel. Hij mist hierdoor veel coördinatie en kracht, daarnaast zal zijn leeftijd daar ook nog wel een rol in spelen. Hij heeft sinds het zadelmak maken regelmatig vakantie gekregen, bij elkaar toch al wel 5 maanden. Als ik hem reed, deed ik dat maximaal 2 keer per week. Die vakanties vond ik nodig omdat hij nog zo jong was, maar ze waren niet bevorderlijk voor zijn gezondheid. Zodoende heb ik hem eind februari weer opgepakt. Hij loopt nu 3x per week (longe of rijden). Dat heeft hij ook wel nodig.

Vandaag waren bij ons de clubkampioenschappen. Ik heb de gewoonte om daar mijn debuut te maken: nieuw paard of hogere klasse. Ideaal, zo dichtbij. Altijd een mooie oefening. En natuurlijk goed voor het clubgevoel! Het wordt echter ingewikkeld als geen van de 5 paardem mee mag doen. De meesten mogen nog geen L lopen (te jong) en ik mag geen B rijden (te vaak Z geweest). De moeder van Frum loopt Z, maar die klasse werd niet uitgeschreven… Wat doe je dan?

Ik heb me opgegeven met Frum. HC in de B op de clubwedstrijd (wel officieel concours) met een paard waarmee ik nooit wedstrijden zal rijden. Tsja :+ Eén doel: Frum aan de hand bij de juryauto laten kijken. Grote kans dat hij te spastisch zou zijn om te kunnen rijden, vandaar dat ik geen verwachtingen had. Toch sloeg de twijfel toe… Deed ik er wel goed aan? In de buitenbak is hij onder ideale omstandigheden al behoorlijk gespannen, dus een wedstrijd zag ik eigenlijk helemaal niet zitten.

Precies een week voor de clubwedstrijd kwam ik op het lumineuze idee om eens een B-proef te oefenen. Ik ben vooral van het improviseren (verstand op nul, blik op oneindig), maar Frum heeft veel voorbereiding nodig. Hij is nog helemaal niet B-klaar, dus we reden nog een beetje op de ‘hij is zo ongeveer zadelmak’-manier in de rondte. Aan een proef rijden heb ik nooit gedacht. Zo kende hij bijvoorbeeld nog geen halsstrekken, omdat hij meer last heeft van zijn ataxie bij een lage halshouding. Ik durfde het niet eens te proberen… Middenstap en nog wat andere oefeningen bleek ik ook vergeten te zijn. :+ Het was dus niet overbodig om de proef een keer te rijden.

Zoals jullie kunnen zien, was het nog niet iets om blij van te worden. :Y) Zeer bijzondere voltes ook, daar kon ik op dat moment niet genoeg corrigeren. En dan voelde het voor mij nog een stuk beroerder dan het eruit zag…

Na 3 dagen rust klom ik er woensdag weer op. Hij was verschrikkelijk slecht, zelfs al met opzadelen. We reden ook nog eens voor het eerst naast de springles van de pony’s. Er gebeurde teveel. Na een uur rondstappen (ook aan de hand) was hij nog niet bedaard en kwam ik de bak nog steeds niet door. Erg fijn, omdat ik al zo erg twijfelde of ik zaterdag wel mee moest doen. :7

Donderdag heb ik alvast zijn staart gewassen. Zolang ik niet op zijn benen mors, gaat dat perfect en staat hij doodstil (mors ik wel, dan tilt hij zijn benen steeds op en dat is niet fijn met twee krampbenen).

En toen was het al snel zaterdag.

Bwaah

Daar gingen we dan…

Afbeelding

Achter mij aan, want dat is voor Frum toch wel het meest relaxte. Zit er een sabeltandtijger, dan word ik eerst opgegeten. Zeg nou zelf, dat is een geruststellend idee.

Afbeelding

Eerst losrijden (bij 12 andere combinaties in, best ingewikkeld). Toen naar de ring. Eerlijk waar, ik had gedacht dat iemand hem eerst vast zou moeten grijpen, dat het alsnog niet zou lukken, dat ik er dan zelf maar af moest (hij is meteen dronken als iemand anders hem vasthoudt) en te voet een rondje door de bak zou moeten lopen. Maar zowaar, hij ging uit de drukke bak dapper in zijn eentje naar buiten. Het was even de vraag of hij langs E en B zou gaan, maar na een klein sprongetje besloot hij het toch te gaan doen. Mijn moeder gaf intussen wel aan bij de jury dat ik uit mijn hoofd zou rijden en dat ik meteen zou stoppen als het niet ging en dan een rondje aan de hand zou lopen. Ze vond het interessant om een atactisch paard in de ring te hebben en had alle begrip voor de situatie.

Een van mijn beste vriendinnen maakte ook haar debuut met haar F-je en we hadden onze moeders bereid gevonden om het moment vast te leggen. Niet mijn hele proef staat erop, maar het geeft een idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Broemmmmmm Broemmmmmmmmmmmm)

Afbeelding

En (met afstand) de mooiste:

Afbeelding

Goed, het was alles behalve de perfecte proef, maar ik reed! Een heuse proef met Frum! Ik was zo emotioneel dat ik het niet meer droog hield toen we ring uit kwamen. Een paar mensen kwamen mij troosten, die dachten in eerste instantie dat ik teleurgesteld was, maar ik liep echt over van trots en blijdschap.

Vanavond kon ik mijn protocol ophalen. Er stonden maar liefst 198 punten op het briefje. Een 4, paar keer een 5, twee keer een 8, veel 7’ens. Ik heb genoeg zelfreflecterend vermogen om te begrijpen dat het wellicht wat hoog was, maar het commentaar vond ik ontzettend leuk. Ik reed niet voor de punten!

Afbeelding

Het was onze eerste proef en wellicht ook onze laatste proef, maar dit hebben we meegemaakt en dat neemt niemand ons meer af. <3

*edit: even dubbele foto eruit
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 30-03-14 01:24, in het totaal 4 keer bewerkt

AfricanLady

Re: De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:00

Wauw !

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:11

Respect hoor voor jou en Frum zijn verhaal. Je mag trots op jezelf zijn hoever je met jouw geduld en liefde al bent gekomen samen met hem.
Begrijpelijk dat je het even niet droog hield, wat zal je deze dag nog lang koesteren.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:17

Durf je wel: mensen te laten schrikken met zo'n titel }:)

Ik was even echt bang dat het helemaal mis was gegaan, maar gelukkig: jij en Frummel zouden niet het team zijn wat jullie zijn als jullie het niet gewoon 'even' deden! Super!

*\o/*

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:18

Wauw super! Wat moet jij trots op jezelf en Frummel zijn

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:20

Ik schrok me suf, die titel is helemaal misleidend, niks fiasco, fantastische Frum!! Wat goed!!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:28

Wauw, zeker een bijzonder verhaal! En ik vind het een heel mooi paard!
Wie weet wat de toekomst brengt inderdaad!

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:31

Frum had niet op een betere plek geboren kunnen worden dan bij jou. Respect voor jou manier waarop je omgaat met zijn beperking en toch probeert om hem te verbeteren.
Super dat het zo goed ging vandaag *\o/*

schrok ook wel even van je titel :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:38

supergaaf!! *\o/*

en prachtige plaatjes als mooie herinnering, en een prachtig protocol, super hoor!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:39

Wat ontzettend bijzonder voor jullie dat jullie dit samen hebben kunnen doen!

Vind jullie echt den super combinatie en Frum echt een superdier!

hyppolyte

Wat een mooi verhaal zo, fijn dat je hem op deze manier toch nog een beetje goed kunt houden. Ik vind het er nog verbazingwekkend goed uitzien :j.

fleur_yen

Wat super zeg, prachtige foto's en een mooi jurycommentaar! :j

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 02:00

Super gaaf! Knap paard, ik vind jullie samen echt zo leuk.
Hij heeft het getroffen bij jou!
Ondanks wat foutjes vind ik het er helemaal zo slecht nog niet uitzien hoor! :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 05:33

Een bijzonder verhaal, en dit wordt je inderdaad niet meer afgenomen! Hoop dat jullie samen een fijne toekomst tegemoet gaan :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 05:52

Wauw! Foto's zien er ook echt super netjes uit :)
Krijg er gewoon een brok in me keel van.. ben heel benieuwd waar jullie nog gaan komen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 06:44

Wat ziet Frum er prachtig uit en hij zal je nog gaan verbazen. :j
Gefeliciteerd met deze superproef, dat proeft vast naar veel meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:33

Ik schrok eerlijk gezegd ook van de titel. Vind dat je daarmee je geweldige paard nogal te kort doet :o Hij heeft meer verdiend hoor!
Wat ziet hij er goed uit! Gewoon zo door gaan!

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:43

Wauw, respect en een dikke duim! Fantastisch wat jij doet voor hem (en hij voor jou ;) )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:43

Wauw zeg! Druk frum doet het weer!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:54

Lieve frum !!!! hij flikt het tóch maar even!!! en jij ook !!! toppers....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:58

Hij blijft je verrassen! Super om te lezen, dat het zo goed ging. En die laatste foto is echt mooi.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:11

Wat knap van jullie, rijden blijven hoor.

Trainen, starten en kijken hoe goed je hem krijg. Elk paard heeft zijn eigen uitdagingen, fysiek of mentaal. Frum heeft zijn inzet en karakter mee, wat doet hij zijn best voor je.

Een oud stalgenootje had een atactisch paard, liep uiteindelijk in het L2. M zat er niet in, in de verruimingen werd hij te rommelig maar naarmate hij meer gespierd werd, werd de beweging beter.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:22

Wauw! Mooi paard en wat een verhaal...het ziet er echt heel goed uit. Ik zeg blijven rijden en wie weet waar het eindigd!

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:34

De F van Fantastisch of de F van Fenomenaal! Wat een bijzonder en mooi paard heb je daar. Veel geluk samen!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:36

Hoi, ik volg jou frummel verhaal al sinds zijn geboorte. Wat een bijzonder veulen! En nu laat hij door jou liefde voor hem blijken dat hij voor jou letterlijk meer als over zichzelf uitstijgt. Hij is en blijft de meest bijzondere frummel die we op bokt hebben. En jij bent een wereld baas! X